Miten on mahdollista että lihavat ihmiset syövät aina niin vähän?
Tunnen kaksi lihavaa ihmistä ja he syövät aina tosi vähän. Toisen heistä kanssa asuin pari vuotta samassa kodissa enkä silti nähnyt hänen syövän normaalia enempää, oikeastaan hän söi vähemmän. Hän söi minuakin vähemmän, vaikka olen laiha. Liikuntaa harrastimme saman verran eli lähinnä hyötyliikuntaa, kävelyt yliopistolle ja takaisin. Miksi he ovat lihavia?
Kommentit (52)
Samaa olen miettinyt. Pari tuntemaani lihavaa jatkuvasti puhuvat siitä, kuinka eivät kuulemma "syö mitään". En voi käsittää. Ja tosiaan ei ole kyse mistään ihan parin kilon ylipainosta näiden henkilöiden kohdalla.
Toiset kyllä lihovat paljon helpommin. Itse syön tosi paljon ja rasvaista ruokaa, herkkuja todella paljon, hiilihydraatteja paljon (kasviksia tosin paljon myös) jne, eikä paino nouse yhtään.
Itse ainakin nuorempana paastosin päivät ja jos oli pakko syödä julkisesti niin söin mahdollisimman vähän. Joskus toki saattoi mennä viikkoja tosi alhaisella ruokamäärällä ja sitten naksahti ahmintaputki päälle. Vähän helpottanut iän kanssa, mutta kyllä toi oma suhde ruokaan edelleen aika häiriintynyt on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei lääkitysten vuoksi ole ruokahalua/näläntunnetta, joten syön ravitsemusterapeutinkin mielestä liian vähän. Aamulla puuro, joskus ei sitäkään. Lounaaksi salaatti. Töiden jälkeen lämmin ruoka jossa puolet lautasesta salaattia, pääruokana esim. kalaa tai härkistä/nyhtistä (olen kasvissyöjä). Karkkia syön 150-200 g pussin kerran viikossa kun lapsillakin on karkkipäivä. En juo alkoholia, en limppareita, en syö kahvileipiä. Pituutta 166 cm ja painoa 90 kg. Liikuntaa lisäämällä olen saanut puolessa vuodessa 2 kg pois.
Hankala on vain syödä enemmän ja tiheämmin kun ei tunne nälkää eikä tee mieli mitään. Mutta siis ei kaikki lihavat syö sipsejä ja karkkia ja hampurilaisia 24/7. Ärsyttävä yleistys. Ravitsemusterapeutillekin oli pettymys kun ei löytänyt muuta korjattavaa kuin sen että pitäisi syödä enemmän koska oletti, että tällainen pullero syö vain ”paskaa”.
Vaikea sanoa. Voisiko vikaa kuitenkin olla annoskoissa. Oon hoikka ja syön, mitä mieli tekee, mut ikinä en söis 200 g karkkia. Kauhea sokeripommi kerralla syötäväks. Ajatuskin etoo. Muutama karkki jälkkäriksi. Suklaata tosin kuluu kahvin kanssa.
Monet lihavat eivät kehtaa syödä muiden nähden, koska eivät pysty peittelemään ruuanhimoaan. Itse kävin työaikana ja töiden jälkeen pikaruokalassa. Mies sitten ihmetteli, että kuinka en ole koskaan töiden jälkeen nälkäinen. Söin myös jäätelöä ja suklaapatukoita autossa. Kun mies meni illalla suihkuun, niin ahmin aina n. 300-400g suklaakonvehteja. Piilotin tietenkin pussit ja laatikot.
Minulla nousi paino pikkuhiljaa (tahti 1,5 kg vuodessa, yhteensä 10 kg). Söin liikaa, en mitään jättiannoksia mutta kyllähän se kertyy jos kaikkea "kunnon ruokaa" menee 10-20 % enemmän kuin tarvitsisi joka aterialla ja viikottainen herkkuhetki on liian iso (tyyliin 300 g sipsipussi). Nämä kun sain kuntoon alkoi paino tippua.
Jollain toisella samat määrät eivät välttämättä olisi hirveästi painoa heilauttaneet ja toisella taas enemmän kuinminulla, riippuu geeneistä, hormoneista, liikunnan määrästä ja laadusta, muista elintavoista jne. Kropat ovat erilaisia.
Jonkun mielestä 3 karkkia ja 2 keksiä päivässä, on todella paljon. Toisen mielestä taas 300g karkkia ja 200g keksejä on tosi vähän päivän aikana. Paljon ja vähän on eri asioita, eri ihmisten mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Monet lihavat eivät kehtaa syödä muiden nähden, koska eivät pysty peittelemään ruuanhimoaan. Itse kävin työaikana ja töiden jälkeen pikaruokalassa. Mies sitten ihmetteli, että kuinka en ole koskaan töiden jälkeen nälkäinen. Söin myös jäätelöä ja suklaapatukoita autossa. Kun mies meni illalla suihkuun, niin ahmin aina n. 300-400g suklaakonvehteja. Piilotin tietenkin pussit ja laatikot.
Kirjoitat menneessä aikamuodossa, joten kysyn mikä sun tilanne on tällä hetkellä? Onko muuttunut tai oletko saanut painoa pois? Mies edelleen mukana matkassa?
Ei ilkeilyä vaan uteliaisuutta. Kiinnostaa tällaiset jutut. Olen ex-lihava, joka on vielä n. 10 kilon päässä tavoitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti suoliston bakteerikanta vaikuttaa tosi paljon siihen kuka lihoo ja kuka ei. Ja yllätys yllätys, myös geenit vaikuttaa, vaikka sitä ei saisi sanoa, mutta näin on tutkijat silti sanoneet.
Ja toisekseen, ihmiset yliarvioivat varmaankin aika paljon sitä, että kuinka paljon pitää syödä että on lihava, esim. minä olen 130kg ja kulutan vuorokaudessa n. 2500 kaloria, ei siinä kovin paljon tarvi syödä suklaata ym. hiilaria kun on kalorit koossa. Jos joku on lihava, mutta ei tällä hetkellä liho tai laihdu, niin sehän tarkoittaa että hän syö juuri oikean määrän, eli sen minkä kuluttaakin. Ei kaikki lihavat liho koko ajan lisää. Minä olen niitä "pieniruokaisia" läskejä, ja olen pitänyt suurinpiirtein saman painon jo 15 vuotta.
Superlihavat jotka lihoo ehkä vielä lisää (300kg painavat), voivat syödä 6000 kaloria päivässä tai vaikka ylikin, heidän elimistönsä toimii jo hyvin eri tavalla kuin normaalien, ei kaikki ole niin yksinkertaista.
Oletko mittauttanut kalorinkulutuksesi kehonkoostumusmittauksessa?Yleinen arvio voi olla ihan muuta kohdallasi.Mun kalorinkulutus mitattuna 1500.Olen 170 cm pitkä.
Ruumiinrakenne, luusto, geenit. Toisille vaan varastoituu kaikki, vaikka syö kuinka vähän ja liikkuu. Siinä tapauksessa on turha taistella vastaan, parempi hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Pari tuntemaani lihavaa jatkuvasti puhuvat siitä, kuinka eivät kuulemma "syö mitään". En voi käsittää. Ja tosiaan ei ole kyse mistään ihan parin kilon ylipainosta näiden henkilöiden kohdalla.
Kerrataanpas taas:
Etkö ymmärrä, että syöminen on riippuvuus? Ihan kuten alkoholismi tm vastaava. Kysyn vaan, kun olet oikein miettinytkin asiaa. Mietitkö muuten ainoastaan lihavien kohdalla tätä?
Alkoholisti kertoo sinulle, ettei oikeastaan juo paljon mitään ja töissäkin käy, mutta silti haima poksahtaa. No miksi? Siksi että ei myönnä itselleen, että joka pv menee alkoa suuhun. Ja kertoo muille, että "Kun enhän mä juonut mitään". Kuullut koskaan piilo- tai kaappijuopoista? No etpä tietenkään. Seuraat ja mietit vain ylipainoisten elämää, arvelen.
Nooh, ihan samalla kaavalla lihava ihmettelee, kun syömättä lihoo. Se on sitä itsensä pettämistä, eikö? Tv-ohjelmassa sairaalloisen lihavat ja leikkaukseen jonottavat kertovat pokkana lääkärille, että noudattivat piirun tarkasti asetettua dieettiä, mutta kas kummaa kun siinä oli joku vika, ja sen mukaan vain lihoi ???
Joko kello soi? Ja kerro mikä tässä on vaikea ymmärtää, ole hyvä!
On lukuisia asioita, joissa ihminen pettää itseään ja valehtelee päin näköä. Lihavuus näkyy ulospäin, eikä tietenkään runsaana ole mitenkään esteettistä. Vaikka nistit ja juopot pystyvätkin melko pitkään peittämään addiktionsa, toimivat he ihan samalla tavalla kuin lihavat, joista näkee heti, toisin kuin esim. päihteiden käyttäjistä, mistä on kyse. Jälkimmäisillä menee hieman kauemmin aikaa, kunnes alkaa alkon tms. tuhot näkyä.
Etköhän sinäkin vain halua mässäillä sairaiden ihmisten kustannuksella, kun vain nämä lihavat ovat mielessä. Häpeä.
No länsimaissa ratkaisu lihavuuteen ei ole se, että söisimme riisikupin ja vehnävellin sillon tällöin. Täällä pitäisi kuitenkin pysyä terveenä, jotta voi käydä kymmeniä vuosia töissä, ja yhteiskunta pyörii...