En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
Vierailija kirjoitti:
Ekaks se vanha hurtta helvettiin sieltä. Tarkoitan koiraa.
Helvetissä on erityinen paikka sinunlaisillesi. Tervemenoa vain!
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedän tunteen. Tienaan sentään jotakin, mutta säästöjä ei ole ja jos jotakin pientä kertyy niin ne todellakin katoavat auton remonttiin nopeasti. Tänä vuonna romuun on mennyt jo 3000€... :( Tulee viemään ikuisuuden kerätä sellainen summa ja sinä aikana autoa pitää taas jo kunnostaa. Lisäksi on lapsi ja kaksi kissaa. Kaikki kehuvat että ilman autoakin pärjää. Teorian tasolla kyllä, mutta työ- ja tarhamatka julkisilla yli 2h suuntaansa, autolla 40min. Sama toistuu joka päivä. Lisäksi ajankäytön maksimoimiseksi käyn kaupassa kerran viikossa, ilman autoa olisi käytävä joka päivä koska sieltä ei jaksa paljoa kantaa. Kissanhiekat painavat 28kg per satsi, sellaista en jaksa kantaa ollenkaan. Jne. Kyllä monen arki menisi tosi vaikeaksi ilman autoa.
Menoja tarkkailen mutta lista on loputon. Jos jostakin "saisi" tai jäisi 300, auton tuulilasi on määrätty vaihtoon alun perin jo 4 vuotta sitten. Rahareikiä joka puolella. Kissoista täytyy sanoa se, että vaikeilla hetkillä ne ovat olleet kullanarvoisia. Turkkeja vasten on itketty lukemattomia kertoja.
Jos talous on koko ajan tiukilla, se on tosi raskasta kun varaa ei ole mihinkään ylimääräiseen koskaan ja tarpeellisistakin asioista joutuu tinkimään.
Noista autoista sen verran, että meillä oli kakkosautona aina max 1000 euron ns juuri leimalla käytetty. Siitä tietää, että ainakin se on ajokuntoinen ja sillä voi todennäköisesti ajaa vuoden. Yhtään todennäköisemmin se ei hajoa kuin 5000 euron autokaan, mutta mikäli tulee isompi remontti, vie sen paalaamoon ja ostaa uuden samanlaisen. 5000 euron autoa ei voi viedä paalattavaksi, vaikka tulisi 2000 euron remppa. Sen kanssa on naimisissa.
Oli varmaan tuuriakin, mutta kaikilla noilla tonnin koslilla ajettiin yli vuosi ja yksikään ei jätänyt tien päälle. Ja sillä halvimmallakin, 400 euron Corollalla ajettiin työmatkaa 1,5 vuotta. Kun siihen olisi pitänyt tehdä kalliimpi jarruremppa, tutkin auton ja totesin, että muutakin tulossa, joten romikselle ja uusi halpa tilalle.
Autoissa nimittäin kallein kuluerä on pääomakustannus. Yhtä lailla kuluvat osat paukkuvat kymppitonnin kiesistä kuin tonninkin. Mutta se kymppitonnin kiesi on sitten pakko korjata, tonnin kiesissä lempataan koko auto, jos korjauslasku on kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko autoissa tinkimisen varaa? Jos toisen vaihtaisi niin halpaan, että pakollinen liikennevakuutus riittäisi? Vaikka jos niiden remontteihin menee jo nyt, ne ovat varmaan halpoja. Pärjäättekö yhdellä?
Ruokalaskussa säästäminen tuntuu kyllä ärsyttävältä sniidaamiselta, mutta se on se isoin helposti liikkuva tekijä. Suunnitelmallisuutta peliin ja aina listan kanssa kauppaan.
Entäs muut ehdottoman tärkeät hankinnat? Kaikkea mitä voi siirtää, kannattaa siirtää, jos rahat ovat juuri siinä kuussa tiukalla.
No molemmat autot on +10 vuotta vanhoja... Vakuutuslaskut ei tosiaan ole suurin erä vaan enempi juuri huollot, korjaukset, ylläpito... yksi korjaus voi syödä helposti puolen vuoden säästöt. :(
Täytyy vielä tiukentaa tuota kaupassakäyntiä. Meillä menee kauppaan n. 500e/kk sisältäen kaiken. Vessapaperit, vaipat, pesuaineet jne...
Periaatteessa rahat riittää kaikkeen ja saadaan laskut maksettua ajallaan. Mutta kuun lopussa ollaan liian usein PA.
Ap
Täytyy kyllä hattua nostaa, jos ette ole velkaantuneet. Tuo 500e/kk kolmelle (neljälle?) on kyllä jo vähän, etenkin jos siitä tulee työpaikkalounaat myös. Ehkä tosiaan miettisin noita autoja, kuinka paljon niitä remontteja oikein tulee? Itsellänikin on ollut kaksi yli 10 vuoden ikäistä autoa ja kahdeksan vuoden aikana ylimääräisiin korjauksiin on mennyt yhteensä n. 500 euroa. Määräaikaishuollothan tulee uusissakin.
Ei onneksi ole hirveästi velkoja, ainoastaan opintolainaa jäljellä 1300e.
Mielelläni kyllä luopuisin toisesta autosta... jos vaikka syksyksi löytäisin toisen työpaikan.. niiden kulut kun on isot vaikka koittaa ennakoida. Viime kuussa oli katsastus 50e, korjaus 470e, uusintakatsastus 25e, uudet talvirenkaat taakse 200e ja nyt edessä on vielä uusien kesärenkaiden osto. Heippa siis säästöille taas kerran....
ap
Noilla tuloilla ette ole kyllä mitään opiskelleet ja silloin ei saa opintolainaakaan.
Meillä on kyllä ihan tavalliset duunariammatit. Palkkaa laskee molemmilla tuntien vähyys, niinkuin sanoin, miehen palkka nousee nyt 1600e/kk (netto), minulla se olisi 1500e/kk (netto) jos saisin myös täydet tunnit. Ja ne on kyllä ihan tavalliset palkat näissä ammateissa, joita tekee tuhannet ja taas tuhannet tavalliset ihmiset Suomessa. Ja niinkuin tekee myös osa-aikaista työtä vastoin omaa halua.
Siinä sulle vähän arkirealismia :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Rupee myymään itseäsi, sillä tienaa hyvin. Istut pankin päällä.
Mites sinä kerkeät munanimemiseltäsi kirjoitella tänne? Seuraava asiakas odottaa.
Noin pienillä tuloilla ei teidän kyllä pitäisi joutua maksamaan päivähoitomaksua ja saattaisitte saada ttt tai asumistukea...
Vierailija kirjoitti:
Eihän teidän tuloilla päivähoitomaksut kuulu olla lähelläkään täyttä maksua. Eikös yhteenlaskettujen bruttotulojen pidä olla viiden tonnin paikkeilla, jotta menisi täydet maksut. Eli ei muuta ku tulotiedot kunnalle menemään ja saatte varmaan pari sataa alennusta.
En minä ole missään kohtaa väittänyt että me maksaisimme täydet hoitomaksut? :) Meidän hoitomaksu on n. 100e/kk, kun se laski vuoden alussa. En missään nimessä väitä sitä suureksi ja mielestäni sille saa aivan loistavaa vastinetta, mutta tietysti tämän hetkisiin tuloihin suhteutettuna se on ihan tuntuva menoerä jos pelkkiä numeroita ajatellaan.
Ja toki minun kannattaisi jäädä kotiin tukien turvin jos pelkkää tämän hetkistä taloutta ajattelee, mutta kun se torpedoisi työssäkäyntini aika varmasti kokonaan. Minä kun haluan sen kokoaikatyön jossain vaiheessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko lapset antaa jonnekkin missä niden tarpeista huolehdittaisiin ja missä vanhemmilla olisi varaa niihin.
Adobtio jos ovat vielä niin pieniä että kelpaavat jollekin.
Ap nyt on varmaan taas näitä jotka on sitä mieltä että yhteiskunnassa muiden pitää elättää hänen lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Noin pienillä tuloilla ei teidän kyllä pitäisi joutua maksamaan päivähoitomaksua ja saattaisitte saada ttt tai asumistukea...
Juu ei saada yhtään mitään tukia, selvitetty on :) Kaikessa otetaan huomioon bruttotulot ja lomarahatkin, ja niitä katsellessahan me tienataan ihan "ok".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko lapset antaa jonnekkin missä niden tarpeista huolehdittaisiin ja missä vanhemmilla olisi varaa niihin.
Adobtio jos ovat vielä niin pieniä että kelpaavat jollekin.
Ap nyt on varmaan taas näitä jotka on sitä mieltä että yhteiskunnassa muiden pitää elättää hänen lapsensa.
Voisit myös esittää perustelut väitteellesi, kiitos. :)
ap
Niin muistan tuon ajan kun lapset oli pieniä ja penniä piti venyttää. Mutta niin vaan siitäkin selvittiin yhdessä.
Moneen vuoteen minä ja mies ei ostettu itsellemme mitään...siis vaatteita, tavaroita, palveluja mutta lapsilta ei onneksi koskaan puuttunut mitään. Ruokakaupassa olimme tarkkoja ja vain 2 x vkossa ja auto oli vanha rämä ja mies korjasi sitä itse. Ei lemmikkejä. Asunto kolmio.
Nyt on rahaa jo käyttää itseenkin ja asuntolainakin maksettu. Esikoinen asuu jo omillaan+opiskelee ja hänelle maksamme vakuutuksen, kännykälaskun ja ostamme joskus ruokaa samalla kun käymme itse kaupassa. Autoa saa lainata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän teidän tuloilla päivähoitomaksut kuulu olla lähelläkään täyttä maksua. Eikös yhteenlaskettujen bruttotulojen pidä olla viiden tonnin paikkeilla, jotta menisi täydet maksut. Eli ei muuta ku tulotiedot kunnalle menemään ja saatte varmaan pari sataa alennusta.
En minä ole missään kohtaa väittänyt että me maksaisimme täydet hoitomaksut? :) Meidän hoitomaksu on n. 100e/kk, kun se laski vuoden alussa. En missään nimessä väitä sitä suureksi ja mielestäni sille saa aivan loistavaa vastinetta, mutta tietysti tämän hetkisiin tuloihin suhteutettuna se on ihan tuntuva menoerä jos pelkkiä numeroita ajatellaan.
Ja toki minun kannattaisi jäädä kotiin tukien turvin jos pelkkää tämän hetkistä taloutta ajattelee, mutta kun se torpedoisi työssäkäyntini aika varmasti kokonaan. Minä kun haluan sen kokoaikatyön jossain vaiheessa.
ap
No jos työ menee pienten lasten edelle niin eihän tuossa sitten ole mitään tehtävissä. Siinähän kituutatte.
unohdit ap tuosta sähkölaskun ja vesilaskun!!! ja netti, puhelin.. kaikki maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin muistan tuon ajan kun lapset oli pieniä ja penniä piti venyttää. Mutta niin vaan siitäkin selvittiin yhdessä.
Moneen vuoteen minä ja mies ei ostettu itsellemme mitään...siis vaatteita, tavaroita, palveluja mutta lapsilta ei onneksi koskaan puuttunut mitään. Ruokakaupassa olimme tarkkoja ja vain 2 x vkossa ja auto oli vanha rämä ja mies korjasi sitä itse. Ei lemmikkejä. Asunto kolmio.
Nyt on rahaa jo käyttää itseenkin ja asuntolainakin maksettu. Esikoinen asuu jo omillaan+opiskelee ja hänelle maksamme vakuutuksen, kännykälaskun ja ostamme joskus ruokaa samalla kun käymme itse kaupassa. Autoa saa lainata.
Kyllä minä myös jaksan uskoa että ehkä se tästä joskus vielä paranee... kunhan ei kovin velkaannu. Tuo asuntoasia on tietysti meille ollut sellainen kompastuskivi, kun ei meillä ole mahdollisuuksia asuntolainaan eikä ole ollut. Ei ole takaajia eikä pääomaa, eikä varmasti riittävästi tulojakaan pankin mielestä. Mutta näillä mennään...
ap
Väsynyt arjen puurtaja kirjoitti:
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Pystytte alkaa säästämään vasta, kun lapset menee kouluun. Siihen saakka säästönne hupenee jatkuviin vaatehankintoihin, vaippoihin ja päivähoitomaksuihin. Tiedän tunteen ja nähnyt, miten sitä rahaa alkaa kertymään vasta sitten.
t: 2 teinin äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko edes varmaa, että mitään kokoaikatyötä on koskaan luvassa? Sinullahan on määräaikainen työ muutenkin. Elämä on tässä ja nyt, ja lapset vain kerran pieniä. Myöhemmin kadut, kun aikaa ei riittänyt lapsille. Voi ihan hyvin olla että työ jatkuu vain osa-aikaisena tai joudut jopa työttömäksi, kun määräaikaisuus loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No jos työ menee pienten lasten edelle niin eihän tuossa sitten ole mitään tehtävissä. Siinähän kituutatte.
No minä ainakin käyn töissä juurikin lasten vuoksi. Että meillä olisi tarjota heille kaikki tarvittava ja on jatkossakin kun he kasvaa. Nyt teen osa-aikaista työtä ja siinä on se etu että lapsilla on lyhyemmät päivät. Ja miten minä voisin vain "kotiin jäädä", kun nuorempikin on jo yli 3v? Tietääkseni siitä ei makseta senttiäkään. Työkkäriin sitä silti pitäisi ilmoittautua ja olla käytettävissä.
ap
Olisikohan teidän mahdollista saada asumistukea?
Teillä on niin pienet tulot, ja neljän hengen perheellä saa olla aika isotkin tulot ennen kuin asumistuki tippuu nolliin.
Kokeile kelan asumistukilaskuria.
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt arjen puurtaja kirjoitti:
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Pystytte alkaa säästämään vasta, kun lapset menee kouluun. Siihen saakka säästönne hupenee jatkuviin vaatehankintoihin, vaippoihin ja päivähoitomaksuihin. Tiedän tunteen ja nähnyt, miten sitä rahaa alkaa kertymään vasta sitten.
t: 2 teinin äiti
Höpöhöpö, iltapäiväkerhomaksu on 120e yhdestä lapsesta. Ja näitä lapsia siis kaksi. Eli menothan vain kasvavat. Ap:na jäisin ihan suosiolla pois töistä.