Olenko huono ihminen jos ärsyynnyn somen täydellisten ihmisten päivityksistä?
Täydellinen puoliso, täydelliset lapset, täydelliset leivonnaiset, täydelliset ystävät, täydellinen kampaus, täydellinen t-paita... Olenko vain kateellinen ja huono ihminen jos tällainen kuvatulva saa minut kateelliseksi? Ikinä ei tällaisella tyypillä mikään ole missään suhteessa huonosti, vaan kaikki on aina muovisen kaunista superkivaa.
Kommentit (214)
Mä en enää selaa facea kuin kerran viikossa, mesestäkin oon irtautunut kun viestejä tuli liikaa. Instoissa ja muissa en ole.
On vapaampi olo kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et ehkä huono ihminen, mutta vähän yksinkertainen. Ärsyynnytkö myös käsikirjoitetuista romanttisista elokuvista, joissa on onnellinen loppu tai mainoksista, joissa näkyy vain kauniita ihmisiä?
En, koska ymmärrän niiden olevan käsikirjoitettuja ja niillä pyrittävän tiettyihin lopputuloksiin. Sen sijaan en ymmärrä sitä, miksi joku ihminen haluaa ulospäin brändätä elämänsä olevan pelkästään täydellistä.
Ap
Eli kuten oletinkin, olet hieman yksinkertainen. Ei siinä ole mitään outoa, uutta tai ihmeellistä, että ulospäin näytetään vain hyviä asioita itsestään.
Voinhan ollakin... muita aivan näin fanaattisen pakkopositiivisia ihmisiä en vain tunne.
Ap
Tunnethan. Ihan itse teit aiheesta aloituksen.
Nyt tämä meni ohi hilseen.
Ap
Teit aloituksen henkilöstä, joka tekee pelkästään positiivisia somepäivityksiä ja se on jopa mielestäsi liiallista, mutta sitten sanot, ettet tunne yhtäkään tällaista ihmistä.
En tunne muita kuin tämän yhden henkilön, joka käyttäytyy ihan koko ajan somessa tällä tavalla.
Ap
No entä sitten? En minäkään tunne kuin yhden Jarno-nimisen ihmisen, mutta ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Täh? Sinulla on nyt joku ihme juttu päällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi elämään itseni kanssa jos minun päiväni kohokohta olisi täydellinen t-paita tai täydelliset leivonnaiset. En pysty arvostamaan tuon kaltaista elämää. Toivottavasti kaverisi saa vielä asiansa kuntoon.
Minusta on ihan ok iloita tällaisista jutuista, mutta kuormittavaa päivitysten seuraamisesta tekee se, että päivän aivan jokainen hetki on dokumentoitu hirveän hehkutuksen kanssa. Ammattibloggaajatkaan eivät julkaise sisältöjä tätä tahtia.
Ap
No älä seuraa. Nyt se ongelmasi sitten onkin päivitysten tiheys eikä niiden laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et ehkä huono ihminen, mutta vähän yksinkertainen. Ärsyynnytkö myös käsikirjoitetuista romanttisista elokuvista, joissa on onnellinen loppu tai mainoksista, joissa näkyy vain kauniita ihmisiä?
En, koska ymmärrän niiden olevan käsikirjoitettuja ja niillä pyrittävän tiettyihin lopputuloksiin. Sen sijaan en ymmärrä sitä, miksi joku ihminen haluaa ulospäin brändätä elämänsä olevan pelkästään täydellistä.
Ap
Eli kuten oletinkin, olet hieman yksinkertainen. Ei siinä ole mitään outoa, uutta tai ihmeellistä, että ulospäin näytetään vain hyviä asioita itsestään.
Voinhan ollakin... muita aivan näin fanaattisen pakkopositiivisia ihmisiä en vain tunne.
Ap
Eli vaikuttaa siltä, et kaipaat meiltä jotain vahvistusta sun jollekin käsitykselle. Eikö niin et haluat, et me kerrotaan et sen ihmisen elämä on täyttä paskaa oikeesti? (Tms) Se piristäisi sua kummasti. No, minä en ainakaan aio tehdä tätä. Voi olla, että sen ihmisen elämä on oikeesti onnellista ja positiivista. (Vaikka en juurikaan luota noihin päivityksiin itsekään) Koita, ap, keskittyä enemmän omaan elämään ja sen laadun parantamiseen.
Ohis
En oikeastaan. Tuttava oli vain esimerkki. Lähinnä minua kiinnosti se, että kokevatko monet muut näitä asioita tällä tavoin kuin minä vai jotenkin aivan toisin.
Ap
Harva oikeasti laittaa suomeen pilalle menneitä leivonnaisia, lasten sotkuja ja epäedustavia kuvia itsestään. Tämän hahmottaminen on tärkeää. Tärkeää on myös tavoittaa kateutensa tunteet ja ymmärtää, mitä niiden taustalla olevat ajatukset ovat. Miksi täydellisyys ärsyttää ja epätäydellisyys on helpompi kestää? Ovatko vain täydelliset ihmiset riittävän hyviä? Entä jos täydellisyys on joskus näennäistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Teit aloituksen henkilöstä, joka tekee pelkästään positiivisia somepäivityksiä ja se on jopa mielestäsi liiallista, mutta sitten sanot, ettet tunne yhtäkään tällaista ihmistä.
En tunne muita kuin tämän yhden henkilön, joka käyttäytyy ihan koko ajan somessa tällä tavalla.
Ap
No entä sitten? En minäkään tunne kuin yhden Jarno-nimisen ihmisen, mutta ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Ap
Kuten jo sanoin, taidat olla vähän yksinkertainen. Ihmettelet, jos maailmassa joku muu tekee jotain eri tavalla kuin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Ap
Ap
Kuten jo sanoin, taidat olla vähän yksinkertainen. Ihmettelet, jos maailmassa joku muu tekee jotain eri tavalla kuin toinen.
Taidat olla itse vain epäkohtelias. Tällaista juttua palstat ovat täynnä. Ihmiset ihmettelevät milloin mitäkin.
Ap
Eihän siinä mitään pahaa ole, että laittaa faceen positiivisia asioita itsestään. Ei se ole muilta pois, vaan jakaa positiivisuutta muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Eli vaikuttaa siltä, et kaipaat meiltä jotain vahvistusta sun jollekin käsitykselle. Eikö niin et haluat, et me kerrotaan et sen ihmisen elämä on täyttä paskaa oikeesti? (Tms) Se piristäisi sua kummasti. No, minä en ainakaan aio tehdä tätä. Voi olla, että sen ihmisen elämä on oikeesti onnellista ja positiivista. (Vaikka en juurikaan luota noihin päivityksiin itsekään) Koita, ap, keskittyä enemmän omaan elämään ja sen laadun parantamiseen.
Ohis
En oikeastaan. Tuttava oli vain esimerkki. Lähinnä minua kiinnosti se, että kokevatko monet muut näitä asioita tällä tavoin kuin minä vai jotenkin aivan toisin.
Ap
Sinusta ei nyt kyllä ota selvää. Ensin sanot, ettet tunne ketään muuta näin käyttäytyvää, mutta sitten kuitenkin sanot, että tuttava on vain esimerkki, eli ilmeisesti tiedät muitakin kuin tämän yhden.
Aloituksessa ihmettelet pelkästään positiivisia päivityksiä, mutta nyt myöhemmin sanot, että ongelma onkin se, että päivityksiä on niin paljon.
Jos nyt ensin jäsentelisit itsellesi, mikä se ongelma on ja mistä oikeastaan halusit tässä aloituksessa keskustella. Ulkopuolisen silmin on varsin läpinäkyvää, että olisit halunnut nyt porukan intoutuvan haukkumaan tuollaisia ihmisiä ja sanomaan, että et ole huono ihminen vaan hirvittävän älykäs, jolla on oikeasti elämä mallillaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään pahaa ole, että laittaa faceen positiivisia asioita itsestään. Ei se ole muilta pois, vaan jakaa positiivisuutta muillekin.
Näin olen yleensä itsekin suhtautunut ja ilahtunut siitä, että jollain tutulla menee hyvin. Tietyn rajan jälkeen kuitenkin olen huomannut sen, että reaktioni näihin päivityksiin tietyltä ihmiseltä ovat selvästi muuttuneet. Reaktioiden muuttuminen on yllättänyt minut ja saanut pohtimaan asiaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ohis
Ap
Sinusta ei nyt kyllä ota selvää. Ensin sanot, ettet tunne ketään muuta näin käyttäytyvää, mutta sitten kuitenkin sanot, että tuttava on vain esimerkki, eli ilmeisesti tiedät muitakin kuin tämän yhden.
Aloituksessa ihmettelet pelkästään positiivisia päivityksiä, mutta nyt myöhemmin sanot, että ongelma onkin se, että päivityksiä on niin paljon.
Jos nyt ensin jäsentelisit itsellesi, mikä se ongelma on ja mistä oikeastaan halusit tässä aloituksessa keskustella. Ulkopuolisen silmin on varsin läpinäkyvää, että olisit halunnut nyt porukan intoutuvan haukkumaan tuollaisia ihmisiä ja sanomaan, että et ole huono ihminen vaan hirvittävän älykäs, jolla on oikeasti elämä mallillaan.
Ihan miten vain. Kunhan tässä pohdin omiani. Ei ole pakko osallistua keskusteluun, jos se tuntuu vaikealta.
Ap
Miksi pitää katsoa ja miksi pitää uskoa?
Huono ihminen, hyvä ihminen... vähän lapsellista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Ap
Ap
Taidat olla itse vain epäkohtelias. Tällaista juttua palstat ovat täynnä. Ihmiset ihmettelevät milloin mitäkin.
Ap
Ihmettelyssä ei ole mitään vikaa, mutta sinähän et pelkästään ihmettele, vaan arvostelet, vaikkei mitään arvosteltavaa ole. Ja jos ihan tosissasi nyt pelkästään ihmettelet, miksi ihmiset päivittävät pelkästään positiivisia asioita, en varmasti ole ainoa, jonka mielestä olet pelkästään yksinkertainen. Meille kaikille muille asia on ihan päivänselvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen yleensä itsekin suhtautunut ja ilahtunut siitä, että jollain tutulla menee hyvin. Tietyn rajan jälkeen kuitenkin olen huomannut sen, että reaktioni näihin päivityksiin tietyltä ihmiseltä ovat selvästi muuttuneet. Reaktioiden muuttuminen on yllättänyt minut ja saanut pohtimaan asiaa.
Ap
Ihan inhimillistä tuo taitaa olla... Sekin ärsyyntyminen 😀
Vierailija kirjoitti:
Harva oikeasti laittaa suomeen pilalle menneitä leivonnaisia, lasten sotkuja ja epäedustavia kuvia itsestään. Tämän hahmottaminen on tärkeää. Tärkeää on myös tavoittaa kateutensa tunteet ja ymmärtää, mitä niiden taustalla olevat ajatukset ovat. Miksi täydellisyys ärsyttää ja epätäydellisyys on helpompi kestää? Ovatko vain täydelliset ihmiset riittävän hyviä? Entä jos täydellisyys on joskus näennäistä?
Ehkä tämä liittyy ensisijaisesti omaan persoonaan. Tarkkailen yleensä paljon ihmisiä ja sitä kautta muodostan kuvan siitä, miten heidän kanssaan olisi järkevä toimia. Tämä ihminen kuitenkin hämmentää minua, koska hän antaa paljon tietoja itsestään, mutta minulla ei silti ole mitään käsitystä siitä, millainen hän oikeastaan on. Enkä siis tiedä miten hänen seurassaan kannattaisi oikein olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Auttaisiko asiaa, jos alkaisit itsekin miettiä joka päivä vaikkapa viisi kivaa asiaa elämässäsi? Ei sun tarvitse laittaa niistä mitään someen, jos et halua. Mulle itselleni on tärkeää sairauksistani huolimatta - tai ehkä juuri niiden vuoksi - tehdä kivoja asioita ja löytää muutenkin elämästäni hyviä asioita.
- Nro 40 -
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ystäviäni keillä oikeesti on tosi vaikeaa elämässä, mutta päivittävät iloisia asioita fb:hen. Ei se minua mitenkään haittaa. Mukavahan niitä iloisia juttuja on lukea :) Jos päivästä toiseen olisi vain masennuksen esille tuontia, niin olisiko sekään hyvä?
Jos masennus on se mitä elämä on, niin miksi siitä ei ei saisi puhua? Se voi jopa auttaa ihmistä itseään hyvässä lykyssä, että saa puhua masennuksestaan avoimesti ja oivaltaa jotakin uutta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eihän siinäkään ole mitään ihmeellistä, jos ei vain jaksa jatkuvaa imelää lässytystä ja jos jokainen ruoka-annos kuvataan someen. Mutta onko tosiaan kyse nyt tästä, vai jostain muusta. Me muuthan emme sitä tiedä. Aloituksesta sai sen vaikutelman, että hait nyt vikaa sieltä päivityksen tekijästä, koska hän teeskentelee. Mutta jos huomaat, että vika onkin sinussa niin sillehän sitten pitää etsiä syitä jostain muualta kuin sieltä päivityksistä ja tästä teflonystävästä.
Eniten ärsyttää kyllä itseironian puute somepäivityksissä. Ei näin: "Mahtavaa, sain pestyä kaikki ikkunat ja nyt pakkaamaan karibianlomalle!". Näin: "Ei hitto kerrankin ikkunat ajoissa pesty (ennen elokuuta). Ja sitten pakkaamaan selluliitinpeittimiä lomalle!"
Siis miksi tavalliset somepäivitykset olisivat aina jotain todistelua? No sen ymmärrän, että jos viikkotolkulla tulee imelää hanipööjuttua ja sitten pari eroaakin, se on todistelua, mutta miksi ihmeessä kaikki muukin olisi?