Hävettääkö sinua puhua englantia suomalaisten kuullen?
Mutta ei seurassa, jossa on pelkkiä ulkomaalaisia? Tuntuu nimittäin olevan yleistä. Minkä takia suomalaiset haluavat ylläpitää tällaista kollektiivista häpeän ilmapiiriä, vaikka se estää meitä kehittymästä ja vaikka puhumme keskimäärin hyvää englantia? Miksi se on niin hiton noloa, jos ei osaa täydellistä brittiläisen yläluokan aksenttia tai kieliopissa on hiomisen varaa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hävetä, koska englanninkieleni on natiivin tasolla.
Minka englanninkielisen maan natiivin tasolla? Mina asun USAssa ja minulle on tuskaa kuunnella brittien honotusta, usein ei saa mitaan selvaa. Aksentti sekin on.
Minulla on irlantilainen mies ja lapsemme käynyt kansainvälistä koulua. Opettajia eri puolilta maailmaa. Onneksi jenkkiopetkin puhui kunnolla, eikä puhuneet nenäänsä tai ääntään kiristäen,. Amerikkalaiset hyötyisivät suuresti puheopetuksesta, kuinka tuottaa puhetta luonnollisella tavalla.
Britithan juuri puhuvat nenan kautta. :D
Ei hävetä puhua englantia, vaikka en osaa hyvin. Ajattelen vain miltä kuulostaa kun engelsmanni yrittää puhua suomea, ja uskon pärjääväni kuitenkin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hävetä, koska englanninkieleni on natiivin tasolla.
Minka englanninkielisen maan natiivin tasolla? Mina asun USAssa ja minulle on tuskaa kuunnella brittien honotusta, usein ei saa mitaan selvaa. Aksentti sekin on.
Minulla on irlantilainen mies ja lapsemme käynyt kansainvälistä koulua. Opettajia eri puolilta maailmaa. Onneksi jenkkiopetkin puhui kunnolla, eikä puhuneet nenäänsä tai ääntään kiristäen,. Amerikkalaiset hyötyisivät suuresti puheopetuksesta, kuinka tuottaa puhetta luonnollisella tavalla.
Britithan juuri puhuvat nenan kautta. :D
No ei puhu :-)). Nasaalipuhe on tyyppillistä amerikkalaisille, samoin kireä korkea ääni. Mutta kai sitä tottuu amerikkalaiseen puhetyyliin jos siellä asuu,, ja ei enää kuule sitä.
Ei, ei hävetä. Mua hävettää suomalaiset, jotka ovat tikkana arvioimassa toistensa kielitaitoa. Onneksi en asu enää suomessa, niin ei tarvitse sitäkään enää hävetä. Muualla päin ollaan otettuja jos vaikka pari sanaa osaa jotain paikallista kieltä ja yrittää. Suomessa otsa kurtussa kuunnellaan, että nyt toi teki virheen!
Kyllä. Suomalaiset ovat toisilleen niin julmia ja vaativat täydellistä osaamista, muuten ei saisi puhua. Täälläkin aina kirjoitetaan suomalaisten niin kauheasta ja nolosta aksentista ja kielioppivirheiden aiheuttamasta myötähäpeästä. Minulla on amerikkalainen ystävä ja hänen kanssaan en jännitä/häpeä kielitaitoani yhtään, vaikka olen kaukana täydellisestä. Ihmettelen suuresti myös, miksi suomalaisten mielestä suomalainen aksentti ei saisi kuulua yhtään. Hämmästelen tätä siksi, koska minulla on ystäviä ja tuttuja monesta maasta ja kaikilla kyllä kuuluu aksentista, mitä kieltä he puhuvat äidinkielenään.
Ei. Näen tosin suomalaisia ehkä kerran kuussa, kuuntelevat jos kuuntelevat.
Kyllä hävettää ja koitankin vältellä sitä parhaani mukaan.
Yllättäen tänne on kokoontuneet kielitaidoltaan keskivertoa kyvykkäämmät :D
Joo, täällä jos ei osaa täydellistä englantia, saati hyvää, haukutaan hirveäksi juntiksi.
Ei hävetä. Puhun mieheni kanssa englantia, työkielenä englanti ja olen opiskellut englanninkielisessä koulutusohjelmassa jossa puhuimme suomalaisten kanssa usein englantia koska paikalla oli usein ulkomaalaisia. Joskus jatkoimme huomaamatta englanniksi vaikka ulkomaalaisia/kv-opiskelijoita ei ollut enää seurassa. Puhun englantia useammin luin suomea nykyään.
Kyllä hävettää 🙈 minun kieli ei vain jostain syystä taivu sellaiseen kauniiseen englantiin vaan se on juuri sitä töksähtelevää rallienglantia mitä täälläkin niin kovasti parjataan 😔 tiedän että osaisin kertoa asiani ja tulisin ymmärretyksi mutta paineet ovat niin kovat omassa päässä juuri sen takia kun tuota aksenttia niin paljon haukutaan.
Ei hävetä, puhun huonompaa englantia kuin rallikuskit, sanavarastokin on ihan hukassa.
Ihminen, jonka vuoksi englantia joudun käyttämään puhuu vielä huonompaa suomea.
Yleisesti suomalaisten englannintaidosta tämä kielellisesti ei-lahjakas sanoo, että monet hänen alansa suomalaiset puhuvat englantia taitavammin sanan kääntein kuin hän.
Ei lainkaan, miksi hävettäisi? Meidän tulisi olla ylpeitä siitä, että osaamme vieraita kieliä, kovin monessa muussa maassa se, että puhuu edes auttavasti jotain toista kieltä ei ole lainkaan itsestäänselvyys. Jos joku on niin taliaivo, että naureskelee toisten puhumiselle, se on täysin hänen oma ongelmansa, minä puhun ja yritän vaikka keskisormi pystyssä, mutta hiljenemään en suostu.:)
Olen keskitasoa parempi puhumaan ja kirjoittamaan englantia, joten ei minua mitenkään pelota tuoda tätä esille. Englantia kuulee (kouluissa opitun lisäksi) muutenkin joka päivä jostain. En ymmärrä, miten sitä ei joku muka opi.