Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso leikkaushaava (leikkauksesta puoli vuotta) tuntuu vieläkin oudolta. Neuvoja, av?

Vierailija
31.03.2018 |

Mulla on siis todella pitkä "viiltohaava". Se tuntuu vieläkin kiristävältä, ja joskus tulee semmoinen tunne, että iho on sen tienoilta repeämässä. Lisäksi on pistäviä tuntemuksia.

Onko tämä normaalia? Koitan rasvata arpea, mutta siitä huolimatta se vaan tuntuu oudolta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä punaista keloidia? Millä rasvalla ja kuinka usein sekä kauan rasvaat? Missä arpi on?

Vierailija
2/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntui vuosia...iso arpi alavatsalla. Tunnottomuutta ja repimistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on polvessa iso arpi. Polvi leikattiin tuli 20 vuotta sitten. Ensin polvi tunti tosi oudolta. Väärin polven koskemista pitkään. Edelleen on tuntopuutoksia isolla alueella, mutta vuodet ovat tehneet siitä normaalia.

Vierailija
4/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä punaista keloidia? Millä rasvalla ja kuinka usein sekä kauan rasvaat? Missä arpi on?

Lievää keloidia oli kirurgin mielestä, mutta ei mitään epänormaalin näköistä kuulemma. Mielestäni arpi on muuttunut myös litteämmäksi ja vaaleammaksi parantuessaan ainakin joiltain osin. Arpi on rintakehässä. Kirurgi sanoi, että keloidia tulee siihen helposti.

Olen rasvannut jollain apteekin perusvoiteella. Laitan sitä muutaman kerran päivässä, joskus useamminkin. Rasvaaminen auttaa jonkin verran siihen kiristävään tunteeseen.

ap

Vierailija
5/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on polviarvesta, joka oli 'täysimittainen'.

Tunnottomuus ja turvotus jatkui kauan, yli vuoden. Pistelyä, kyllä. Jos arpi on vatsassa, sitä on varmaan vaikea mobilisoida, mutta se liikunta kyllä auttaisi siihen, että arpi kiinnittyisi joustavasti.

Vierailija
6/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alavatsalla ja jotenki pinta koskettaessa outo, ehkä pintahermoihin tullut jotain häikkää.

Vierailija
7/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on tehty seitsemän vuotta sitten vatsan alueen leikkaus ja sanoo arven välillä kiristävän ja nipistelevän. Arpi on kyllä todella vaalea jo. Lisäksi sanoo koko kohdan ja ympäristön olevan tunnoton.

Vierailija
8/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Mullakin on tunnottomia alueita, ja sitten sitä kivuliasta pistelyä ja ratkeamisen tunnetta. Jotkut paikat arven ympärillä on myös oudon herkkiä. Aika pian leikkauksen jälkeen musta tuntui siltä, että varmasti purskahdan pian rikki siitä yhdestä arven kohdasta. Iho tuntui olevan niin kireällä. Vieläkin se sama paikka kiristelee. Mutta ehkä se tästä, kunhan aikaa kuluu.

Jotenkin hauska kuulla muista, joilla on samantyyppinen iso arpi. :) Olen kumman ylpeä omastani kaikesta huolimatta.

ap

Vierailija
9/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole leikkausarpea mutta onnettomuudesta syntynyt pitkä arpi, joten kudosten ja hermojen vaurioituminen oli varmasti hyvin eri mittakaavassa kuin sairaalassa hoidettu skalpelliviilto. Itselläni kuitenkin oli omituisia tuntemuksia kuten pistelyä useita vuosia ja tunto on paikoin lähtenyt lopullisesti.

Vierailija
10/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsassani on leikkaushaava 7 vuoden takaa. Leikkauskohdan huomaa hentona viivana edelleen. Ja huomaa koskettaessa, iho on jotenkin ohuempaa sen kohdalla. Joskus se kutiaa ja tulee vahingossa raavittua. Tai sitten housut raapii sen kohdalta, jos on ruokaillut tuhdisti ja farkut puristaa sen kohdalta... 

Vierailija
11/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mepiform-silikonilaastari auttaa vanhoihinkin arpiin. Apteekista.

Vierailija
12/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on polviarvesta, joka oli 'täysimittainen'.

Tunnottomuus ja turvotus jatkui kauan, yli vuoden. Pistelyä, kyllä. Jos arpi on vatsassa, sitä on varmaan vaikea mobilisoida, mutta se liikunta kyllä auttaisi siihen, että arpi kiinnittyisi joustavasti.

Mullakin arpi vaikutti liikkuvuuteen. Olin kuin joku mollamaija, joka oli ommeltu oudosti kasaan. Se leikkausarpi ei edes tuntunut haavalta, vaan nahka oli vaan vedetty kireäksi. Se näyttikin siltä kuin kuolleeseen nahkaan olisi tehty sauma.

Jotenkin outo kokemus. Mä sain ohjeita venyttelyyn. Sitä kannattaa tehdä. Sain lopulta parin kuukauden sisään täyden liikkuvuuden takaisin. Se venyttely ei oikeastaan edes sattunut. Nahka vaan oli jotenkin kireällä.

ap

Vierailija
13/13 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mepiform-silikonilaastari auttaa vanhoihinkin arpiin. Apteekista.

Tuota voisi kokeilla, jos kukkaro kestää. :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi