En jaksa tätä enää! Rahat koko ajan loppu!
Tuntuu että koko ajan tingitään lisää ja lisää kaikesta.
Vuokra, autot (työssäkäyntiin), ruoka, hoitomaksut... siinä ne suurimmat kulut tällä hetkellä. Sit on vakuutukset. Mutta ei niitäkään helvetti uskalla irtisanoa.
Heti kun saa jotain säästöön niin se menee autoihin. Asp-tilillä on hikinen 2000e, ei koskaan tulla saamaan tarvittavaa määrää kokoon siihenkään.
Kunnon oravanpyörä! Muita samassa jamassa?
Kommentit (976)
En ehkä ottaisi elatuskykyä puheeksi, oliko he jossain viestissä valitellut puutetta?
Hän sanoi että he säästävät ruuasta.
On minullakin ystäväpariskunta, tienaavat 9000t kuussa. Käyvät Lidlissä yhtä lailla. Makaronilaatikkoa näyttäs hekin syövän.
Ehkä olet jostain katkera?
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin viimeiset kommentit. Minkälaisessa perheessä menee viikossa yksi pyykinpesuainepullo? Meillä viisi henkilöä, pyykkiä pestään lähes joka päivä, joskus monta koneellista päivässä. Vaatteet pestään joka käytön jälkeen ja harrastusvaatteita tulee paljon päälle. Annosteluohjetta noudattaen pesuainetta ostetaan ehkä kerran kuussa tai muutaman viikon välein, huuhteluaineena etikka tai ei mitään. Pienemmistäkin pulloista riittää 20 pesuun. Mitä ihmettä pestään kolme kertaa päivässä vai onko annostelu vapaalla kädellä? Voisiko pyykkiä pestä enemmän kerralla?
Entä mihin tarvitaan pyllypyyhkeitä kokoajan? Eikö kestopyyhkeiden pesu menisi muun pyykin seassa?
Säästyneillä vajaalla parillakympillä saa jo jotain ravitsevaa ruokaa tilalle tai vuositasolla vaikka talvitakin tms. Säästyneen rahan käytön varmasti osaa itse kukin ilman neuvoja :)
Oikeasti ihmettelen miten ihmisille tarjotaan rahaongelmiin ratkaisuksi aina vain säästöä. Sillä on rajansa ja jatkuva säästäminen on henkisesti kuluttavaa. Mieluummin voisi keksiä miten ansaita vaikka parisataa euroa kuussa enemmän. Voisiko avustaa jotakin henkilöä pari kertaa kuussa? Tehdä sivutoimisesti käsitöitä, taidetta (jos kykyjä on)? Pitää lastenvaatekutsuja? Siivota? Pitää verkkokauppaa kotona? Tarjota neuvoja johonkin erityisalaan osaamisen mukaan?
Onko jollain hyviä ideoita?
Hyviä ideoita kyllä kaivattaisiin just lisäansioiden saamiseksi. En tiedä, mutta itse olen välillä bongannut hyviä kirppislöytöjä ja myynyt tori.fi:ssä. Just tein voittoa yhdellä vaatteilla 40 e. Mysteryshoppaajana tienasin 80 e ja meni 4 h. Yhden kuukauden pensat. Syöiosittelen niille, joilla aikaa. Lapsiperheelle liian työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää itsepetosta, kun ei lasketa REHELLISESTI niitä todellisia kuluja. Jätetään esim laskematta mukaan se mitä aikuiset syö lounaaksi. Ei muka osteta normitarvikkeita kuten leipää, voita, leivänpäällisiä, kasviksia... Mitä järkeä on huijata itseään noin?
Hmm. Ohiksena totean että jos aikuiset syövät lounaaksi päivällisen tähteitä niin ei se nosta kustannuksia. Eikä leipä ole normitarvike kaikille kuten ei leivänpäällisetkään joita ei siis tarvita jos ei syödä leipää.
Kertokaa mulle kuinka tehdään 6 eurolla niin iso makaronilaatikko, josta saadaan yhteensä 18 annosta, joista saa mahansa täyteen. (7x2 + 2x2)
Makaronia, soijarouhetta, pippuria, suolaa ja kananmunaa.
Me säästettiin aggressiivisesti asuntoon, niin saatiin kasvisproteiinien (linssit, soijarouhe, pavut) ja satokauden kasvisten (juurespussit on oikeasti halpoja) pudotettua yhden oikean ruoan hinta n. 20-50 snt per annos ruoasta riippuen. Satokauden hedelmä välipalaksi, ruisleipää (ei maksa kuin jotain 50 snt neljän reissarin pakkaus), kaurapuuroa.
Tylsästihän sitä tuli syötyä, mutta tarpeeksi monipuolisesti kuitenkin. Pidemmän päälle kuluttavaa syödä noin, niin en oikein osaa ottaa todesta ihmisiä, jotka oikeasti jaksavat ikuisuudet syödä noin jos on vaihtoehtoja. Mutta mahdollistahan se on, toki lihaa, leikkeleitä, juustoja ei syödä.
Eikö tässä ketjussa säästämisestä ollu kyse?
Ei kai kukaan oo sanonu olevan ideaalia elää pienellä rahalla? Veikkaisin että perheessä mikä on iso, on pirunmoiset asumiskulut.. Että kai sitä jostain pitää kompensoida.
Joku oli valittanu kouluruuan tasosta? No on se niin ja näin, mutta veikkaan että siellä on kyllä laskettu hiilarit, proteiinit, kasvikset jne kohilleen.
Ai että makaronilaatikko on kelvotonta?
Jos heittäisin lapsille pinjansiemen-rucolasalaatin pöytään ja spiruliinapirtelön perään, tiedän mitä lapset kysyis: koska saa nakkikastiketta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole samassa jamassa. Miksi?
Aina olen pitänyt suun säkkiä myöden ja säästänyt pienistä ekonomin tuloistani sijoituksiin. Välillä myös velkavivulla, sijoitusasuntoja ja osakkeita haalien. Nykyään ansaitsen pääomatuloja enemmän kuin palkkaa.
Ota opiksesi!
Olen 50v..nytkö alan raivokkaasti sijoittaa?
Ohis...miksi ei? Eläkeikää tullaan vielä nostamaan, joten sulla on hyvinkin vielä 20 vuotta työelämää jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin viimeiset kommentit. Minkälaisessa perheessä menee viikossa yksi pyykinpesuainepullo? Meillä viisi henkilöä, pyykkiä pestään lähes joka päivä, joskus monta koneellista päivässä. Vaatteet pestään joka käytön jälkeen ja harrastusvaatteita tulee paljon päälle. Annosteluohjetta noudattaen pesuainetta ostetaan ehkä kerran kuussa tai muutaman viikon välein, huuhteluaineena etikka tai ei mitään. Pienemmistäkin pulloista riittää 20 pesuun. Mitä ihmettä pestään kolme kertaa päivässä vai onko annostelu vapaalla kädellä? Voisiko pyykkiä pestä enemmän kerralla?
Entä mihin tarvitaan pyllypyyhkeitä kokoajan? Eikö kestopyyhkeiden pesu menisi muun pyykin seassa?
Säästyneillä vajaalla parillakympillä saa jo jotain ravitsevaa ruokaa tilalle tai vuositasolla vaikka talvitakin tms. Säästyneen rahan käytön varmasti osaa itse kukin ilman neuvoja :)
Oikeasti ihmettelen miten ihmisille tarjotaan rahaongelmiin ratkaisuksi aina vain säästöä. Sillä on rajansa ja jatkuva säästäminen on henkisesti kuluttavaa. Mieluummin voisi keksiä miten ansaita vaikka parisataa euroa kuussa enemmän. Voisiko avustaa jotakin henkilöä pari kertaa kuussa? Tehdä sivutoimisesti käsitöitä, taidetta (jos kykyjä on)? Pitää lastenvaatekutsuja? Siivota? Pitää verkkokauppaa kotona? Tarjota neuvoja johonkin erityisalaan osaamisen mukaan?
Onko jollain hyviä ideoita?Hyviä ideoita kyllä kaivattaisiin just lisäansioiden saamiseksi. En tiedä, mutta itse olen välillä bongannut hyviä kirppislöytöjä ja myynyt tori.fi:ssä. Just tein voittoa yhdellä vaatteilla 40 e. Mysteryshoppaajana tienasin 80 e ja meni 4 h. Yhden kuukauden pensat. Syöiosittelen niille, joilla aikaa. Lapsiperheelle liian työlästä.
80e/kk on 960 e/vuosi. Lapset kasvavat ja muuttuvat omatoimisemmaksi ja tuollaisesta summasta kertyy ihan kivasti rahaa 10 vuodessa kun sen laittaa poikimaan vaikka Nesteen osakkeisiin eikä bensaan. PItää ajatella pitkäjänteisemmin.
Hommaa sugardaddy ni rahahuolet katoo heti
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedän tunteen. Tienaan sentään jotakin, mutta säästöjä ei ole ja jos jotakin pientä kertyy niin ne todellakin katoavat auton remonttiin nopeasti. Tänä vuonna romuun on mennyt jo 3000€... :( Tulee viemään ikuisuuden kerätä sellainen summa ja sinä aikana autoa pitää taas jo kunnostaa. Lisäksi on lapsi ja kaksi kissaa. Kaikki kehuvat että ilman autoakin pärjää. Teorian tasolla kyllä, mutta työ- ja tarhamatka julkisilla yli 2h suuntaansa, autolla 40min. Sama toistuu joka päivä. Lisäksi ajankäytön maksimoimiseksi käyn kaupassa kerran viikossa, ilman autoa olisi käytävä joka päivä koska sieltä ei jaksa paljoa kantaa. Kissanhiekat painavat 28kg per satsi, sellaista en jaksa kantaa ollenkaan. Jne. Kyllä monen arki menisi tosi vaikeaksi ilman autoa.
Menoja tarkkailen mutta lista on loputon. Jos jostakin "saisi" tai jäisi 300, auton tuulilasi on määrätty vaihtoon alun perin jo 4 vuotta sitten. Rahareikiä joka puolella. Kissoista täytyy sanoa se, että vaikeilla hetkillä ne ovat olleet kullanarvoisia. Turkkeja vasten on itketty lukemattomia kertoja.
Jos talous on koko ajan tiukilla, se on tosi raskasta kun varaa ei ole mihinkään ylimääräiseen koskaan ja tarpeellisistakin asioista joutuu tinkimään.
Osta kirpparilta pehmolelu, jonka turkkia vasten itket. Se ymmärtää sinun itkujasi aivan yhtähyvin kuin elävä kissa. Ei tarvi autoa hiekan raahaamiseen. Oi, miksi näillä sosoiaalitapauksilla on aina noita lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän teidän tuloilla päivähoitomaksut kuulu olla lähelläkään täyttä maksua. Eikös yhteenlaskettujen bruttotulojen pidä olla viiden tonnin paikkeilla, jotta menisi täydet maksut. Eli ei muuta ku tulotiedot kunnalle menemään ja saatte varmaan pari sataa alennusta.
En minä ole missään kohtaa väittänyt että me maksaisimme täydet hoitomaksut? :) Meidän hoitomaksu on n. 100e/kk, kun se laski vuoden alussa. En missään nimessä väitä sitä suureksi ja mielestäni sille saa aivan loistavaa vastinetta, mutta tietysti tämän hetkisiin tuloihin suhteutettuna se on ihan tuntuva menoerä jos pelkkiä numeroita ajatellaan.
Ja toki minun kannattaisi jäädä kotiin tukien turvin jos pelkkää tämän hetkistä taloutta ajattelee, mutta kun se torpedoisi työssäkäyntini aika varmasti kokonaan. Minä kun haluan sen kokoaikatyön jossain vaiheessa.
ap
Hyvä, sinulla on asennetta. Älä missään nimessä heittäydy työttömäksi. Se ei näytä cv:ssä hyvältä jatkoa ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy sanoa, että suomalaisessa yhteiskunnassa on vikaa, jos yli 4000 euron yhteistuloilla ei perhettä elätä.
Kiitoksia tästä ihanuudesta, suuret sukupolvet. Onneksi piditte verotuksenne ja eläkemaksunne alhaisina. Kyllä muut sitten maksaa mieleisikseen.
...Niin joo, ja me myös elätetään mielellämme ne immigrantit, jotka tänne otetaan jottei valtio näytä kuihtuvan surkean syntyvyyden takia. Ei meillä varaa omiin lapsiin ole, mutta on mukava elättää muiden lapset. Ja aikuiset.
Vittu.
Joo, pudota elintasosi ja yhteiskunnantukiaiset niin mataliksi kuin meillä suurilla ikäluokilla oli, niin saat rahat riittämään. Enitenhän näitä imigrantteja tänne toivovia on niissä teidän nuorten vihervasemmistolisissa joukoissa.
Mitä hemmettiä kukaan tekee pyllypyyhkeillä? Pyyhkii lapsen jollain kemikaalipäällysteisella kertakäyttötöhkällä (ja se sitten vielä turhaksi jättkksi). Eikö sitä lapsen takapuolta pestä?
Tuolla rahalla saa ison pussin vaikka porkkanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka varaton töissäkäyvä sai 80_luvulla pankista rahaa sijoituksiin?
Tulen köyhästä perheestä..sanan sijoitus kuulin ekan kerran 10v sitten
Olen elättänyt itseni yrittäjänä 20v..ja en saa olla katkera kun tuun nippanappa toimeen.
Av_mammat haukkuu itsekkääksi tyhmäksi bimboksi?Se yrittäjä joka ei käy kampaajalla
Sulla on sitten liiketoimintasuunnitelmassa ja liikeideassa fiba jos hädintuskin pidät pääsi pinnalla. Kannattaisko tarkistaa ideat tai mennä vieraalle töihin jos oma bisnes ei kannata? Fiksu yrittäjä kasvattaa firman pääomaa jotta voi nostaa sieltä osinkoja. Pääomaa voi käyttää sijoituksiin joista firmakin saa osinkoja jotka kasvattavat firman pääomaa.
Oon ollu tarpeeksi fiksu pitääkseni firman pyörimässä 20 vuotta
Kun lukee näitä säästä ruuassa mielipiteitä, eiköhän sovita että olen fiksummasta päästä.
Ovatko kaikki yrittäjät silmissäsi rikkaita osinkojen nostajia? minä maksan pikku kullannuppujesi koulunkäynnin alveina (24%) ym muuna kivana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elättänyt itseni yrittäjänä 20v..ja en saa olla katkera kun tuun nippanappa toimeen.
Av_mammat haukkuu itsekkääksi tyhmäksi bimboksi?Se yrittäjä joka ei käy kampaajalla
Minäkin olen köyhästä perheestä, ymmärsin sijoittamisesta ja osakekaupasta tarpeellisen jo vuonna 80-luvun alussa ollessani 10-vuotias. Jos sinä olet niin sivistymätön että vasta 2010-luvun paikkeilla ensimmäisen kerran kuulet sijoittamisesta, vaikka jo 2 pörssihuumaa on sitten 80-luvun jälkeen tuohon mennessä ollut, niin et voi kyllä syyttää ketään muuta kuin itseäs. Minäkin tulen nippanappa toimeen, mutta silti minulla on muutamia kymppejä kuukaudessa sijoituksiin laittaa. Ja jo nyt kuukausittain tulee saman verran extraa sijoituksista kuin mikä on ttt:n perusosa.
Kas kas keskuudessamme on lapsinero
säästi karkkirahansa , alkoi sijoittaa 10 vuotiaana ja nyt rikas.
Ei tarvinnut muuttaa kotoa 15 vuotiaana ja elättää itseään opintolainalla ja sivutöilä 20 vuotiaaksi, niinkuin itse tein. asuin yksin..myös joulut ja juhannukset omassa asunnossa. säästä siinä 80_luvulla sitten.
Alkakaa mammat osakesijoittajiksi...kohtapuoleen lastenhoitaja pyyhkii lastenne pyyhkeet pellavaliinoilla ja itse makaatte rantatuolissa Karibialla
Huomasin just facessa et kaksi kaveriani kuuluu vaurastuva nainen facebook höpöhöpö ryhmään.
Toisen yksinyritys meni konkaan ja nyt makaa kotona masentuneena.
Toinen on töissä tarhassa.
Miksi nämä naiset eivät vaurastu?
Voisiko joku pilkata heitä siitä että eivät sijoittaneet 10vuotiaasta asti?
Vierailija kirjoitti:
Alkakaa mammat osakesijoittajiksi...kohtapuoleen lastenhoitaja pyyhkii lastenne pyyhkeet pellavaliinoilla ja itse makaatte rantatuolissa Karibialla
Huomasin just facessa et kaksi kaveriani kuuluu vaurastuva nainen facebook höpöhöpö ryhmään.
Toisen yksinyritys meni konkaan ja nyt makaa kotona masentuneena.
Toinen on töissä tarhassa.Miksi nämä naiset eivät vaurastu?
Voisiko joku pilkata heitä siitä että eivät sijoittaneet 10vuotiaasta asti?
No ilmeisesti nämä ystäväsi eivät ole penaalin terävimpiä kyniä.
Jos olisivat sijoittaneet rahansa oikein, eivätkä olisi perustaneet yritystä , olisivat nyt rikkaita.
Ihan oli oma vikansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sitten liiketoimintasuunnitelmassa ja liikeideassa fiba jos hädintuskin pidät pääsi pinnalla. Kannattaisko tarkistaa ideat tai mennä vieraalle töihin jos oma bisnes ei kannata? Fiksu yrittäjä kasvattaa firman pääomaa jotta voi nostaa sieltä osinkoja. Pääomaa voi käyttää sijoituksiin joista firmakin saa osinkoja jotka kasvattavat firman pääomaa.
Oon ollu tarpeeksi fiksu pitääkseni firman pyörimässä 20 vuotta
Kun lukee näitä säästä ruuassa mielipiteitä, eiköhän sovita että olen fiksummasta päästä.
Ovatko kaikki yrittäjät silmissäsi rikkaita osinkojen nostajia? minä maksan pikku kullannuppujesi koulunkäynnin alveina (24%) ym muuna kivana
viime vuonna maksoin alvia 48000 euroa
Ajattelin muuttaa peräkorpeen ,hommata hamsterin , koiran ja kissan.
Sit jätän ehkäisyn pois ja tinderpanen itselleni 4 lasta.kaikki eri rotu.isia.
Haluaisin vaurastua..yllä oleva on vain henkilökohtainen unelmani.
Olisiko vinkkejä .olen 20v nainen , äö 125 , säästöjä n.3000eur
Asiallisia vastauksia kiitos
Älkää tehkö samaa virhettä kuin minä. Älkää vaan uskoko mihinkään sijoitusrahastoihin. Melkein kaikki vaivalla hankkimani säästöni meni ja olen nyt lähes puilla paljailla. Tuolla menettämälläni summalla olisin saanut esim. hyvän auton. Sijoitusrahastot ja osakkeet ovat paholaisen keksintö. Olen todella katkera ja ainoa lohtu tulee alkoholista tällä hetkellä :(
"Ettei lasten tarvitse tyytyä makaronilaatikkoon"
On se kauheeta😂