Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua on alkanut ärsyttää kädestä suuhun -elämäni - havahduin 28-vuotiaana siihen, että elän yli varojeni ja nyt harmittaa

Vierailija
02.04.2018 |

Olen ollut kohta 2 vuotta työelämässä, asun vuokralla kivassa kämpässä kävelymatkan päästää Helsingin keskustasta. Olen ollut aina rahan suhteen huoleton. Jos mieliteko tulee, teen hankintoja. Opin kotoa ajattelemaan, että rahaa on aina kun sitä tarvitsee - ikään kuin sitä vain ilmestyisi jostain. Ei ole vanhempieni syy, että he eivät opettaneet rahan arvoa, vaan omaa välinpitämättömyyttäni, mutta tunnistan mistä asenteet kumpuavat.

Tämä ei ollut ongelma ennen kuin tuli eteen isompi muutto ja isommat kulut. Otin pienen kulutusluoton. Se piti maksaa pois. Ei ollut rahaa. Otin toisen. No mutta luottokortti on kätevä.

Puhutaan pienistä summista, mutta joka tapauksessa yhtäkkiä havahduin siihen, että minulla ei ole varaa elää näin. En ole koskaan tehnyt hullun isoja hankintoja tai ollut kova reissaamaan, mutta pienistä heräteostoksista kertyi yllättäen summia. Olin elänyt yli varojeni ja joutunut kuuluisaan kulutusluottokierteeseen, johon luulin olevani "liian järkevä" joutuakseni.

Nyt minua harmittaa. Minulla voisi olla säästöjä. Ei ole, koska olen käyttänyt kaiken. Voisin asua vaatimattomammin, mutta halusin itsepintaisesti kävelymatkan töihin.

Haaveilen omistusasunnosta, mutta se ei tällä hetkellä mitenkään onnistu.

Haluan muuttaa suhteeni rahaan. Haluan oppia säästämään. Haluan, että viimeistään muutaman vuoden päästä olen tilanteessa, jossa minulla on vähän varallisuutta, jotain säästössä, ja yllättävät menot eivät kaada talouttani. Olen lakannut ostamasta vaatteita, ylikalliita ruokia, paitsi hyvin harvoin.

Onko täällä muitakin kaltaisiani jälkiviisaita, jotka haluavat kääntää taloutensa kurssin? Oletteko onnistuneet siinä? Tällä hetkellä lähinnä masentaa oma huolimattomuus ja "menetetyt säästövuodet".

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että niin moni ihminen elää nykyään kulutusluotoilla ja pikavipeillä. Instagram ja facebook antavat valheellisen kuvan ihmisten elämästä ja siyten aletaan uskoa että meidänkin elämän pitää näyttää tuolta. Mutta jaikki onkin vain pintaa ja velalla hankittua.

Ryhdistäytykää ihmiset!

Vierailija
22/24 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä olet vielä nuori! Ehdit säästää vielä monen monta vuotta. Netissä on paljon säästämisaiheisia blogeja, osalla on ollut isojakin velkoja maksettavana ja niin vain he ovat ongelmansa selättäneet. Niistä saa vertaistukea, löytyy helposti googlettamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon päättänyt haalia kokoon 10 000 euron puskurirahaston jotta ei tarvius pikavippejä ottaa ja saa nukkua yön rauhassa.

Vierailija
24/24 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin VASTA 30 veenä ekan asunnon 😄 on täällä ihmisillä hyvin asiat. On varmaan niitä jotka kirjoittaa eläkeongelmasta että eläkkeellähän on jo kaikki omaisuus ni mitä välii.

Vielä ehdit asian korjaamaan. Itse en ehdi. En syytä, mutta tiedostan että oma wannabe-porvariperheeni oli osana aiheuttamaan velkaantumistani. Vieläkään en ymmärrä rahan arvoa, enkä edes arvosta. En osta koskaan vaatteita alle viiteen euroon, en omista kuin 10v vanhan läppärin. Jos hemmottelee itseäni, syön hyvin. Täytyy kyllä myöntää että olen onnellisempi kuin silloin kun koti ja työhuone oli Vimosen päälle ja tienas hyvin.

Lähiomainen on miljonääri. Hänen laskunsa kuuukaudessa ovat noin 30-50 000 e pelkästään henkilökohtaisiin omistuksiin liittyen plus firmat. Hän on kateellinen mulle kun pystyn olemaan huolehtimatta ja elämään kädestä suuhun. Se on nautinto, jos löytää jotain ilmaiseksi tai tosi halvalla. Ei ole helppoa kellään.