HU: 8- ja 10-vuotiaat pojat retuuttivat pikkupoikaa - Kiusaajat puhutteluun hakeneet vanhemmat tuomittiin vapaudenriistosta.
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201804042200855023_u0.shtml
Mitä mietteitä tämä herättää muissa?
Luin jutun ja ajattelin, että tuomio oli ihan oikeutettu näille kiusatun lapsen vanhemmille. Yllättäen jutun kommenttikenttää lukiessani jälleen pöyristyin. Ajattelin omalle kohdalleni jos paljon nuorempaa poikaani kiusasivat 8-10-vuotiaat olisi itseltäni aiva järkyttävää ylireagointia nyt raahata nämä pojat kotiini kuulusteltaviksi. Vaikka ovatkin "vanhempia" poikia, kyse on silti kahdesta lapsesta, joille moinen tilanne voi olla todella pelottava. En minäkään kuitenkaan olisi asiaa siihen jättänyt vaan ennemmin tai myöhemmin saanut selville ketä nämä lapset olisivat ja sen jälkeen jutellut näiden vanhemmille.
Takaisin jutun kommenttikenttää; nähtävästi monien suomalaisten sosiaaliset taidot eivät riitä muuhun sovitteluun kuin kyseiseen toimintaan, sillä monien mielestä toinen vaihtoehto näistä vain kahdesta mahdollisesta olisi taputella kiusaajia päähän ja antaa asian olla.
Kommentit (14)
Ja ainut puollustamiskeino in raahata lapset kotiin kuulusteltaviksi? Etkö siis todella keksisi muita tapoja?
Vierailija kirjoitti:
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201804042200855023_u0.shtml
Mitä mietteitä tämä herättää muissa?
Luin jutun ja ajattelin, että tuomio oli ihan oikeutettu näille kiusatun lapsen vanhemmille. Yllättäen jutun kommenttikenttää lukiessani jälleen pöyristyin. Ajattelin omalle kohdalleni jos paljon nuorempaa poikaani kiusasivat 8-10-vuotiaat olisi itseltäni aiva järkyttävää ylireagointia nyt raahata nämä pojat kotiini kuulusteltaviksi. Vaikka ovatkin "vanhempia" poikia, kyse on silti kahdesta lapsesta, joille moinen tilanne voi olla todella pelottava. En minäkään kuitenkaan olisi asiaa siihen jättänyt vaan ennemmin tai myöhemmin saanut selville ketä nämä lapset olisivat ja sen jälkeen jutellut näiden vanhemmille.
Takaisin jutun kommenttikenttää; nähtävästi monien suomalaisten sosiaaliset taidot eivät riitä muuhun sovitteluun kuin kyseiseen toimintaan, sillä monien mielestä toinen vaihtoehto näistä vain kahdesta mahdollisesta olisi taputella kiusaajia päähän ja antaa asian olla.
Onhan toi yksiselitteisesti täysin väärin toimittu aikuisilta, tuomio on tottakai oikein.
Iltalehden kommentit on niin kammottavaa kuraa että ne vievät uskon ihmiskuntaan kokonaan.
Haluan uskoa että kyseinen porukka joka omalla nimellään iseimmiten kommentoi edustaa pienen pientä elämänkoululaista vähemmistöä.
Vaikeita tilanteita. Oma lapsi ei vielä ole riittävän vanha leikkimään pihalla yksin, joten en osaa sanoa miten itse vastaavassa tilanteessa toimisin. Kiusaajalapset kun todennäköisesti juoksevat nauraa räkättäen pois paikalta ja toisinaan ne lastan vanhemmatkin vain paiskaavat oven kiinni jos heille yrittää käydä juttelemassa asiasta.
Eräässä taloyhtiössä muuten aikoinaan lasten toiminta meni siihen asti, että isännöitsijä joutui muistuttamaan asukkaille vanhempien olevan viimekädessä vastuussa lastensa häiriköinneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ovatkin "vanhempia" poikia, kyse on silti kahdesta lapsesta, joille moinen tilanne voi olla todella pelottava.
Hyvä. Sitten opetus ehkä meni perille ja pojat lopettavat pienempien kiusaamisen lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuosta selviä millainen kiusaamishelvetti voi edeltää tuota reaktiota. Itse näkisin itseni kyllä aika herkästi puolustamassa omaa lastani, jos tämä joutuu retuutetuksi.
Et saa raahata vieraita lapsia väkisin asuntoosi ja estää poistumasta. Jos yhtään on sosiaalista älyä toimit toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja ainut puollustamiskeino in raahata lapset kotiin kuulusteltaviksi? Etkö siis todella keksisi muita tapoja?
Sepä se onkin, kun ei voi tehdä oikein mitään. Poliisi ei tule paikalle noin pienen keissin takia, etenkin kun tekijät eivät ole edes rikosoikeudellisesti vastuussa. Lastensuojeluilmoituksen voi tietty tehdä jos kiusaajien vanhempia ei pätkääkään kiinnosta, mutta eri asia tehdäänkö sieltäkään mitään kummempia.
Isännöitsijälle tietty voi ilmoittaa, mutta en tiedä riittääkö häätöön tai edes varoitukseen se, että naapuri antaa lapsensa häiriköidä toisten lapsiperheiden lapsia.
Ihan oikein teki vanhemmat. Niinkuin Fb:n Iltalehden sivulla kommentoitiin, puhuttelu ei ole vapaudenriistoa. Yhyy, vaikka poikia pelotti ja itketti, se onkin kiusaajille täysin oikein. En tosin ihmettele yhtään että aletaan kiusaamaan yhä nuorempana, kun on pelkkiä oikeuksia eikä velvollisuuksia ja käytöstapoja, kiusaamiseen puuttuja on se joka joutuu syytteeseen.
Jos olisi olleet minun lapset niin olisin käynyt pesarin kanssa noiden vanhempien luona. Tuohan on vapaudenriisto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuosta selviä millainen kiusaamishelvetti voi edeltää tuota reaktiota. Itse näkisin itseni kyllä aika herkästi puolustamassa omaa lastani, jos tämä joutuu retuutetuksi.
Et saa raahata vieraita lapsia väkisin asuntoosi ja estää poistumasta. Jos yhtään on sosiaalista älyä toimit toisella tavalla.
Toki olisi hyvä toimia toisella tavalla, mutta mikä on tämä toinen tapa, miten sinä toimisit?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi olleet minun lapset niin olisin käynyt pesarin kanssa noiden vanhempien luona. Tuohan on vapaudenriisto!
Ai tunnustat siis tässä että sinun lapsesi ovat kiusaajia jotka ovat oppineet väkivaltaisen käytöksensä sinulta?
Toisten vanhempien lapset saavat raahata ja pahoinpidellä teidän omia lapsianne mielin määrin.
Mun lasta saa raahata vaikka korvasta, jos se kiusaa pienempiään. Kiusaamiselle pitää laittaa stoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tunnustat siis tässä että sinun lapsesi ovat kiusaajia jotka ovat oppineet väkivaltaisen käytöksensä sinulta?
Niinkö tuossa sanottiin?
Maa on merkillisessä jamassa, kun lehdissä kerrotaan, miten koululaiset ja jopa esikoululaiset pitävät muita kauhun vallassa, mutta hommaa ei saada kuriin millään. Sitten kun joku pitää puhuttelun, seuraus on tuo.
Viranomaisiahan ei tuollainen kiusaaminen kiinnosta, joten jos minun lapseni olisi ollut kiusaamassa pienempiään tai ketä hyvänsä, veisin puhuttelun pitäjille suklaarasian ja puhuttelisin oman lapseni vielä uudestaan.
En voi käsittää vanhempia, jotka ovat tehneet tuosta oikeusjutun. Opettavat penskoilleen sen, että järjestelmä on puolellasi, jos joku puuttuu rällästämiseesi.