Onko ystäväni luulosairas?
Pitkäaikainen ystäväni on nyt viimeaikoina alkanut käyttäytyä todella oudosti. Sanoisin että tätä on kestänyt muutaman kuukauden. Hän pelkää selvästi kuolemaa tai että jotain pahaa tapahtuisi. Hän ei esimerkiksi uskaltanut tulla jäälle tässä muutama viikko sitten, vaikka ylitimme jään ihan turvallisesta kohtaa, mistä meni ihan polkukin. Viime talvena ongelmaa ei ollut. Tai hän ei halunnut tulla saunaan yhteisen illanvieton ohessa, koska kertoi lukeneensa jostain alkoholin suurkuluttajasta, joka sai sydänkohtauksen liiallisen kaljoittelun ja saunomisen takia. Hän myös käy usein terveyskeskuksessa, ei puhu siitä paljon, mutta viimeksi vähän aikaa sitten kertoi käyneensä tutkituttamassa sydämensä. Kun sydämessä ei ollut vikaa, epäili sepelvaltimotautia. Kyseessä on ihan normaali, terve (ainakin ulospäin), 26v nainen, jonka lähipiirissä ei ole tapahtunut kuolemantapauksia lähiaikoina (olen lukenut sellaisen aiheuttavan tämänkaltaisia oireita). Miten voin auttaa ystävääni ja puhua hänelle asiasta ilman, että hän loukkaantuisi? Huomaan, että hän on oikeasti huolissaan itsestään, mutta en usko hänellä olevan mitään hätää, joten miten saisin hänet tajuamaan ongelmansa tai hakemaan apua nimenomaan luulo-oireisiin ja kuolemanpelkoon ilman tungettelua ja vähättelyä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen kaipaisin niitä keinoja läheisen auttamiseen ja hoitoon saamiseen, ja ihan oikeilta ihmisiltä kiitos!
AP siis asialla, joku ilmesesti kokee tänkin keskustelun vääräksi..
No koska sää käyt mediaseksikkäiden keskustelujen eelle.. Mää sanon, että anna mennä. Paskaako jos valittee
Vierailija kirjoitti:
No koska sää käyt mediaseksikkäiden keskustelujen eelle.. Mää sanon, että anna mennä. Paskaako jos valittee
Mediaseksikästä tai ei, joka tapauksessa mun rakkaalla ystävällä on ongelma, joka ikävä kyllä koskee myös tätä "mediaseksikästä" valintaa, jossa he valitsee itse ja mulla ei ole hajuakaan siitä valinnasta, silti kehitin sulle hymyn :)
Kuka auttaa, ei varmaan kukaan? Minulle auttoi se terapia-lähete, sulle varmaan kaikki vastaava on paskaa
Vierailija kirjoitti:
Kuka auttaa, ei varmaan kukaan? Minulle auttoi se terapia-lähete, sulle varmaan kaikki vastaava on paskaa
Ei edelleen ole kyse minusta, vaan rakkaasta ystävästäni. Voisin kyllä kuvitella, että hänelle terapia olisi juurin sitä paskaa, mistä puhut. Tahtoisin vain niitä neuvoja, joilla saisin ystävän valtuutettua hoitoon.
Paha se on aikuista passittaa hoitoon tai vakuuttaa, että olet kuule väärässä, minä olen oikeassa. Että ei tollasta moralisointia vaan ihan oikeaa, perusteltua apua, kiitos!
Luulosairas voi olla tämä ap tai sitten tämä ystävä.
Vie veneköyttä ja vaseliinia. Eiköhän tajua hirttäytyä ilman apua. Kaikille helpotus.
Yleinen turvallisuuden tunteen heikkeneminen vois olla myös syynä? Järkyttävät uutiset ja epävarma maailmantilanne.
Veikkaisin, että hänellä on ahdistuneisuushäiriö. Itse oireilin nimittäin juuri tuolla tavoin nuorena, ennen kuin sain apua ongelmaani. Kyllä mielestäni voit ottaa asian puheeksi hänen kanssaan, ihan vaikka niin, että "hei ootko huomannut, että nykyään käyttäydyt vähän eri tavalla" jne. Hän on varmasti tietoinen ongelmastaan, joten voisi olla helpotus, että joku muu huomaa saman ja on tukena ja "järkenä" tilanteissa, joissa ei oikeasti ole vaaraa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin, että hänellä on ahdistuneisuushäiriö. Itse oireilin nimittäin juuri tuolla tavoin nuorena, ennen kuin sain apua ongelmaani. Kyllä mielestäni voit ottaa asian puheeksi hänen kanssaan, ihan vaikka niin, että "hei ootko huomannut, että nykyään käyttäydyt vähän eri tavalla" jne. Hän on varmasti tietoinen ongelmastaan, joten voisi olla helpotus, että joku muu huomaa saman ja on tukena ja "järkenä" tilanteissa, joissa ei oikeasti ole vaaraa.
Kiitos kommentista. Olen tullut nyt samaan tulokseen. Pelottaa silti käydä keskustelu hänen kanssaan, mutta en usko muuta keinoa hänen olonsa helpottamiseen olevan. AP
Edelleen kaipaisin niitä keinoja läheisen auttamiseen ja hoitoon saamiseen, ja ihan oikeilta ihmisiltä kiitos!