Miksi Kandeissa lopetettiin lehmä, jossa oli vasikka jumissa?
Vasikka oli jo kuollut eikä sitä saatu ulos. Olen katsonut tuota Uskomaton eläinlääkäri Pol -sarjaa ja siinä kuolleilta vasikoilta sahataan irti pää, jalat, peräpää tai mikä kappale milloinkin on jumissa, ja sen jälkeen loput saadaan ulos kevyesti. Kandeissa lopetettiin koko lehmä, kun vasikkaa ei saatu vedettyä pihalle. Miksi? Eikö Suomessa käytetä tätä sahaustapaa lainkaan?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Käytetäänköhän Suomessa muitakaan Polin keinoja? Sitä metallilaitetta millä se vetää ja vinssaa isoja vasikoita kohdusta ulos tai niitä muovirenkaita?, joilla hoidetaan porsaiden ulos luiskahtaneita peräsuolia...? Siinä on kyllä mies oikeassa ammatissa ja hienoa katsoa, kuinka vuosikymmenten kokemus näkyy.
Mä ihailen myös sitä Brendaa. Siinä on topakka ja vahva nainen niihin hommiin!
Käsittääkseni siinä kerrottiin, että vasikka ollut kuolleena kohdussa jo pari päivää ja sorkat spagaatissa, joten ulosvetäminen ei ollut mitenkään mahdollista. Kertoivat myös mädäntymisen hajusta, joten emälehmän kohtu varmaankin jo niin tulehtunut, että verenmyrkytys ja vähintäänkin kohdunpoisto ois ollut edessä.
Lehmälle armeliaampi näin.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni siinä kerrottiin, että vasikka ollut kuolleena kohdussa jo pari päivää ja sorkat spagaatissa, joten ulosvetäminen ei ollut mitenkään mahdollista. Kertoivat myös mädäntymisen hajusta, joten emälehmän kohtu varmaankin jo niin tulehtunut, että verenmyrkytys ja vähintäänkin kohdunpoisto ois ollut edessä.
Lehmälle armeliaampi näin.
Eläinlääkäri Polin sarjassa on monesti ollut mädäntyneitä vasikoita, mutta silti ne on sahattu ja vedetty pihalle, ilmeisesti emän on pystynyt pelastamaan vielä siinä vaiheessa.
Hällä ei varmaan ollut arvoa enää
Kyllä mä olen kuullut lehmillä ja myös hevosilla tuosta sahaamisesta. Ehkä eivät vain nähneet tarpeelliseksi pelastaa lehmää.
Ainakin ennen millään pienemmillä tiloilla oikein vakuutuksia ja nuo vasikat kyllä täytyi sitten sahata pois että lehmä säästyi.
Se voipi olla että joku kandi ei alkaa sahailemaan, näissä näkee mikä on vuosikymmenten työkokemuksen arvo.
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta minulle tuli yllätyksenä se, kun se suomenruotsalainen kandi sanoi että yleensä el-opiskelijat tähtäävät nimenomaan kunnaneläinlääkäriksi eivätkä yksityisille pieneläinklinikoille/eläinlääkäriasemille. Olisin kuvitellut, että asetelma olisi ollut juuri toisinpäin.
Palkat varmaan paremmat julkisella sektorilla. Ja jos tykkää asua maaseudulla, siellä saa kovaa liksaa ja asuminen on ilmaista. Sen kun ajelee Land Roverilla tyyristä ympäri kyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta minulle tuli yllätyksenä se, kun se suomenruotsalainen kandi sanoi että yleensä el-opiskelijat tähtäävät nimenomaan kunnaneläinlääkäriksi eivätkä yksityisille pieneläinklinikoille/eläinlääkäriasemille. Olisin kuvitellut, että asetelma olisi ollut juuri toisinpäin.
Palkat varmaan paremmat julkisella sektorilla. Ja jos tykkää asua maaseudulla, siellä saa kovaa liksaa ja asuminen on ilmaista. Sen kun ajelee Land Roverilla tyyristä ympäri kyliä.
Näinhän se menee ihmislääkäreilläkin, koska tuo mahdollistaa tuplapalkan. Eli on se vakituinen virka jossain sairaalassa ja sitten tehdään yksityispraktiikkaa päivystysaikoina ja vapaapäivinä. Todella vähän on niitä, jotka tekee pelkkää yksityispraktiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, mutta se yksi kandi on niin epävarma ja arka, että pahaa tekee. Onkohan oikea alavalinta..
Jos tarkoitat sitä Kainuussa ollutta kandia, niin hänellähän oli sarjan vaativimmat työskentelyolosuhteet. Tolkuttoman pitkiä päivystysrupeamia, pitkien välimatkojen suhaamista ympäri maakuntaa ja samalla joutui totuttelemaan ajamiseen, potilaina suureksi osaksi nautoja yms. isoja tuotantoeläimiä ja pisteenä iin päällä kuvausryhmä kintereillä. En siis ihmettele, että aina hän ei jaksanut olla yhtä pokerinaama kuin jo kokenut ja karaistunut el.
Ei nuo olosuhteet selitä sitä jatkuvaa epävarmuutta ja suoranaista ahdistuneisuutta. Enkä tarkoita tätä pahalla, mutta mielestäni hänestä välittyi kuva ettei hän alitajuisesti kestä sitä työtä.
Hänhän mainitsi olevansa todella kova perfektionisti, mikä voi heijastua myös ahdistuneisuutena. Totta, että eläinlääkärin työssä on oltava vastuuntuntoinen, tarkka ja täsmällinen mutta ylenpalttinen perfektionismi alkaa kyllä syödä työpanosta. Jospa hän kokemuksen lisääntyessä ja ammatillisen perspektiivin laajetessa pystyisi hölläämään täydellisyyden tavoittelustaan.
Liiallinen perfektionismi voi syödä koko halun tehdä kyseistä työtä. Tiedän eräänkin lääkärin lähisuvustani, joka on aina ollut viimeiseen asti täydellisyyden tavoittelija. Lääkärin ammattia harjoitti muutaman vuoden valmistumisen jälkeen (erikoistuminen jäi valitsematta) kunnes vaihtoi alaa. Kun ne kaikki potilaat eivät ole parannettavissa. Joskus potilas voi kuolla. No, nyt hän on omalla alallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen Land Roverin saa ostaa työkäyttöön, jolloin siitä saa alvit pois. Tai jotain sinnepäin.
En nähnyt kyseistä jaksoa enkä sen liiemmin ole Poliakaan katsonut, mutta tässä ketjussa kerrotun perusteella jos on aihetta epäillä että vasikka on ollut kuolleena jo pidemmän aikaa, on lehmällä muutenkin todella huonot mahdollisuudet selvitä hengissä vaikka vasikka saataisiinkin ulos. Todennäköisesti kohtutulehdus josta seuraa verenmyrkytys, pelkkä kohtutulehduskin on kivulias eivätkä antibiootit välttämättä tehoa kun kuuria ei olla päästy aloittamaan ajoissa. Paloitteluita ja keisarinleikkauksia tehdään kyllä Suomessakin, on se lehmä sen verran arvokas eläin että ei niitä turhaa lopeteta.
Minuakin ihmetytti kuinka nopeasti (televisiohjelman mukaan) lehmä lopetettiin. Oli tietty konsultoitu kokeneempaa lääkäriä ennen tätä, mutta kyllä yleisesti se on käytäntönä että tuottava lehmä pidetään hengissä ja hoidetaan mahdollisuuksien mukaan. Ei ole halpaa saada tai kasvattaa tilalle uutta tuottavaa lehmää. Hyvin tuottavat ja hyvällä jalostusarvolla olevat lehmät maksavat useamman tonnin, kantava hieho yleensä siitä 500€ ylöspäin.
Kyllä suomessakin käytetään eläinlääkärin Polin menetelmiä, näitä edellä mainittuja kohdun työntämistä takaisin ja poi'ituksessa apuna vetokettinkejä ja rautoja, keisarinleikkauksia ja vasikoiden paloittelua. Usein jos vasikka on kuollut kohtuun ja alkanut mädäntymään sinne, ei poikiminenkaan suju samalla tavalla kuin elävän vasikan kohdalla ja tuossa on vielä vaarana että kovaa vetäminen "hajottaa" entistä enemmän sitä jo kuollutta vasikkaa.
OT, onko kukaan muu ihmetellyt sitä Polin käyttämää tapaa korjata lehmän juoksutusmahan kiertymä? Itse olen vain nähnyt tavan jossa lehmä leikataan sen seistessä. Pol keikauttaa lehmän selälleen ja laittaa pari pistosta mahan läpi. Vai onko minulla mennyt jokin tuossa jutussa ohi? :D
Vierailija kirjoitti:
Se voipi olla että joku kandi ei alkaa sahailemaan, näissä näkee mikä on vuosikymmenten työkokemuksen arvo.
Eikö tällaisissa tilanteissa tilanpitäjiä harmita, kun paikalle saapuukin kandi eikä kokenut eläinlääkäri? Jos tiedostaa, että lehmä olisi pelastettavissa, mutta kun eläinlääkärillä ei riitä pätevyys/kokemus kyseiseen toimenpiteeseen. Jäisi vähän fiilis, että p*ska säkä kun tuli tuo tyttö eikä Möttösen Jorma 58vee.
Sijaitseeko Kandei Intiassa vai missä?
Pol voisi kyllä hieman enemmän eläinystävällinen olla..
ohis: meiltä löytyi vintiltä lähes sata vuotta vanha (ihmis)kätilön oppikirja. Siinä neuvottiin, miten kuolleen ihmissikiön saa paloiteltua....
On mietityttänyt itseäni, kun esikoisen synnytys ei edennyt ja lopulta päädyttiin sektioon. Mutta entisaikoina sikiö olisi ehkä kuollut jossakin vaiheessa. Ja minä ehkä perässä (viimeistään parissa viikossa?), jos osaavaa kätilöä ei olisi ollut paikalla.
Olen iloinen, että elän nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sattunut näkemään elokuvan Maa on syntinen laulu tietäisit, että on niitä paloiteltu Suomessakin. Sitä en osaa sanoa, joutuvatko kandit töihin osaamatta sitä.
Lehmät eivät taida enää nykyään olla niin kalliita, että kannattaa vasikka paloitella ja säästää lehmä.
Eri asia, jos vasikka oli ollut kuolleena jo niin pitkään, että lehmä olisi ollut mennyttä muutenkin.
Maa on syntinen laulu sisälsi niin hirveitä eläinrääkkäyskohtauksia, että elokuvan tekoon osallistujiakin hirvitti. Tästä on ollut kirjoituksia. Sen jälkeen en ole ihmetellyt, kun selvisi että ohjaaja Rauni Mollbergille oli muutenkin sadistisia luonteenpiirteitä.
Vaikuttiko kyseinen lehmä mielestäsi hyväkuntoiselta (jos siis näit kyseisen jakson)? Itse olen maitotilalta kotoisin mutta en muista, että meillä olisi koskaan jouduttu sahailemaan tai lopettamaan lehmää poikimisen yhteydessä. Minusta vaikutti, että tää Kandien lehmä oli ihan hyvissä voimissa ja ihmettelin kun niin suorasti päätyivät lopettamaan sen. Ei tainnut lehmän korkeasta iästäkään/poikimiskerroista olla puhetta. Ap