Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä mitä tuolle koulukiusaamiselle pitäisi tehdä... :/

Vierailija
04.04.2018 |

Tytär on kuudennella. On ollut läpi ala-asteen syrjitty ja kiusattu omien sanojensa mukaan. Kertoi minulle siitä kuitenkin vasta viidennellä, jolloin olin välittömästi opettajaan ja rehtoriin yhteydessä. Nämä lupasivat viedä asiaa eteenpäin, mutta kun ei niin ei. Asumme ihan pikkuisessa kylässä, joten harrastuksiin olisi matkaa. Hänellä muutenkin on jo pianoharrastus, ja suhteellisen vähätuloisena emme tahtoisi käyttää rahaa enempää harrastuksiin. Pianoharrastuksesta vielä se, että koska käy yksityistunneilla, on sieltä turhan vaikea hankkia kavereita. Käytin tyttöä pari kertaa nuokkarillakin, mutta hän ei oikein viihtynyt. Yläaste on aivan ala-asteen vieressä, eikä sinne tule kuin vanhoja luokkalaisia. Pitääkö meidän todella muuttaa tämän takia? :(

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi. Lapset pitäisi kasvattaa osaksi yhteisöä, eikä vangita kodin seinien sisäpuolelle.

Vierailija
2/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi. Lapset pitäisi kasvattaa osaksi yhteisöä, eikä vangita kodin seinien sisäpuolelle.

Mitä hait takaa? Eli koska asumme kaukana keskustasta, olemme vanginneet hänet ikuisesti kotiin? Juurihan sanoin, että olen yrittänyt käyttää häntä mm. nuokkarilla, ja haen täältä vinkkejä, kuinka hankkia hänelle kavereita!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja kuulla. Tytöt varsinkin voivat olla hyvin raakoja toisilleen sosiaalisesti.

Mitä tuo "ei niin ei" tarkoittaa? Mitä koulu teki?

Meillä oli sama tilanne tyttärellä kuudennella luokalla. Opettaja pyysi kuraattorin juttelemaan koulukiusaamisesta luokan tytöille ja puhuttelu tehosi. Eivät nuo lapset vielä alakoulussa ole kovinkaan piintyneitä sadisteja, vaan kiusaavat yleensä tyhmyyttään, koska eivät tajua toimintaansa kiusaamiseksi ja osaa vielä kunnolla asettua kiusatun asemaan.

Koulunvaihto ja uusi aloitus olisi ilman muuta helpoin tapa ratkaista asia. Olisiko teillä mahdollisuus päästä yläasteelle naapurikuntaan, jos oman kunnan koulu ei ole sen kummempi vaihtoehto? Joskus syrjäkyliltä voi olla melko sama matka naapurikunnan kuntakeskukseen kuin omaan kuntaan.

Entä oletko yrittänyt vedota tyttösi kiusaajien vanhempiin? Onko koulu ollut heihin yhteydessä?

Vierailija
4/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurja kuulla. Tytöt varsinkin voivat olla hyvin raakoja toisilleen sosiaalisesti.

Mitä tuo "ei niin ei" tarkoittaa? Mitä koulu teki?

Meillä oli sama tilanne tyttärellä kuudennella luokalla. Opettaja pyysi kuraattorin juttelemaan koulukiusaamisesta luokan tytöille ja puhuttelu tehosi. Eivät nuo lapset vielä alakoulussa ole kovinkaan piintyneitä sadisteja, vaan kiusaavat yleensä tyhmyyttään, koska eivät tajua toimintaansa kiusaamiseksi ja osaa vielä kunnolla asettua kiusatun asemaan.

Koulunvaihto ja uusi aloitus olisi ilman muuta helpoin tapa ratkaista asia. Olisiko teillä mahdollisuus päästä yläasteelle naapurikuntaan, jos oman kunnan koulu ei ole sen kummempi vaihtoehto? Joskus syrjäkyliltä voi olla melko sama matka naapurikunnan kuntakeskukseen kuin omaan kuntaan.

Entä oletko yrittänyt vedota tyttösi kiusaajien vanhempiin? Onko koulu ollut heihin yhteydessä?

Joo, tuo "ei niin ei" tarkoitti sitä, että asialle ei tehty mitään. Aina, kun otan sen uudestaan puheeksi, sanotaan vaan uudestaan: "Asia hoidossa, kyllä kyllä." Olen kyllä yrittänyt muistutella siitä tasaisin väliajoin. Kiusaajien vanhemmat joko sanovat, että juttelevat lapsensa kanssa, mutta muutosta kiusaamiseen ei ole tapahtunut, tai sitten: "No eihän meidän Nico-Jessica ole tuollaiseen voinut syyllistyä! Kuinka kehtaat!" Ehkä tosiaan pitäisi vain vaihtaa koulua eriin, tuntuu vain harmilliselta alkaa kuskaamaan häntä autolla kouluun, kun toinen koulu olisi kävelymatkan päässä. Mutta tuo koulunvaihdoskin on vaihtoehto, jos muutakaan ratkaisua ei löydy! Kiitos avusta

Ap

Vierailija
5/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika käsittämätöntä, jos tosiaankaan mitään ei ole tehty. Ota yhteyttä koulutoimen johtajaan kunnassanne, on sillä reksilläkin pomonsa, joka tarvittaessa pistää hommaan vauhtia. 

Kaikki harrastukset eivät ole niin kalliita. Olisiko bussimatkan päässä jotakin huokeata joukkueurheilulajia? Vaikka sählyä tai jalkapalloa, eivät vaadi hirveää teknistä taitoa, että pääsee alkuun? Joukkueurheilusta voisi löytya kavereita, yksilölajeista heikommin.

4

Vierailija
6/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella ei ole yhtään kaveria, niin muuttamassa ajoissa. Jos hänellä on kavereita, se auttaa selviytymään kiusaamisympäristössäkin. Selvittelyyn pitäisi saada koko luokka mukaan. Puolustajia voisi löytyä vaikka pojista.

Vierailija
7/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituspostauksessa harrastuksiin on pitkä matka, viimeisessä postauksessa sekä ala- että yläaste ovat kävelymatkan päässä. Miten tää nyt meni?

Lisäksi hankkisin tytölle ehdottomasti harrastuksia missä hän on muiden tyttöjen seurassa, itse harrastuksilla ei niin väliä. Kunhan seuraa löytyy. Toki tämä olisi pitänyt tehdä jo 6 vuotta sitten...

Vierailija
8/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella ei ole yhtään kaveria, niin muuttamassa ajoissa. Jos hänellä on kavereita, se auttaa selviytymään kiusaamisympäristössäkin. Selvittelyyn pitäisi saada koko luokka mukaan. Puolustajia voisi löytyä vaikka pojista.

Muuttamassa=muuttaisin ennen kuin itsetunto romahtaa. Teininä muodostuu omakuva.

Vierailija
9/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituspostauksessa harrastuksiin on pitkä matka, viimeisessä postauksessa sekä ala- että yläaste ovat kävelymatkan päässä. Miten tää nyt meni?

Lisäksi hankkisin tytölle ehdottomasti harrastuksia missä hän on muiden tyttöjen seurassa, itse harrastuksilla ei niin väliä. Kunhan seuraa löytyy. Toki tämä olisi pitänyt tehdä jo 6 vuotta sitten...

Tosiaan koululla on joitain ilmaisia/hyvin halpoja harrastuksia, esim. sählykerho, mutta tyttöä eivät nämä kiinnosta. En halua pakottaa häntä harrastamaan jotain, joka ei tunnu mieluisalta. Ja ne mieluiset harrastukset löytyisivät keskustasta, ja ovat hintavia, mutta ei halua lopettaa pianonsoittoa. Meidän rahat venyy vain yhteen kalliiseen harrastukseen, muuten mieluusti hankkisimme toisenkin.

Ap

Vierailija
10/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kyse on siitä, että tyttö haluaa mieluummin balettiin kuin sählyyn, niin anna olla. Hän ei taida sittenkään kärsiä kiusaamisesta, kun asenne on tuo.

Vierailija
11/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kyse on siitä, että tyttö haluaa mieluummin balettiin kuin sählyyn, niin anna olla. Hän ei taida sittenkään kärsiä kiusaamisesta, kun asenne on tuo.

Ikävää, että oletat kaikkien tykkäävän samoista asioista. Edelleen, miksi pakottaisin häntä pelaamaan sählyä, jos se ei houkuttele ollenkaan? Harrastuksen on tarkoitus olla mukavaa ajanvietettä, ei pakkopullaa. Koululla on vain pari harrastusvaihtoehtoa, joten ei ole ihme, että jokainen ei siitä valikoimasta löydä mieluista. Tosin, voinhan minä häntä vaatia kokeilemaan, ja lopettamaan vaikka kuukauden kokeilun jälkeen, joten kiitän ideasta!

Ap

Vierailija
12/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule nyt otat yhteyttä kuraattoriin, yleisopetuksen johtajaan ja koulutoimen johtajaan, jos ei vieläkään ala mitään tapahtuu niin sit yhteys aluehallinto virastoon ja pyydät sieltä langan päähän peruskouluista vastaavan ylitarkastajan!

kutsu sieltä luokalta niitä " ei pää kiusaajia" Esimerkiksi uimahallii ja pizzalle, tms.

Viime peleissä vaihtakaa koulua, mutta silloin sun pitää varmistaa että tyttö ottaa paikkansa siellä, eikävaan nyhjää hiljaa yksin, pitää olla oma-alotteinen vaikka pelottais tai jännittäis!!

Mun poikaa kiusattiin ja kyllä mä kävin koululla pidin jöötä wilman kautta, uhkasin ottaa pojan kotiopetukseen jos ei ala muutyuu tilanne.

No sit ne piti yleisestin intervaation kaveritaidoista , kiusaamisesta yms. Ja kas kodin ja koulun päivässä yksi poika tuli mun pojan luo ja kysy että ootko mun pari.

Oma poikani jääty, ei saanu mitään sanottua, mä aloin sit höpöttää tuon pojan kanssa ja pikku hiljaa oma poika tuli juttuun mukaan, nyt ovat kavereita 👍 ja varsinaiset kiusaajat onnyt antanu pari viikkoo meidän pojan olla suht rauhassa.

Koulussahan meinas että siirtää meidän pojan pienluokalle, ihan tosi 9 käytös lukuaineet ja matikka 9-10ja muut aineet 8 liikunta ja kuvis 7. Mutta niillä ei niin väliikään tulevaisuuden kannalta (liikkuu kuitenkin vapaa-ajalla)

Mä totesin koulussa yleisopetuksen johtajalle että ei muuten käy.piste!

Vierailija
13/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella todennäköisyydellä hänellä on huonoja kokemuksia joukkuepeleistä koulun liikuntatunneilta. Ne voivat olla yhtä helvettiä - nimim. kokemusta on.

14/15 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu on kykenemätön hoitamaan kiusaamistilanteita, uhkaa tekeväsi virallinen kantelu AVIIN. Ilmoita myös tekeväsi jokaisesta kiusaamistapauksesta rikosilmoitus, joka johtaa tosin lähinnä vain lasun tekemiseen kiusaajista. Tilanteet olisi hyvä saada jollain tavalla dokumentoitua kuvaamalla tai äänittämällä. Kerro tulevasi kouluun vahtimaan jokaiselle oppitunnille ja välitunneille, millä kiusaamista tapahtuu. Ilmoita tekeväsi kaikki lain suomissa sallitut keinot, millä saa kiusaamiselle stopin ja kerro, että se on kiusaaja(t), joka/jotka koulua vaihtaa, ei kiusattu, jos sille tielle lähdetään.

Itse sain näillä keinoin oman lapseni kiusaamisen loppumaan. Ei auttaneet verso tai kiva-koulu. Piti kovistella opettajia ja rehtoria. Sen jälkeen kiusaajat saivat mm. kirjalliset varoitukset ja seuraavasta kiusaamisesta olisi seurannut määräaikainen erotus, jos eivät olisi lopettaneet.

Vierailija
15/15 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhunut lapsesi kanssa siitä mitä hän toivoisi asialle tehtävän ja millä tavalla? Kokemuksesta voin kertoa, ettei se paras tapa aina ole se, että kootaan kaikki yhteen juttelemaan. Todennäköisesti tämän seurauksena vain pahenee.

Tuntematta yhtään on tietysti hankala neuvoa, mutta esim. kuraattoriin voisi olla yhteydessä, jotta lapsesi pääsisi juttelemaan kiusaamisasioista, vahvistamaan itsetuntoaan jne. Auttoi ainakin itseäni pärjäämään peruskoulun loppuun, sillä itse en halunnut, että kiusaajieni kanssa asiasta keskusteltaisiin, sillä tiesin, ettei siitä mitään hyvää niiden ihmisten kyseessä ollessa seuraisi.

Jos koulu todella ei tee mitään tai ota huoltasi todesta ota yhteyttä johonkin korkeampaan tahoon, toimivat varmaankin kunnasta/kaupungista riippuen eri nimikkeillä. 

En pakottaisi lasta harrastuksiin vaan antaisin lapsen harrastaa juuri sitä mitä itse haluaa, koska juuri tämä mieleinen harrastus on varmasti hänelle voimavara, jonka avulla jaksaa.

Kaikkein tärkeimpänä asiana itse pidän juurikin kaikkia mielenterveyttä suojaavia tekijöitä (kauhea sanahirviö, mutta toivottavasti pointin ymmärrät kuitenkin). Vaikka kaikki kiusatut eivät kärsi mt- ongelmista yms. olisi musta tärkeää ennaltaehkäistä, koska kokemuksen kautta voin myös sanoa sen, että se ennaltaehkäiseminen on paljon helpompaa.

Paljon tsemppiä ja jaksamista sinulle ja lapsellesi

nimim. kiusattiin pahiten yläasteella, nykyään opiskelen ammattikoulussa toista vuotta, mutta kärsin sen ajan aiheuttamista ongelmista edelleen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä