Ärsyttää kun mies ei puutu poikansa käytökseen missään asiassa
Tällä kertaa poika keksi laittaa instaan postauksen "opettaja on kusipää".
Ilmiannoin kuvan ja aion jatkossakin ilmiantaa. Mies sanoi ettei aio puuttua. Minä puutun omieni lasten somekäytökseen ja olen heidät opettanut muutenki käyttäytymään hyvin jne. Miehen pojan kohdalla mieskin yrittää selitellä adhdlla ja sillä ettei poika ole kuten ikäisensä, mutta jotain rajaa siihenkin. Ei nuo oikeuta perseilyyn. Mä ehkä oon sitten natsi mutta kyllä sitä pitää osata asettaa rajat ja säännöt myös somekäytökseen. Tuolla menolla jätkä tehtailee itselleen liudan kunnianloukkaussyytteitä.
Äitinsä ei puutu mihinkään, sallii aivan kaiken ja vieläpä palkitsee jatkuvasti kalliilla tavaroilla ja roskaruualla huonon käytöksen.
Miten te muut toimisitte? Puututteko vai annatteko olla?
Kommentit (37)
Sama homma oli mulla. Mies ei laittanut mitään rajoja lapsilleen. Lopulta mun oli lähdettävä, soti niin paljon omaa arvomaailmaa vastaan tuollainen. Ja en voi aikuisena, vastuullisena ihmisenä esittää, että en näe enkä kuuleenkä ymmärrä mitään, kun kuitenkin koko ajan tulee tilanteita, jossa mun mielestä kuuluisi kasvattaa/opettaa/asettaa rajoja/välittää.
No miksi nyt siis aapeen mies on nostanut kädet pystyyn, jos hän kuitenkin on yrittänyt tähän asti?
Miksi äiti on niin hällävälityyppi? Onko hän siis ikinuori kapinallinen muutenkin, vai onko tämä hällävälisyys nimenomaan reaktiota miehen kurihenkisyyteen? Miten se sitten on lyönyt yli, jos siitä on tullut kritiikkiä sossuilta?
Onko mies yhtä kireä jos hän on kahdestaan pojan kanssa? Meillä nimittäin poika yrittää liittoutumalla koko ajan pelata minut ulos kun vain löytyy pelikumppani. Sellainen loppuu, kun kolmatta osapuolta ei ole paikalla. Mieskin ehkä jää jurnuttamaan nurkkaan toivoen jonkun muun tekevän jotain, eikä ota pässiä sarvista ennen kuin ketään muuta vaihtoehtoa ei paikalla ole.
Kenen aloitteesta poika on laitoksessa? Kauanko on ollut siellä?
Vierailija kirjoitti:
No jos pojan tilanne on tuossa jamassa niin varsinkin äitipuolena ensisijaisesti panostaisin ystävällishenkiseen keskusteluun asioista, enkä mihinkään kuvien raportointiin.
Ap:han oli ottanut yhteyden poikaan ja sanonut että seuraukset voivat olla vakavat jos tuota rataa aikoo jatkaa
Vierailija kirjoitti:
No miksi nyt siis aapeen mies on nostanut kädet pystyyn, jos hän kuitenkin on yrittänyt tähän asti?
Miksi äiti on niin hällävälityyppi? Onko hän siis ikinuori kapinallinen muutenkin, vai onko tämä hällävälisyys nimenomaan reaktiota miehen kurihenkisyyteen? Miten se sitten on lyönyt yli, jos siitä on tullut kritiikkiä sossuilta?Onko mies yhtä kireä jos hän on kahdestaan pojan kanssa? Meillä nimittäin poika yrittää liittoutumalla koko ajan pelata minut ulos kun vain löytyy pelikumppani. Sellainen loppuu, kun kolmatta osapuolta ei ole paikalla. Mieskin ehkä jää jurnuttamaan nurkkaan toivoen jonkun muun tekevän jotain, eikä ota pässiä sarvista ennen kuin ketään muuta vaihtoehtoa ei paikalla ole.
Kenen aloitteesta poika on laitoksessa? Kauanko on ollut siellä?
Väsyminen siihen kun isää ei ole kuunneltu lainkaan.
Poika on molempien vanhempien ja sossujen aloitteesta laitoksessa kun poika löi avustajaansa koulussa. Reilun vuoden ollut siellä. Melkein kaksi jo.
Nykyisin sossupalaverit ovat sitä ettei isää kuunnella lainkaan, lähinnä ilmoitetaan mitä kaikkea älyttömyyksiä pojan äiti syöttää pojan päähän, ei ainoastaan tämä äiti vaan myös äidin äiti mitä tässä olen tilannetta seurannut. Tämän ainoan kerran päätin toimia koska tiedän ettei kumpikaan tee mitään asialle.
Ja itse veikkaan että mies odottaa pojan tekevän jotain typerää ja jäävän kiinni siitä joko laitoksen tahoille tai opettajalle, mutta melkoinen soppa siitä syntyisi eikä sekään lopun viimein ole hyvä asia. Ystävälliseen sävyyn laitoin vain että teolla voi olla vakampikin seuraus eikä auta poliisille hokea "joojoota".
Äitinsä ei ole ikinä töitä tehnyt tai koulujakaan käynyt yhteiskunnan lusmu.
Esimerkiksi mies kielsi menemästä ulos ennen kun oli huoneensa siivonnut, äiti oli sitten pyörtänyt tämän päätöksen ja todennut että menee vaan ulos eikä huonetta tarvitse siivota. Mitä olen sen talon pihankin nähnyt niin on kyllä siivoton ihminen tämä äiti. Piha kuin kaatopaikka. En tiedä enkä halua tietää miltä sisällä näyttää, piha kertoo ja paljon kun on autonromuista lähtien rojua siellä täällä.
AP
On se hyvä että on vielä ihmisiä jotka uskaltavat puuttua asioihin. Ei sekään helppoa ole, mutta jonkunhan se on tehtävä joka tapauksessa, oli se sitten koulu, sossu, poliisi tai vaikka se äitipuoli jolla on pelisilmää, kuten tässä tapauksessa ja tekee selväksi selvällä suomen kielellä että teoilla on aina seuraukset.
Kyllä jo luulisi 13-vuotiaankin jotakin tajuavan jos on mitään kotona opetettu, se on eri asia jos näin ei ole tehty siellä kotona.
No, en nyt tuota vielä varsinaisesti puuttumiseksi sanoisi. Tyhjiä sanoja ja poika on oppinut, että niistä ei tarvitse välittää.
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa jäädä odottelemaan koska mies kutsutaan koululle kuulemaan mitä on poju puuhaillut. Hyvällä tuurilla myös kyttikseltä vielä tulee puhelua ennemmin tai myöhemmin.
Isää tässä on haukuttu sossuja myöten kuinka paska on vaikka on ollut se joka on sentään koittanut saada kuria aikaan ja takonut järkeä pojun päähän. Mutta vaikeaahan se on kun ei toinen vanhempi puhalla samaan hiileen lainkaan.
AP
Sähän puhut tässä pussiin itseäsi enemmän ja enemmän. Ensin isä ei puutu mitenkään ja ykskaks se ex onkin syyllinen. Trollolloot vaan sinne kahden herneen pääkoppaan. Katotaan jos ne ens yrittämällä vaikka kohtaisivat.
Vierailija kirjoitti:
No, en nyt tuota vielä varsinaisesti puuttumiseksi sanoisi. Tyhjiä sanoja ja poika on oppinut, että niistä ei tarvitse välittää.
Ehkä niin. Ainakin joku on sanonut että tuolla menolla kunnianloukkaussyyte kosahtaa ja pilkka osuu omaan nilkkaan, eikä siihen enää joojottelut ja tekoitkut auta kun poliisisetä puhuttelee. Eikä auta selittelyt adhdsta eikä mistään muustakaan ongelmasta.
No mitä toivot, että miehen pitäisi tehdä? Hänellä on pattitilanne, ja kuitenkin sinä ärsyynnyt sen seuraamisestakin. Voisitko tehdä jotain helpottaaksesi hänen osaansa? Onko hän väärässä jossain asiassa?
Ei miestä taida auttaa se, että inholtasi et voi edes sylkäistä pojan äitiin päin? Saa miehesi siinä varmasti omalle inholleen vahvistusta, mutta vieläkö olisi jotain keinoja jäljellä pojan auttamiseen? Koska pojan ongelmistahan se taitaa olla keskeinen, että vanhemmat eivät lainkaan kykene yhteistyöhön. Häntä revitään kuin terrierit sukkaa.
Miksi sossut eivät kuuntele isää? Kuuntelisivatko he jotakuta toista?
Olisiko äidin puolen porukoissa joku, jolla olisi laajempi näkökulma ja joka kykenisi ehkä vaikuttamaan liialliseen löperyyteen sisältäpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa jäädä odottelemaan koska mies kutsutaan koululle kuulemaan mitä on poju puuhaillut. Hyvällä tuurilla myös kyttikseltä vielä tulee puhelua ennemmin tai myöhemmin.
Isää tässä on haukuttu sossuja myöten kuinka paska on vaikka on ollut se joka on sentään koittanut saada kuria aikaan ja takonut järkeä pojun päähän. Mutta vaikeaahan se on kun ei toinen vanhempi puhalla samaan hiileen lainkaan.
AP
Sähän puhut tässä pussiin itseäsi enemmän ja enemmän. Ensin isä ei puutu mitenkään ja ykskaks se ex onkin syyllinen. Trollolloot vaan sinne kahden herneen pääkoppaan. Katotaan jos ne ens yrittämällä vaikka kohtaisivat.
Isä on puuttunut moniin ongelmiin, ja äiti on onnistunut joka tilanteessa isän jyräämään. Ja nyt isä ilmoitti ettei aio enää puuttua, että hoitakoot äiti itse ongelmat kun niitä tulee.
Sehän monissa perheissä tuntuu olevan ongelmana että isä on aina paska ja äiti hyvis sen tähden kun antaa kaiken periksi kaikessa ja sitten isää syötetään kun äiti ei pärjääkään
Vierailija kirjoitti:
No mitä toivot, että miehen pitäisi tehdä? Hänellä on pattitilanne, ja kuitenkin sinä ärsyynnyt sen seuraamisestakin. Voisitko tehdä jotain helpottaaksesi hänen osaansa? Onko hän väärässä jossain asiassa?
Ei miestä taida auttaa se, että inholtasi et voi edes sylkäistä pojan äitiin päin? Saa miehesi siinä varmasti omalle inholleen vahvistusta, mutta vieläkö olisi jotain keinoja jäljellä pojan auttamiseen? Koska pojan ongelmistahan se taitaa olla keskeinen, että vanhemmat eivät lainkaan kykene yhteistyöhön. Häntä revitään kuin terrierit sukkaa.
Miksi sossut eivät kuuntele isää? Kuuntelisivatko he jotakuta toista?
Olisiko äidin puolen porukoissa joku, jolla olisi laajempi näkökulma ja joka kykenisi ehkä vaikuttamaan liialliseen löperyyteen sisältäpäin?
Äidin puoli lietsoo pojan ongelmakäytöstä palkinnoilla. Ja isä on haukuttu huonoksi kun piti kuria yllä ja laati sääntöjä jotka mamma kumosi.
Kyllä itsekin laittaisin hanskat naulaan ja antaisin tehdä mitä itse lystää. Ja ratkoa pojan ongelmat aivan keskenään.
Kyllä vanhemmuuden kuuluisi olla yhteispeliä. En ymmärrä naisia jotka tähän eivät pysty millään tavalla. Kieltävät isää puuttumasta asioihin palavereissa jne ja ovat sitä mieltä ettei murumussukassa ole mitään vikaa. Sitten kun isä lähtee kuvioista, niin edelleen isä on se paska.
Tuo lapsen äiti kuulostaa aivan jälkeenjääneeltä kun ei pärjääkään tekojensa seurauksien kanssa. Sysää ongelman muille, kuten tässä sinne laitokseen. Mitä lapsi tuosta oppii? Ei sitten yhtään mitään ja sama vmäinen käytös vaan sallitaan ja sallitaan.
Kun äityli on opettanut ettei auktoriteetteja tarvitse kunnioittaa ja kuunnella. Ei mikään ihme että kouluissa opettajat ovat kovilla. Sitten keksitään hienot diagnoosit jonne piiloutua kun itse hoitaa asiat pään silittelyllä ja tavaroiden ostelulla. "Saat uuden lelun jos tämä viikko menee hyvin" ja saa lelun vaikka ei viikko menisikään hyvin kun lapsihan pettyy ja loukkaantuu, saa ikuiset traumat jne kun jotain menet kieltämään. Tai pyydät viemään edes roskat tai siivoamaan jälkensä, eihän sekään sovi.
Alcatrazin tyyppinen ratkaisu ongelmalapsille olisi hyvä
Kouluissa tulisi opettaa somekäyttäymistä. Mutta ei niitä käytöstapoja ole aikuisillakaan, ei sen puoleen. Mutta tuollainen on kyllä huolestuttavaa ja todellakin tuollaiseen vanhempien kuuluisikin puuttua kertomalla lapselle mitä tuollaisesta yleensä seuraa.
Älylaitteissa olisi hyvä olla ikärajat.
evvk