Mitä heikkolahjaisten ja epäsosiaalisten ihmisten pitäisi elämällään tehdä?
Mä olen sellainen. Kotiäitiyskään ei onnistu kun en kykene pariutumaan.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se, että ne ihmiset, jotka pystyvät vain vähään abstraktiin ajatteluun ovat pääsääntöisesti parempia ihmisiä. He oikeasti osaavat katsoa asioita sydämellä ja "kuten ne on". Nämä "muka viisaat" taas ovat oppineet, että on muka täysin ok. dissata "heikkolahjaisia" (inhoan tota sanaa).
Olen tutustunut muutamaan "heikkolahjaiseen" ja perheessäni on syvästi kehitysvammainen, jolloin vammaiskuviotkin on tulleet tutuksi ja voin sanoa, että niissä piireissä on erittäin paljon rikkautta. Ei ehkä abstraktia ajattelua, mutta PALJON kaikkea muuta sivistystä (vastavuoroisuutta, vuorovaikutusta, välittämistä, suoruutta, rehellisyyttä, sydämellisyyttä). Eli usein sitä kaikkea, mitä näiltä "muka älykkäiltä" itseasiassa puuttuu...
Jotenkin huvittavaa että kutsut sivistykseksi asioita mitä kihtaa vaikkapa leikkimällä koiran kanssa. On se hauskaa ja virkistävää kaikessa luonnonläheisyydessään, mutta en sanoisi sitä sivistyneeksi.
Oletko kuullut sellaisesta kuin sydämensivistys?
Tätä tarkoitin, mutta sydämensivistyksen lisäksi heillä on kaikilla omat lahjansa, jopa meidän syvästi kehitysvammainen tyttömmekin on mm. lahjakas ratsastaja (vammaisratsastuksessa rakastaa sitä, kun heppa juoksee ravia), todella harva on niin liikunnallinen kuin hän. Liikunnallisuus näkyy myös siinä, että hän osaa kävellä ilman mitään apuvälineitä, mikä on hyvin harvinaista sen asteisessa vammassa. Lisäksi hänellä on hyvä rytmitaju. Ihmiset, jotka ei halua tajuta näitä asioita, ei niitä tosiaankaan tajua, vaikka miten näistä yrittäisi kertoa, vaikka äo olisi mikä niin silti käsityskyky on varsin rajallinen... johtuisiko se siitä, ettei sitä sydämensivistystä ole...??
Voisi ensiksi lopettaa kitisemisen ja sen jälkeen lopettaa yhteiskunnan tuella elämisen.
Sen jälkeen voitte tehdä mitä huvittaa.
Keskity tähän hetkeen. Huomaat, että elämä on mukavaa. Ei se ole elämän tarkoitus, että kaikki olisivat samanlaisia. Tee jotakin erilaista. Pyri vaikka siivoojana johonkin lomahotelliin. Lue, kuuntele musiikkia, mene elokuviin, harrasta liikuntaa.
Nykyään heikkolahjaiset nimenomaan tekevät töitä ja usein pääsevät hyvin korkeisiinkin asemiin, fiksummat pyrkivät minimoimaan aiheuttamansa haitan planeetalle ja ihmiskunnalle. Vain aniharva työ on sellainen, että sen tekeminen jollain tavalla tekee maailmasta paremman paikan.
Töissä käyvät ihmiset tekevät toisekseen usein niin pitkiä päiviä ilman kunnon lomia, että heidän kognitiiviset kykynsä ovat laskeneet ameeban tasolle. Tutkittu asia.
Minun mielestäni hyvä tapa olisi tehdä elämästä mahdollisimman mielekästä ja onnellista. Heikkolahjainen ja epäsosiaalinen pystyisi varmaan tekemään hyvin monenlaisia töitäkin, mutta jos ei sellainen kiinnosta niin voihan tukien varassakin elää ihan mukavasti ja jopa matkustella tai harrastaa jotain muuta kivaa. Kunhan ei vaan mitään rikollista puuhastele niin se riittää.
Kotiäitiys kuulostaa kyllä aika järkyttävältä ajatukselta. Oikeasti heikkolahjaisen ei kannata lapsia tehdä, tuskinpa hekään välttämättä oppivat nauttimaan heikkolahjaisuudestaan. Olisi parasta jos mahdollisimman hyvät geenit lisääntyisivät.
Pariutumispelleily oli hyvä sana. Otan käyttöön.
Minusta ap:n huoli on aiheellinen, itselläni lähipiirissä saman suuntaista ongelmaa. Nykyisin heikkolahjaisuus on sama kun laaja-alainen oppimisvaikeus ja tästä aiheesta löytyy tutkimustuloksia esim. työllistymisestä, (jokainen kiinnostunut voi itse googlettaa).
Itse koen, että ennen on päässyt suorittavan tason työhön esim. tehtaaseen helpommin ja ihan pärjännyt niissä. Lisäksi kunnan omissa laitoksissa ( jotka nyt myyty yksityisille) ollut apupojan töitä, joissa heikkolahjaisuus ei ole ollut ongelma. Ja näistä saanut oikeaa palkkaa - mikä tärkeintä!!
Nykyään näitä töitä ei ole ja perusduunarinkin täytyy hallita useita asioita ja omata kykyä oppia ja jonkinlaista omaa toiminnanohjusta.
Nyt voi mennä johonkin leikkipajalle leikkipalkallla. Tämä ei nyt varsinaisesti vastannut ap:n kysymykseen, mutta mielenkiintoista kuulla muiden kommentteja, jos niistä löytyisi apua tännekin.
Elä elämäsi miten parhaiten taidat, sillä tavalla, että olet tyytyväinen elämääsi. Nauti hetkistä, älä kateile ja katkeroidu.
Minä tapoin itseni.