Voiko vanhempi rajoittaa teinin herkkujen syöntiä miten?
Onko vanhemmalla paljonkaan valtaa teinin syömisissä, jos ostaa herkkunsa omilla rahoillaan? Tai syö salaa? Miten vanhempi voi oikeastaan nuoren ruokailuihin vaikuttaa, kun teinit usein viettävät paljonkin aikaa kodin ulkopuolella ja hoitavat useammankin aterian päivässä itsenäisesti?
Kommentit (12)
Kannattaa ainakin olla varovainen sen suhteen miten asiaa lähtee hoitamaan.
Olin pulska teini ja ahnehdin kotoa aina kaikki herkut, jatkuvasta huomauttelusta seurasi bulimia.
No ei oikeastaan voikaan vaikuttaa.
Ei voi varmaankaan muuten kuin kertomalla, että oli nuorella mitä huolia tahansa (pieneltäkin tuntuvia), niin puhuu ne mielummin ulos kuin lohduttautuu herkuilla. Ja, että olen vanhempana valmis auttamaan missä tahansa.
Syötte ateriat mahdollisuuksien mukaan aina yhdessä ja säännöllisin ajoin. Salasyömiselle ette voi mitään.
Eiköhän nuori kuitenkin rahansa saa vanhemmilta, joten on keino rajoittaa ostelua, mutta ei hyvä keino kuitenkaan kun kovin rangaistuksenomainen.
Tarjoamalla kotona hyvää ruokaa! Jos kotiruoka on tehty sillä vallankäytön periaatteella, että joko syöt tai itket ja syöt, niin todennäköisesti nuori pyrkii hankkimaan vatsantäytettä muulla tavalla. Vaikka isän lempiruoka olisi chilillä ja valkosipulilla maustettu sianniska, niin nuori saattaisi olla onnellisempi ihan perusmauttomasta lihakeitosta, josta ei tarvitse arpoa, osuuko suuhun läskinpala vai luita.
Meillä tapahtuu näin: miehen teini käy jääkaapilla, tuulettaa ovi auki vaikka kuinka kauan, sulkee oven ja lähtee kauppaan hakemaan jotain mässyä. Ruokaa ei tee ja syökin vain kun paassataan pöytään asti. Jos pitäisi itse lämmittää, ei syö vaan kaivaa keksipaketit kaapeista.
Äitinsä on ruokailuista todella tiukka, joten teini porsastelee sen selän takana.
Tottakai voi paitsi jos teini syö jossain kaupungilla ethän sä sitä tiedä mitä se kaupungilla tekee tuskin sä sitä sinne meet vahtaamaan
Eipä juuri mitenkään.
Eilen tytär söi päivälliseksi siskonmakkarakeittoa, lähti kavereiden kanssa.. parin tunnin sisään snapchat kertoi heidän olleen pitsalla. Kotiin tultua söi salaattia ison vadin. Rapisteli karkkipussia huoneessaan ja vielä iltapalaksi haki hedelmiä.
Hän käy töissä, että kustantaa omat syömisensä. Itse välttelen rahan antamista, ostelen tavaroita ja vaatteita "viikkiksen" sijaan juurikin rajoittaakseni herkkujen syömistä.
Asiasta on puhuttu, ettei ole terveellistä.. harrastuksen ravitsemusterapeutti ja valmentaja ovat
myös opettaneet "kädestä pitäen".
Keinot on aika olemattomat, että voisi puuttua. :(
Ei mulla muuta kuin että ärsyttää sana rajoittaa.
Tulee kielivammaisen sossun viba.
Eipä siihen voi paljoa vaikuttaa, itsekin muistan teininä syöneeni salaa suklaata ja sipsiä. Pidä huoli, että kotona on aina tarjolla terveellistä ruokaa, niin saa edes jotain mallia ja jossain kohtaa järkiintyy.