Liitetiedostot liian isoja Kelalle? Ei ota vastaan mitään! Onko tää tahallinen kiusa?
yritin elämäni ensimmisen kerran lähetää pari liitetiedostoa Kelan asiointipalvelussa, kun he itse kerran suosittelee ja mainostaa sitä. No eipä todellakaan onnistu! Kaikki liitetiedostot (kuvat) on muka liian isoja!! No yritin säätää kamerani asetuksia niin pieniksi kuin mahdollista. EI auta, ei onnistu! Siis mitä!! Onko tää ihan tahallaan tehtykin näin ettei kukaan saisi asioitaan hoidettua? Tuossa meni varmaan tunti tai kaksi hukaan!!tekninen tuki ei vastaa.
Kommentit (41)
Sun pitää tehdä työtä, googlata ja opetella saamaan ne pienemmiksi.
Mulla ainakin onnistunut myös kuvien lähetys, kun nyt valitin opintotukien palautuksesta. Siirrä koneelle ja muokkaa kuvaa pienemmäksi.
Se kuvan laatu pitää valita jokseenkin surkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin onnistunut myös kuvien lähetys, kun nyt valitin opintotukien palautuksesta. Siirrä koneelle ja muokkaa kuvaa pienemmäksi.
NO MITEN!! ikinä ei ole tuommoista tarvinnu tehä eläessäni. Säädin kameran asetuksia kyllä, mutta ei tainnu auttaa!
Avaa tietokoneelta paint ja sieltä pienennä tiedostokokoa (kohta "Muuta kokoa") niin että vielä saa selvää kuvasta. Kuvatiedostot on yleensä isoja, Kelaa varten ei kuitenkaan tarvitse olla huippulaadukas kuva:) Voit myös paintissa tarvittaessa rajatakin kuvaa.
Eikä Kela ole ainoa, joka ei halua isokokoisia tiedostoja liitteiksi..
Kotiskannerilla kun on kaikki kopioinut niin tulee ihan normaaleja, pieniä tiedostoja. Kameralla otetut Kuvat varmaan on paljon isompia.
Levytila maksaa jopa pilvessä. Ei Kelalla ole varaa siihen, että jokainen asiakas lähettää isoja eli paljon levytilaa vieviä kuvia etenkin kun se kuvanlähettäjäsukupolvi on jo peruskoulussa saanut opin siihen, miten tietokoneen perusohjelmilla kuvan koon voi pienentää.
No ei sinun sitä kuvaa kannata kameran asetuksilla muuttaa, tuskin pystytkään riittävästi pienetämään tarkkuutta?
Sitä varten on olemassa ohjelmia tietokoneelle, tai vaikka androidille, että tiedostot pakataan niillä ennen lähettämistä.
Yleensä sähköpostiohjelmatkin kysyvät liitettäessä, minkä kokoisena tiedosto lähetetään.
Jotakin kuvaa esim. kuitista, ei ole mitään järkeä ylipäätään lähettää yli 200kt kokoisena, koska se on luettavissa takuulla ja siitää häviää lähinnä vain valkoisen ja mustan eri sävyt, jolla ei mitään merkitystä.
Ap voisi kokeilla itse ottaa vastaan sellaisia megaliitteitä 😁
Mutta tosiaan vie tietokoneelle, avaa jollakin kuvanhallimtaohjelmallasi ja pakkaa kuvat / muuta kokoa.
Valkokuvassa kaiken a ja o on ne valkoisen ja mustan sävyt. On ainoastaan järjestemäfilmikamera.
Vierailija kirjoitti:
Levytila maksaa jopa pilvessä. Ei Kelalla ole varaa siihen, että jokainen asiakas lähettää isoja eli paljon levytilaa vieviä kuvia etenkin kun se kuvanlähettäjäsukupolvi on jo peruskoulussa saanut opin siihen, miten tietokoneen perusohjelmilla kuvan koon voi pienentää.
Nuoret sen toki osaavatkin, mutta ota huomioon, että suuri osa kelan asiakkaista on myös niitä, jotka eivät osaa käyttää kuvankäsittelyohjelmia. APlle suosittelen käyttämään painttia, kuten joku jo neuvoi. Myös netissä on selaimessa toimivia sivuja, joilla pystyy pienentämään kuvaa, mutta mikäli sinulla on (ja todennäköisesti onkin) esim. henkilötietoja, en suosittele niitä.
Miksiköhän KELAn sivulle ei ole koodattu automaattista kuvan pienentäjää liitteille?
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei pidä vaatia mitään missä niitä kuvia tarvitsisi jos ei ole tilaa
Miten AP niitä kuvia otat? Skannaatko ne vai otatko valokuvan? Jos valokuvan niin otatko sen puhelimella vai kameralla?
Skannereissa tulee ainakin oma ohjelma mukana ja siinä pystyy helposti säätämään kuvaa. Myös Microsoftin omalla valokuvaohjelmalla pystyy sen tekemään.
Itse kuvaan (tai skannaan) puhelimella. Yleensä tulee valmiiksi nettikelpoisia kuvia. Toinen tapa on printata pdf-tiedostoksi. Ja tuo paint-ohjelma on yksinkertaisuudessaan mainio, jos sellainen koneeltasi löytyy.
Räpsin Kelalle menevät kuvatiedostot puhelimella, vähän toki suttuista jälkeä tulee mutta saa tekstistä kuitenkin selvää ja läpi menevät.
Paina kuvan kohdalla hiiren oikeaa näppäintä "avaa ohjelmalla" joista valitset paintin. Kun kuva avautuu paintissa niin palkista "muuta kokoa" ja prosenteissa pienennä esim. 30%. Tallenna (jos haluat säilyttää alkuperäisen niin tallenna pienennös nimellä).
Puhelimella kuvatessa voi jo puhelimen kamerasta säätää tarkkuuden pienimmäksi. Mä oon joskus ottanut myös jostain nettidokumentista kuvakaappauksen, kun muoto ei kelvannut enkä jaksanut säätää. Hyvin meni läpi.
5 mpix on suurin koko. Siis miten sitten voi mitään tavallisia kuvia ees lähettää, kun osa niistä on pienempiä, osa isompia? Miten ne pienennetään? Kamerastako? En ainakaan ala jotain monimutkaisia säätöjä itse tekemään. Ihan hullua!!