Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ja miksi lopetitte imettämisen?

21.04.2006 |

Joku pohti tässä aiemmin imetyksen lopettamista ja minä myös. Suositushan on puoli vuotta täysimetystä, vuosi osittaista. Ne ketkä on lopettanu imetystä lähempänä vuoden ikää, miten sen teitte ja miksi (jos siihen syytä oli)? Ite imetän vielä pikkusen, vauva 11kk. Välillä tissi kelpaa parisi päivässä, välillä vaan ihan pikkusen aamulla. Toki, voishan sitä imetystä jatkaa vaikka kuinka kauan, kaunista ja herkkäähän se on (silloin kuin ei ole rimpuilua...) mut en nyt toki halua 2-vuotiaaksi imettää... Eli kertokaa omia kokemuksianne ja ajatuksianne imetyksen lopettamisesta ja loppumisesta!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin töihin ja isä jäi kotiin, kun tyttömme oli 7-kuinen. Missasin kaksi imetyskertaa, joilla tyttö sai joko lypsymaitoa tai Tuttelia. Korviketta oli annettu ennenkin ja tuttipullosta syöminen opeteltu jo sairaala-aikana, joten helppoa oli. Joskus 10 kk:n jälkeen putosi taas yksi imetys pois, ja 11-kuisena tyttö lopetti yösyömisen. Siitä sitten vähensin imetystä, kunnes 13 kk:n iässä oli jäljellä enää iltaimetys.

Pääsyy oli se, ettei tyttöä ei tuntunut rinta kovin kiinnostavan. Imetys oli enemmänkin leikkiä ja läheisyyttä kuin syömistä, tärkeää tietysti sekin. Vieroitus sujui ongelmitta: tyttö ei ollut kiinnostunut tisseistä edes saunassa, ei kurkkinut paidan alle tms. Mulla taas olo oli haikea, vähän loukkaantunutkin, kun en ollutkaan niin korvaamaton ;) Meillä imetys ei ollut itsestäänselvyys tytön keskosuuden takia. Vauvavuonnaan tyttö ehti olla peräti yhden kuukauden ilman mitään rintamaidon vahvikkeita, erityiskorvikkeita tai kiinteitä.

Vierailija
2/12 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin esikoisen imetyksen, kun hän oli 3v10kk. Nuorempi tyttö syntyi, kun esikoinen oli 2v10kk, ja isompi halusi maitoa pari kertaa päivässä pienemmän syntymänkin jälkeen. Esikoinen oli vahingossa kaksi päivää ilman tissiä, ja unohti imuotteen =) Eli ei saanut mitään enää tulemaan, ja imetys loppui siihen! Pienempi on nyt reilu 2v, ja imetän edelleen. MaailmanTerveysJärjestön suositushan on imetys 2v ikään asti, ja tuskin pidemmästäkään haittaa on =) Lopetan sitten, kun lapsi on valmis siihen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin kahden ekan kanssa lähellä vuoden ikää ja kuopuksen kanssa jo tämän ollessa 9kk. Syitä oli monia, omat allergiat yksi isoin, eli allergiani ovat aina olleet pahimmillaan imetysaikoina ja sillon ei saisi kuitenkaan käyttää antihistamiinia. Minua imetys on myös ihan fyysisesti rasittanut todella (väsymys/pahoinvointi) paljon eli energiasta on ollut jäljellä noin puolet imetysaikoina... vaikka olen yrittänyt syödä paljon ja monipuolisesti ja juoda vettä, liikkua jne.

Esikoisen kanssa lopetin aika " rajusti" , en siis mitenkään vähitellen. Hän söi vielä öisinkin muutaman kerran tuohon lopetukseen asti. No, kun lopetin niin vaan lopetin eikä tyttö itse asiassa kauheasti protestoinut. Keskimmäisen kanssa imetys jäi kuin itsestään, yöimetykset olin jo lopettanut aikasemmin ja sitten se koko homma vain jäi. Kuopuksen kanssa oli jotenkin ongelmallista koko touhu alun alkaenkin. Hän ei suostunut syömään kiinteitä ennen kun lähellä 8kk:n ikää ja sitten lopetin yöimetykset kun tyttö nukkui yönsä tissi suussa ja mulla oli selkä ihan paskana. Kuitenkin niin kauan kun imetin, tuntui että pienokaisella on vaan koko päivän ja yön yksi asia mielessä: tissi. Helpotti hänen kanssaan jotenkin tosi paljon kun imetys loppui. Sitten oli tietty oma episodi saada vauva juomaan muuta kun korvike aiheutti pahat vatsakivut, pullo ei kelvannut jne. Mutta selvisimme. Olin kyllä itse haikeena että " jouduin" lopettamaan aikasemmin kun tarkotus oli mutta nyt on tuo haikeus unohtunut.

Mutta tosi nopeasti kaikkien kohdalla kävi niin että kun imetys loppui niin tissi unohtui.

Vierailija
4/12 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui kun beebe oli 3 kk. Nimittäin silloin tulivat hampaat ja imetyksestä tuli yhtä itkua, kipua, säikähdyksiä ja stressiä. Maito alkoi loppua, kun koko ajan pelkäsin niitä puraisuja. Kun se kumminkin NIIN imakasti ottaa, kun terävillä pikkuhampailla, joita vielä kutittaa, rouheesti rouskaisee.

Muutaman kuukauden sitten sinnittelin ja imetin ihan vähän, lähinnä lohduksi ja illalla, jolloin tyttö oli jo niin väsynyt, ettei jaksanut kuin imeä luputtaa. Ei siis jaksanut niitä hampaitaan teroitella.

Harmitti kyllä, mutta enemmän pelkäsin sitä kipua. Kerran kun itkin tuskasta veritipat nännistä tirsuen tein päätökseni lopettamisesta.

Vierailija
5/12 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 ja 5kk välillä tyttö itse vähensi ja vähensi tissittely kertoja. Ensin ei tahtonut kelvata päivällä , kunnes tissiä syötiin vain illalla, aamulla ja yöllä. Sitten kun ilta- ja aamutisuttelutkaan eivät kelvanneet (kun oli noin kuukausi taisteltu, kokeilin antaa pullosta korviketta (en saanut pumppaamalla irti juuri mitään) päivällä ja se kelpasi. Ja koska jo 4kk neuvolassa paino oli notkahatanut alimmalle käyrälle, annoin pullosta kasvun turvaamiseksi.

Kyllähän se vähän harmitti, kun rintaruokinta jäi 5 kuukauteen, mutta en ole asiasta kuitenkaan mitään huonoa omaatuntoa potenut...

Vierailija
6/12 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin imetyksen kun tyttö oli 11 vkoa.

Johtuen siitä, että maito yksinkertaisesti alkoi loppua itsestään, vaikka kuinka imetin.

Viikon verran maitoa riitti noin yhden kerran päivässä imetetykseen, loppukerrat sai tyttö nan:nia.

Olisin halunnut jatkaa imetystä, mutta kun ei maitoa tullut niin ei tullut.

Vierailija
7/12 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittoi vauvan (2kk) masun niin sekaisin, että annoin viikon verran korviketta. Sitten ei tissistä enää herunutkaan juuri mitään...

Vierailija
8/12 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ei huolinut tuttipulloa, ja tunsin olevani aivan symbioosissa vauvan kanssa, kunnes tämä oppi syömään soseita lusikalla. Siksi olin aika kyllästynyt imettämiseen ja lopetin heti kun pullo alkoi kelvata, 7,5 kk.

Toisen kanssa olin suunnitellut tasa-arvon vuoksi vähän samanlaista aikataulua, mutta koska totutin hänet alusta lähtien myös pulloon ja itselläni on ollut enemmän " muutakin elämää" vauvan lisäksi, ei ole tehnyt mieli kiirehtiä imetyksen lopettamista. Päinvastoin, tuntuu vähän haikealta lopettaa, koska lisää lapsia emme aio hankkia ja tästä vauvasta tekisi mieli nauttia pitempään :) Typyli on nyt 8,5 kk ja imetän enää nukkumaan mennessä, mutta nyt on tullut jo eka hammas ja hän on jo puraissut minua niin kipeästi nenään, että kai se imetyskin on lopetettava nyt kun siitä on vielä hyvät muistot :)

Vierailija
9/12 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyseessä oli vielä lemppari, jotein toinen rinta ei kelvannut melkein ollenkaan! Sitten tyttö oppi juomaan tuttipullosta kunnolla ja sitten se tissuttelu vaan jäi. Aamuisin hän saa vielä tissiä koska olen niin laiska etten jaksa unisena hakea pulloa, mutta eipä tyttöä kyllä kauheesti tissuttelu enää kiinnosta. Eli todella helposti siitä päästiin meillä eroon!

Vierailija
10/12 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin 8kk...lopetin lääkärin määräyksestä..lapsi oli allerginen minun maidolle, vaikka välil olin ihmeruokadieeeteilläkin...harmi, kun maitoa tuli vielä kamalasti...mutta onneksi, koska lapsi voi hyvin nutri junior maidolla nyt.

Vierailija
11/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asti oli kyllä aikamoinen tissilapsi, söi vielä öisinkin useamman kerran. Syy lopetukseen oli se että aloin silloin odottaa pikkukakkostamme. Vähän aikaa jatkoin imetystä, mutta lopulta ymm-rsin että mun on saatava vähän rauhaa ennen kuin se imetysrumba alkaa uudestaan.. olin 3. kuulla raskaana kun päätös syntyi, lopetus tapahtui kerrasta poikki systeemillä ja onnistui yllättävän helposti, ilmeisesti ajankohta oli esikoistakin ajatellen oikea. kakkosen kanssa tisuttelu on vielä alkutaipaleella ( pienellä ikää vajaat 2 vkoa) mutta toiveissa on taas puolen vuoden täysimetys ja osittaisella voisin tällä kertaa jatkaa ehkä vielä pidempäänkin kuin esikoisen kanssa, lapsia ei nyt ainakaan ihan heti perään tehdä enempää :)

Vierailija
12/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko miten " helppo" tulla? Ite imetän kans 11-kuista vielä ja toinen sais tulla jo mut en raaski imetystä vielä lopettaa ja aattelenkin et se toinen ei varmaan vaan siks tuu kun vielä imetän. Menkat on jo palannu ja oviksen tunnistan, ei vaan tärppää. Liekö sitten imetyksen syy vai mikä... Pari kertaa päivässä tisutellaan, tutteli kelpaa myös ja varsin päästäs tissistä eroon mut mietin myös et miksi EN imettäisi kun kerta omaa maitoa tulee, säästää siinä 1-2 tuttelia päivässä kun ite imettää ees vähän. Luulen et syksyllä imetys tyssää kun töihin palaan, jos se toinen sit alkais tulla...