Keskenkasvuinen tekosyysi hankkia jälkikasvulle graafinen laskin lukion pitkään matikkaan?
Se on nimittäin täysin turha. Olen itse käynyt sen funktiolaskimella, ja lähdin lukion jälkeen opiskelemaan matikkaa. Nykyään olen peräti dosentti enkä ole eläessäni kajonnut graafiseen laskimeen.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Sillä voi tarkistaa, onko laskut oikein.
Minä käytin siihen ihan funktiolaskinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin siihen ihan funktiolaskinta.
Kylläpä olet hyvä.
"Keskenkasvuinen tekosyysi". Ja kyseessä niinkin suuri asia kuin laskin.
Vierailija kirjoitti:
"Keskenkasvuinen tekosyysi". Ja kyseessä niinkin suuri asia kuin laskin.
Laskin on itseasiassa sivuasia. Myös lukiossa. Pääasia että ymmärtää mitä tekee.
Miten sillä funktiolaskimella ratkaistaan matriisit ja 2. asteen yhtälöt nopeasti?
Siis eikö nää graafiset laskimet tulleet lukioon jo 20-vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Miten sillä funktiolaskimella ratkaistaan matriisit ja 2. asteen yhtälöt nopeasti?
Toisen asteen yhtälö aivan yhtälailla kun muutenkin, käytämällä ratkaisukaavaa ja ratkaisemalla se askel kerralla. Matriiseja ei taida lukiossa juuri olla...
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö nää graafiset laskimet tulleet lukioon jo 20-vuotta sitten?
Tuli mutta ap ei koskaan ostanut sellaista.
Minulle sanottiin pitkän matikan alussa, että siitä on hyötyä ylioppilaskokeessa ja että käyttöä olisi tarpeen opetella huolella etukäteen, ja että se voisi olla matematiikan oppimisessa merkittävä tuki. En katsonut olevani matemaattisesti erityisen lahjakas, mutta uskoin tuossa vaiheessa, että pitkän matematiikan osaaminen ja ylioppilasarvosana olisivat minulle korkeakouluhaussa tärkeitä, joten tulkitsin tilanteen niin että tarvitsisin kaiken mahdollisen avun.
Ei tässä nähdäkseni mitään tekosyytä ole. Keskenkasvuinen toki olin, mutta vaikka laskin osoittautuikin tarpeettomaksi (en tullut käyttäneeksi sitä juuri koskaan, eikä se hyödyttänyt minua yo-kokeessa, pärjäsin hyvin ilmankin), tein mielestäni minulla tuolloin olleen tiedon valossa viisaan ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin pitkän matikan alussa, että siitä on hyötyä ylioppilaskokeessa ja että käyttöä olisi tarpeen opetella huolella etukäteen, ja että se voisi olla matematiikan oppimisessa merkittävä tuki. En katsonut olevani matemaattisesti erityisen lahjakas, mutta uskoin tuossa vaiheessa, että pitkän matematiikan osaaminen ja ylioppilasarvosana olisivat minulle korkeakouluhaussa tärkeitä, joten tulkitsin tilanteen niin että tarvitsisin kaiken mahdollisen avun.
Ei tässä nähdäkseni mitään tekosyytä ole. Keskenkasvuinen toki olin, mutta vaikka laskin osoittautuikin tarpeettomaksi (en tullut käyttäneeksi sitä juuri koskaan, eikä se hyödyttänyt minua yo-kokeessa, pärjäsin hyvin ilmankin), tein mielestäni minulla tuolloin olleen tiedon valossa viisaan ratkaisun.
Mutta häviääkö itse kun tietää että yo-kokeen saa helposti läpi pelkällä laskimella, tietämättä yhtään mitään?
Ei auta alapeukuttaa. AP on oikeassa. Matematiikassa ratkaisee ymmärrys ja laskutaito, eikä apuvälineet. Pahimmillaan lukiolaiselle tekee valtavan karhunpalveluksen hankkimalla graafisen laskimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta häviääkö itse kun tietää että yo-kokeen saa helposti läpi pelkällä laskimella, tietämättä yhtään mitään?
No ei sitä kyllä missään nimessä saa läpi pelkällä laskimella tietämättä itse yhtään mitään, enkä ole kenenkään kuullut väittävän tällaista. Sikäli kun itse edes opin koko laitetta käyttämään, siitä oli hyötyä tasan tarkistuksessa ja siinä, ettei kuvaajia tarvinnut kuvitella vain mielessään.
No, me saatiin laskin koulusta ilmaiseksi kuten läppärikin, joten otin sen ilman muuta vastaan. Ei tullut mieleenkään kieltäytyä.