Olen pitkäaikaistyötön. Työllistyin juuri omalle alalleni ok palkalla.
Sain vakituisen paikan ja palkka on kuitenkin yli 4000 €. Olen ollut yli kaksi vuotta työttömänä.
Olen lähemmäs 50 v. ja työllistyminen on ollut hankalaa sen jälkeen kun muutimme ulkomailta takaisin Suomeen, vaikka mulla on Suomessa yli 15 vuotta työkokemusta ja korkeakoulututkinto. Ulkomailla olin töissä n. 5 vuotta. Mutta Suomessa ulkomaankokemus on kirosana.
Olen päässyt hyvin haastatteluihin, mutta aina työpaikanvaihtaja on vetänyt pidemmän korren.
Olen hakenut mm. siivoamaan, kaupan kassalle ja Kelaan. En ole päässyt.
Miksi kirjoitan tämän? Rohkaisuksi kaikille, jotka tällä palstalla upotetaan alimpaan suohon:"menisit töihin loinen" "pitkäaikaistyöttömät on alkoholisteja luusereita joista ei koskaan olisikaan töihin".
Mä en tule ikinä kirjoittamaan tänne, että "minä maksan sinun sohvalla makaamisesi". Tsemppiä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miltähän alalta? Koulutusta vastaavaa työtä oletan, koska palkka on kova?
Markkinointi/viestintä. Todella vaikeasti työllistävä ala. Koulutus sivuroolissa, kokemus puhui ja nyt just se oikea setti. Tälle alalle halutaan paljon strategisia osaajia, jotka ovat myös graafisia suunnittelijoita, valokuvaajia, kirjoittajia kolmella kielellä ja videoiden editoijia. Mä osaan taittaa jne. mutta ammattiylpeys ei todellakaan anna periksi ottaa jotain valokuvia muuhun kuin someen.
Ap
Olet oikeassa, varsinkin viestintä on todella vaikeasti työllistävä ala. Sitä suuremmalla syyllä: isot onnittelut! Itse olen viestintäalalla, nyt vaihtamassa alaa, juuri siksi että kilpailu on niin kovaa ja pitäisi olla joustava moniosaaja, joka hallitsee sekä kirjoittamisen että videoiden tekemisen tuosta noin vaan.
Itselläni ei ole mahdollista, on sen verran enemmän kuin kaksi vuotta kertynyt. Olisi pitänyt olla enemmän itseluottamusta tunkea itseä eteenpäin silloin nuorena opiskelijana. Ei ollut. Nyt olen siinä tilanteessa että tästä on vain yksi eteenpäin eikä se ole kovin pitkä.
Ulkomaan kokemus ei ole haitta tai este, mutta ainahan on hyvä olla jokin tekosyy sille, että joku toinen on parempi ja halutumpi. Sitä vain näkee näitä, jotka lähtevät ovet paukkuen, sillat polttaen, kovalla tohinalla paremman elämän perään ulkomaille, ja sitten kun palataan takaisin kotomaan sosiaaliturvan pariin, syytetään suomalaisia siitä, että töitä ei saa, koska on "parempi" kuin muut, koska on työkokemusta ihan ulkomaita myöten mutta täällä taliaivot eivät ymmärrä ihastella sitä.
Onneksi olkoon. Minäkn sain vakituisen työpaikan ja omalta alaltani, seitsemän vuotta sitten. Jäin työttömäksi äitiysloman aikaan vuonna 1993 ja sen jälkeen työkokemus oli vain työharjoittelua, tukityötä, pätkätyötä..kävin monta kurssiakin. Kouluttauduin kokonaan alusta asti uudelleen ja työpaikka löytyi pienestä suunnitteluyrityksestä, toistaiseksi voimassa olevana, kun ensin tein taas yhden määräaikaisen pätkän niin ikään uudella alalla.
Minusta tuntuu, että olet it-alalla tai jollain tekniikan alalla. Oma alani on tekniikan parissa, alalla jolla naisia ei ole kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaan kokemus ei ole haitta tai este, mutta ainahan on hyvä olla jokin tekosyy sille, että joku toinen on parempi ja halutumpi. Sitä vain näkee näitä, jotka lähtevät ovet paukkuen, sillat polttaen, kovalla tohinalla paremman elämän perään ulkomaille, ja sitten kun palataan takaisin kotomaan sosiaaliturvan pariin, syytetään suomalaisia siitä, että töitä ei saa, koska on "parempi" kuin muut, koska on työkokemusta ihan ulkomaita myöten mutta täällä taliaivot eivät ymmärrä ihastella sitä.
Vaikuttaa tyypiltä, jota ei meille palkattaisi, siis tämän lainaamani viestin kirjoittaja. Jos olisit fiksu, voisit saman asia sanoa sivistyneesti. On valitettavaa, että näin ikäviä tyyppejä palkataan, kun hyväkäytöksiset tekevät usein sen työnkin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon. Minäkn sain vakituisen työpaikan ja omalta alaltani, seitsemän vuotta sitten. Jäin työttömäksi äitiysloman aikaan vuonna 1993 ja sen jälkeen työkokemus oli vain työharjoittelua, tukityötä, pätkätyötä..kävin monta kurssiakin. Kouluttauduin kokonaan alusta asti uudelleen ja työpaikka löytyi pienestä suunnitteluyrityksestä, toistaiseksi voimassa olevana, kun ensin tein taas yhden määräaikaisen pätkän niin ikään uudella alalla.
Minusta tuntuu, että olet it-alalla tai jollain tekniikan alalla. Oma alani on tekniikan parissa, alalla jolla naisia ei ole kovin paljoa.
Anteeksi, ap kertoikin alan myöhemmin, tulin lukeneeksi vain aloituksen. It-alalla tuo olisi ehkä mahdollista, joissakin paikoissa. Muilla tekniikan aloilla tuntuu onnistuvan hyvinkin, sillä myös ryhmässäni ollut toinen aikuisikäinen naisihminen on työllistynyt ihan omalle alalle.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta työkokemusta ei ole paljon viisikymppisellä. Ehkä ohi ovat menneet ne, joilla on sitä kokemusta ollut enemmän. Mutta hienoa, että hyvin kävi lopulta.
Korkeakoulutetulle ihan riittävä. Varsinkin jos mukaan ei lasketa opiskeluaikaisia hanttihommia tai kesätöitä. Olin itse 27 kun sain maisterin paperit ja valmistuin ihan normaalisti ottaen huomioon pääaineen vaihto ja jatkuva työskentely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa tyypiltä, jota ei meille palkattaisi, siis tämän lainaamani viestin kirjoittaja. Jos olisit fiksu, voisit saman asia sanoa sivistyneesti. On valitettavaa, että näin ikäviä tyyppejä palkataan, kun hyväkäytöksiset tekevät usein sen työnkin paremmin.
Ole hyvä ja opasta. Miten tuo sanotaan sivistyneemmin?
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Tulin lukemaan aloittamani ketjun: me muutimme ulkomaille miehen työkomennuksen vuoksi, mutta minäkin sain siellä töitä. Ei lähdetty sillat polttaen eikä mitenkään ovet paukkuen. Minä hiukan kärsin tästä mutta toisaalta mies eteni uralla ja lapset oppivat kaksi maailman pihutuinta kieltä. Ja mullakin asiat siis nyt hyvin. Pitkällä tähtäimellä kannatti! Ja maksettiin muuten verot Suomeen.
T. Ap
1.4. ihme.