Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaaditteko yli 18v kotona asujilta enemmän osallistumista kotona?

Vierailija
05.04.2018 |

Minä olen yh. Lapsi käy IB lukiota, joka on aika vaativa verrattuna kansalliseen. Opintotukea saa vajaa 90€/kk. Tuosta summasta maksaa bussikorttin 30€, muuten käyttää rahansa miten haluaa.

Kotitöitä en kauheammin vaadi, kun koulu vie niin paljon aikaa vapaaehtoistöineen, päivät ovat pitkiä.

Nyt ensimmäisen kerran ei saanut kesätöitä, joitain koulujuttuja pitää kesälläkin tehdä, mutta sanoin sitten, että kodinhuolto ruoanlaittoineen kuuluu kesällä hänelle, koska itse olen töissä. Onko liikaa vaadittu? Ex-anoppi nimittäin hyökkäsi kimppuuni kun kuuli tästä. Huoh.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa on kasvatettu sitä vastuunmäärää, joten 18-vuotta ei ole ollut mikään rajapyykki... kotitöiden osalta ihan samaa vaadittu kuin vaikka 17-vuotiaana. Ja siinä 19-20-vuotiaana viimeistään alkaa olla jo aika muuttaa omaan kotiin... siinä tietysti neuvotaan ja tuetaan.

Vierailija
2/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin vaatia osallistumista (puolet kotitöistä) jo lapsen mennessä yläasteelle. Ei siis tarvinnut vaatia enempää, kun täytti 18. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ottaa sitten luokseen asumaan ja maksaa kulut, jos jokin muu malli ei häntä miellytä.

Vierailija
4/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt ja ruoanlaitot ovat ihan peruskauraa lapselleni. Nyt en ole niitä vaatinut, kun on koulusta väsynyt. Ei siis ole kyse siitä etteikö osaisi. Ex anoppi vaan veti kilarit tästä minulle.

Ap

Vierailija
5/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon vaadittu, jos kodinhoito ruoanlaittoineen. Onko sisaruksia, joiden sotkuja joutuu siivoamaan. Siis oikeasti tekisi kaiken ja sinä työpäivän jälkeen ja lomalla löhöilisit?

Vierailija
6/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että lapsi ei ole kotiorjasi.

Vierailija
7/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ei tuo nyt ihan reilulta kuulosta. Miksi kostat lapsellesi sen, että olet kesän töissä? Sen vuoksi lapsikaan ei saa olla lomalla, outoa.

Vierailija
8/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon vaadittu, jos kodinhoito ruoanlaittoineen. Onko sisaruksia, joiden sotkuja joutuu siivoamaan. Siis oikeasti tekisi kaiken ja sinä työpäivän jälkeen ja lomalla löhöilisit?

Tuossahan luki, että AP on kesällä töissä. Mitä kotitöihin menee? Tunti tai ihan maksimissaan kaksi päivässä. Aika suuri osa 18-vuotiaista tekee täyttä 8,5h päivää. Onko se oikein?

Vierailija
9/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakenut kesätöitä, mutta ei saanut? Tuohan vaikuttaa lähes rangaistukselta, että joutuu kotityövastaavaksi.

Vierailija
10/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saa vielä kesätöitä. Anoppisi kilarille ei kannata painoa antaa. Mielestäni et kuulosta kohtuuttomalta.

Vierailija
11/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin vaaditaan. Ei meillä ilmaiseksi asuta. Mielellään pitää käydä koulun lisäksi töissäkin.

Vierailija
12/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo ja minä ollaan molemmat noin 30 vuotta yli tuon 18v rajan ja pakotamme itsemme tekemään KAIKKI kotityöt.

Vierailija
13/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mielestäni siitä, onko ainut lapsi? Jos kotityöt tarkoittavat tyyliin 1 ruoka/päivä, roskapussin vienti, tiskit, joinain päivinä koneellinen pyykkiä, imurointi tms., kuulostaa mielestäni kohtuulliselta. Aikaa menee 1-2 tuntia päivässä. Jos taas on sisaruksia, niini kaikkien sotkujen siivoaminen yksin ei reilua.

Vierailija
14/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan luki, että AP on kesällä töissä. Mitä kotitöihin menee? Tunti tai ihan maksimissaan kaksi päivässä. Aika suuri osa 18-vuotiaista tekee täyttä 8,5h päivää. Onko se oikein?

On. Me olemme 18-vuotta lasta passanneet, nyt saa opetella tekemään itsekin.

Vierailija
15/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaatimisella" on vähän ikävä kaiku. - Meillä lapset ovat pikkuhiljaa ikävuosien karttuessa alkaneet ottamaan enempi vastuuta niin itsestään kuin "yhteisestä hyvästä" ja aika harvoin heille enää tarvitsee muistuttaa errikseen vstuunottamisesta. Toki kun välillä on kaikkien kiireet yhtäaikaa päällä, niin joudutaan toisinaan jakamaan hieman vuoroja ja tehtäviä, ettei käy niin, kaikki joutuvat varmasti vuorollaan tekemään kaikkea. - Tai no ei täysi-ikäisenä joudu maksamaan meillä asumisesta saati ruoasta, tai muista yhteisen arjen kustannukiststa. Mutta ei heille myöskään tavanomaisista kotiaskareista makseta palkkaakaan, vaikka odotetaankin, että tekevät osansa. 

Vierailija
16/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kahdestaan. Anoppi juurikin veti tuon kotiorjahomman mukaan. Niin, sehän minä olen muuten vuoden ja kaiken rahoittaja muutenkin.

Ap

Vierailija
17/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että lapsi ei ole kotiorjasi.

Minäkään en ole lasteni kotiorja. He saavat luvan osallistua kodin pyörittämiseen.

Vierailija
18/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Me olemme 18-vuotta lasta passanneet, nyt saa opetella tekemään itsekin.

Mutta monen mielestä näköjään kotitöiden tekemisen vaatiminen 18-vuotiaalta on kohtuutonta.

Vierailija
19/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse muutin Yksiöön kun lähdin opiskelemaan 16v. Ja tietysti hoidin kaikki nuo itse. Sitten 19v muutin kesäksi kotiin ja se oli jotenkin automaattista laittaa ruoka ja siivota sillä välin kun äiti oli töissä. Myös yh. Mielestäni se oli mukavaa ja ihan opettavaista. Siskoni taas asua isällä ja hänellä oli sielä "äiti" ja isä. Eikä koskaan vaadittu mitään. Sai rahaa ja autot ym automaattisesti. Noh olisi varmaan ollut yhtä mukavaa asua isälläkin silloin. Ainut huomio jonka olen tehnyt on että siskoni kämppä on täys läävä. Oikeasti. Ja unohtaa hoitaa asioitaan ym. En tiedä olisiko tuolla vapaalla kaikki eteen kasvatuksella osuutensa

Vierailija
20/24 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet huoltaja, sinä päätät. Puhu lapsesi kanssa. Anopille asia ei kuulu enempää kuin kellekään sivulliselle.

18-vuotias voi toki valita missä asuu, kunhan sitten hankkii myös elantonsa. On ihan ok teettää kotityöt vastineeksi asunnosta ja ruuasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi