Olen yrittäjä, en voi pitää äitiyslomaa
Onko muita vastaavassa tilanteessa? Olen siis yksityisyrittäjä eikä minulla ole työntekijöitä. En oikein voi palkata työhön ketään äitiysloman ajaksi. Yritystä en voi myöskään laittaa tauolle, koska sitten en pysty maksamaan lainanlyhennystä ym. laskuja (mieheni on opiskelija eikä pysty osallistumaan laskujen maksuun). Minun on oltava töissä siis synnytykseen asti ja palattava töihin heti sairaalasta. Stressaan jo etukäteen, miten se tulee onnistumaan. Harmittaa myös tosi paljon tämä yrittäjän tilanne Suomessa, olisin todella mielelläni vaikka useamman vuodenkin kotona lapsen kanssa. Onneksi työmatka on vain 10km ja mies voi tulla vauvan kanssa töihin käymään tai oleilemaan siellä työskentelyni ajan. Ja onneksi minulla on vain lyhyitä työpäiviä, yleensä 5-20h/vko (keskimäärin 10h), lisäksi jonkin verran kotona koneella istumista. Olisin tosi mielelläni kuullut kokemuksia, miten yksinyrittäjät olette jaksaneet tehdä töitä raskauden loppuvaiheessa ja sitten vauva-aikaan?
Kommentit (27)
Tsemppiä aloittajalle! Suurella todennäköisyydellä kaikki menee tosi hyvin. Ihan varmasti jaksat tehdä tuon tuntimäärän vauvan kanssa, jos mieskin on auttamassa. Itse olen kateellinen, tuliskin noin vähällä työnteolla toimeen! Jouduimme laittamaan lapsen päiväkotiin jo 9kk iässä, koska piti palata työelämään. Minulla menee työmatkoineen päivässä 9,5h. :(
Mites jos on noin vähän työtunteja viikossa, niin saisiko ne sovitelluksi siten, että mies hoitaisi lasta silloin?
Onko mummoja tai pappoja käytettävissä apuna?
Muuten ei kai sitten kuin ottaa se vauva sinne töihin mukaan.
Riippuu paljon yrityksen luonteesta. Jos olet yksin, niin ei niin haittaa, mutta jos käy asiakkaita niin sitten saattaa haitata.
Ymmärrän ongelman, mutta tämähän oli tiedossa jo ennen lapsen hankkimista?
Tai sitten jotenkin olisi pitänyt asia miettiä sen 9 kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma asiasi kun et ole halunnut maksaa YEL-vakuutus maksujasi.
Jos maksat sosiaalimaksut samalla tavalla kuin jos työntekijänä niin saisit samat äitiysrahat kuin työntekijänä. Yrittäjänä on mahdollisuus heikentää vapaaehtoisesti omaa sosiaaliturvaa. Kuten sinä olet ilmeisesti tehnyt.
Tuskin olet eläkettä kerännyt itsellesi myöskään? Tämän takia eläkemaksut on työntekijöille pakollisia kun ihmiset on niin hölmöjä, että jos eläkkeen kerääminen jätetään omalle vastulle niin ihmiset ei sitä ymmärrä tehdä. Rahat pistetään kulutukseen ja sitten ollaan kuin ellun kanat kun eläkeikä aikanaan koittaa.
Niin siis työntekijähän maksaa häviävän pienen osan tyellistään. Kyllä se edelleen menee työnantajan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma asiasi kun et ole halunnut maksaa YEL-vakuutus maksujasi.
Jos maksat sosiaalimaksut samalla tavalla kuin jos työntekijänä niin saisit samat äitiysrahat kuin työntekijänä. Yrittäjänä on mahdollisuus heikentää vapaaehtoisesti omaa sosiaaliturvaa. Kuten sinä olet ilmeisesti tehnyt.
Tuskin olet eläkettä kerännyt itsellesi myöskään? Tämän takia eläkemaksut on työntekijöille pakollisia kun ihmiset on niin hölmöjä, että jos eläkkeen kerääminen jätetään omalle vastulle niin ihmiset ei sitä ymmärrä tehdä. Rahat pistetään kulutukseen ja sitten ollaan kuin ellun kanat kun eläkeikä aikanaan koittaa.
Ei sillä ole väliä mitä olet maksanut, jos et voi pitää lomaa, et voi pitää lomaa. Itse olen yksinyrittäjä, ja pidin äitiyslomat, ja niidenkin aikana saa tehdä töitä jonkin verran etuuden siitä alentumatta.
Yksinyrittäjän elämä on Suomessa taloudellisesti tehty todella hankalaksi, mutta on siinä silti muita hyviä puolia, esim. omalla alallani vapaus tehdä töitä milloin haluaa. Eikä tarvitse kestää vähä-älyisiä työkavereita ja heidän bimbojuttujaan.
Se, että on tehnyt itsestään niin korvaamattoman on ihan itse rakennettu vankila. Yhteiskunta ei niitä kahleita yrittäjälle anna vaan ne jokainen tekee ihan itse.
Yritys kannattaa suunnitella niin, ettei se romahda raunioiksi heti jos omistaja on pari viikkoa pois kuvioista. Eihän sitä muuten ikinä pääse lomaa viettämään tai uskalla sairastua!
Yrittäjänä on vapaus järjestellä asiat kuten itse haluaa. Vapauden mukana tulee kuitenkin vastuu omista päätöksistään. Jos rakentaa itselleen kultaiset kahleet niin sitten sitä on niiden kanssa naimisissa. Ei se silti ole yhteiskunnan vika.
Voi hyvänen aika... kyllä näkee, että tämäkään kirjoittaja ei tajua aiheesta mitään, mutta pitää silti esiintyä asiantuntijana. Suomessa on satojatuhansia ihmisiä, jotka tekevät töitä muuten kuin työntekijänä palkkasuhteessa. On aloja, joilla käytännössä kaikki tekevät töitä yrittäjänä, koska ei ole vaihtoehtoja. Jos toimit esim. kääntäjänä, sisällöntuottajana, graafikkona yms., voi äitiysloma merkitä sitä, että aloitat asiakkaidenhaalinnan alusta palatessasi lomalta töihin. Ei asiakkaat pysty odottamaan vuosia! Eikä noita töitä toisaalta voi vaan oman loman ajaksi siirtää itse palkkaamalleen kollegalle, koska hän ei välttämättä osaa niitä tehdä. Ja jos osaa, niin tekee ne hamaan tulevaisuuteen asti.
Yrittäjän osa on kova mutta itse valittu. Tosin noilla mainitsemillasi tunneilla en näe ongelmaa, parhaimmillaan missaat pari päivää töitä ja nuo tunnit pystyy helposti tekemään vaikka vauvan kanssa.
Mietin vaan että minkähän alan yrittäjä olet :D Sulla on siis liiketila jossain muualla kuin kotona eli varmaan menee vuokrakulut, tienaat keskimäärin 10 h/vko työmäärällä todella hyvin jos olet vastuussa kaikista taloutenne laskuista ja kuluista vielä yrityksen kulujen lisäksi.
Oman tilanteeni hoidin niin että säästin lapsen syntymää edeltävän n vuoden jotta pystyin palkkaamaan itselleni sijaisen muutamaksi kuukaudeksi, siirsin toimiston kotiin eli hoidin kotoa ihan kaiken minkä pystyin ja kävin jatkossakin paikan päällä vain tarvittaessa eli vastaanottamassa tavaraa, pakkaamassa ja lähettämässä tavaraa sekä tekemässä joitakin kuvauksia joita en saanut tehtyä kotona. Noihin kaikkiin oli helppo ottaa vauva mukaan ja palasin työhöni n kuukausi vauvan syntymän jälkeen kuten alunperin suunnittelinkin. Mutta säästettävä oli siis etukäteen, vaikka sain äitiysloman ajalta päivärahan niin ei se tietenkään riittänyt sijaisen palkkaan ja vaikka yrityksen tuotto säilyi suht ennallaan niin tilanne olisi ollut liian tiukka jos olisin laskenut että saan yrityksen tuotoilla maksettua samaan aikaan palkan sijaiselle ja omat kulut. Jonkin verran viikkotyöaikani laski lapsen synnyttyä mutta pysyi kuitenkin yli 30 tunnissa äitiysloman jälkeen.
Tsemppiä!!!
Ap, älä välitä sinua alentavista ja mollaavista kommenteista.
Olin itse n. 15 vuotta sitten yhden naisen firma, kun lapseni syntyi harkittuna ja pitkään toivottuna.
Minulla oli kyllä ihan kohtuullinen äitiyspäiväraha (10 kk) ja jäätyäni lapsen kanssa kahden n. vuoden kuluttua, elimme kotihoidontuella ja tein lain sallimissa puitteissa yrittäjätöitäni.
Ymmärrän, että yhden naisen yrityksiä on monen laisia: jos on vaikkapa fyysisen pikkuputiikin pitäjä, tilanne on erilainen kuin minulla oli, koska tein töitä tietokoneella ja otin lapsen mukaan asiakastapaamisiin, koska minulla ei ollut ystävää, joka olisi arkena voinut tulla keskellä päivää lasta hoitamaan. Kaikki olivat töissä.
Yrittäjäkö ei saisi saada lapsia?
Aina yrittäjyys ei ole myöskään se iloinen ja onnellinen elämän valinta, vaan täysin pakon sanelema, jos esimerkiksi sattuu olemaan alalla, jolta ei oikein muuten työllisty tai asuu paikkakunnalla, jossa ei oman alan töitä ole kuin itse yrittämällä.
Yrittäjyyttä/ yrittäjää on turha mollata!
Ai niin, anteeksi, ihan unohdin, että jos heittäytyy yhteiskunnan tukien varaan, sittenkin saa mollata..?
Se on niitä itsekkään ahnehtemisen huonoja puolia.