Olen pitkäaikaistyötön. Työllistyin juuri omalle alalleni ok palkalla.
Sain vakituisen paikan ja palkka on kuitenkin yli 4000 €. Olen ollut yli kaksi vuotta työttömänä.
Olen lähemmäs 50 v. ja työllistyminen on ollut hankalaa sen jälkeen kun muutimme ulkomailta takaisin Suomeen, vaikka mulla on Suomessa yli 15 vuotta työkokemusta ja korkeakoulututkinto. Ulkomailla olin töissä n. 5 vuotta. Mutta Suomessa ulkomaankokemus on kirosana.
Olen päässyt hyvin haastatteluihin, mutta aina työpaikanvaihtaja on vetänyt pidemmän korren.
Olen hakenut mm. siivoamaan, kaupan kassalle ja Kelaan. En ole päässyt.
Miksi kirjoitan tämän? Rohkaisuksi kaikille, jotka tällä palstalla upotetaan alimpaan suohon:"menisit töihin loinen" "pitkäaikaistyöttömät on alkoholisteja luusereita joista ei koskaan olisikaan töihin".
Mä en tule ikinä kirjoittamaan tänne, että "minä maksan sinun sohvalla makaamisesi". Tsemppiä.
Kommentit (31)
Hienoa, onnea! Itselläni ollut vastaava tilanne. Ikää 40+, pitkä työura, akateeminen loppututkinto, pääkaupunkiseutu. Elätin itseäni yli vuoden kevytyrittäjänä kunnes työnhaku tärppäsi.
Ulkomaan työkokemuksen suurin haitta lienee siinä, että ammatilliset kontaktit ovat ulkomailta. Ei ole kaveria kotimaassa ottamassa töihin.
Hyvä aprillipila. Ei pitkäaikaistyöttömät työllisty
Kiva kuulla. Olen aina miettinyt kun monet tosiaan laukovat näitä "kaikki työttömät ovat osaamattomia loisia! Menisivät töihin!", niin muuttuvatkohan sitten ne "loiset" heti töihin päästyään niiden huutelijoiden silmissä taas "Oih! Sinä olet huippuosaaja ja kunnon kansalainen!" -tyyppisiksi? :)
On tämä elämä jännää.
Paljon onnea ap! T: pitkäaikaistyötön
20 vuotta työkokemusta ei ole paljon viisikymppisellä. Ehkä ohi ovat menneet ne, joilla on sitä kokemusta ollut enemmän. Mutta hienoa, että hyvin kävi lopulta.
Onnea työpaikasta ap! Mahtava juttu.
Onnittelut, todella hieno juttu :)
Vierailija kirjoitti:
Tää on just se ongelma miksi työttömät ei työllisty.
Tässä haettiin ensin kuukauden määräaikaista, siis ilmoituksessa. Haastattelussa kävi ilmi että tarvitsevat vakituisen. Työpaikanvaihtajat ei siis ehkä lähteneet tähän. Työttömän pitää olla aina 50 % kovempi kuin vaihtaja.
Kun olin niin sopiva, sain saman tien vakituisen sopimuksen. Toki mulla on 3 kk koeaika, että jos tosiaan sitten olen alkoholisti luuseri niin se on sit siinä.
Pitkäaikaistyöttömän statuksen tuo jo 12 kk työttömyys. Moni nainen on hoitovapaalla kymmenenkin vuotta ja palaa vaikka opettajaksi ihan pokkana.
Ja miltähän alalta? Koulutusta vastaavaa työtä oletan, koska palkka on kova?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on just se ongelma miksi työttömät ei työllisty.
Tässä haettiin ensin kuukauden määräaikaista, siis ilmoituksessa. Haastattelussa kävi ilmi että tarvitsevat vakituisen. Työpaikanvaihtajat ei siis ehkä lähteneet tähän. Työttömän pitää olla aina 50 % kovempi kuin vaihtaja.
Kun olin niin sopiva, sain saman tien vakituisen sopimuksen. Toki mulla on 3 kk koeaika, että jos tosiaan sitten olen alkoholisti luuseri niin se on sit siinä.
Pitkäaikaistyöttömän statuksen tuo jo 12 kk työttömyys. Moni nainen on hoitovapaalla kymmenenkin vuotta ja palaa vaikka opettajaksi ihan pokkana.
Vähän samanlainen tsägä, kun mun ekassa vakituisessa työpaikassa. Menin äitiysloman sijaiseksi hevonkuuseen, mutta sainkin jatkaa vakituisena. Sekään paikka ei varmasti houkutellut kokeneita ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta työkokemusta ei ole paljon viisikymppisellä. Ehkä ohi ovat menneet ne, joilla on sitä kokemusta ollut enemmän. Mutta hienoa, että hyvin kävi lopulta.
No joo,mä oon 46 v, täytän 47. Mutta työelämässä jo vanha. "Viiskymppinen".
Oon tehnyt kesätöitä 16-vuotiaasta saakka, laskin tohon oman alan työt yliopistosta valmistumisen jälkeen n. 23-vuotiaasta.
Kyllä mä oon ollu töissä aikalailla aina, jo opiskellessa. Aina on pyydetty töihin, ei oo tarvinnu kovasti hakea. Ulkomaan vuodet muutti paljon, mutta onneksi nyt näin.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
No joo,mä oon 46 v, täytän 47. Mutta työelämässä jo vanha. "Viiskymppinen".
Oon tehnyt kesätöitä 16-vuotiaasta saakka, laskin tohon oman alan työt yliopistosta valmistumisen jälkeen n. 23-vuotiaasta.
Kyllä mä oon ollu töissä aikalailla aina, jo opiskellessa. Aina on pyydetty töihin, ei oo tarvinnu kovasti hakea. Ulkomaan vuodet muutti paljon, mutta onneksi nyt näin.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole suhteita ja sukulaisten putiikkeja joihin mennä 16vuotiaana ja siitä eteenpäin töihin.
Omista 30v +-5v isolla osalla on työkokemusta 1-5v, hyvin harvalla on 30vuotiaana 10v kokemusta ainakaan omasta otannasta.
Itsekin olen yli 30 ja kokemusta on alle vuosi yhteensä, ihan vaan siksi että en vaan ole päässyt töihin kun ei ollut nuorena suhteita.
Tänäkesänä pääsin ensimmäistä kertaa kesätöihin, vaikka olen joka vuosi hakenut 30-50 eri paikkaan.
Ja opiskellut monta eri tutkintoa eikä ole auttanut
Vierailija kirjoitti:
Ja miltähän alalta? Koulutusta vastaavaa työtä oletan, koska palkka on kova?
Markkinointi/viestintä. Todella vaikeasti työllistävä ala. Koulutus sivuroolissa, kokemus puhui ja nyt just se oikea setti. Tälle alalle halutaan paljon strategisia osaajia, jotka ovat myös graafisia suunnittelijoita, valokuvaajia, kirjoittajia kolmella kielellä ja videoiden editoijia. Mä osaan taittaa jne. mutta ammattiylpeys ei todellakaan anna periksi ottaa jotain valokuvia muuhun kuin someen.
Ap
Hyvä että sait otettua itseäsi niskasta kiinni. On epämiellyttävää katsella aikuista ihmistä makaamassa työttömänä.
Tulin otsikon perusteella lukemaan niitä syitä miksi et kuitenkaan voi ottaa tarjottua työtä vastaan. Anteeksi, onneksi olin väärässä.
Kiitos :). Tällaiset viestit antaa toivoa, että kyllä se minunkin kohdalle vielä osui.
Onnea työpaikasta!
Hienoa! Kiitos! Parempaa odotellessa.