Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenpaineesta..

21.04.2006 |

Onko kenelläkään aloitettu raskauden aikana lääkitystä korkean verenpaineen takia? Esikoista odottaessa verenpaineeni nousi jo alussa korkealle ja rkv 38 käynnistettiin synnytys korkean verenpaineen, turvotusten ja pissasta löytyneen valkuaisen takia. Muistelin et olisikohan minulle silloin sanottu että toisilla aloitetaan verenpaineeseen lääkitystäkin jo on kovin koholla, vai muistanko ihan höpöjä? :) Normaalisti verenpaineeni on todella hyvä, raskaudet nostavat sitä aivan äärettömyyksiin vaikka olen jättänyt suolat kokonaan raskauden ajaksi ja muutenkin toimin niin että verenpaine olisi hyvä. Nyt on menossa toinen raskaus (aivan alussa) ja tuo verenpaine juttu jännittää jo kovasti..

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykasitys on tietaakseni etta raskaana verenpainetautisen (ei siis raskausmyrkytyksesta karsivan, se on aivan eri asia) verenpaineen voi antaa nousta ainakin tasolle 140/90 koko raskauden ajaksi, ja jos se pysyy suurin piirtein noissa ilman laakkeita niin sitten ei laakkeita tarvita. Sulla on kylla korkeammat nuo lukemat eli todennakoisesti saat laakkeita. Laakari on voinut lopettaa laakkeesi koska kaikki verenpainetautilaakkeet ei kay raskaanaoleville, ja myos katsoakseen parjaisitko ilman laakkeita raskauden ajan. Suomessa tosiaan yleensa kaytetaan labetalolia raskaanaolevilla, ja ennen laakityksen aloittamista on hyva jutella perinatologin kanssa (synnytystautien erikoislaakari joka on erikoistunut riskiraskauksiin) koska suurin osa tavallista gynekologeistakaan ei oo perilla verenpainetaudin raskaudenaikaisesta hoidosta (nimim. " kokemusta on" , sain nimittain ihan vaarat laakkeet aluksi ja niista olikin sitten vaikeampi paasta eroon kun paineet lahti hurjaan nousuun aina kun niita yritettiin vahentaa).

Vierailija
2/9 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tosiaan voi olla että ne lääkärit haluaa katsoa pärjäänkö ilman lääkkeitä. Nuo korkeat paineet on mitattu aina työpäivän aamuna tai työpäivän jälkeen. Sitten jos on vapaalla,niin kuin nyt oli pääsiäisloma.. niin ei mitään ongelmaa!! No huomenna se selviää..toivottavasti..et mitä tehdään. Nyt ei ole onneksi ollu sitä kauheaa päänsärkyä mitä ennen pääsiäistä oli.. Jospa se tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatelin kertoa millai mulla ku oli vähän niinku päinvastoin..

kun odotin ensimmäistä niin jouduin käymää usein kontrolleissa kun verenpaineeni oli niin matala, samoin hp, syke.. hp80-90,syke, alamittaa ei saatu ja ylämitta 60-90.. hassua.. MUt eikös silloin jos ei ole raskausmyrkytystä tai vastaavaa niin käsketä vain ottamaan rauhallisesti.. Yritä jaksaa ja hyvää kevättä

Vierailija
4/9 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulla oli ensimmäisessä raskaudesa verenpaineet koholla..Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Sain noiden paineiden takia ravata neuvolassa koko raskauden ajan tosi tiuhaan. Äitiyspolillakin kävin useaan otteeseen, mutta vasta aivan lopussa raskautta minulle määrättiin lääkkeet.

Lapsi kuitenkin viihtyi mahassa aivan loppuun (ja vähän ylikin ;) asti, syntyi viikolla 42+1. Tarkkaan kuitenkin seurattiin noita paineita koko ajan.

Nyt odotan sitten toista lasta ja eilen kävin ekassa lääkärin tarkastuksessa ja siellä lääkäri sitten kiinnitti oikeestaan vaan huomiota siihen että jos nyt alkaa paineet nousemaan niin lääkitys aloitetaan mahd.pian...Nyt ei ole kuitenkaan ollut koholla...Mutta eihän sitä tiedä jos vielä nousee...

Toivottavasti me molemmat voidaan nyt huokaista helpotuksesta ja keksittyä mahan kasvattamiseen ilman verenpaineongelmia =)

Aurinkoista viikonloppua sinulle ja onnea raskaudellesi!

Camelot 14+1

Vierailija
5/9 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli verenpaine koholla jo ekasta mittauksesta lähtien. Ekassa lääkärineuvolassa rv12 päätettiin seurata tilannetta ja jos ei laskisi 140/90 alle, niin saisin mittarin kotimittauksia varten. Paineet on kuitenkin laskenut, viimeksi oli 114/88. Lääkäri parin viikon päästä. Äitipolilla olen käynyt pari kertaa tässä välillä ja heidän mielestään paineet ovat olleet ok, koska pissa on ollut puhdas.

Vierailija
6/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmissa raskauksissa ollut varsinkin ekassa kolmanneksessa korkea paine, ekassa 160/100 ja tokassa 190/120 (!). Ekassa ei laakitty, koska paine laski itsestaan ja saattoi olla valkotakkipainettakin (kotona mittasin normaaliarvoja), tokassa olin jo ennestaan verenpainelaakkeilla rytmihairioiden takia ja yritin vahentaa niita kun paineet lahtivat nousuun. Suomessa kaytetaan yleensa raskaanaoleville labetalol nimista beetablokkaria oli sitten kysessa tavallinen tai raskaudenaiheuttama korkea verenpaine. Itse asun ulkomailla ja taalla laakkeena on yleensa Aldomet-niminen laake jota ei saa Suomesta (esim. Ruotsista kyllakin). Raskaana kannattaa olla tarkkana siita _mita_ beetablokkaria saa, erityisesti atenolol laakkeesta on olemassa tutkimustuloksia etta se aiheuttaisi pienipainoisuutta sikiolla. Tosin soin sita itse yli puoli raskautta kakkosraskaudessani koska laaketta ei voitu lopettaa tyystin kun reagoin siihen niin voimakkaalla verenpaineen nousulla, siihen lisattiin vain tuo Aldomet paalle, ja poika oli kuitenkin 3080 g syntyessaan viikolla 37.

Vierailija
7/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli siis 3120 g viikolla 37, esikoiseni (ilman beetablokkareita) puolestaan tuon 3080 g viikolla 39...

Vierailija
8/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kans huolestuttanut tuo verenpaine tässä raskaudessa, koska.. minulla todettiin verenpainetauti ennen tätä raskautta ja kun kerroin 4+9 viikoilla lääkärille odottavani lasta hän lopettikin lääkityksen kokonaan eikä määrännyt mitään, vaikka vaihoehto on?!! No nyt on sitten seurailtu ilman lääkkeitä, eikä ne tosiaan ole aina hyviä ne arvot.. korkeimillaan 150/104. Maanantaina on aika äitipolille ja sais nähdä miten ottavat kantaa.. Täällä kun lääkärit vaihtuu eikä kukaan oikein tunnu olevan perillä mistään.. Neuvolan omalääkäri on paikalla vasta toukokuun puolen välin jälkeen.

Vierailija
9/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös jännittää/stressaa tuo verenpaine touhu. Tosin voi olla että tässä toisessa raskaudessa ei samaa vaivaa toistu, mutta mistä tietää? Esikoisesta jouduin hyppimään neuvolassa kokoajan verenpaineeni vuoksi. Eniten ihmetyttää kuinka raskaus voi muuttaa sitä niin paljon sillä normaalisti verenpaineeni on todella hyvä. Esikoisesta synnytys käynnistettiin ja verenpaineeni oli silloin pahimmillaan 170/124!!!!!!! Ja kun pissassa oli valkuaista, käynnitäminen oli viisas ratkaisu. Mutta esikoisesta paineet oli noussut jo ekalla neuvolakäynnillä. :( Synnytyksen jälkeen paine oli taas jopa niin hyvä ett kuulemma juuri synnyttäineillä joilla ei ole edes paineita, ei kuulemaa ole niin hyviä lukemia kuin minulla synnytyksen jälkeen. Tietääkö joku kertoa, mistä johtuu toisilla tuo verenpaineen nousu? Mitä kropassa ylipäätään silloin tapahtuu kun verenpaine nousee?