Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaktustietäjät, miten kannattaisi lähteä idättämään? Huonekasvihullut koolle!

Vierailija
05.04.2018 |

Ajattelin aloittaa huonekasviharrastuksen, ja valmiina kaupasta ostettujen kasvien lisäksi kiinnostaisi alkaa kasvattamaan kasveja ihan siemenestä lähtien. Yritin alkuvuodesta kasvattaa hieman yrttejä (basilika, ruohosipuli, korianteri, persilja), joista yksikään ei kuitenkaan lähtenyt jostain syystä itämään, laitan uuden yrityksen pystyyn tässä lähiaikoina.

Yrtit eivät näyttäneet onnistuneen, joten valitsin nyt seuraajiksi muutaman kaktuksen ja chilin, jotka muutenkin tuntuvat mielenkiintoisemmilta ja nätimmiltä lajikkeilta.

Olen löytänyt netistä vähän erinäistä tietoa, osa on mm. idättänyt kaktuksia villalangassa (?) jota en koe erityisen silmää miellyttäväksi vaihtoehdoksi. Löytyisiköhän täältä ketään, joka osaisi avustaa alkuun ja vastailla kysymyksiin kaktuksien, chilien ja yrttien kasvattamisesta?

Kannattaako siemenet kylvää suoraan multaan (olen ostanut useampaa eri multaa eri kasveja; esim. kaktus, yrtti, jne varten), vai tulisiko niitä idättää jotenkin muuten? Miten kastelu alkuaikaan? Olettaisin näiden nauttivan runsaasta valosta, joten potentiaalinen paikka kodissani olisi ikkuna. Yksi ikkunoistani on suoraan patterin yläpuolella, auttaisiko lämpö kasvua?

T: Mulla ei siis todellakaan ole liikaa aikaa mammalomalla :D

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman asiaa sivuten. Kyllä käy kateeksi kun käy jossakin lämpimässä maassa katsomassa miten puutarhat kukoistavat vihreinä ja kaikki kasvaa vaivatta aivan itsekseen. Täällä taigalla taas ei tahdo kasvaa yhtään mikään. Esimerkiksi viimeisellä Teneriffan matkalla katsoin kun joku oli yksinkertaisesti tökännyt puutarhansa rajalle hiekkaan riviin kaktuksesta repäistyjä palasia. Parin vuoden kuluttua tuossa on upea kaktusaita. Minä toin Teneriffan lentoasemalta tänne Suomeen pienen kukkaruukussa olevan palmun, se ei ole vuodessa kasvanut aurinkoisella ikkunalla milliäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän