Miten muovimatosta saa keltaiset pinttymät pois?
Saako esim. saippuavillalla raaputtaa muovimattoa, vai meneekö se pilalle? Voiko höyry auttaa?
Kommentit (15)
Maton vaihtamalla, koska väri on imeytynyt mattoon. Voit koittaa myös Pinelineä laimennettuna.
Vierailija kirjoitti:
Matto aurinkoon pitkäksi ajaksi
Kyseessä oleva muovimatto lienee liimattu lattiaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matto aurinkoon pitkäksi ajaksi
Kyseessä oleva muovimatto lienee liimattu lattiaan...
Jaa lattia ja matto eri asiat.
Entä jos tahrojen päälle laittaisi täsmälleen jotain maton väristä ainetta, joka imeytyisi mattoon ja peittäisi entisen värin?
Minulla on muovimatossa kellastumia kohdissa, joissa on ollut pitkään huonekalu. En ole saanut selville, mitä kellastumat ovat. Jotkut sanovat niiden olevan maton alta kohonnutta hartsia (?), jolloin kellastumaa ei pintapuolelta ainakaan saa poistettua. Jotkut sanovat sen olevan maton alkuperäinen väri, ja että muut kohdat vain ovat valossa haalistuneet. Jotkut sanovat kellastumien johtuvan siitä, että matto on joskus vahattu (huonolla vahalla?).
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla on vuokrakämpän lattia täynnä keltaisia läiskiä. Niitä tulee esimerkiksi kumisista renkaista tms. (vaunut, polkupyörä, käsipainot). Myös kostealle lattialle laitettu kumipohjaimen matto saa aikaan keltaiset jäljet. Se ei lähde pois kuin vaihtamalla lattian. Toki aurinko voisi sitä haalistaa, mutta voi kestää kauan.
Saisi lailla kieltää muovimattolattiat, vessassa korkeintaan menettelee. Muualla on kyllä niin WT.
Kyse voi olla tahroista, päivänpolttamasta tai esim. pesuainejäämistä, jos lattia on pesty pesuainevedellä eikä sitä ole pyyhitty lopuksi puhtaalla vedellä. Auringonpolttamille ei voi mitään, ne ovat ja pysyvät. Jos kyse on tahroista, voit koettaa vaikka vissyvedellä. Luin kerran jostakin, että pinttyneen tahran päälle muovimatolle kaadetaan vissyä ja annetaan sen kuplia aikansa ja sitten pestään pois. Moni sitkeäkin tahra lähtee kuulemma tällä käsittelyllä. Itse en tosin ole sitä koskaan kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Kyse voi olla tahroista, päivänpolttamasta tai esim. pesuainejäämistä, jos lattia on pesty pesuainevedellä eikä sitä ole pyyhitty lopuksi puhtaalla vedellä.
En minä kyllä koskaan muovilattioita erikseen ole pelkällä vedellä alkanut luuttuamaan toistamiseen.
Itselläni lähti kellastumat pois itsestään, kun en pitänyt mattoja lattialla koko kesänä. Ei lähde päivässä eikä parissa. Kuukausi menee ainakin. Aluksi kokeilin valkaisuainetta ja hankasin sienellä mutta ei auttanut. Enää en laita mattoja joissa on kumi tai muovi pohja.
Miksi muovilattiasta käytetään nimitystä muovimatto? Eihän muitakaan lattiamateriaaleja sanota matoksi (laminaattimatto, parkettimatto, lautamatto, kaakelimatto).
Luin joskus jostakin, että ainakin tahrat lähtevät linoleumista ja muovimatosta vissyvedellä. Kokeile sitä. Kaada vissyä läikän päälle ja anna sen kuplia siinä jonkin aikaa ja pyyhi sitten pois.
Vaihtamalla.