Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkämoisia kokemuksia munanjohtimien aukiolotutkimuksesta?

20.12.2005 |

sellaiseen oon menossa...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Monenlaisisista kokemuksista olen kuullut, mulla meni ihan ok, ei tuntunut paljoa missään. Munatorvet oli auki. Otin kyllä varuilta särkylääkkeen etukäteen, kun kehotettiin ottamaan.

Vierailija
2/17 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa se burana ennen toimenpidettä. Se auttaa kipuihin. Mulla ei tuntunut oikein missään, mitä nyt itse vähän jännitin. Torvet olivat auki, tutkimus tehtiin Fertinovalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kunnon särkylääkeannoksen alle ja silti sattui aika paljon. Mutta sehän ei kauaa kuitenkaan kestä. Kaikkein kipeimpää käy kun sitä suolanestettä ja ilmaa laitetaan sisään, alkoi kohtu supistella sen seurauksena aika rajusti ja kipeää kävi.

Ei sitä kuitenkaan kannata pelätä, kestää ehkä parikymmentä sekuntia se kipuvaihe ja sen kestää hammasta purren kyllä.

Vierailija
4/17 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin tuntia ennen toimenpidettä 2 x 400 mg ibuprofeiini valmistetta ja toimenpide oli täysin kivuton. Ei mikään miellyttävä, kun sen teki tosi ällö mieslääkäri, mutta uudestaankin voin mennä, jos tarvetta siihen joskus on.

Olin tutkimushuoneessa noin 20-25 minuuttia, joten nopea juttu, röörit oli auki.

Joten ihan rennosti sinne vaan, saahan siinä tärkeän asian selville:)

Vierailija
5/17 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ota särkylääkettä ennen. Itse koin sen oikeastaan alentavana, en juurikaan kivuliaana. Lääkärini on tosi veemäinen ja alentuva.

Vierailija
6/17 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut mitään esilääkitystä, kun tutkimus tehtiin yllättäen. Ei tuntunut normaalia tutkimusta enempää. Röörit oli auki.

Vierailija
7/17 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sattui ihan vietävästi ja selkä kaarella sihisin lääkärille ja hoitajalle v***tu-s**tanaa, vaikka muuten olen mitä hyväkäytöksisin ja rauhallisin ihminen. Jotenkin nolotti hirveästi koko tilanne, jalat sidottuina kiinni telineisiin avuttomana tuskissaan kiroilemassa hoitohenkilökunnalle. Mutta ei se kauaa kestänyt, ja sitten luikinkin häntä koipien välissä pois kehtaamatta katsoa niitä ihmisiä edes silmiin.

Kannattaa muuten laittaa kunnon side, itselläni pikkuhousunsuoja ei riittänyt siihen lievästi verensekaiseen nestetulvaan, joka tutkimuksen jälkeen tiestysti pyrki kohdusta ja torvista ulos. Märissä housuissa vaeltelu ei nimittäin kauheasti piristänyt tuossa häväistyssä fiiliksessä.

Anyway, taidan olla negatiivisine kokemuksineni harvalukuisessa vähemmistössä, joten toivotaan, että kohdallasi kaikki menee putkeen. Minullakin inssit oli tuon jälkeen jo ihan pikkujuttuja, vaikka niissäkin katetria jouduttiin sorvaamaan sisään enemmän tai vähemmän väkivalloin mutkaisen kohdunkaulan takia. Ja tokasta inssistä tulikin sitten tulosta, joka on nyt rv 33. Eli putket oli auki.

Vierailija
8/17 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pari päivää sitten ko. tutkimuksessa ja ihan helpolla ei nesteet menneet torvista läpi, joten lääkäri epäili kipuilun johtuvan siitä. Jännitinkin toimenpidettä aikas paljon, enkä ehtinyt kiireaikataulusta johtuen rentoutua ennen sitä, joten meinasin pyörtyä sen jälkeen. Mutta ilmeisesti siis neste aukaisi torvia (mitään varsinaisia isoja tukoksia ei ollut), joten toivotaan, että oli hyödyksi. En syönyt kipulääkkeitä.

Yleisesti ottaen olen kuullut enimmäkseen positiivista ko. hommasta. Toivotaan, että sulla kans kivuton juttu!

Vierailija
9/17 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon menossa siihen ja vähän hirvittää. No, pahempaakin varmaan joutuu ihminen kestään, että eiköhän se mene...

Toisaalta toivoo, että olispas ne jotenkin tukossa ja sitten aukeis siinä tutkimuksessa ja sitten tulis vauva... Et löytyis joku syy kun ei oo vauvaa kuulunut ja sen vois näin helposti korjata..

No, katsotaan.

Onnea kaikille vauvaa yrittäville!! Ja hyvää joulua!

Vierailija
10/17 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

juuri tulin tutkimuksesta ja nyt on jo ihan ok olo. Otin itse kaksi Panadolia, mutta olisi ehkä kannattanut ottaa sitä Buranaa. Meillä vain ei sattunut sellaista kotona olemaan. Sattui välillä vietävästi, huomattavasti enemmän kuin kuukautiskivut. Mutta onneksi kipu vähän ajan kulutta hieman laantui ja näin jälkeenpäin olo on ihan ok. Tuloksena toinen torvi ainakin auki, mutta toista lääkäri ei nähnyt...

Vierailija
11/17 |
26.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, oli kiva kuulla kokemuksista. Vähän jo jännittää..

Mun piti soittaa aika toimenpiteeseen, kun menkat tammikuun alussa alkaa. Mulla pidettiin pitkästä aikaa luomu kierto (ei Lugeja eikä Clomeja) kun uusi lääkäri halus nähdä miten mun kroppa luomuna toimii. 6 kk Lugeja teki ilmeisesti temput, kun ennen lugeja mulla oli kierto 25 pv, Lugejen kanssa 31pv ja nyt menkat alkoi yllättäen kp 18! Ja tietysti jouluaaton aattoiltana eli ei mitään toivoa soitella klinikalle moneen päivään :(

Ei ihme, ettei kp 11 enää näkynyt ultrassa munasolua, vaikka limakalvo oli niin " hieno" , että lääkäri oletti löytävänsä oikein suurenkin.

Taitaa munatorvien " läpiajo" siirtyä ensi kuuhun, vai mitä luulette? Mun piti mennä huomenna labraan selvittään hormoniarvoja, mutta eiköhän sekin päivä oltu laskettu normaalimpaan kiertoon. Täytynee heti aamulla soittaa ja kysyä, et mitäs nyt tehdään.

Kohti uutta vuotta kaikille kanssasisarille bdbdbdbbdbdbdb, jotta voitais uusi vuosi aloittaa iloisemmissa merkeissä!

Vierailija
12/17 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nimittäin tutkimus oli täysin kivuton - tosin olen synnyttänyt ja tuubit oli auki.

Ennen tutkimusta sain voltaren rapid-lääkkeen, ja hoitaja selitti, että sitä ei anneta tutkimuksen kivuliaisuuden vuoksi, vaan siksi, että munajohtimet voivat joillakin henkilöillä ikäänkuin " ärsyyntyä" tutkimuksesta ja ruveta sen aikana krampaamaan, jolloin tietysti saataisiin väärä tulos.

Tutkimuspäivän iltana olo oli hieman epämiellyttävä, ikäänkuin turvotteli ja ilta meni sohvalla pötköttäessä.

Vierailija
13/17 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin ko. tutkimus vuosi sitten. Se sattui tähtitieteellisen paljon. Ja röörit tukossa toiselta puolelta kokonaan ja toiselta puolelta luultavasti hieman auki. Minulle sanottiin, että toimenpide on kivulias jos ne röörit on tukossa. Täsmäsi minuun ainakin. Turha sitä on etukäteen jännittää, jos siitä olisi jotain hyötyä raskautumisen kannalta tekisin sen vaikka heti uudestaan.

Vierailija
14/17 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tutkimus tehtiin n. 1v sitten ja oli kyllä hirvein tutkimus missä oon ollut (vrt. tähystykset joka puolelta, hampaiden poistot ym ym..)

Tutkimus teki niin kipeetä, että koko ajan vain yökkäilin kun kipu oksetti niin paljon, taju hävisi vähän väliä ja näin vain tähtiä, enkä enää kuullut mitä mulle puhuttiin... Röörit oli kuitenkin auki ja raskaus alkoi seuraavasta kierrosta, mutta meni kesken.

Tutkimuksen jälkeen sain vielä sen kivan hartiapiston, eka toiselle puolelle, sitten toiselle... Olin kyllä ottanut särkylääkettä ennen tutkimusta ja olin ehtinyt rentoutuakin kunnolla, koska lääkäri oli melkein puoli tuntia myöhässä... Tutkimuksen jälkeen lepäsin sairaalassa toista tuntia kun en pysynyt pystyssä huimauksen takia.

Onneksi se on kuitenkin nyt takana ja tulos oli hyvä. Kaikilla tuttavillani tutkimus on ollut lähes kivuton, joten taidan olla aika harvinaisuus.

Vierailija
15/17 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen kesti kyllä. Minä olin unohtanut ottaa särkylääkkeet, mutta niin minullekin selitettiin, ettei niitä oikeastaan kipujen takia otetakaan. Kulemma kohtu voi ilman lääkettä alkaa supistella niin paljon, että tutkimuksen tekeminen on vaikeaa.

Tulos vain oli hassu: lääkäri ei lainkaan saanut näkyviin koko munanjohtimia. Kuulemma ne kulkivat niin lähellä selkää, ettei niitä ultralla näkynyt. Mutta kun vettä pumpattiin läpi, nestettä ilmestyi vatsaonteloon eli ainakin toinen oli auki. Ja kun mitään syytä - tulehduksia tms. -tukossa ololle ei ollut, sovittiin, että auki ovat.

Vierailija
16/17 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. otin kyllä 2 Ibuxinia 45 min. ennen toimenpidettä.

Olin toimenpiteessä pari päivää sitten. Katetrin laitto kirpaisi vähän, mutta sen jälkeen ei tuntunut miltään. Jännittäjänä meinasin kuitenkin pyörtyä kesken toimenpiteen, joten se meinattiin keskeyttää. Sain koottua itseni, kun päätin, etten toiste siihen halua, kun kaikki " vehkeet" on jo sisälläni. Lääkäri oli tosi asiallinen ja sanoi jo heti alkuun, ettei sitä väkisin tehdä kenellekään (toisin kuin Tilhin kokemuksesta voisi päätellä).

Torvet oli auki, limakalvot hyvät ja munasolukin näytti löytyvän, joten taas ei kun tärppiä yrittämään..

Vierailija
17/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kyllä ko. toimenpide kauheasti sattunut, vaikka epämiellyttävältä tietysti tuntui. Lähinnä lieviä kuukautiskipuja tunne muistutti. Ennen toimenpidettä otin 2x400mg Buranaa.

Toimenpiteen jälkeen oli hieman alavatsatuntemuksia ja kohtu hellänä sekä hartiapistosta, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

Ja siteenkin antoivat ihan sairaalan puolesta, ettei tarvinut juoksennella housut märkinä;)