Päänsärkyä, johon ei auta tavalliset särkylääkeet
Minulla on aina aika ajoin tälläistä päänsärkyä, joka kestää n. 3vrk yötä päivää. Siihen liittyy myös pahoinvointia, en kuitenkaan oksenna. Pystyn myös toimimaan muuten suht normaalisti. Apteekin käsikauppalääkkeet vaimentavat vähän kipua mutta eivät vie sitä pois. Tällä hetkelläkin päänsärky päällä, alkoi viime yönä. Niskat ovat myös jumissa. Muilla samaa? Mikä on auttanut?
Kommentit (50)
Kokeile ottaa yhtä aikaa Panadol 1g ja Burana(tai Ibumax) 400g,voit ottaa nämä kolme kertaa/vrk. Vahvistavat toistensa vaikutusta. Kylmällä vedellä kasteltu pyyhe otsalle tai niskaan, itse lisäksi helpotan niskajännitystä piikkimaton päällä makoilemalla. Terkuin sh:)
ei välttämättä kyse voi olla myös rakenteellisesta niskan ahtautumasta pitäs kuvata suonet ja pää
olitko minkä ikäinen onko jatkunut pitkään, jos tilanne päällä et voi vissiin sängystä edes nousta
Voisiko se johtua niskasta? Jos se on jumissa.
Mulla on toisinaan sellaista "vanne kiristää ikävästi päätä - särkyä" joka kestää pari kolme päivää. Eivät auta ibumaxit eikä panadolit. Eikä välttämättä ole niska jumissa tai mitään. Töissä pystyn olemaan, mutta välillä muutama tunti on sellaista vähän "sumussa olemista" ja huonoa oloa.
Olen itse selvittänyt että hyvin usein tuollainen särky ajoittuu siihen päivään, kun otan käyttöön uuden nuvaringin. Mutta särky ei tosiaan tule aina, joten syynä voi olla muukin, esim stressi. Mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen (jos on käytössä jokin hormonaalinen ehkäisy) että ajoittuuko se aina samaan aikaan kuukautta?
En ole keksinyt mitään keinoa pitää tuota särkyä poissa. Yritän sitten ottaa sen päänsärkylääkkeen ja kohta toisen perään. Mutta ei aina tosiaan auta lainkaan. Ja itse olen nimennyt tämän päänsäryn tuollaiseksi vanne-päänsäryksi, kun tosiaan tuntuu siltä kuin toiselta päänpuolelta puristettaisi jollain vanteella.
N42
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ottaa yhtä aikaa Panadol 1g ja Burana(tai Ibumax) 400g,voit ottaa nämä kolme kertaa/vrk. Vahvistavat toistensa vaikutusta. Kylmällä vedellä kasteltu pyyhe otsalle tai niskaan, itse lisäksi helpotan niskajännitystä piikkimaton päällä makoilemalla. Terkuin sh:)
Ei auta panadol ja burana yhdessäkään. Tänään olen pitänyt lämmitettyä jyvätyynyä harteilla useaan otteeseen, ei auta eikä myöskään venyttely. Piikkimattokin on mutta ei se ole ainakaan aiemmin auttanut.
Mene hierojalle, joka tekee myös vyöhyketerapiaa, on tehokas yhdistelmä. Ja ennaltaehkäisyksi jumppaa, joogaa, sauvakävelyä, kuntosalia ja venyttelyä. Kärsin itse samasta vaivasta, mutta hieronta + vyöhyketerapia ja liikunta pitää nykyään kivut pois. Ei kannata turhaan kärsiä eikä syödä särkylääkkeitä, kun apua löytyy muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toisinaan sellaista "vanne kiristää ikävästi päätä - särkyä" joka kestää pari kolme päivää. Eivät auta ibumaxit eikä panadolit. Eikä välttämättä ole niska jumissa tai mitään. Töissä pystyn olemaan, mutta välillä muutama tunti on sellaista vähän "sumussa olemista" ja huonoa oloa.
Olen itse selvittänyt että hyvin usein tuollainen särky ajoittuu siihen päivään, kun otan käyttöön uuden nuvaringin. Mutta särky ei tosiaan tule aina, joten syynä voi olla muukin, esim stressi. Mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen (jos on käytössä jokin hormonaalinen ehkäisy) että ajoittuuko se aina samaan aikaan kuukautta?
En ole keksinyt mitään keinoa pitää tuota särkyä poissa. Yritän sitten ottaa sen päänsärkylääkkeen ja kohta toisen perään. Mutta ei aina tosiaan auta lainkaan. Ja itse olen nimennyt tämän päänsäryn tuollaiseksi vanne-päänsäryksi, kun tosiaan tuntuu siltä kuin toiselta päänpuolelta puristettaisi jollain vanteella.
N42
Eikö kannattaisi jättää ne hormonit käyttämättä? Sekoittavat oman hormonitoiminnan täydellisesti ja siitä seuraa sitten mm. päänsärkyä. Melkoista myrkkyä ovat.
ttuyuyuu kirjoitti:
ei välttämättä kyse voi olla myös rakenteellisesta niskan ahtautumasta pitäs kuvata suonet ja pää
olitko minkä ikäinen onko jatkunut pitkään, jos tilanne päällä et voi vissiin sängystä edes nousta
Ei ole ihan noin paha tilanne onneksi. Pystyn liikkumaan mutta kipua on jatkuvasti. Tätä on ollut useamman vuoden ajan aika ajoin. Joskus työterveydestä sain jotain lääkettä, joka auttoi melko hyvin oireisiin. Taisi olla Voltaren Rapid. Tuolloin ei kuitenkaan annettu mitään diagnoosia eikä ohjeita jatkosta.
No höh, täällä siis tuo sh joka kirjoitteli ylempänä. Itsellä ajoittain samantyyppistä päänsärkyä, mutta se painottuu aamuihin ja olen saanut noista apua. Ilman muuta käy lääkärissä jos yhtään mietityttää, vaikka ei kuvattaisi saisit ehkä migreenilääkkeet kokeiltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko se johtua niskasta? Jos se on jumissa.
Voi.Hartiajumia voi ehkäistä kuntonyrkkeilyllä, suosittelisin kuitenkin ketjun aloittajaa hakeutumaan hierojalle ensiavuksi.
Pahentaako valot ja äänet särkyä? Silloin se on migreeniä.
Lihasjännityksestä johtuva särky helpottuu kipukoukulla. Se on jopa parempi kuin hierojan antama hieronta. Youtubesta saat ohjeet kipukoukun käyttöön.
Varaahan nyt aika hierojalle! Tähän hätään ei tietysti auta, mutta vastaisuuden varalle. Ihmiset syö monesti ihan turhaan buranaa ja ties mitä mömmöjä, vaikka apu voisi tulla ihan ilman lääkkeitäkin. Harrastatko liikuntaa? Teetkö työtä, jossa niskat jumittuu, taukojumppaatko? Onko sulla hyvä tyyny ja patja, nekin vaikuttaa, varsinkin tyyny. Lääkkeitä vain jos kaikki muu on jo kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Pahentaako valot ja äänet särkyä? Silloin se on migreeniä.
Lihasjännityksestä johtuva särky helpottuu kipukoukulla. Se on jopa parempi kuin hierojan antama hieronta. Youtubesta saat ohjeet kipukoukun käyttöön.
Multa löytyy myös kipukoukku ja infrapunahieroja. Niitä en ole nyt vielä tällä kertaa kokeillut. Täytyy varmaan käydä taas kaikki keinot läpi mitä kotoa löytyy. Lääkärissäkäyntiäkin pitää harkita. Lähinnä mietin onko tämä migreeniä. En nyt sanoisi, että valot varsinaisesti pahentavat oloa mutta eivät ne kivaltakaan tunnu.
Kannattaa varata lääkäriaika ja pyytää migreenilääkkeet. Tai ehkä vahvempaa buranaa ja panadolia (600g) Koita jaksaa ap:)
Näetkö värikkäitä kuvioita? Onko valo tai ääniherkkyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Varaahan nyt aika hierojalle! Tähän hätään ei tietysti auta, mutta vastaisuuden varalle. Ihmiset syö monesti ihan turhaan buranaa ja ties mitä mömmöjä, vaikka apu voisi tulla ihan ilman lääkkeitäkin. Harrastatko liikuntaa? Teetkö työtä, jossa niskat jumittuu, taukojumppaatko? Onko sulla hyvä tyyny ja patja, nekin vaikuttaa, varsinkin tyyny. Lääkkeitä vain jos kaikki muu on jo kokeiltu.
Tällä hetkellä olen vielä kotona taaperon kanssa ja hänen nostelemisensahan ei luonnollisesti tee hyvää. Ulkoilu on lähinnä lapsen kanssa ulkoilua. Siellä yritän jumpata ja venytellä kuitenkin joka päivä. Tempur-tyyny löytyy mutta se alkaa oll uusimisen tarpeessa. Patja on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Näetkö värikkäitä kuvioita? Onko valo tai ääniherkkyyttä?
En näe värikkäitä kuvioita. Joskus huimaa tai mustenee. Valoherkkyyttä ehkä jonkinverran on. Kumartelu pahentaa särkyä ja huimausta.
Lavan ja niskan lihaksia kannattaa vahvistaa nousujohteisella harjoittelulla. Jos on huono ryhti, sitä voi parantaa myös lihaksia vahvistamalla ja vartalon etupuolen lihaksia venyttämällä. Fysioterapeutti osaa ohjata.
Vierailija kirjoitti:
Lavan ja niskan lihaksia kannattaa vahvistaa nousujohteisella harjoittelulla. Jos on huono ryhti, sitä voi parantaa myös lihaksia vahvistamalla ja vartalon etupuolen lihaksia venyttämällä. Fysioterapeutti osaa ohjata.
Täytyis potkia itseään persuksille ja mennä salille. Fysioterapiaakin olen miettinyt. Hieronnan pelkään vain pahentavan kipua, kun tilanne on nyt päällä. Ennaltaehkäisyyn täytyy alkaa panostaa!
Migreeniä tuo on selvästi.