Annatko lapsen lopettaa harrastuksen heti kun haluaa?
13-v tyttöni on nyt keksinyt,että ei halua enään jatkaa pitkäaikaista harrastustaan. Näin teini-iän alkaessa en millään haluaisi luopua hänen ainoasta harrastuksesta. Ei oikein mikään muu ole kiinnostanut. Ajattelen kyllä,että harrastus ei saa olla pakollista. Mutta tässä iässä ehkä pitäisi hieman patistaa.. MItä olette mieltä?
Kommentit (9)
Voisko lapsen kanssa puhua vaihtamisesta vaan?
Että mitäs sitten haluaisit ensikauden kokeilla..?
Kun näköjään pidät (kuten minäkin) ihan hyvänä, että joku harrastus on.
Näin kun miettii,että muutenkin tuo vaihtaa mielipidettä monesta asiasta hyvin usein. Ja nytkin kyse kuulemma on lähinnä siitä,että uusi ohjaaja ei ole niin mieluinen kun vanha. Mutta eihän se kivaa ole pakottaakkaan. Tämä kausi mennään nyt kumminkin pakolla loppuun kun on kallis maksu maksettu. Harmillista on,että jo nyt täytyy tietää jatkaako syksyllä ja varata se paikka. Sitä kun ei tiedä miten mieli kesän aikana taas muuttuu. MIelestäni murrosiässä olisi hirmuisen tärkeätä olla jokin harrastus.
Harrastuksen pitää olla hauskaa. Siitä pitää nauttia tai se on työtä.
Vierailija kirjoitti:
13-v tyttöni on nyt keksinyt,että ei halua enään jatkaa pitkäaikaista harrastustaan. Näin teini-iän alkaessa en millään haluaisi luopua hänen ainoasta harrastuksesta. Ei oikein mikään muu ole kiinnostanut. Ajattelen kyllä,että harrastus ei saa olla pakollista. Mutta tässä iässä ehkä pitäisi hieman patistaa.. MItä olette mieltä?
Ja siinäpä boldattuna se ongelma tulikin. Sinä et haluaisi luopua tyttäresi harrastuksesta. Etkö itse näe mitään ongelmaa tuossa? Pakottamalla lapsen harrastamaan aiheutat todennäköisesti sen, että maksat kalliit maksut ja tyttäresi jättää vaan käymättä siellä harrastuksessa ja riittävästi pakottamalla todennäköisesti päätyy vain inhoamaan koko lajia. Hyvähän se on tottakai harrastuksia olla, mutta ei niistä pakottamalla mitään tule.
Kausi loppuun ja uusi harrastus on meillä ollut sääntö ja vaihtelun haluinen on kyllä harrastanut ihan kaikkea mitä eteen on tullut, partioa, tanssia, useampaa kamppailulajia, näyttelemistä, jooga, kuoroa, juoksemista, kahvakuulaa jne
jatkaa samaa aikuisena.
Siihen asti pitää jatkaa kuin on maksettu. Meillä ei ole mitään tiiviitä putkia ollut, vaan on panostettu erilaisten taitojen kartuttamiseen. Näin ei ole jouduttu naimisiin minkään kanssa, vaan vaihto on ollut helppo.
Tietenkin, pienentäähän se perheen kuluja.
En heti, kausi tosiaan loppuun ja mä oon sanonu meillä et joku harrastus pitää olla. Eli sit täytyy miettiä joku mielekkäämpi tai uus juttu mitä kokeilla.
Kyllä pitäisi antaa lopettaa (toki kauden loppuun asti täytyy jatkaa mikäli maksettu jo).
Muistan itse 14-vuotiaana halunneeni lopettaa tanssin, vaikka olin sitä harrastanut 6-vuotiaasta lähtien. En saanut lopettaa, joten lintsaamiseksihan se meni. Vuoden jälkeen äiti ymmärsi, etten halunnut enää jatkaa.