Olenko huono ihminen jos ärsyynnyn somen täydellisten ihmisten päivityksistä?
Täydellinen puoliso, täydelliset lapset, täydelliset leivonnaiset, täydelliset ystävät, täydellinen kampaus, täydellinen t-paita... Olenko vain kateellinen ja huono ihminen jos tällainen kuvatulva saa minut kateelliseksi? Ikinä ei tällaisella tyypillä mikään ole missään suhteessa huonosti, vaan kaikki on aina muovisen kaunista superkivaa.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että sukulaisesi ei päivitä mitään muuta? Ehkä et vaan kuulu niihin, jotka näkevät näitä muita päivityksiä?
Voi hyvin olla. Hän on vain livenä ihan samanlainen. Ehkä hän on hyvin onnellinen, mutta minun on vaikea tietää miten suhtautua häneen. Kuva hänestä on liian säröttömän yksipuolinen, jotta pystyisin mitenkään samaistumaan häneen tai hänen elämäänsä. Mutta tämä on toki vain oma henkilökohtainen kokemukseni hänestä. Joku muu voi kokea hänet aivan toisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarkennus: en missään vaiheessa ole sanonut etteikö somea saisi täyttää juuri sellaisella kuin mieli tekee (kunhan lain rajojen sisäpuolella pysytään). Siitä vain ihan vapaasti.
Sen sijaan aloitukseni koski sitä, että kokevatko muut tällaiset yltiöpositiiviset sisällöt ärsyttäviksi. Itse myönsin suoraan näin kokevani.
Ap
No siinä tapauksessa analyysisi kaverisi parisuhteesta, sen riidoista ja kaverisi teflonisuudesta olivat ihan tarpeettomia. Jostain syystä kuitenkin halusit vielä pari sivua sitten vahvistusta mielipiteellesi, millainen somekäytös on outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennus: en missään vaiheessa ole sanonut etteikö somea saisi täyttää juuri sellaisella kuin mieli tekee (kunhan lain rajojen sisäpuolella pysytään). Siitä vain ihan vapaasti.
Sen sijaan aloitukseni koski sitä, että kokevatko muut tällaiset yltiöpositiiviset sisällöt ärsyttäviksi. Itse myönsin suoraan näin kokevani.
Ap
No siinä tapauksessa analyysisi kaverisi parisuhteesta, sen riidoista ja kaverisi teflonisuudesta olivat ihan tarpeettomia. Jostain syystä kuitenkin halusit vielä pari sivua sitten vahvistusta mielipiteellesi, millainen somekäytös on outoa.
En nostanut itse esiin mitään tämän henkilön parisuhderiitoja. Kunhan kommentoin yleisellä tasolla jonkun muun väitettä parisuhteen riidoista. Teflonisuudesta kyllä mainitsin, koska tuo tyyli somessa ja livenä tuntuu minusta siltä.
Ap
Itseni on kamalan vaikea olla kateellinen henkilölle jonka täytyy ottaa kuva tekemästään ruuasta, tai sisustusjutusta, tai vaatteesta jonka osti, tai varpaista terassilla, tai lapsen tekemästä piirustuksesta, tai lomamatkalla terminaalista, tai tai tai, ja käyttää aikaa kuvien laittamiseen nettiin. Sen jälkeen käydäänkin sitten vähän väliä katsomassa kuka on tykännyt kuvista. Oikeasti, mitä kateutta tuollainen vaatii? Itse teen ihan samoja juttuja kuin normi-ihmiset, käyn mökillä mieheni kanssa, Laitetaan takkaan tuli ja makoillaan taljan päällä skumppalasit kourassa. Tunnelmoidaan talven pakkasia pihasaunassa, Vietetään häitä, synttäreitä, harjakaisia, ostan uusia vaatteita, laitan hiuksiin uuden värin, jne. Ihan normi aamukahvikupposestakin saadadan kateus aikaan, kun se kuvataan Hästäk muut nukkuu, ihana aamu, mokkamasterillaparasta jne. Samat kahvit sitä tulee itsekin vetäistyä, ja ihasteltua lintuperheen pesänrakennusta, mutta sen kummempaa somevouhotusta asiasta nostamatta.
Tällaisia elämänsä someenlaittajia, kuvailijoita, ja kännykkä kädessä kulkijoita minä ennemminkin säälin, kuin olen kateelinen siitä että lapset pyytää pihalle hippaa leikkimään, mutta äiti nyt haluaa katsoa montako tykkäystä hänen sommittelunsa on netissä saanut.
Elämä on niin p@skaa muutenkin, että minä ainakin yritän kaivaa someen enimmäkseen positiivisia tai hauskoja juttuja. Ei mun elämä ole täydellistä, mutta se piristää itseäni kun jaan jotain ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että sukulaisesi ei päivitä mitään muuta? Ehkä et vaan kuulu niihin, jotka näkevät näitä muita päivityksiä?
Voi hyvin olla. Hän on vain livenä ihan samanlainen. Ehkä hän on hyvin onnellinen, mutta minun on vaikea tietää miten suhtautua häneen. Kuva hänestä on liian säröttömän yksipuolinen, jotta pystyisin mitenkään samaistumaan häneen tai hänen elämäänsä. Mutta tämä on toki vain oma henkilökohtainen kokemukseni hänestä. Joku muu voi kokea hänet aivan toisin.
Ap
Tässähän on kyse siitä että nykyään ei enää tunneta niitä ihmisiä joiden elämää päästään seuraamaan, tai halutaan seurata. Kun naapuri tulee ovelle tukka rasvaisena naama oksentamisesta turvonneena kysymään saisiko munia lainaan ettei tarvitse norossa lähteä kauppaan hakemaan, niin onhan se nyt eri asia kuin päivittää someen mustavalkoinen tunnelmakuva viimeisillä voimilla lapsille väännetystä pannarista, kun ei muuta kyennyt tekemään oksentamisen ja paskantamisen lomassa.
Tai kuunnella naapurin öistä riitelyä, kuin katsoa seuraavana aamuna herkkää päivitystä jollain mystisellä mietelauseella höystettynä muistuttaen kaikkia, että vaikka joskus olisi vaikeaa, niin pilvissä on aina hopeareunus.
Tai palauttaa naapuriapuna hoidettu pikkumukula syötettynä ja juotettuna sekaiseen, tölkkejä ja röökintumppeja täynä olevaan kämppään rapulassa ripsivärit poskilla oven avaavalle teinin tasolle jääneelle äidille, kuin katsella kuvia uudesta hiustyylistä (jolla lähdettiin taas lähibaariin miestä hakemaan), ja seuraavan päivän rapulasyöpöttelyä, johon ei tosiaan olisi varaa #lasten kanssa pizzailta#mukavaa muksuille#ihana viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos olen vaikka riidellyt puolison kanssa minä en saa meikata itkuisia silmiäni ja hymyillä, kun lähden sen jälkeen töihin? Ja minun pitää kaikille vastaantulijoille kertoa, että oli riita? Käytännössä täsmälleen samasta asiasta on kysymys.
Ei tietenkään tarvitse paljastaa kaikkea. Sen sijaan on outoa, jos aina riidan jälkeen huudat kovaan ääneen kaikille joka paikassa olevasi puolisosi kanssa onnellisempi kuin koskaan.
Ap
Ja kukas näin on sitten toiminut? Sinähän et ainakaan oman kertomasi perusteella tiedä, onko niitä kaverisi positiivisia päivityksiä edeltänyt riita tms. Ja jos on ollut riitaa puolison kanssa, niin kyllä minä voin ihan hyvin kovaan ääneen huutaa kaikille, miten hyviä sämpylöitä tein. Onko se mielestäsi teeskentelyä?
Ei ole. Olet vain mielestäni tosi tylsä seurattava, jos vain koko ajan hehkutat kovaan ääneen kaikkea elämässäsi.
Ap
No sitten et seuraa. Voi luoja!
Aivan, ja näin varmaan jokunen muukin myös toimii yltiöpositiivisiin päivityksiin kyllästyttyään. Mutta moniko kehtaa myöntää sen ääneen? Tuskin kovin moni.
Ap
Miksi ei kehtaisi, mitä kehtaamista? Olen muutaman laittanut "älä seuraa"- tilaan, en yltiöpositiivisuuden takia vaan koska päivityksissä kiroillaan, haukutaan meitä uskovaisia tyhmiksi ym, ja aivan hyvin kehtaan myöntää sen, nytkin täällä :)
Tarkoitin sitä, että melko korkea kynnys joillekin tuttavalle suoraan, ettet seuraa häntä somessa siksi, ettet hänet tuottamistaan sisällöistä pidä. Nimetön avautuminen helppoa monelle.
Ap
Sinäkö olet sanonut? Miksi?
Sivu oli täynnä rasistista roskaa ja tämä ihminen kysyi miksen enää häntä seuraa. Sanoin syyn sellaisena kuin se oli. En halunnut seurata sellaisia juttuja.
Ap
Eli olet aiemminkin lakannut seuraamasta jotakuta ja kertonut syyn hänelle. Mutta nyt et voi tehdä sitä, koska..?
Koska haluan pitää paremmat välit. Nyt päivitykset eivät ole rasistisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi sun pitäisi samaistua häneen tai hänen elämäänsä? Etkö voi vain hyväksyä, että hän on erilainen kuin sinä? Mun läheisin ystäväni on täysin eri kulttuurista enkä ole koskaan edes yrittänyt samaistua häneen. En tarvitse samaistumista voidakseni olla hänen ystävänsä. Hän kyllä itse kertoo, kun ei voi tehdä jotain asiaa kuten minä (esim alkoholin käyttö).
Saatan olla laiskempi, huonompi ja köyhempi kuin joku muu, mutta en tule kateelliseksi, koska olen riittävän onnellinen omassa elämässäni. Saatan innostua jonkun toisen matkakuvista, että tuonne voisin mennä tai ihastua jonkun ostokseen, että tuon minäkin hankin, tai voin miettiä, että enpä itse haluaisi tuollaista. Kateus kertoo sinulle, ettet elä sellaista elämää jota haluaisit. Ehkä sinun kannattaa miettiä mikä on se asia omassa elämässäsi ja itsetunnossasi joka ei ole kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään ongelmia elämässä joten voisin hyvin hehkuttaa, jos se olisi sometyylini. Terveys, hyvät työpaikat, talo, varakkuus, lomamatkat, siivooja, ei riitoja tai pettämistä jne. Tällaisia ihmisiä on oikeasti olemassa. Toki jonain päivänä meitäkin kohtaa vähintään sairastuminen/ kuolema kuten kaikkia muitakin, mutta en jää odottelemaan sitä vaan keskityn nauttimaan OMASTA elämästäni jonka olen itse rakentanut.
Oletko tosiaan sitä mieltä, että olet itse rakentanut itsellesi elämän, mm. hyvän terveyden :O ? Aika käsittämätöntä ymmärtämättömyyttä minusta tuollainen, naiivia etten sanoisi. Surullista että joku kuvittelee oikasti, että elämänsä on omissa käsissä ja täydessä kontrollissa.
Onneksi minun elämäni on Jumalan varassa, Hän pitää minusta huolen. Silloin jos vaikkapa terveys tai työ menee, ei minulla ole mitään hätää, voin pysyä rauhallisena ja luottaa että asiat järjestyy, kuten tähänkin asti <3
N47
Ei ihminen pysy terveenä, jos ei huolehdi itsestään, joten kyllä se on itse rakennettu säännöllisellä liikunnalla, terveellisellä ravinnolla ja riittävällä levolla.
Ja ihminen joka ei ikinä ole tupakoinut mutta saa keuhkosyövän on tehnyt väärin..? Mitä?
Sairastuin masennukseen. Aloin kommentoida somepäivityksiä ikävästi.
Päätin käydä somessa max vain kerran viikossa.
Nyt voi taas iloita ystävien ja tuttujen onnesta...:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi sun pitäisi samaistua häneen tai hänen elämäänsä? Etkö voi vain hyväksyä, että hän on erilainen kuin sinä? Mun läheisin ystäväni on täysin eri kulttuurista enkä ole koskaan edes yrittänyt samaistua häneen. En tarvitse samaistumista voidakseni olla hänen ystävänsä. Hän kyllä itse kertoo, kun ei voi tehdä jotain asiaa kuten minä (esim alkoholin käyttö).
Kiinnostava ajatus, mutta kiintyminen ihmisiin ja tiettyihin piirteisiin heissä on osittain myös tiedostamatonta, sekoitus persoonallisia mieltymyksiä, omaa historiaa jne. Minua tämä taipumus kätkeä oma haavoittuvuus täysin toisessa jossain määrin vaivaa, vaikka tietoisella tasolla häntä ihan hyvänä tyyppinä pidänkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiinnostava ajatus, mutta kiintyminen ihmisiin ja tiettyihin piirteisiin heissä on osittain myös tiedostamatonta, sekoitus persoonallisia mieltymyksiä, omaa historiaa jne. Minua tämä taipumus kätkeä oma haavoittuvuus täysin toisessa jossain määrin vaivaa, vaikka tietoisella tasolla häntä ihan hyvänä tyyppinä pidänkin.
Ap
Eli kykenet kiintymään vain sellaisiin ihmisiin, jotka ovat varsin samanlaisia kuin sinä itsekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Eli kykenet kiintymään vain sellaisiin ihmisiin, jotka ovat varsin samanlaisia kuin sinä itsekin?
En sanonut noin. Tulkitset liikaa rivien välistä. Tuosta ei ole kyse. Teflonpinta silti hämmentää minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
En sanonut noin. Tulkitset liikaa rivien välistä. Tuosta ei ole kyse. Teflonpinta silti hämmentää minua.
Ap
Älä anna sen hämmentää. Jos ko henkilö olisi vaikkapa japanilainen, tuskin koko elämäsi aikana pääsisit teflonpinnan alle. Älä siis edes yritä vaan hyväksy hänet sellaisena kuin hän on.
Koko päivän av:lla roikkuva ihminen ei voi elää kovin some-vertailukelpoista elämää. Laita netti kiinni ja lähde ulos, niin huomaat, että maailma on kaunis paikka. Minäkin roikun täällä, mutta en ole kenellekään kateellinen, koska nautin elämästäni ihan älyttömästi. En haluaisi olla hiihtämässä Lapissa, vaan ennemmin luen kirjaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Koko päivän av:lla roikkuva ihminen ei voi elää kovin some-vertailukelpoista elämää. Laita netti kiinni ja lähde ulos, niin huomaat, että maailma on kaunis paikka. Minäkin roikun täällä, mutta en ole kenellekään kateellinen, koska nautin elämästäni ihan älyttömästi. En haluaisi olla hiihtämässä Lapissa, vaan ennemmin luen kirjaa kotona.
Omistan älypuhelimen. Ei ole pakko notkua koko päivää tietokoneen ääressä, kun netti kulkee taskussa mukana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et ehkä huono ihminen, mutta vähän yksinkertainen. Ärsyynnytkö myös käsikirjoitetuista romanttisista elokuvista, joissa on onnellinen loppu tai mainoksista, joissa näkyy vain kauniita ihmisiä?
En, koska ymmärrän niiden olevan käsikirjoitettuja ja niillä pyrittävän tiettyihin lopputuloksiin. Sen sijaan en ymmärrä sitä, miksi joku ihminen haluaa ulospäin brändätä elämänsä olevan pelkästään täydellistä.
Ap
Eli kuten oletinkin, olet hieman yksinkertainen. Ei siinä ole mitään outoa, uutta tai ihmeellistä, että ulospäin näytetään vain hyviä asioita itsestään.
Koska halutaan, että muut kadehtii ja pitää täydellisenä. Eli halutaan ylläpitää kulisseja. Hävetään itseä. Ajattele ap, että tuo ihminen häpeää itseään niin paljon, että haluaa peittää sen muilta antamalla kuvan täydellisyydestä. Ei syytä kateuteen.
Se saattaa ehkä olla näin, en tiedä. Minulla on vain usein sellainen tunne, että en saa mistään tästä ihmisestä kiinni. En pysty oikein samaistumaan häneen, kun hän tuntuu pelkältä kiiltokuvalta tuon loputtoman yksitoikkoisen hehkuttamisen takia. Hänen seurassaan tunnet osallistuvasi vain jonkin näytelmän seuraamiseen. Kun muita kuin positiivisia asioita ei tuoda koskaan sanallakaan esiin, niin tuntuu kuin tästä ihmisestä puuttuisi jokin osa. Toki siis pinnan alla voi olla enemmän kuin aavistankaan.
Ap
Puhutko nyt edelleen someprofiilista vai ihmisestä ylipäätään? Jos hän on irl samanlainen, ehkä hän ei vain pidä sinua kovin läheisenä tai hän ei avaudu helposti vaikeista asioista.
Se voi olla. Olemme silti tunteneet jo vuosia ja koko tämän ajan olen tuntenut törmääväni tefloniin. Kaikki asiat kuitataan aina muistuttamalla, että ei positiivisuus kannattaa tms. Paitsi yhden yksittäisen kerran, mutta tämän jälkeen ihminen palasi nopeasti takaisin vanhaan rooliinsa.
Ap
Miksi kaverisi pitäisi avautua sinulle? Oletko yleensäkin noin utelias ihminen? Minulla esimerkiksi ei ole mitään halua avautua omista ongelmistani muille kuin perheenjäsenille ja muille todella läheisille ihmisille, enkä haluaisi kuulla tuttavieni "syvällisten" asioiden ruotimista ollenkaan. Ärsyttää ihmiset, jotka uskoutuvat minulle pyytämättä! Minusta on paljon mukavampaa tietää tuttavista vain pinnallisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et ehkä huono ihminen, mutta vähän yksinkertainen. Ärsyynnytkö myös käsikirjoitetuista romanttisista elokuvista, joissa on onnellinen loppu tai mainoksista, joissa näkyy vain kauniita ihmisiä?
En, koska ymmärrän niiden olevan käsikirjoitettuja ja niillä pyrittävän tiettyihin lopputuloksiin. Sen sijaan en ymmärrä sitä, miksi joku ihminen haluaa ulospäin brändätä elämänsä olevan pelkästään täydellistä.
Ap
Eli kuten oletinkin, olet hieman yksinkertainen. Ei siinä ole mitään outoa, uutta tai ihmeellistä, että ulospäin näytetään vain hyviä asioita itsestään.
Koska halutaan, että muut kadehtii ja pitää täydellisenä. Eli halutaan ylläpitää kulisseja. Hävetään itseä. Ajattele ap, että tuo ihminen häpeää itseään niin paljon, että haluaa peittää sen muilta antamalla kuvan täydellisyydestä. Ei syytä kateuteen.
Se saattaa ehkä olla näin, en tiedä. Minulla on vain usein sellainen tunne, että en saa mistään tästä ihmisestä kiinni. En pysty oikein samaistumaan häneen, kun hän tuntuu pelkältä kiiltokuvalta tuon loputtoman yksitoikkoisen hehkuttamisen takia. Hänen seurassaan tunnet osallistuvasi vain jonkin näytelmän seuraamiseen. Kun muita kuin positiivisia asioita ei tuoda koskaan sanallakaan esiin, niin tuntuu kuin tästä ihmisestä puuttuisi jokin osa. Toki siis pinnan alla voi olla enemmän kuin aavistankaan.
Ap
Puhutko nyt edelleen someprofiilista vai ihmisestä ylipäätään? Jos hän on irl samanlainen, ehkä hän ei vain pidä sinua kovin läheisenä tai hän ei avaudu helposti vaikeista asioista.
Se voi olla. Olemme silti tunteneet jo vuosia ja koko tämän ajan olen tuntenut törmääväni tefloniin. Kaikki asiat kuitataan aina muistuttamalla, että ei positiivisuus kannattaa tms. Paitsi yhden yksittäisen kerran, mutta tämän jälkeen ihminen palasi nopeasti takaisin vanhaan rooliinsa.
Ap
Miksi kaverisi pitäisi avautua sinulle? Oletko yleensäkin noin utelias ihminen? Minulla esimerkiksi ei ole mitään halua avautua omista ongelmistani muille kuin perheenjäsenille ja muille todella läheisille ihmisille, enkä haluaisi kuulla tuttavieni "syvällisten" asioiden ruotimista ollenkaan. Ärsyttää ihmiset, jotka uskoutuvat minulle pyytämättä! Minusta on paljon mukavampaa tietää tuttavista vain pinnallisia asioita.
Kyllä, olen utelias ihminen. Olen lapsesta asti tottunut seuranpitäjän rooliin ja siihen kuuluu kuulumisten vaihtaminen yms. En silti juoruile muille kuulemistani jutuista.
Ap
Ap