Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolaiset ja uskottomuus

Vierailija
06.04.2018 |

Olisi mielenkiintoista tietää että miten paljon vanhoillislestadiolaisissa avioliitoissa petetään. Itselle kävi näin että mies jäi kiinni pettämisestä ja nyt asioita selvitellään. Tästä asiasta todella vaikea puhua yhteisössä ja aiheuttaa minulle suurta tuskaa. Jotenkin olen yllättynyt kun lähipiirille olen asiasta puhunut ja pyytänyt apua tähän järkytykseen niin tuntuu että puolisolleni ei olla vihaisia pettämisestä ja sitä ymmärretään enemmän kuin minua. Olisi mukava kuulla kohtalotovereita ja selviytymistarinoita.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
2/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon. Vaikkei kukaan sitä yleensä ääneen sano, niin kaikki tietävät sen että kun avioliitot ovat solmittu nuorena ja vähäisen tuntemuksen jälkeen, eikä kiintymys ole ollut vielä kovinkaan vahvaa, niin silloin kynnys pettää vaan on alempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän todella monia lestadiolaisia, jotka ovat pettäneet puolisoitaan. Suurimmaksi osaksi miehet pettävät työreissuillaan. Useat työskentelevät myyntialalla / reissuhommia tekevät. Kaukana kotoa hyvä ottaa olutta ja käydä kapakoissa vaimolta salaa. Se on surullista sinänsä, koska erota ei saa ja usein empatiaa saa se pettänyt osapuoli. Harvoin kuitenkaan edes jäävät kiinni, koska ”veljekset” pitävät toistensa puolia ja tukee toisiaan tarpeen vaatiessa yhteisenä mottonaan: emmehän me halua isoa perhettä hajoittaa tällaisen pienen erheen vuoksi.

Vierailija
4/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajauduin joskus opiskeluaikoina yhden seminaarin jälkeen sänkyyn erään kolmekymppisen sinkkunaisen kanssa. Aamulla hän sitten paljasti olevansa oikeasti naimisissa ja kuuden lapsen äiti. Kertoi myös ettei häntä nuo opiskeluhommat niinkään kiinnosta, mutta niistä saa hyvän syyn lähteä muutaman kerran vuodessa yksin Helsinkiin eikä tarvitse kärsiä aviomiehestään. Ja avioero oli hänen mukaansa täysin mahdoton vaihtoehto. Muutenkin suhtautui aviomieheensä kuin esim. vanhempiinsa että ei se mikään oma valinta ollut vaan epäsopiva aviokumppani oli vain huonoa tuuria.

Vierailija
5/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko jotenkin yllätys että miehet pääsevät kuin koirat veräjästä uskonlahkossa joka suunnilleen perustuu naisten alistamiseen synnytyskoneiksi ja kotiorjiksi?!

Vierailija
6/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko jotenkin yllätys että miehet pääsevät kuin koirat veräjästä uskonlahkossa joka suunnilleen perustuu naisten alistamiseen synnytyskoneiksi ja kotiorjiksi?!

Ei se yllätys ole. Eikä ole yllätys myöskään se että vl-naiset pettävät. Heitä ei kiinnosta olla uskollisia alistetuissa suhteissa, ainoastaan miettivät sitä että jäävätkö mahdollisesti kiinni.

Vierailija
7/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden menestyneen lestadiolaisyrittäjän joka petti viron reissullaan. Vaimo otti eron, jätti 12 lasta miehelleen ja muutti Helsinkiin.

Vierailija
8/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se yllätys ole. Eikä ole yllätys myöskään se että vl-naiset pettävät. Heitä ei kiinnosta olla uskollisia alistetuissa suhteissa, ainoastaan miettivät sitä että jäävätkö mahdollisesti kiinni.

Tuo ei silti ole vain lestadiolaisten ongelma. Sama paradoksi pätee maailmanlaajuisesti kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa että mitä enemmän naisen elämää ja uskollisuutta valvotaan erilaisilla rajoitteilla, niin sitä vähemmän naista itseään kiinnostaa olla uskollinen.

Vierailija
9/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Jotenkin sitä niin sinisilmäisenä eli siinä ajatuksessa että tässä vakaumuksessa eletään siivosti ei pettämiseen törmää. Naisen asema on tosiaan ihan syvältä tässä uskossa ja uskonasioita on tullut syvällisesti mietittyä. En tiedä kauanko enää jaksan uskoa -heikolta näyttää. Koko parisuhde on mennyt päreiksi tuon pettämisen takia. Mies ei suostu puhumaan eikä terapiaan. Pitäisi pyytää ja anteeksi antaa ja sen jälkeen unohtaa. Ite haluaisin selvittää asiat ettei tämä ikinä toistu. Ero on ihan älyttömän vaikea asia. Miten tästä lähdet kun on iso perhe ja läheisiltä en saa tukea kun mua vaan syytetään! -Ap

Vierailija
10/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

Itse en tiedä kuin yhden ison perheen vl-isän, joka petti (useamminkin?) vaimoaan työreissuilla ja jäi kiinni. Pitkän ja vaikean prosessin jälkeen ovat yhdessä edelleen.

Mulla on niin sympatiat sun puolella ❤️. Halaus. Tsemppiä!

Terkuin, vl-perheetön nainen

Vierailija
11/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lestadiolainen ja petin miestäni. Kiviröykkiö jonka siitä sain niskaani on ihan takuulla suurempi kuin jos en olisi ollut vl. Onneksi pääsin eroon sekä miehestä että vl uskosta, elämä on nykyään paljon parempaa.

Vierailija
12/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää lestojen parjaus yleisellä tasolla. Kun ei oikein tiedetä, mutta on halu lytätä.

En ole itse lesta. Erosin piireistä murrosikäisenä, kun vanhempanikin erosivat.

Minkäänlaista uhkailua en ole koskaan kokenut. Kaikki kunnioittivat päätöstäni.

Paljon pahaa puhutaan. Klikkifriikille medialle kaikki turha puhe on mannaa kukkarolle. Jotain opin kuitenkin näkemään :)

Vierailija
13/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tainnut olla kovin pitkään lestadiolaisyhteisössä, kun et tunne heidän käytäntöjään. Pettäjä menee seuraaviin seuroihin ja pyytää anteeksi syntejään. Se on sitten sillä kuitattu ja elämä jatkuu.

Vierailija
14/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Itse en tiedä kuin yhden ison perheen vl-isän, joka petti (useamminkin?) vaimoaan työreissuilla ja jäi kiinni. Pitkän ja vaikean prosessin jälkeen ovat yhdessä edelleen.

Mulla on niin sympatiat sun puolella ❤️. Halaus. Tsemppiä!

Terkuin, vl-perheetön nainen

Kiitos myötätunnosta ja tsempeistä ♡ Merkitsee mulle niin paljon!! Tämä on niin vaiettu puheenaihe yhteisössä ja enkä halua sitä tilannetta että tieto leviää muuttuen matkalla. Ollaan aika tunnettu perhe ryllä ja ois aika järkyttävä tieto monelle.

Voi kun jostain löytäisi vertaistukea!

Vierailija
15/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

JESS!!! Epämiellyttäviä paljastuksia lestoista!!!

T: Ateisti

Vierailija
16/25 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon vl ja oon kuullu joistakin pettäjistä, sekä vaimoista että miehistä. Mun sympatiat on tietenki petetyn puolella, oli se mitä sukupuolta tahansa.

Ja noille vl-lahkon lyttääjille, olen tosiaan vl nainen, enkä tunne ainoatakaan kotiin alistettua synnytyskonetta. Itselläni on 4 lasta, käyn töissä, kuten myös mieheni. Ja opiskelen. Harrastan ja kaikki ystäväni ja tuttavani vl-äidit käyvät töissä, opiskelevat ja harrastavat jopa enemmän kuin minä. En koe olevani millään tavalla alistettu tai pakotettu yhtään mihinkään. Koittakaa jo ymmärtää, että se mitä kuvittelette uskostamme pienessä päässänne, ei välttämättä ole lähelläkään totuutta. Ainoastaan loukkaatte ihan syyttä.

Ja aapeelle ihan hirveästi voimia raskaassa tilanteessa!! En voisi edes kuvitella omalle kohdalleni, enkä todella tiedä mitä tuossa tilanteessa pitäisi tehdä... Varmaan jokaiselle perheelle löytyy ennen pitkää se oma ratkaisu, oli se millainen tahansa. Sitä ennen voimia asioiden selvittelyyn ja päätöksien tekemiseen!! Sinä et ole syyllinen millään tavalla puolisosi tekemisiin!

Vierailija
17/25 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vl. En tiedä yhtään pettänyttä perheenisä tai -äitiä. Mutta en kyllä yleensäkään ole kiinnostunut toisten asioista, enkä keskustele omista asioistani yhteisössä, ainoastaan omien ystävien kanssa.

Ap, älä anna periksi. Anteeksipyynnöillä ei voi, eikä pidä kuitata yhtään mitään. Tilanteessasi varmaan muuttaisin omaan asuntoon yksin, ja kertoisin kaikille tapahtuneesta. Miehen käyttäytymisestä olisi kiinni, voisiko jatkoa edes harkita.

Vierailija
18/25 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on. Ihan selvä. Sama kirjoittaja kuin viestissä 15, nimimerkillä Ateisti. Sama ip.

Vierailija
19/25 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Ap.

Sinun tuntemusten mukaan edetään.

Vierailija
20/25 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on. Ihan selvä. Sama kirjoittaja kuin viestissä 15, nimimerkillä Ateisti. Sama ip.

Voi kun olisikin provo!!!!!! Olen niin uupunut ja ahdistunut tämän asian kanssa. Tätä on jatkinut kolme vuotta ja en tiedä että kauanko enää kestän. Syön masennuslääkkeitä ja käyn terapiassa. Taivaslaulu kirjan luin vastikään ja on ihan kun mun elämästä! -Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme