Olenko huono ihminen jos ärsyynnyn somen täydellisten ihmisten päivityksistä?
Täydellinen puoliso, täydelliset lapset, täydelliset leivonnaiset, täydelliset ystävät, täydellinen kampaus, täydellinen t-paita... Olenko vain kateellinen ja huono ihminen jos tällainen kuvatulva saa minut kateelliseksi? Ikinä ei tällaisella tyypillä mikään ole missään suhteessa huonosti, vaan kaikki on aina muovisen kaunista superkivaa.
Kommentit (214)
Yleensä se elämä ei oo täydellistä niillä joilla on kova tarve sitä korostaa. Elämää on helppo feikata somen kautta. Mulla on kans yks tuttu jonka elämä on kans olevinaan niin ihanaa. Oikeasti tää nainen on köyhä yh joka on ihan loppu erityislapseensa. Lapsia 2 miehen kanssa ja miehet vaihtuu kun sukat. Silti päivityksissä on ylitsevuotavaa lapsen kehumista. Ja silloin jos uusin poikakaveri ostaa korun tai vie matkalle niin kuvia ja kehuja on valtavasti.
Olen poistanut/piilottanut kavereista nämä tyypit. Ärsyttää myös kaiken ihanan mainostaminen, sekä päivitykset joissa kerrotaan Aivan kaikki asiat.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se elämä ei oo täydellistä niillä joilla on kova tarve sitä korostaa. Elämää on helppo feikata somen kautta. Mulla on kans yks tuttu jonka elämä on kans olevinaan niin ihanaa. Oikeasti tää nainen on köyhä yh joka on ihan loppu erityislapseensa. Lapsia 2 miehen kanssa ja miehet vaihtuu kun sukat. Silti päivityksissä on ylitsevuotavaa lapsen kehumista. Ja silloin jos uusin poikakaveri ostaa korun tai vie matkalle niin kuvia ja kehuja on valtavasti.
Eräs tuttu julkaisi koko ajan päivityksiä täydellisestä poikaystävästään ja vihjaili kihloihin menosta. Ero tuli kun mies jäi kiinni pettämisestä monen naisen kanssa. Silloin tämä nainen sitten avautui kaikille tutuilleen, että mies oli koko suhteen ajan ollut ihan hillittömän kova juoppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että sukulaisesi ei päivitä mitään muuta? Ehkä et vaan kuulu niihin, jotka näkevät näitä muita päivityksiä?
Voi hyvin olla. Hän on vain livenä ihan samanlainen. Ehkä hän on hyvin onnellinen, mutta minun on vaikea tietää miten suhtautua häneen. Kuva hänestä on liian säröttömän yksipuolinen, jotta pystyisin mitenkään samaistumaan häneen tai hänen elämäänsä. Mutta tämä on toki vain oma henkilökohtainen kokemukseni hänestä. Joku muu voi kokea hänet aivan toisin.
Ap
Miksi sun pitäisi samaistua häneen tai hänen elämäänsä? Etkö voi vain hyväksyä, että hän on erilainen kuin sinä? Mun läheisin ystäväni on täysin eri kulttuurista enkä ole koskaan edes yrittänyt samaistua häneen. En tarvitse samaistumista voidakseni olla hänen ystävänsä. Hän kyllä itse kertoo, kun ei voi tehdä jotain asiaa kuten minä (esim alkoholin käyttö).
Kiinnostava ajatus, mutta kiintyminen ihmisiin ja tiettyihin piirteisiin heissä on osittain myös tiedostamatonta, sekoitus persoonallisia mieltymyksiä, omaa historiaa jne. Minua tämä taipumus kätkeä oma haavoittuvuus täysin toisessa jossain määrin vaivaa, vaikka tietoisella tasolla häntä ihan hyvänä tyyppinä pidänkin.
Ap
Eli kykenet kiintymään vain sellaisiin ihmisiin, jotka ovat varsin samanlaisia kuin sinä itsekin?
En sanonut noin. Tulkitset liikaa rivien välistä. Tuosta ei ole kyse. Teflonpinta silti hämmentää minua.
Ap
Älä anna sen hämmentää. Jos ko henkilö olisi vaikkapa japanilainen, tuskin koko elämäsi aikana pääsisit teflonpinnan alle. Älä siis edes yritä vaan hyväksy hänet sellaisena kuin hän on.
Mielenkiintoinen ja uusi näkökulma. Käyttämäsi vertaus oli hyvä. Osa ihmisistä taitaa pysyvästi jäädä minulle täydelliseksi arvoitukseksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä ihmiset jaksavat tehdä ongelman. Anna toisen päivittää rauhassa hienoja kuvia jos haluaa. Kasvata sinä itsellesi parempi itsetunto ja jätä ihmiset rauhaan, urpo.
Tämä. Kuka haluaa levittää ongelmiaan ympäriinsä? Asiat on lisäksi helppo kääntää niin et näkee positiivisen kulman. Jos sellainen on. Vois tehdä hyvää sullekin. Ehkä kaikki ei halua velloa surkeudessa. Opettele lukemaan. Ja ymmärrä et ihminen näyttää itsestään tasan sen mitä haluaa.
En kai minä someen päivitä että mieheni on kusipää. Tai että se taas suuttui tyhjästä tai huoritteli. Päivitän kauniista asioista, ihanista lapsista, siitä mitä olen jaksanut tehdä. Miestä en mainitse. Suuttuu nimittäin siitäkin. Koitan kerätä voimia erota tai toivon parempaa huomista. Luulen et kun koitan keskittyä positiiviseen, se pitää mut pinnalla. Sori vaan. Tai ei edes sori. Näin se vaan on. Kaikilla on oma taakka kannettavana ja se ei ole sun huolesi, kaikilla kyllä on. Ole ennemmin kannustava.
Hah. Ei ihme että naiset ovat sekaisin, koska roikkuvat älypuhelimessa 7-10 tuntia vuorokaudessa. Jos satutte tietämään, niin elämää on myös somen ulkopuolella. Oma vika, jos olette some-riippuvaisia. Heivatkaa ne älypuhelimet hevon kuuseen ja tehkää jotain hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Ei ihme että naiset ovat sekaisin, koska roikkuvat älypuhelimessa 7-10 tuntia vuorokaudessa. Jos satutte tietämään, niin elämää on myös somen ulkopuolella. Oma vika, jos olette some-riippuvaisia. Heivatkaa ne älypuhelimet hevon kuuseen ja tehkää jotain hyödyllistä.
Tuskin someriippuvuus on pelkästään naisten ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu: miksi katsot niitä "täydellisten ihmisten" kuvia?!?
Tämä ihminen kuuluu lähipiiriin, joten tietyllä tavalla pitäisi olla edes vähän kartalla hänen kuulumisistaan. Päivitysten tulva vain on valtava.
Ap
Seuraavan kerran kun olet tekemisissä hänen kanssaan, kysy reippaasti miten menee ja sano ettet ole kerennyt somettaa kun olet ollut niin kiireinen elämään omaa elämääsi. Jotkut tällaiset sometapaukset kertovat kuulumisensa sitten näyttämällä ne päivitykset. Minusta se on ihan ok, toiset kertovat kuulumisiaan maalaamalla ja esittelemällä maalauksiaan.
Eli sun mielestä ap:n pitäisi vittuilla kaverilleen? Miksi? Tuskin hän ap:ta tarkoituksella ärsyttää, vaikka ei halua kertoa tälle tai somekansalle ongelmistaan.
Onko passiivisuus somen käytössä nykyään loukkaus? Onneksi näitä yhteydenpitovälineitä ei ollut edes olemassa ollessani teini-ikäinen. Olisin ollut varmasti silloin vielä paljon enemmän hukassa ihmissuhteideni kanssa kuin mitä aikanaan olin.
Ei passiivisuus somessa ole loukkaus. Mutta tuohan nyt on suoraa vittuilua, jos kokee tarpeelliseksi vinoilla kaverille, jonka sometus ärsyttää valittamiseen asti "sori kun en ole itse somettanut, katsos mulla kun on kiire elää elämääni". Väitätkö, ettet muka ehdottanut tuota juurikin jonkinlaisena "näpäytyksenä"? Ap elää oikeasti ja kaveri se vain somettaa typeriä pintaliitokuviaan...
Vierailija kirjoitti:
En usko että kyseisellä ihmisellä on välttämättä kaikki aina 100% hyvin, mutta on vaan tehnyt päätöksen että mielummin tuo ulos niitä positiivisia ja onnistuneita asioita omassa elämässään ennemmin kuin negatiivista valitusta. Se kun valitettavasti tuntuu olevan etenkin suurimmalle osalle Suomalaisista tavallaan ominaispiirre. :/ Enkä siksi tunnet olosi kateelliseksi toisen ”täydellisyydestä”. Siihen ei kuitenkaan pitäisi olla mitään syytä.
Kannattaa muistaa, että some ei ole päiväkirja. Ei sinne laiteta kaikkea elämästä, vaan vain sellaiset asiat, mitkä eivät itseä haittaa, vaikka muut niistä puhuisivatkin.
Itse en ärsyynny, mutta tulen todella surulliseksi sillä itselläni ei ole mitään. Eikä siis edes aihetta sometileihin. Vaikka näiden "täydellisten" ihmisten elämä ei välttämättä olekaan täydellistä niin ainakin he saavat kokea paljon eri asioita ja heistä pidetään ja ihaillaan. Mitä itse voisin edes postata? Sitä samaa vanhaa joka päivä, mikä ei kiinnostaisi ketään ja jota en voisi edes tunnustaa. Näillä ihmisillä on kuitenkin aihetta postata ja jonkinlainen "elämä" kuitenkin ja se vielä kiinnostaa ihmisiä. Ja itse en jaksa selittää miksi en ole somessa ja toisaalta sehän on jo pieni paljastus, kun olen sieltä pois jättäytynyt. Varsinkin nuorelle ei mitään mukavaa olla aivan hukassa ja pihalla näistä "tutuista" asioista. Ehkä joskus on pakko liittyä, mutta nyt ei mitään väliä, kun ei olisi ketään joka viestiä laittaisi tai kuvista tykkäisi. Tykkään silti "vakoilla" muiden tilejä, mutta sitäkin pyrin silti välttämään, koska en halua taas itkeä monta tuntia, kun joku on laittanut kivan tavallisen kuvan ja näyttää siinä todella onnellista. Toivottavasti olen joskus samassa pisteessä.
Moni suomalainen on kateellinen, siitäpä se alkaakin..
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen on kateellinen, siitäpä se alkaakin..
Jotkut ovat ainakin rehellisesti toisille kateellisia! Piilotettu kateus se vasta pahaksi ihmiselle onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu: miksi katsot niitä "täydellisten ihmisten" kuvia?!?
Tämä ihminen kuuluu lähipiiriin, joten tietyllä tavalla pitäisi olla edes vähän kartalla hänen kuulumisistaan. Päivitysten tulva vain on valtava.
Ap
Seuraavan kerran kun olet tekemisissä hänen kanssaan, kysy reippaasti miten menee ja sano ettet ole kerennyt somettaa kun olet ollut niin kiireinen elämään omaa elämääsi. Jotkut tällaiset sometapaukset kertovat kuulumisensa sitten näyttämällä ne päivitykset. Minusta se on ihan ok, toiset kertovat kuulumisiaan maalaamalla ja esittelemällä maalauksiaan.
Eli sun mielestä ap:n pitäisi vittuilla kaverilleen? Miksi? Tuskin hän ap:ta tarkoituksella ärsyttää, vaikka ei halua kertoa tälle tai somekansalle ongelmistaan.
Onko passiivisuus somen käytössä nykyään loukkaus? Onneksi näitä yhteydenpitovälineitä ei ollut edes olemassa ollessani teini-ikäinen. Olisin ollut varmasti silloin vielä paljon enemmän hukassa ihmissuhteideni kanssa kuin mitä aikanaan olin.
Ei passiivisuus somessa ole loukkaus. Mutta tuohan nyt on suoraa vittuilua, jos kokee tarpeelliseksi vinoilla kaverille, jonka sometus ärsyttää valittamiseen asti "sori kun en ole itse somettanut, katsos mulla kun on kiire elää elämääni". Väitätkö, ettet muka ehdottanut tuota juurikin jonkinlaisena "näpäytyksenä"? Ap elää oikeasti ja kaveri se vain somettaa typeriä pintaliitokuviaan...
Ei ap:n kaveri nyt tuolla tavoin asiaa ota. Vähän kärjekäs tulkinta asiasta. Kyllähän jokainen elää ihan oikeaa elämää, dokumentoi sitä enemmän tai vähemmän.
Ei kyllä kannata masentua. Nytkin oli serkun kaksipäiväiset pääsiäisrevittelyt ja kaikkee ihanaa ! Satun tietämään tämän rouvan miesseikkailuista ym , joten luultavasti tuo on enemmän sellaista kilven kiillotusta ja ulospäin näyttämistä että" Hyvin menee,on yhteinen yritys,uusi talo ja kauniit lapset"
Ajattele se niin, että joidenkin onni on perin onttoa ja vajavaista, jollei sille onnelle saada kerättyä ihailijalaumaa taputtamaan ympärille.
Tämä on kyllä omituinen ketju. Oikeastiko näin moni kuvittelee, että niillä ihmisillä, jotka eivät näytä ulospäin negatiivisia asioita elämästään, ei olisi elämässään mitään ongelmia? Minusta se on ihan normaalia elämää, mutta joidenkin mielestä se on kulissia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä omituinen ketju. Oikeastiko näin moni kuvittelee, että niillä ihmisillä, jotka eivät näytä ulospäin negatiivisia asioita elämästään, ei olisi elämässään mitään ongelmia? Minusta se on ihan normaalia elämää, mutta joidenkin mielestä se on kulissia.
Kuka on tässä ketjussa sanonut olevansa tällaisessa käsityksessä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on tässä ketjussa sanonut olevansa tällaisessa käsityksessä?
Ap
Esimerkiksi sinä. Olet moneen kertaan nyt ihmetellyt, miten siitä teflonkaveristasi ei saa mitään negatiivisia juttuja irti ja pidät sitä kulissina ja esittämisenä, josta ärsyynnyt.
En usko että kyseisellä ihmisellä on välttämättä kaikki aina 100% hyvin, mutta on vaan tehnyt päätöksen että mielummin tuo ulos niitä positiivisia ja onnistuneita asioita omassa elämässään ennemmin kuin negatiivista valitusta. Se kun valitettavasti tuntuu olevan etenkin suurimmalle osalle Suomalaisista tavallaan ominaispiirre. :/ Enkä siksi tunnet olosi kateelliseksi toisen ”täydellisyydestä”. Siihen ei kuitenkaan pitäisi olla mitään syytä.