Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se ilmiö kun ihminen väittää muiden olevan hänelle kateellisia

Vierailija
05.04.2018 |

Tunnetteko tämän?

Se kuuluisa wannabe-kateuskortti. Siis tämä ilmiö, että sinä niin kovasti haluaisit muiden olevan sinulle kateellisia. Niin kovasti, että ääneen ihan väität näin olevan!

Suomeksi selitettynähän tässä on kyse siitä, että ihminen haluaa kokea olevansa kadehdittu ja onnekas, vähän enemmän saanut tai saavuttanut. Se tuntuu hyvältä. Se on ihan inhimillistä. Sitä sattuu meille kaikille. Ja jos ei, sillä voi lohduttaa itseään. SIKSI se kollega oli eri mieltä. Oli vaan kateellinen!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei tosin ole kyse mistään kuvittelusta. Kun yksilö vain on tarpeeksi hyvä kaikin tavoin niin monet tulevat hänelle kateellisiksi. Ja se on ainoastaan inhimillistä.

Vierailija
2/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kateus on ihan aito olemassaoleva ilmiö, mutta eniten muiden kateudesta huutavat ne jotka ovat itse kateellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kuvitelmaa, läpimätiä kateellisia ihmisiä on paljon.

Vierailija
4/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras esimerkki taannoinen Marika Fingerroos.Mitähän kadehtimista se näkee itsessään olevan?

Vierailija
5/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vetänyt ikinä kateus-korttia, mutta sitten sain avioliiton kautta sukulaisia, jotka vetivät. Ymmärsin, että he oikeasti ovat itse kateellisia, kun kateuden nostavat esille.

Vierailija
6/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään kuvitelmaa, tai mikään ilmiö. Totuus on se, että veemäisiä ihmisiä on paljon. Varsinkin naisissa on usein yhdistelmä häikäilemättömyyttä, veemäisyyttä ja kateellisuutta. Äläkä erehdy luulemaan että kateelliset ihmiset eivät menesty. He menestyvät, koska he ovat niin törkeitä. Eivät silti ole tyytyväisiä, vaan kateellisia muille. Miksi tämä aihe häiritsee sinua niin paljon?

Vierailija
7/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ei tosin ole kyse mistään kuvittelusta. Kun yksilö vain on tarpeeksi hyvä kaikin tavoin niin monet tulevat hänelle kateellisiksi. Ja se on ainoastaan inhimillistä.

Suomessa kateus on hyvin yleistä. Ei se siitä muuksi muutu. Jo lapset opetetaan vähättelemään itseään ettei vaan vahingossakaan ketään ärsyttäisi kuvittelemaan itsestään liikoja.

Vierailija
8/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun olin aikoinaan työkkärissä töissä jonne tuli ilmoittautumaan itsensä irtisanonut nuori nainen joka ilmoitti että oli terveyssyistä pakko irtisanoutua naispuolisen työkaverin kiusaamisen takia. Oli jo tullut masennusta ym. Kun täytti kaavakkeen oli ihan mielettömästi erityisosaamista kuten kielitaitoa useammasta kielestä jne. Oli ottanut miehensä mukaan tueksi kun pelkäsi että vielä lätkäistään sitten karenssi. Vaikutti aivan mielettömän ihanalta vaatimattomalta ja lämpimältä ihmiseltä.

Ainoa syy minkä keksin kiusaamiselle oli kateus. Kyllä se nyt vaan Suomessa on niin tavallista.

Vierailija
9/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aloittaja, mutta minua ärsyttää kateuskortin ainainen esille vetäminen. Julkisuudessa kateuskorttia eniten ovat jauhaneet Tuksu ja Aitolehti. Eikä Aitolehtikään ilmeisesti enää niin paljon kuin ennen. Silloin kun oli parisuhde Eerikäiseen tosi-tv:tä ja Ed Hardya niin silloinhan hehkutti kuinka jokainen häntä kadehtii. Itse en ikinä kadehtisi Tuksua, vähän voisin nykyistä Aitolehteä rahapulan hetkenä... :D Mutta en todellakaan sitä Ed Hardy -meininkiä. Kadehtiiko joku heitä oikeasti?!

Tuttavapiiristäni kateuskorttia myös vetelee ne ihmiset, joiden tiedän itse olevan eniten kateellisia muille. Monta kertaa kun Facebookissa avautuvat, mietin oikein todella itseäni että onko heillä jotain mitä ITSE kadehtisin. Joskus löytää jonkun asian, mutta kyllä omat potentiaaliset kateuden kohteet löytyy heistä, jotka ei ikinä kateudesta jauha ja ovat muutenkin hiljakseen.

Ehkä sellainen hiljainen, juonitteleva kateus sitten jyllää ja tekee tuhojaan jossain... itse en kauheasti havaitse sitä.

Vierailija
10/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa on paljon kateutta niin minkä takia? Täällä ei ole ns rikkaita paljoakaan ja hekin vähät eivät halua esitellä julkisuudessa kotiaan, perhettään tai muuta varallisuutta. Yleisimmin sitä näkee vuodesta toiseen nämä samat ihmiset, jotka haluavat olla koko ajan julkisuudessa esim lehdissä kertomassa kuinka nyt on hankittu sitä tai tätä. Enemminkin näyttää naurettavalta mutta eivät varmaan itse sitä tiedosta. 

11/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille ollaan monestakin asiasta kateellisia, ja onhan elämässämme mennytkin moni asia niin hyvin, että samasta haaveileva voi kadehtia. Onkin sitten eri asia, tunnistaako ihminen sen kateuden tunteen itsessään, vai kieltääkö hän sen raivolla, ja purkaa sitä arvostelemalla joka ikistä pientä käännettä sen kadehdittavan elämässä. Sen voi toki näppärästi naamioida vain "mielipiteiksi", mutta joskus se on vaan niin läpinäkyvää. Jos kateuden tunnistaa, se ei katkeroita ja se on pelkkää hyväntahtoista ihailua/haaveilua tms. Kateus on oikeasti todella yleistä, ja ihmiset tosi huonoja tunnistamaan itsessään niitä puolia. 

En henk koht toivo meihin kohdistuvaa katkeraa kateutta, koska se on oikeasti inhottavaa eikä koskaan tunnu hyvältä sellaisen ihmisen osalta, josta muuten pitää. Koen sen loukkaavana, sellaisena "ette ansaitse mitään" -asenteena.

Olen hyvin harvoin tuollaisella negatiivisella tavalla kateellinen, mutta aikoina, joina minulla on ollut huonompi ja väsyneempi kausi, olen jopa itse yllättynyt siitä, minkälaisia ilkeitä ajatuksia mieleeni on tullut joistakin ihmisistä kateuden vuoksi. Normaali toista kannustava ihailu onkin muuttunut inhoksi ja arvosteleviksi ajatuksiksi. Onneksi tunnistan ne niin hyvin, että tajuan pysyä hiljaa ja keskustella esim. hyvän ystävän kanssa noista tunteista rehellisesti ja jos mahdollista, muuttaa jotain osaa omassa elämässäni niin, ettei noi turhat tunteet pääse synkentämään minua - pahimmassa tapauksessa katkeroittamaan.

Tietenkään kaikki mielipiteet eivät kumpua kateudesta, ja tunnistan kyllä senkin ihmistyypin, joka näkee kateutta ihan kaikkialla. Nämä ihmiset ovat kuitenkin aika harvassa ainakin omassa lähipiirissä. 

Suosittelen jokaisen anayloimaan rehellisesti niitä omia "mielipiteitään" uudestaan, jos niitä on paljonkin. Kateus katkeroittaa, ja jossain vaiheessa siitä tulee pysyvää ja uuvuttavaa. Maailmassa on liikaa jo keski-ikäisenä perusluonteeseen asti pureutunutta kateutta.

Vierailija
12/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikista löytyy joskus kateutta, mutta kaikki negatiiviset mielipiteet eivät pohjaudu kateuteen.

Kuten toiset haluavat sen ihan väkisin nähdä.

Joskus se kälättävä työkaveri on vaan ärsyttävän kälättävä työkaveri, eikä hänen mersullaan ole mitään tekemistä asian kanssa. Eikä joka ikinen jonkun tuttavan kotiintuoma hoito, ole kateellisen vanhanpiian unelmien kohde. Ei, eikäs se kananpersetukka vaan ole kaunis, vaikka itsellä olisi kuinka rumat maantien väriset hiukset.

Vierailija
13/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yksinkertaisesti keksi mitään muuta syytä arvostella kenenkään valintoja, kuin kateus. Okei, moni ei ehkä haluaisi esimerkiksi Tuksun elämää, mutta hän on saanut paljon huomiota ja sellaisia etuja, mistä moni "kunnollinen" jää vain haaveilemaan, puhumattakaan itseluottamuksesta. Jos toisessa ei ole mitään, mikä kiinnostaisi tai vetäisi puoleensa, eihän häntä edes huomaisi. Jatkuvan arvostelun kohteena oleva kyllä oppii haistamaan kitkeryyden ja kateuden jo kaukaa.

Vierailija
14/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppiesimerkki on narsistinen johtaja, joka kuvittelee, että alaiset kahdehtivat hänen asemaansa ja johtajuuttaan ja siksi ovat niin vaikeita. Totuus on siinä, että johtaja on huono, epäpätevä ja ilkeä. Hän tuhoaa välinsä muihin ryhtymällä puolustamaan itseään ja asemaansa, koska kuvittelee olevansa uhattuna ja kateuden kohde.

On totta, että eniten uskovat olevansa kahdehdittuja ne, jotka itse kadehtivat.

15/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yksinkertaisesti keksi mitään muuta syytä arvostella kenenkään valintoja, kuin kateus. Okei, moni ei ehkä haluaisi esimerkiksi Tuksun elämää, mutta hän on saanut paljon huomiota ja sellaisia etuja, mistä moni "kunnollinen" jää vain haaveilemaan, puhumattakaan itseluottamuksesta. Jos toisessa ei ole mitään, mikä kiinnostaisi tai vetäisi puoleensa, eihän häntä edes huomaisi. Jatkuvan arvostelun kohteena oleva kyllä oppii haistamaan kitkeryyden ja kateuden jo kaukaa.

Jos ne toisen valinnat ovat oikeasti haitallisia muille, arvostelussa tuskin on kauheasti kateutta aina mukana? Tuksuasiaa ja vastaavia olen joskus miettinyt, ja vaikka ehkä vaikea kuvitella, miten kukaan voisi olla millään tasolla kateellinen näille tietyille julkkiksille, voi se itsevarmuus millä hänkin astelee lavalle "sexyissä" vaatteisaan, ärsyttää joitakin. Eli tietynlaista kateutta sekin, vaikka ei varsinaisesti ulkonäköä ja hänen elämäänsä kadehtisikaan, se asenne saattaa ärsyttää ihmistä, joka on itse ollut aina nöyristelevä ja "hiirulainen", vaikka olisikin piirteiltään omasta mielestään kauniimpi. Sehän vasta raivostuttavaa onkin, jos joku ns. huonompi kertoo leuka pystyssä olevansa "paras", ja kateellinen itse ei ole koskaan saanut huomiota vastaavanlaisessa asiassa, eikä ole koskaan oppinut kehumaan itseään. Etenkin jos on aina toivonut itselleen parempaa itsetuntoa ja enemmän positiivista huomiota jossain tietyssä asiassa.

Vierailija
16/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä en vaan keksi muuta syytä. Esim yksi kaverini on todella kaunis ja mukava nainen, hän on menestynyt miehisellä alalla ja on todella pidetty myös työyhteisössä. Muut naiset usein puhuvat hänestä tyyliin "no kai se menestyy kun siellä lirkuttelee miehille! Ties ketä panee! Siellä oli oikein meikit naamassa taas töissä ja niin hymyili, hyhhyh!" mitä ihmettä?? Miksei hän saisi käyttää töissä meikkiä tai olla iloinen :D mikä muu tähän voi olla syynä?? Kaveri ei todellakaan lirkuttele miehille töissä, huumorintajuinen ja hauska toki on.

Vierailija
17/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se Saara Aaltokin täällä kirjottelee? Terve vaan sullekin ❤

Vierailija
18/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuon ihmistyypin. Usein ovat sellaisia että heitä ei voi kadehtia. Tyypillisin työtön ylipainoinen raivostuttava pitch. Ja kaikki ovat inhottavia kun ovat niin kateellisia.

Vierailija
19/19 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kehuvat julkisuudessa itseään narisistimaiseen tapaan, että sainpa suoritettua kiitettävästi sen ja sen ja nyt minulla ne ja ne merkkituotteet. Kyllä on elämänsisältö köyhää, jos on tälläisesta riippuvainen.