En jaksaisi keskustella hedelmällisyydestäni – Miten yli 30-vuotiaasta lapsettomasta naisesta tuli syyllinen?
" Hedelmällisyyden ohitse ei unissakävellä, ennemminkin niiden vuosien läpi selvitään. Kun parhaat hedelmällisyysvuodet menevät uran aloittelemiseen, mielenterveysongelmista selviämiseen tai parisuhteen etsimiseen, on vaikeaa kuunnella pokalla naamalla ihmettelyä siitä, ettei ole siinä sivussa perustanut perhettä."
Kommentit (21)
"Jos vielä mietit, mikä on syynä yli 30-vuotiaan naisoletetun lapsettomuuteen, tässä muutama ehdotus:
Ei ole sopivaa kumppania.
Ei voi saada lapsia.
Ei uskalla, koska ei ole vakituista työtä.
Ei koe olevansa valmis.
Ei ole rahaa.
Ei halua lapsia.
Ei halua ainakaan vielä lapsia.
Ei tiedä haluaako lapsia.
Kumppani ei ole valmis vielä.
Ei ole varma, onko kumppani oikea.
Kumppani ei halua lapsia.
Haluaa keskittyä uraan.
Haluaa matkustella.
Pelkää, että menettää työpaikan, jos jää äitiyslomalle.
Ei halua synnyttää.
Ei halua synnyttää lisää ihmisiä tähän maailmaan.
Pelkää omaan kehoon kohdistuvia muutoksia.
On tai on ollut mielenterveysongelmia, jotka saavat asian tuntumaan huonolta idealta.
Harvalla syy on se, että unohti oman ikänsä"
En ymmärrä pointtia. Ylipäänsä kaikki mitä nainen tekee tai jättää tekemättä aiheuttaa ihmettelyä tai paheksuntaa.
Fakta kuitenkin on se, että vain naiset voivat raskautua, ja yhteiskuntamme nojaa taloudellisesti siihen, että tulevat sukupolvet elättävät vanhenevan kansan. Mutta eihän naisilta tietenkään voi vaatia mitään tämänkään asian suhteen. Minä, minä, minä ja minun oikeudet.
Odotinkin tästä aiheesta keskustelua.
Mielestäni joillekin syille annetaan liian suuri painoarvo. Esim. Miksi opettajana tehdä sijaisuuksia 10 vuotta ja olla edelleen ilman vakipaikkaa? Olisi ollut parempi säästää määräaikaisuuksien palkasta vähän muuttamalla elämäntyyliä, että saada lapset pian valmistumisen jälkeen, niin olisi ehkä 10 vuotta myöhemmin lapset tehtynä ja vakipaikka! Epäreilua, että naisia kohdellaan työelämässä näin, mutta muistakaa sanonta "ei pidä jäädä tuleen makaamaan".
Aika lisääntyä meni jo? Eikö 10 vuotta kanssasi ollut mies tahdokaan lasta ja rakastat häntä? Huom. tahdot lapsia, joten ei ole pakkoa jäädä rakastamaan vain häntä hautaan asti ilman lapsia! Hanki uusi mies! Mies ei korvaa lasta ja saattaa tahtoa lapsen vasta sitten kun sinä et pysty saamaan! Vai talletat munasoluja pakkaseen hyvissä ajoin ja otat riskin, että ne eivät toimi? Se maksaa, joten ehkä sittenkin nuorempana ja luomumenetelmällä?!
Vierailija kirjoitti:
Fakta kuitenkin on se, että vain naiset voivat raskautua, ja yhteiskuntamme nojaa taloudellisesti siihen, että tulevat sukupolvet elättävät vanhenevan kansan. Mutta eihän naisilta tietenkään voi vaatia mitään tämänkään asian suhteen. Minä, minä, minä ja minun oikeudet.
No miten sinä vaatisit naisia lisääntymään ja miten toteuttaisit vaatimukset? Jokaisen ämmän on porsittava mille tahansa idiootille vai olisiko peräti keinosiemennystallit niille rumpeille jotka eivät saa edes idioottia puolisoksi? Ja haittavero kaikille akoille jotka eivät ole poikineet 35 ikävuoteen mennessä? Entäs elatus? Se on varmaankin akkojen oma ongelma?
Ovatko lapsettomat jotenkin superherkkiä aiheelle, koska eivät ole omien valintojensa kanssa sinut?
Minulla on lapsi ja harva se päivä saan kuulla painostusta milloin mistäkin imetyksestä lapsen nimeen ymym.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy, nainen huijasi isäksi, yhyy, nainen ei tehnyt aborttia vaikka halusin, yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko lapsettomat jotenkin superherkkiä aiheelle, koska eivät ole omien valintojensa kanssa sinut?
Minulla on lapsi ja harva se päivä saan kuulla painostusta milloin mistäkin imetyksestä lapsen nimeen ymym.
Jos luet tuon artikkelin niin se on aika selvää että siinä puhutaan nimenomaan ihmisistä jotka eivät koe valinneensa lapsenteon lykkäämistä.
Onneksi omassa lähipiirissä (lapsiperheitä paljon) ei kukaan ole tuominnut minua valinnastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luet tuon artikkelin niin se on aika selvää että siinä puhutaan nimenomaan ihmisistä jotka eivät koe valinneensa lapsenteon lykkäämistä.
En minäkään tahallani ole epäonnistunut imetyksessä tai valinnut lapselle "hankalaa" nimeä ja silti täälläkin palstalla nämä aiheet ovat vakioaiheita. Pitäisikö syyllistyä?
Synnytystalkoisiin kannustettiin kaikkia hedelmällisessä iässä olevia naisia, ei vain lapsettomia.
Mielestäni ainoa järkevä pointti on tuo, että vain naisia syyllistetään. Eivät naiset kuitenkaan keskenään lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
😄😄😂
Kiitos päivän nauruista.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että kaikkien naisten pitäisi tehdä lapsi tai usea? Epätoivotut lapset kärsii jo nyt liikaa. Maailma ei tarvitse enää yhtään lasta, jota ei ole tosissaan ja rakkaudella haluttu. Kärsimystä on jo liikaa.
Jotenkin omituista, että mediassa kirjaimellisesti aina huomioidaan vain naiset tässä asiassa. Naisten pitäisi tehdä enemmän naisia. Toiveestako naiset sikiävät?
Suomalaisten syntyvyys on romahtanut muutamassa vuodessa. Se on melkoinen yhteiskunnallinen ongelma pitkällä aikavälillä, ja siitä pitää voida puhua vaikka se herkimpiä ahdistaisi. Ei se tarkoita että jonkun tietyn naisen pitäisi synnyttää lapsia.
Kun katsoo ylläolevaa listaa niin samat syyt ovat olleet koko ajan olemassa, miksi ne eivät ole aikaisemmin estäneet perustamasta perhettä?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten syntyvyys on romahtanut muutamassa vuodessa. Se on melkoinen yhteiskunnallinen ongelma pitkällä aikavälillä, ja siitä pitää voida puhua vaikka se herkimpiä ahdistaisi. Ei se tarkoita että jonkun tietyn naisen pitäisi synnyttää lapsia.
Kun katsoo ylläolevaa listaa niin samat syyt ovat olleet koko ajan olemassa, miksi ne eivät ole aikaisemmin estäneet perustamasta perhettä?
Eivät ole olleet aiemmin olemassa niinkuin nyt ovat. 08 jälkeen on tullut ihan uusi ääni kelloon työelämässä, hyvinvointivaltion purku on ollut käynnissä jo ysäriltä, ja millenniaalimiehiä kiinnostaa se lasten teko ei yhtään.
Lapsettomuus on myös vähemmän outo ja parempi vaihtoehto kulttuurisen muutoksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Ihmisiä ei vaan enää kiinnosta perheen perustaminen, on muutakin tekemistä?
Yksinkö pitää lapsi tehdä ? Voisin ehkä, mutta maksaa ja yksinhuoltajuus on rankkaa.
Eli pitäisikö huijata joku mies isäksi vai ? Se vasta moraalitonta onkin. Joillekin on niin vaikeaa käsittää ettei sopivia kumppaniehdokkaita kävele vastaan päivittäin ja elämässä on muutakin haastetta.
Vierailija kirjoitti:
Naisten valinnat eivät ole muuttuneet 90-luvun jälkeen merkittävästi, vähän heiluskelleet, mutta 80-90-luvuilla syntyneitä on sen verran vähemmän kuin 60-70-luvuilla että se näkyy vauvojen määrässä.
Linkki vielä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/04/05/en-jaksaisi-keskustella-hedelm…