Miten te järjestätte kokopäivätyön ja päiväkoti/kouluikäisten lasten hoidon?
Meillä ei vielä lapsia ole, suunnitteilla. Mietityttää kuitenkin arjen järjestäminen. Mielestäni elämä kotiäitinä hoitovapaalla kuulostais ihan ok asetelmalta ja voisin olla lapsen/lasten kanssa kotona kunnes nuorin on ehkä 2v.
Sitten alkaisi päiväkotiarki. Miten pitäisi pystyä olemaan töissä se 8h molempien vanhempien ja vielä pitää lasten päivät päiväkodissa edes jotenkin inhimillisen pituisena? Miehen työmatka yli 1h/suunta, mulla 45 min suunta. Lapset joutuisivat olemaan lähes 10h päivässä hoidossa! Toinen meistä esim.mä voisi toki lyhentää työaikaa, mutta tosi pitkä se päivä olisi silti?
Entä sit kun koulu alkaa. Ei paljon auta osittainen hoitovapaa kun työpäivä päättyisi aikaisintaan 14.30 ja kotona ehkä 15.30. Lapsethan pääsee koulusta joskus jo 12? Laitetaanko ne johonkin iltapäiväkerhoon koulun jälkeen vai? Riittääkö paikkoja kaikille halukkaille?
Toinen juttu on sitten koulujen loma-ajat. Meillä se kuukaus lomaa vuodessa, vissiin ois pakko pitää eri aikaan lomat. Silti joutuisi yksin olemaan koko päivän, ellei sitten saa johonkin leirille edes osaksi päivää.
Tukiverkkoja meillä ei juuri ole. Tiedän, että on aikaista miettiä tällaisia, mutta haluan olla varma jos lasta yritetään jossain vaiheessa. Pitää miettiä plussia ja miinuksia.
Kommentit (16)
Lapset on päiväkodissa ja ekaluokalla. Teen etätöitä, niin hoitopäivä on lyhyt ja ekaluokkalainenkaan ei halutessaan tartte jäädä ip-hoitoon. Loma-ajatkin lapset voi olla kotona. Ja siis lapset on tottuneet siihen, että vaikka äiti on kotona, nii teen töitä. Joten eivät häiritse työntekoa ollenkaan.
Moni ratkaisee tai yrittää ratkaista tilannetta ajoittamalla pikkusisaren syntymän siihen kun isompi/ isoin lapsi menee ekaluokalle. Iltapäiväkerhoihin otetaan kaikki ekaluokkalaiset, joillakin paikkakunnilla myös osa tokaluokkalaisista halukkaista mahtuu.
Osa-aikatyö on aika hyvä, jos on vaikkapa 4-6 tunnin työpäivä. Jotkut voi tehdä ainakin osan viikkoa etätöitä. Itse pyrin saamaan isovanhemman katsomaan lasta, jos koulu loppuu jo klo 12, myöhäisempinä iltapäivinä on opetellut olemaan muutaman tunnin itsekseen.
Meillä on vanhemmilla liukuvat työajat ja niitä on hyödynnetty. Minä menen aikaisin töihin, kun muut jäävät nukkumaan ja mies vie lapset aamulla rauhassa, toisaalta tulee sitten myöhemmin kotiin. Koululainen pääsee iltapäiväkerhoon. Kunnasta riippuen tokaluokkalainen voi vielä päästä mukaan. Lomia olemme pitäneet lomittain, samanaikaisesti miehen kanssa pidetty kaksi tai kolme viikkoa. Koululaisille on etsitty erilaisia leirejä/kerhoja. Täällä niitä järjestetään ihan hyvin, ihan kohtuuhintaisiakin, tilanne voi hieman vaihdella eri kunnissa.
Ei lapset aina pääse koulusta klo 12.
No ei tässä oikein ole vaihtoehtoja. Lapsen päivät n 9h koska työmatka n 30 min suuntaansa. Kouluaikana toivon että pääsee kerhoon. Eskarivuoden olen äitiyslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset aina pääse koulusta klo 12.
LUE uudestaan, JOSKUS.
Olin kotona 3 vuotta. Nyt lapsi päiväkodissa. Työmatkani on n. 15 min ja päiväkoti on lähellä. Toisinaan minä vien ja mies hakee, toisinaan toistepäin.
Meillä lapsen hoitoajaksi tulee päivittäin 9h. Mummo hakee lapsen kerran viikossa, joten silloin lapselle tulee lyhyempi päivä. Kannattaa muuten Ap varautua siihen, että päiväkoti-ikäinen lapsi voi sairastaa jopa 100 päivää vuodessa, joten teille saattaa tulla paljon poissaoloja työstä.
Päiväkotipäivät venyy kohtuuttomiksi mutta Suomi nousuun. Ekaluokkalainen sai paikan ip-kerhosta, tokallakin olisi päässyt ip-kerhoon, mutta lintsasi kerhosta koska luokkakaverit eivät olleet kerhossa. Tosi usein muksu pääsee klo 12 koulusta ja lonnii kavereitten kanssa pelaamassa tietokoneella tai pleikalla omassa tai kaverin kämpässä.
Wilmassa opettaja valittaa, että lapset pelaa liikaa, no eipä sitä ole kukaan estämässä kun kaikki vanhemmat on töissä neljään/viiteen. Pelaavat myös kirjastossa, joten laitteita ei kotona tarvitse edes olla. Suomi kuitenkin nousuun ja kaikki painamaan pitkää päivää.
Kyllä ne päivät saa sumplittua ja yhteistä aikaa perheelle löytyy viikonloppuisin. Kun oppii elämään jatkuvan itsesyytöksen kanssa ja käsittää heti ensimmäisestä päivästä olevansa täysin paska vanhempi niin ei aja itseään täysin piippuun. Yritin jotain supervanhemmuutta ja työntekoa samaan aikaan, mutta ei aika ja jaksaminen riitä. Palkasta voi säästää siivun lasten myöhempään terapiaan.
Asutaan siis pk-seudulla ja todennäköisesti tullaan aina asumaan. Mulla niin paska palkka, että ei ees paljoo eroa onko kotona kotihoidon tuella vai lyhentääkö työpäivää ja maksaa hoitomaksuja. Tosin kelalta ei saa mitään yli 3v ja alle kouluikäisestä. Tosin meidän aikana tulis varmaan joku hoitovapaapaskennus eli lapsia ei nykyisenkään vertaa voi kotona hoitaa.
Molemmat ei työaikaansa voi lyhentää taloussyistä kun huomioi vaikka parista lapsesta tulevia kustannuksia. Meillä ei ole siis varaa tehdä lapsia? Kun itse olimme ala-asteella niin yksin oltiin kotona ongelmitta iltapäivät. Tämä tosin ei taida olla nykyään hyväksyttävää?
Ap
No eipä ole vaihtoehtoja. Alakoululaiset heräävät itse kouluun ja ovat iltapäivästäkin useamman tunnin keskenään. Tätä se on, kun on pakko käydä töissä karenssin uhalla, vaikka palkka ei riitä edes niihin kerhomaksuihin. Ja ei, sossusta en saa tukea.
Riippuu työpaikasta. Meillä molemmat IT-alalla, joten joustoa löytyy työnantajan puolesta. Teemme näin:
- Toinen herää 5-6 välillä aamulla ja menee töihin siten, että hakee lapset aikaisemmin päivällä päiväkodista/koulusta.
- Toinen vie lapset aamulla ja on sitten itse myöhempään töissä.
Näin lapset ovat lyhyemmän ajan hoidossa, ja vanhemmat tekevät täydet työpäivät joka päivä. Vaihtelemme tarpeen mukaan sitä kumpi on "aamu" ja kumpi "ilta"vuorossa
Vierailija kirjoitti:
Moni ratkaisee tai yrittää ratkaista tilannetta ajoittamalla pikkusisaren syntymän siihen kun isompi/ isoin lapsi menee ekaluokalle. Iltapäiväkerhoihin otetaan kaikki ekaluokkalaiset, joillakin paikkakunnilla myös osa tokaluokkalaisista halukkaista mahtuu.
Osa-aikatyö on aika hyvä, jos on vaikkapa 4-6 tunnin työpäivä. Jotkut voi tehdä ainakin osan viikkoa etätöitä. Itse pyrin saamaan isovanhemman katsomaan lasta, jos koulu loppuu jo klo 12, myöhäisempinä iltapäivinä on opetellut olemaan muutaman tunnin itsekseen.
Entä sitten kun se pikkusisar menee kouluun? Vai onko tarkoitus tehtailla lapsia aina joka 7 vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työpaikasta. Meillä molemmat IT-alalla, joten joustoa löytyy työnantajan puolesta. Teemme näin:
- Toinen herää 5-6 välillä aamulla ja menee töihin siten, että hakee lapset aikaisemmin päivällä päiväkodista/koulusta.
- Toinen vie lapset aamulla ja on sitten itse myöhempään töissä.
Näin lapset ovat lyhyemmän ajan hoidossa, ja vanhemmat tekevät täydet työpäivät joka päivä. Vaihtelemme tarpeen mukaan sitä kumpi on "aamu" ja kumpi "ilta"vuorossa
On meilläkin liukuva työaika, toki helpottaa vähän. Vaikka tekis kuuden tunnin päivää niin oltava työpaikalla viimeistään 9 ja lähteä ei saa ennen 14.30. Ainakaan muut eivät ole saaneet joustoa tästä lapsen hoidon vuoksi. Mikä on maksimiaika pikkukoululaiselle olla yksin kotona? Riippuu toki lapsesta, mutta en mä uskaltaisi montaa tuntia pitää.
Ap
Tosi vaikeeta tämä on. Meilllä on onneksi sen verran rahaa että voidaan olla osa-aika töissä ja opiskella tässä kun lapset on pieniä. Esikoinen on ollut 4kk kokoaikahoidossa elämästään, aloittaa pian koulun.
Ajatus olisi olla nyt opiskelija tässä seuraavat 5-6v ja tehdä jotain ilta- ja viikonlopputöitä. Näin on kesät vapaat. Tämän setin jälkeen mies jää varmaan osa-aika työntekijäksi. Sitten alkaa lapset olemaan 8 ja 13 että joutuvat selviämään.
Meillä ei ole tukiverkkoja myöskään. Vaikealta tuntuisi elämä jos näin ei pystyttäisi elämään, ne on ollut meidän perheen nihkeimmät kuukaudet kun molemmat on tehneet täyttä työpäivää. Muistelisin että silloin itse vein lapsen klo 8 hoitoon ja olin töisä 8.30-16.30. Puoliso haki 15.30 ja oli töissä ehkä n. 7.15-15.15. Itsekin pystyin työaikaa muokkaamaan tarpeen mukaan.
Niin. Tasapainoiluahan se on monta vuotta.