Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako muovisia pillejä enää käyttää?

Vierailija
30.03.2018 |

On ftalaatteja, mikromuoveja ynnä muuta.

Itse olen tottunut käyttämään pillejä lähes päivittäin, tai ainakin viikonloppuisin virvoitusjuomien, limonadien, sitrushedelmämehujen ja muiden hapokkaiden juomien kohdalla hampaita suojatakseni. Löytyykö jostain pillejä, jotka on tehty vaihtoehtoisista materiaaleista?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä on nahkapilli haaruksissa. Revi siitä.

Vierailija
2/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää? Ei kai niitä ole uskaltanut pitkään aikaan käyttää, merien vuoksikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla logiikalla kaikkii muovinen on hengenvaarallista. Me kuallaan kaikki! Diipadaapa!

Vierailija
4/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenä-mahaletku - mutta, kun se on sitä muovia...😣

Vierailija
5/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta varmuuden vuoksi en käytä mitään muoviastioita.

Vierailija
6/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paperisia pillejä on olemassa :)

Vierailija
7/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et. Minä olen tervejärkinen, asutko kaukana, olisko sulla paljon pillejä?

Vierailija
8/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on metallisia pillejä.

Vierailija
9/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekokaupoissa myytiin ainakin joitain vuosia sitten lasisia pillejä. Teki mieli ostaa yksi ihan vaan testatakseni, saako niitä tiskattua mitenkään puhtaiksi, mutta luovuin ajatuksesta kun huomasin että ne maksoi yli kympin.

Vierailija
10/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä joisi juotaviani pillillä, myöhemmällä iällä huulten ympärystö on ryppyinen kuin mopsin p*räreikä. Eli vastaus on ei. Jätä happamat juomat juomatta.

Vierailija
11/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pakkoko niitä happamia juomia on juoda jatkuvasti? Ne on epäterveellisiä muutenkin kuin hampaille. Ihmisen ruuansulatuselimistö käsittelee juomia eri tavalla kuin ruokia, ja juomien mukana tuleva sokeri on erityisen vaarallista - vaikka se olisi hedelmän omaa sokeria. Sokerittomat limsat on puolestaan yhdistetty tutkimuksessa lihomiseen ja siitä on vahvoja viitteitä, että niiden makeutusaineet vaikuttaa haitallisesti suolistobakteereihin ja sitä kautta terveyteen.

Vierailija
12/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa pelätä muovipillejä, kun luultavasti itse juoma on paljon haitallisempaa. Ja kaupan juomien kohdalla olisin enemmän huolissani siitä, millaisissa pakkauksissa juoma myydään - eihän juoma ole kosketuksissa siihen pilliin kuin pienen hetken. Tietääköhän ap, mitä kaikkea esim. tölkkien sisäpinnoilta voi liueta happamaan juomaan niiden kuukausien aikana, jotka kuluu ennen kuin juoma päätyy tehtaalta ap:n suuhun?

Hiljattain uutisoitiin ihan Ylelläkin, että pullovesissä on tutkitusti mikromuovia - joka on luultavasti peräisin pulloissa käytetyistä muovisista korkeista.

Vierailija
13/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse niin, että laitan kädet tötterölle ja imaisen limsani niiden läpi suuhun. Eipähän taatusti tule mitään kemikaaleja mukana!

Vierailija
14/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin uskaltaa käyttää. Paperiset pillit menevät mössöksi.

Vierailija
15/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä että välittää terveydestään ja haluaa välttää tarpeetonta kemikaalialtistusta. Jotain on kuitenkin pielessä, jos juo jatkuvasti limsaa ja pitää suurimpana ongelmana pillimuovia.

Vierailija
16/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää? Ei kai niitä ole uskaltanut pitkään aikaan käyttää, merien vuoksikaan.

hohhoijaa, ikäänkuin suomalaisten muovijäte jätettäisiin kaatopaikalla polttamatta ja heitettäisiin suomenlahteen, hei kamoon

Vierailija
17/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Clas ohlsonilla ainakin on metallisia. Mukana tulee semmonen pieni pulloharja jolla saa putsattua.

Vierailija
18/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoviset kertakäyttöpillit voisi kieltää EU:n alueella kokonaan. Eihän ne ole kuin kosmeettisia juttuja. Sairaaloissa ja vanhainkodeissa voitaisiin käyttää muista materiaaleista tehtyjä pillejä.

Vapun foliopallot voisi myös kieltää ja ilmapallot tehdä jostain biohajoavasta materiaalista. Sprayserpentiini myös pois, aivan turhaa luonnonvarojen haaskausta.

Paljon on meillä vielä sellaista turhaketta, josta voitaisiin luopua eikä edes kukaan huomaisi mitään. Ilotulitukset voisi hoitaa julkinen puoli, yritykset ja yhdistykset, ei tarttis yksityisten niitäkään ostella.

Vierailija
19/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Granitista saa lasisia pillejä, ehkä ne puhdistuisi astianpesukoneessa. Astianpesukoneaine on kuitenkin emäksisyydeltään vastaava kuin viemärinavausaineet, joten pitäisi kyllä lähteä kaikki.

Vierailija
20/21 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnosta saa keväällä kerättyä erilaisia korsikasveja jotka sopivat pilleiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan