Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selviän yksin?

Freebird
02.04.2018 |

Antakaa asiallisia vinkkejä ja neuvoja pitkästä avosuhteesta eroavalle, 42-vuotiaalle naiselle. Olen ollut avoliitossa saman ihmisen kanssa yli 20 vuotta ja opiskeluaikoja lukuun ottamatta en ole koskaan asunut yksin. Asumme tällä hetkellä omistusasunnossa, joka laitetaan myyntiin. Velkaa on kuitenkin vielä niin paljon, että myyntivoittoa ei juurikaan jää käteen. Olen akateemisesti koulutettu ja vakituisessa ansiotyössä. Minun mukaani lähtee isohko koiramme, lapsia ei ole.

Tiedän, että kuulostan varmaankin avuttomalta ja lapselliselta, mutta mitä kaikkea tulee ottaa huomioon omaan (vuokra-)asuntoon muuttaessani? Avomieheni on aina halunnut hoitaa kaikki asumiseen liittyvät käytännön asiat, joten olen kieltämättä aika pihalla siitä, miten kilpailutan sähkön, netin, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon vuokrasopimusta tehdessäni jne.

Suhteemme on ollut jo pitkään erittäin kylmä ja etäinen, yhdessä voi todellakin olla erittäin yksinäinen. Koin tässä keväällä lyhyen, intensiivisen suhteen, joka päättyi sitten yhtä nopeasti kun oli alkanutkin. Tämä kuitenkin oli viimeinen sysäys siihen, että haluan omilleni, pois kämppäkaveruudeksi muuttuneesta seksittömästä suhteesta. (Miehelläni ei ole minkäänlaisia haluja, ja ennen kuin kukaan sanoo mitään ilkeää, olen normaalipainoinen, harrastan aktiivista liikuntaa ja kauniiksikin kehuttu).

Tilanne on muutenkin riittävän raskas ja väsyttävä, joten toivon asiallisia kommentteja ja ystävällisiä vinkkejä kenties saman kokeneilta arjen kuvioiden selvittämiseksi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käytettävissä räiskyvään laastarisuhteeseen johon sisältyy ilmainen vuokra/sähkö/atk yms asioiden konsultointi!

M

Vierailija
2/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen vuokra-asuntoon ei saa ottaa koiraa. 1. kerros ja piha voisi olla paras koiralle? Niitä sähkönmyyjiä on joka nurkan takana, joku paljon käytetty firma vaan. Netti pitää avata ellet käytä kännykästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin selviät yksin! Miksi et selviäisi?

Vierailija
4/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Soittele ja kysy vuokra-asuntoja. Netti on aikalailla samanhintainen kaikilla ja kerrostaloasunnon sähkönkulutus on yleensä niin pientä ettei kannata kilpailuttaa.

Vierailija
5/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran vuoksi pyrin ensisijaisesti rivitaloasuntoon, kerrostaloon en oikein halua omaan pihaan tottunutta aikuista koiraa viedä.😕

Vierailija
6/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut taajama-alueella missä vahva kenttä riittää netiksi hyvin kännykkäliittymä rajattomalla datalla. Hotspotti vain päälle ja sitä kautta läppärit sun muut koneet nettiin.

Sähkön kilpailutus on hyvin helppoa, siihen on lukuisia nettisaitteja jotka listaavat sinulle tarjoukset sijaintisi perusteella. Googlaa "kilpailuta sähkö". Huomioitavaa että sähkön siirto ja itse sähkö ovat kaksi eri tuotetta joista yleensä vain jälkimmäistä voit kilpailuttaa. Siirrosta maksat sille yhtiölle kenen johdot taloon/taloyhtiöön tulevat. Sähkö voi vapaasti ostaa miltä yhtiöltä tahansa.

Kännykkätarjousten selaus on yhtä helppoa kuin sähkön, googlaa "kilpailuta kännykkä".

Vierailija
7/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa opiskelemaan sitä itsekseen elämistä!

Yksi: maksa laskut ajallaan. Ensin asumiskulut, jos joudut miettimään mihin on varaa.

Itse maksan vuokran ja puhelinlaskun kuukausittain, sähkölaskun joka toinen kuukaisi. Autovero ja vakuutukset saan maksettua kerran vuodessa.

Erossa jouduin aika tiukalle ja peruutin kaikki ylimääräiset, lehtitilaukset... Mitään netflixiä ei ikinä ole ole ollutkaan. Enkä ole sen jälkeen tarvinnut.

Raha ja taloudenhallinta on ne ensisijaiset asiat.

Sähköt ja vakuutukset saa netistä. Mulla on ihan valtakunnallinen toimija, koska sähkön osuus siinä laskussa on vaan murto-osa. Koska lämmitysmuoto ei ole täyssähkö, niin ei sillä ole niin isoa väliä.

Hanki kavereita vaikka harrastuksen kautta. On sitten joku, jolle soittaa kun tarvii kyytiä kun auto hajoo, kantoapua lipaston kanssa, tiskikoneen asennusapua...

Vierailija
8/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasopparissa ne tärkeimmät tarkistettavat ovat tietysti vuokran määrä, paljonko pitää maksaa vakuusmaksuja, irtisanomisaika, mitä vuokraan sisältyy (lämmitys/vesi/autopaikka yms).

Kotivakuutus omalle irtaimistollesi.

Muuttokustannukset (tarvitsetko muuttofirmaa apuun).

Vierailija
9/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista tehdä muuttaessasi:

- vuokrasopimus aina kirjallisena!

-muuttoilmoitus  postiin/maistraattiin TÄRKEÄ!

-kotivakuutus uuteen asuntoon

-sähkösopimus uuteen asuntoon

-netti sisältyy nykyään  moneen  vuokraan, tarkista se

- auton oma parkkipaikkavaraus/vuokraus

-uuden asunnon huoltomiehen/talohuollon numero selvillä

Vierailija
10/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnossa on lattialämmitys, se voi olla yllättävän kallista. Meillä on rivitalossa uuni, jonka polttoaine maksaa sekin, muttei yhtään niin paljon.

Vierailija
11/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tappaa ittensä, pääsee paljon helpommalla.

Vierailija
12/12 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin selviät. Kysy, kysy ja kysy neuvoja joka puolelta. Ihmiset on yllättävän ystävällisiä neuvoessaan. Aina saat apuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän