Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua on alkanut ärsyttää kädestä suuhun -elämäni - havahduin 28-vuotiaana siihen, että elän yli varojeni ja nyt harmittaa

Vierailija
02.04.2018 |

Olen ollut kohta 2 vuotta työelämässä, asun vuokralla kivassa kämpässä kävelymatkan päästää Helsingin keskustasta. Olen ollut aina rahan suhteen huoleton. Jos mieliteko tulee, teen hankintoja. Opin kotoa ajattelemaan, että rahaa on aina kun sitä tarvitsee - ikään kuin sitä vain ilmestyisi jostain. Ei ole vanhempieni syy, että he eivät opettaneet rahan arvoa, vaan omaa välinpitämättömyyttäni, mutta tunnistan mistä asenteet kumpuavat.

Tämä ei ollut ongelma ennen kuin tuli eteen isompi muutto ja isommat kulut. Otin pienen kulutusluoton. Se piti maksaa pois. Ei ollut rahaa. Otin toisen. No mutta luottokortti on kätevä.

Puhutaan pienistä summista, mutta joka tapauksessa yhtäkkiä havahduin siihen, että minulla ei ole varaa elää näin. En ole koskaan tehnyt hullun isoja hankintoja tai ollut kova reissaamaan, mutta pienistä heräteostoksista kertyi yllättäen summia. Olin elänyt yli varojeni ja joutunut kuuluisaan kulutusluottokierteeseen, johon luulin olevani "liian järkevä" joutuakseni.

Nyt minua harmittaa. Minulla voisi olla säästöjä. Ei ole, koska olen käyttänyt kaiken. Voisin asua vaatimattomammin, mutta halusin itsepintaisesti kävelymatkan töihin.

Haaveilen omistusasunnosta, mutta se ei tällä hetkellä mitenkään onnistu.

Haluan muuttaa suhteeni rahaan. Haluan oppia säästämään. Haluan, että viimeistään muutaman vuoden päästä olen tilanteessa, jossa minulla on vähän varallisuutta, jotain säästössä, ja yllättävät menot eivät kaada talouttani. Olen lakannut ostamasta vaatteita, ylikalliita ruokia, paitsi hyvin harvoin.

Onko täällä muitakin kaltaisiani jälkiviisaita, jotka haluavat kääntää taloutensa kurssin? Oletteko onnistuneet siinä? Tällä hetkellä lähinnä masentaa oma huolimattomuus ja "menetetyt säästövuodet".

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä et huomasit asian tässä vaiheessa. Maksa piuhat ja ala elämään varojesi mukaan.

Vierailija
2/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen niin että elämästä kannattaa nauttia silloin kun haluaa, huomenna voi jo olla myöhäistä. Olen korviani myöten veloissa mutten vaihtaisi päivääkään pois. En ole teettänyt käärinliinoihin taskuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näen niin että elämästä kannattaa nauttia silloin kun haluaa, huomenna voi jo olla myöhäistä. Olen korviani myöten veloissa mutten vaihtaisi päivääkään pois. En ole teettänyt käärinliinoihin taskuja.

Ymmärrän tämän pointin myös. Toisaalta on hyvä opetella nauttimaan elämästä myös tavoilla, jotka eivät vaadi isoja rahasummia.

Matkustelu ei ole kyllä koskaan harmittanut, vaikka siihen euroja uppoaakin.

Ap

Vierailija
4/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin sinulla on velkaa, sinulla on taskuissasi toisten ihmisten rahaa.

Vierailija
5/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jäi vaan ihmetyttämään että olet 28 vuotiaana ollut vasta 2v työelämässä, luulisi olevan sitten jo lääkärin ammatti ainakin...

Vierailija
6/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko käärinliinat silti jo hankittu? Rahattomana korvia myöten veloissa elämä ei ole elämää.

Vierailija
7/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi vaan ihmetyttämään että olet 28 vuotiaana ollut vasta 2v työelämässä, luulisi olevan sitten jo lääkärin ammatti ainakin...

No olen mä kesätöissä ja keikkatyöläisenä toki ollut 18-vuotiaasta, mutta sain maisterin paperit 26-vuotiaana ja samana vuonna aukesi eka vakkarityö.

Ap

Vierailija
8/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vielä nuori, joten ei mitään hätää. Itse havahduin vasta nelikymppisenä. Olen ollut siinä onnekkaassa asemassa, että pienistä tuloista huolimatta rahasta ei ole tarvinnut huolehtia erinäisistä syistä. Nyt ollaan sitten k*sessa. Kulutusluottoa lyhennän ja yritän ottaa opikseni. Olen myös päättänyt alkaa säästeliääksi. Olen myös tajunnut, että en tarvitse niin kalliita vaatteita ja hienoja asioita mitä aiemmin luulin tarvitsevani. Alan pikkuhiljaa opettelemaan, ettei raha kasva puussa. Tarkoituksena on päästä veloista kokonaan eroon ja sitten alkaa säästämään.

Vierailija
9/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä että elämästä pitää nauttia vielä kun voi mutta vain jos siihen on varaa. Jos ei tulot riitä uusiin vaatteisiin, matkoihin, leffareissuihin, baarissa ja ravintolassa käymiseen, risteilyihin yms. nautintoihin niin sitten on vain pakko olla ilman.

t. toinen velkaantunut joka elää nyt kädestä suuhun ja yrittää paikata virheensä

Vierailija
10/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti kävelymatkan päässä on osaltaan myös järkevää säästät vähintään bussilipun verran. Voisitko ottaa itsellesi alivuokralaista? Isoista kuluista on helpoin säästää. Toki kaikessa kannattaa säästää, mutta esim. sähkölaskusta säästäminen on hiton paljon työläämpää kun esim. vuokran puolittaminen.

Vierailija
11/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää. Ostin 30 vuotiaana vasta ekan asunnon ja sen jälkeen2 v siinä asunnossa ka sitten ostin joka vuosi sijoitusasunnon. Nyt 46 vuotiaana on eka koti velaton, olen tavannut miehen ja olemme ostaneet meille perheasunnon, saaneet lapsia. Onkohan 3 ekaa sijoitusasuntoa velattomia? Meillä on tällä hetkellä kaikki lainat yhdessä ja lyhennämme kaikkia yhtä aikaa, mutta käytänössä 3 ekaa on velattomia. Tosin viimeiseksi ostettu maksoi saman verran kun 2 ekaa yhteensä ja on huonompi sijainti.

Vähän kerralla saa todella paljon aikaiseksi pitkässä aikajuoksussa.

Kyllä rahaa pitää oppia käyttämään ja usein opitaan erehdyksen kautta. Nyt tiedät paljon maksat korkoja ja miten paljon halvemmalla pääset kun säästät ekana. Ostokset ovat luult olleet aika pieniä. Ei ole mahdotonta säästää.

Meillä on nykyisessä kodissa alkuperäinen pesutorni ja pesupuoli meni rikki. Samaan aikaan appivanhempani muuttivat uuteen asuntoon, jossa on hieno torni. Me otimme heidän vanhan koneen, käytämme se loppuun ja samalla tutkimme minkälaisen koneen ostamme seuraavaksi. Säästäminen on aina tervettä oli omaisuutta kuinka paljon tahansa. Ja yleensäkin ostamisen välittämistä, jos ihan ok on tilalla.

Vierailija
12/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä havahduin 30-vuotiaana etten voi enää tuhlata kaikkea mitä tienaan. Jokaisen sentin voi laittaa sivuun ja se voi kasvaa korkoa ja se korko voi taas kasvaa korkoa. Harmittaa toki aika paljon etten tajunnut tätä nuorempana. Minulla ollut aina ihan hyvät tulot ja olisin aivan hyvin voinut laittaa rahat jemmaan. Yksi syy oli siinä että nuorempana sitä halusi hienon auton eikä vain osannut ajatella asiaa sen pidemmälle.

Toki jos elät vauhdikasta sosiaalista elämää ja välität siitä mitä muut ajattelevat siitä mitä sinulla on, niin sitten on vaikeampaa säästää. Yli 30-vuotiaana tämä helpottuu kun et vain välitä mitä muut sinusta ajattelevat. 

Vierailija
13/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin sinulla on velkaa, sinulla on taskuissasi toisten ihmisten rahaa.

Pikemminkin toisten kädet ova silloin sinun taskuillasi, olettaen että velka on korollista.

Vierailija
14/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vielä nuori, joten muutos on aika helppo tehdä. Itse ostin toki ekat osakkeeni alaikäisenä, mutta ekan asunnon vasta 40-vuotiaana.

Velka on hyvä renki mutta huono isäntä. Elämästä nauttiminen loppuu kuin seinään, jos poimii vaikkapa ulosoton riesakseen. Siltä pohjalta vaan, sopivan kokoisin askelin.

Vierailija
15/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on vakkarityö, ei pikavippejä, ja asut kivasti, asiat ovat ihan hyvin. Säästöt luo turvaa mutta jos olet niukasti tähänastikin pärjännyt, se on ok. Laitat ajatusta rahankäyttöön ja mietit enemmän sitä pahanpäivänvaraa, tähän asti olet pätjännyt tuurilla mutta vara ei venettä kaada jatkossakaan.

Vierailija
16/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten tulisi muistaa rahankäytössään että esim auton omistajan tulee varautua 1000 tai jopa 2000 euron yllätysremonttiin. Samoin siihen että 2-4 vuoden päästä voi joutua vaihtamaan uudempaan ja väliraha voi olla 5 tuhatta. Se joka ei tätä ymmärrä, huomaa aina elämässä tulevan jotain kohtuuttoman yllättävää rahanmenoa. Ei se ole yllättävää jos tajuaa tuonlaisten kulujen olevan osa elämää.

Minäkin säästän vuodessa keskituloisena 5-9 tuhatta euroa. Silti matkustellaan ja syön ulkona 25 kertaa kuukaudessa.

Vierailija
17/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, ensin huokaise syvään ja rauhoitu.

Sitten kirjoita ylös, ruutupaperille tai exeliin, kaikki tulot ja kaikki menot.

Menoista tee osiot : pakolliset menot ja muut menot.

Pakollisia menoja on asuminen (vastike ja laina /vuokra, sähkö, vesi), ruoka, vakuutukset, päivähoitomaksut jos lapsia on, yms.

Muut menot tarkoittaa lehtitilauksia, kahvilakäyntejä ym.

Kun oot kirjoittanut muut menot ylös, ala karsia niitä. Lakkauta lehtitilaukset, juo kahvia vaan kotona tai kaverilla jne...

Sitten kilpailuta kaikki mitä voit, puhelinliittymä, sähkö, vakuutukset, asuntolaina...

Seuraavaksi tee tarkka budjetti, esim. ruoka 400 e, ja pidättäydy siinä. Jätä merkkituottee ja osta kaupan omia tuotteita kuten pirkkaa tai vastaavaa. Säilytä kuitit ja kirjoita ostosten summat ylös, jotta pidättäydyt budjetissa tai nosta palkkapäivänä 400 euroa ja pistä rahat neljään kirjekuoreen. Maanantaisin saat ottaa aina yhden kuoren ja sen pitää riittää koko viikoksi. Jos kuukaudessa on viisi viikkoa, niin silloin viimeinen viikon ruoka on mitä kaapeista löytyy.

Tee myös tarkka suunnitelma velkojen takaisin maksuun. Voit maksaa lainat pienimästä suurimpaan tai korkeakorkoisemmasta matalakorkoisempaan. 

Velkojen maksun ja pakollisten menojen ohella SÄÄSTÄ kaikki yli jääneet rahat jotta yllättävien menojen kohdatessa ei tarvitse ottaa luottoa. Yritä kerätä 1000 euron puskuri.

Vierailija
18/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä säästövinkeistä. Täytyy kai olla tyytyväinen, että havahtui suht nuorena. Olen vain töissä epävakaalla alalla, ja en tiedä, montako vuotta työpaikka on vielä alla. Sitäkin suuremmalla syyllä pitää opetella järkevämmäksi rahankäyttäjäksi mahd nopeasti.

Ap

Vierailija
20/24 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, ensin huokaise syvään ja rauhoitu.

Sitten kirjoita ylös, ruutupaperille tai exeliin, kaikki tulot ja kaikki menot.

Menoista tee osiot : pakolliset menot ja muut menot.

Pakollisia menoja on asuminen (vastike ja laina /vuokra, sähkö, vesi), ruoka, vakuutukset, päivähoitomaksut jos lapsia on, yms.

Muut menot tarkoittaa lehtitilauksia, kahvilakäyntejä ym.

Kun oot kirjoittanut muut menot ylös, ala karsia niitä. Lakkauta lehtitilaukset, juo kahvia vaan kotona tai kaverilla jne...

Sitten kilpailuta kaikki mitä voit, puhelinliittymä, sähkö, vakuutukset, asuntolaina...

Seuraavaksi tee tarkka budjetti, esim. ruoka 400 e, ja pidättäydy siinä. Jätä merkkituottee ja osta kaupan omia tuotteita kuten pirkkaa tai vastaavaa. Säilytä kuitit ja kirjoita ostosten summat ylös, jotta pidättäydyt budjetissa tai nosta palkkapäivänä 400 euroa ja pistä rahat neljään kirjekuoreen. Maanantaisin saat ottaa aina yhden kuoren ja sen pitää riittää koko viikoksi. Jos kuukaudessa on viisi viikkoa, niin silloin viimeinen viikon ruoka on mitä kaapeista löytyy.

Tee myös tarkka suunnitelma velkojen takaisin maksuun. Voit maksaa lainat pienimästä suurimpaan tai korkeakorkoisemmasta matalakorkoisempaan. 

Velkojen maksun ja pakollisten menojen ohella SÄÄSTÄ kaikki yli jääneet rahat jotta yllättävien menojen kohdatessa ei tarvitse ottaa luottoa. Yritä kerätä 1000 euron puskuri.

En ole ap, mutta olipa inspiroiva kirjoitus!

Täytyy omakin talous ottaa nyt suurennuslasin alle. Kiitos!