herkkäkurkkuisia
meillä 1v9kk tyttö joka on edelleen tosi vaikea tapaus...syö vain tosi soseutettua ruokaa...on kyllä kaikki ruokainen mutta ruoan täytyy olla tosi hienoa, pitää pieniä sauvasekoittimella. edistysaskel on jo tapahtunut ett joukossa voi olla jo pieniä muruja...jos yrittää antaa vaikka kurkkua tai keksiä itsesyötäväksi niin mukeltaa vain suussa...ja sit rupee kakomaan kun joku muru menee kurkkuun...raivostuttavaa!! kyse on muutenkin tosi pikkuisesta tapauksesta, syö kyllä muuten hyvin...
onko muilla vastaavia " yksilöitä" ?
isosisko oppi kyllä varhain syömään sormiruokaa ja paloja...on kuompuksellakin jo rivi hamapaita mutta niiden käyttö puutteellista...
Kommentit (3)
Oletko puhunu asiasta neuvolassa tai käyttäny lastasi lääkärissä? Kannattaisi ehkä tarkistuttaa ettei kyseessä ole minkäänlainen " elimellinen vika" , siis että valmiudet karkeamman ruuan syömiseen olisi olemassa??
Jos kaikki on ok ja kyse siitä ettei lapsi vaan ole oppinu syömään karkeampaa, niin pikku hiljaa olisi kyllä hyvä alkaa sitä opettamaan ja vaatimaan. Hienonna vaikka alkuun haarukalla sauvasekottimen sijaan tms.
joo.lääkärissä olla juostu monen monituista kertaa kaiken maailman tautien takia, kun tytöllä sattuu olemaan paha infektioastma,vsd,refluksitauti,infektioyliherkkyys yms. olen puhunut tuosta syömisjutustakin lääkäreiden kanssa mutta ne vaan sanovat että kyllä se oppii.tytöltä leikattu kitarisatkin kun korvat on putkitettu, että periaatteessa mitään elimellistä vikaa ei ole...
kai se on vaan niin herkkä että pitäis vaan ruveta totuttamaan karkeampaan, mut voi olla et se on osaks omaa " pelkoakin" kun isompi meinas tukehtua monta kertaa pienenä omenaa yms. niin siitä kai jäi kamala kammo ett en halua nyt enää samaa. mut tyttö ei kyl ees mielellään laita esim.kurkkua suuhun jos antaa vaan lipoo sitä kielellä...koiranko mä olenkin saanut, heh heh. kiva että löytyy myös muilta samanlaisia " ongelmia" ...meidän neiti kun on niin pieni 74cm ja 8,8kg,kasvuakin tutkittu mutta ei mitään löydetty, todennäköisesti tuo ekan vuoden raju sairastelu vei kaikki voimat kasvusta, nyt alkanut tasaantumaan tuo kasvukin...niin sitä pitää jotenkin vielä niin vauvana...hi hih...äidissä taitaakin olla enemmän vikaa...asennekasvatusta minulle...aurinkoista viikonloppua! ja kiitoksia että vastailitte .
Meidän 1v tyttö on just samallainen syömäri kuin teilläkin. Tosiaan, ihan pienikin palanen saa oksut tulemaan tai ainakin kakomaan. Mun ei onneksi tarvitse sentään sauvasekoittimella hienontaa ruokia, mutta haarukalla kyllä. Nyt pääsiäisen tienoilla meni hienontamattomanakin nuo kaupan purkkiruoat, mutta pari päivää sitten iski ruikkutauti ja taas on oksenneltu ja kaottu.
Myös jos ruoka on vähänkin liian paksua (puuro) tai kuivaa (esim. joku perunaruoka), niin nämä juuttuvat kyllä kurkkuun.
Sellaisen havainnon olen tehnyt, että tyttö ei juurikaan pureskele ruokaa vaan nielaisee sen " kokonaisena" . Siis ei hanellä vielä poskkihampaitakaan ole, mutta kyllähän nuilla ikenilläkin voi pehmeitä perunan ja porkkananpaloja hienontaa. Olen jopa tarkkaillut omaa syömistäni ja havainnut, että ennen kuin nielaisen, jaan ruoan ikäänkuin pienempiin osiin suussani kielen avulla ja niemen siis ruoan osissa enkä kokonaisena könttinä. Mutta tyttö siis yrittää nielaista liian suuren lasti kerrallaan.
Sitten olen myös miettinyt kitarisoja. Joku muistaakseni kirjoitti täällä vauva-lehden keskustelupalstalla, että hänen lapsensa ruokailuruokailuun liittyvä oksentelutaipumus oli suurentuneiden kitarisojen syy ja hävisi, kun risat postettiin. Joten voisiko meillä olla samaa?
Joka tapauksessa välillä aina ärsyttää, kun saa melko usein siivoilla oskuja tai pelätä, että toinen tukehtuu ruokaansa.