IT-ala, kun kollegaksi palkataan 15v nuorempi ihminen pystymetsästä paremmalla palkalla?
Ja sun pitää sitä kädestä pitäen kaikki neuvoa, kun se ei osaa mitään. Uuden työntekijän palkka kävi ilmi, kun alkoi itse siitä puhua.
Mietin, että olis palkkaneuvottelun aika, mutta firmassa on tosi nihkeä politiikka palkanostoon. Olen aikaisemminkin olen lisää pyytänyt, mutta koskaan en ole mitään saanut. Vittuilua kyllä saa.
Oon sitten katellut uusia hommia, tiedä vaan, mitä 45v enää mistään saa. Suoraan sanottuna vituttaa, motivaatio nolla. Tekis mieli sanoa ittensa irti ja haistattaa paskat koko firmalle.
Kommentit (33)
IT-alalla ja todella kypsä hommiini minäkin. Valitettavasti en saa miestä mukaani täältä korvesta (Etelä-Pohjanmaa) mihinkään, jossa olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet työllistyä parempaan paikkaan.
Palkkaus meidän firmassa vissiin päätetty arpakuutiota heittämällä. Miehiä suositaan siekailematta.
Sanoisin tälle uudelle ihan suoraan, että eikö sun tuolla palkalla pitäisi jo jotain osatakin, kun tulee kysymään jotain.
Sitä vaan täältä sivusta ihmettelen että kaikkia toistaitoisia junioreita sinne alalle palkataankin. Silloin kun itsekin vielä jaksoin vääntää koodia työnantajalle niin huomasihan sen epäreilun palkkapolitiikan. Ei Suomessa makseta osaamisen mukaan.
Liittyykö tähän tarinaan edes vähän homoerotiikkaa?
No, paljonko saat itse palkkaa ja paljonko nuorempi kollegasi saa? Työnantaja palkkaa usein osaamisen lisäksi asennetta, tulevaisuutta, jatkuvuutta, ei vain sen hetkistä osaamista. Usein nuoret ovat joustavampia ja oppivampia. Työtovereinakin mukavampia ja saavat aikaan positiivisen ilmapiirin. Vanhemmat ja katkeroituneet työntekijät sen sijaan voivat olla kehityksen jarruna. Ei toki aina ikä ja happamuus kulje käsi kädessä. Usein työntantajakin palkkaa sitä, mihin itse uskoo, eikä se suinkaan aina toteudu. Olen itse ns. vanha työntekijä, silti viihdyn paremmin iloisessa nuorisokuorossa kuin happamien vanhempien kollegojen kanssa. Saan näin voimaa ja inspiraatiota tehdä töitäni. Toki tiedostan, että minutkin voidaan sanoa irti mikä päivä tahansa. Olen tähän varautunut.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin tälle uudelle ihan suoraan, että eikö sun tuolla palkalla pitäisi jo jotain osatakin, kun tulee kysymään jotain.
Ei kai sitä uutta työntekijää pidä alkaa kiusata, kun vika on työpaikassa. Aika mukavaa juuri työt aloittaneelle saada katkeraa vittuilua siitä ettei osaa vielä hommiaan. Varmaan tyypin mielestä ihan yhtälailla ansaitsisit häntä enemmän palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä uutta työntekijää pidä alkaa kiusata, kun vika on työpaikassa. Aika mukavaa juuri työt aloittaneelle saada katkeraa vittuilua siitä ettei osaa vielä hommiaan. Varmaan tyypin mielestä ihan yhtälailla ansaitsisit häntä enemmän palkkaa.
Jos noin on niin eikö hän voisi korjata tilannetta lähettämällä osan omasta palkastaan ap:lle?
Minkä tason palkoista puhutaan nyt ja oliko isokin ero sinun ja sen vasta-aloittaneen välillä?
Kypsynyt kirjoitti:
Ei kai sitten auta kuin etsiä uusia hommia. Sääli etten ole koodari, niille olis hommia vaikka missä.
Kerrotko vähän tarkemmin niistä vapaista koodarinhommista?
No joo, tietysti jos vain katselee ilmoituksia niin paikkoja näyttää olevan, mutta taisit unohtaa sen, että meitä hakijoitakin on. Itse olen työtön koodari ja harmittelen, kun en oikein muuta osaa kuin koodata, eikä mitkään projektipäällikön hommat nappaa pätkääkään.
Mua vi*uttaa kun työkaveri saa parempaa palkkaa (aloitettiin samaan aikaan uusina). Koko ajan joudun olla neuvomassa, häiritsee töihin liittyvillä kysymyksillä jopa kun olen lomalla. Valehteli ja sai kielilisän vaikkei osaa ruotsia ollenkaan. Ei vastaa työpuhelimeen välillä ja välttelee kaikkia vaativimpia hommia.
Ymmärrän ärsytyksesi ap.
Juniorilla on varmasti korkeampi koulutus. Suomessa työnantaja arvoastaa aina koulutuksen osaamisen edelle ja se näkyy erityisesti palkassa ja työhönpääsyssä.
Toisaalta pitkään samassa työpaikassa oleva tippuu armotta palkkakuoppaan. Työnantajan mielestä on aina huono aika palkankorotuksille ja pitää tyytyä TESsin vuotuiseen 0,2 prosenttiin. Palkka nousee vain työpaikkaa vaihtamalla, tai uhkaamalla vaihtaa. Melko varmasti palkkarahoja löytyy siinä vaiheessa kun irtisanot itsesi.
Nelivitonen ei ole vanha, jos hakee töitä työpaikasta käsin, työttömänä kylläkin. Minäkin olen viisikymmenvuotispäiväni jälkeen vaihtanut kahdesti kovempipalkkaiseen it-työhön varmistellessani työn jatkumista eläkepäiviin saakka.
No itse kyllästyin reilun 10 vuoden jälkeen jatkuvaan kituuttamiseen ja irtisanouduin kun sain hyvän sopimuksen. Sen jälkeen olis voinut palkkaa tarkistaa, mutta en halunnut enää kuunnella. Tuntui hyvältä - pitäkööt tunkkinsa.