Miksi munankuoret irtoavat joskus helposti, joskus eivät?
Kommentit (32)
Munan toiseen päähän neulalla reikä ennen keittämistä. Kun munat ovat kiehuneet halutun aikaa, vesi kaadetaan pois ja annetaan ihan hetki olla sen verran, että munan kuori kuivahtaa. Sen jälkeen kattilassa juoksevan kylmävesihanan alle minuutiksi - pariksi. Sitten annetaan jäähtyä kattilassa kylmässä vedessä.
Juutalaiset on hyviä kuorimaan munia.
Vierailija kirjoitti:
keitän ja jäähdytän munat aina samalla tavalla, kuoret irtoaa silti vaihtelevasti. taitaa munien laatu eniten vaikuttaa, jotkut halpamunat hankalimmat kuoria.
Olen jättänyt kylmällä vetellä jäähdyttelyn kokonaan väliin, kun huomasin että kuoret irtoaa paremmin kun antaa niiden vaan jäähtyä ilman vettä ja nostaa sitten jääkaappiin jossain vaiheessa. Just oli joki tutkimus että jos keittää ne siten että iskee kuumaan kiehuvaan veteen sen sijaan että laittaa munat suoraan kylmään veteen kiehumaan, niin auttaa juuri kuoria irtoamaan paremmin.
Mikähän mua vaivaa kun luen aina kaikki aloitukset ihan väärin moneen kertaan ja sitten yhtäkkiä huomaankin että siinä lukikin ihan eri otsikko?
Olen lukenut tämän otsikon tänään muutaman kerran niin että * Miksi munankarvat irtoavat joskus helposti joskus eivät? '' :D
Ja sit sama tapahtuu monessa muussa ketjussa. Jösses.
Vierailija kirjoitti:
Eikös vanha kansa puhu munan säikäyttämisestä? Eli juuri siitä että heti keittämisen jälkeen munat laitetaan kylmään veteen.
En tiedä miks tuo aiempi sai hirveästi alapeukkuja kun kertoi tän ohjeen. Ihan omalla käytännön kokemuksella elämäni ajalta voin sanoa, että toimii.
Vierailija kirjoitti:
Eikös vanha kansa puhu munan säikäyttämisestä? Eli juuri siitä että heti keittämisen jälkeen munat laitetaan kylmään veteen.
Haha en ole ennen kuullut, vaikka vanha jo olenkin, mutta hauska neuvo. Meilläkin kotona opetettiin vuonna kivi ja kirves, että tuoreissa munissa on kuoret tiukassa ja yleisesti ottaen saa paremmin irtoamaan, kun keittämisen jälkeen kaadetaan vesi pois ja laitetaan kylmää vettä kattilaan ja annetaan olla siinä muutama minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Kanoja sen sijaan ei saa säikytellä, muuten ne voivat munia nahkamunia. Tosin nehän olisi sitten helppo kuoria.
90-luvulla muistaakseni mulla keitti auto mannerheimintiellä, no huljutin äkkiä munat jääveteen ja säikähdin ihan helvetisti!
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mua vaivaa kun luen aina kaikki aloitukset ihan väärin moneen kertaan ja sitten yhtäkkiä huomaankin että siinä lukikin ihan eri otsikko?
Olen lukenut tämän otsikon tänään muutaman kerran niin että * Miksi munankarvat irtoavat joskus helposti joskus eivät? '' :D
Ja sit sama tapahtuu monessa muussa ketjussa. Jösses.
Mua jäi vaivaamaan, että silti avasit ketjun, vaikka luit otsikon noin :D
Tuoreesta munasta irtoaa kuori todella huonosti.
Suoraan tilalta ostetut munat saattaa olla jopa samana päivänä munittuja. Kaupassa myytävät taas keskimäärin 2 viikkoa muninnasta.
Tuoreista munista syntyy myös kuohkeat kakkutaikinat.
P.s. mitä luomuun tulee, se kana ei sitä tiedä, että syö luomua kananrehua... Tuotantomuodolla ei ole merkitystä kuoren irtoamiseen vaan munan iällä ja sillä mitä vitamiineja kana ruokansa mukana saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan lämmön kanssa tekemistä asialla.
Näin saat ne aina helposti irti: kun olet keittänyt munia riittävästi makuusi, kaada kuuma vesi pois ja anna munien olla kuumassa kattilassa muutaman minuutin. Sitten huljuttele munia kylmässä vedessä muutaman kerran ja jätä seisomaan kylmään veteen muutamaksi minuutiksi.
Kiitos. Noin ajattelinkin. Mies ei uskonut.
Älä kaikkea usko, mitä täällä lukee.
No en. Mutta minä teen noin ja minun munista irtoaa. Mies luuli, että on hyvää tuuria.
Mäkin on aina tehny noin ja toimii. Äiti on aikoinaan opettanut. Jos vahingossa unohdan laittaa kylmään veteen, niin sitten joutuu taistelemaan sen kuorimisen kanssa. Paloja valkuaisestakin irtoaa kuorien mukana. Ei kai se ole tähän asti ollut aina pelkkää sattumaa?!
Voitit päivän idiootti-palkinnon.