Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin juuri kahden viikon lomamatkalta kaverini kanssa. Oltiin aika lailla 24/7 yhdessä. En tajua, miksi minä lihoin ja hän ei.

Vierailija
29.03.2018 |

Ollaan samanmittaisia, 168-senttisiä. Kaveri on 55-kiloinen, minä 70-kiloinen. Oltiin viikko yhdessä, nukuttiin samassa hotellihuoneessa, liikuttiin yhtä paljon/vähän, syötiin samoja ruokia, herkuteltiin samoilla leivoksilla jne.

Minulle tuli 3 kiloa painoa lisää kahdesta viikosta, kaverille ei mitään. Ajattelin etukäteen, että syön tasan samaa mitä hoikka kaverini, niin en nyt vihdoin ja viimein tällä matkalla sitten liho. Aina jostain syystä lomilla tulee sitä turvotusta ja painoa. Kaveri söi joka päivä jälkiruoan ja aamulla mm. kaksi croissanttia nutellalla, joita en olisi muuten syönyt.

Mitä tälle voi tehdä? Onko aineenvaihduntani jotenkin aivan jumissa ja siksi painoa kerääntyy? Pitääkö minun syödä vähemmän kuin kaverini?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi saattaa olla liikkuvampi kuin sinä. Jo jalkojen heilutus ja vastaava huomaamattomampi liike vie enemmän energiaa kuin täysin paikallaan istuminen. Lisäksi lihakset kuluttavat enemmän energiaa kuin rasva, eli jos kaverisi on urheilullisempaa sorttia lihaksiensa suhteen kuin sinä niin sekin selittää jo energiankulutusta.

Vierailija
2/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se varmaan menee, kuten arvelit. Kaverisi suoli toimi vilkaammin (laskitko myös vessakäynnit?) ja hänellä kenties on enemmän lihasmassaa suhteessa painoon kuin sinulla - eli keho polttaa saatuja kaloreita myös lepotilassa enemmän kuin läski.

Tilanteen tasaamiseksi hankit itsellesi lihasta ja vähennät (tai oikeastaan luovut) maitotuotteista, jotka hidastavat aineenvaihduntaa.... Tietty laihduttaminen ja ruokavalion viilaaminen muutenkin olisi järkevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitte ihan puntarilla yhdessä ja sen jälkeenkin? Katoit millintarkkaan, että söitte aina samat asiat, ette koskaan jättäneet mitään yli, joitte tasan tarkkaan saman verran, ette liikuttaneet käsiänne tai jalkojanne yhtään enenpää? 

taidat unohtaa jotkut pikku naposteltavat joita sinä söit mutta hän ei.

Vierailija
4/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kaverisi tosiaan liikkuu luonnostaan enemmän kuin sinä. Eli juurikin istuessaan heiluttelee jalkojaan ja käsiään, "kiehnää" tuolilla, nousee välillä ylös tai vaihtelee asentoaan. Kävelee edestakaisin, kipaisee hakemaan sitä tai tätä, pyörii ja hyörii, kyykkii ja hyppelee, huitoo käsillään puhuessaan, seisoo, kun sinä istut, kävelee edestakaisin, kun sinä seisot, juoksee ja hyppelee, kun sinä kävelet, kipaiseen sinne tai tänne, kun sinä jäät odottamaan ja käy uimassa, katsomassa maisemia ja ottamassa kuvaa kukkulan päältä, kun sinä nautit auringosta ja hyvästä kirjasta.

Lisäksi hänellä voi olla enemmän lihasta kuin sinulla, vaikka sinä painat sitten ylimääräisen rasvan takia enemmän, jos kaverisi on urheilullinen. Ja asiaan voi hyvinkin vaikuttaa sekin, että sinä olet todennäköisesti jo useammalla kitukuurilla voinut saada aineenvaihduntasi jonkin verran hidastumaan, kun taas aina hoikka kaverisi ei ole kehon toimintaa sotkenut ja kulutus on normaalilla tasolla. Ja pienessä määrin tietysti perimäkin tuo eroja, mutta suurimmaksi osaksi kulutuksen erot ovat ihan itse aiheutettuja.

Vierailija
5/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti kaverisi tosiaan liikkuu luonnostaan enemmän kuin sinä. Eli juurikin istuessaan heiluttelee jalkojaan ja käsiään, "kiehnää" tuolilla, nousee välillä ylös tai vaihtelee asentoaan. Kävelee edestakaisin, kipaisee hakemaan sitä tai tätä, pyörii ja hyörii, kyykkii ja hyppelee, huitoo käsillään puhuessaan, seisoo, kun sinä istut, kävelee edestakaisin, kun sinä seisot, juoksee ja hyppelee, kun sinä kävelet, kipaiseen sinne tai tänne, kun sinä jäät odottamaan ja käy uimassa, katsomassa maisemia ja ottamassa kuvaa kukkulan päältä, kun sinä nautit auringosta ja hyvästä kirjasta.

Lisäksi hänellä voi olla enemmän lihasta kuin sinulla, vaikka sinä painat sitten ylimääräisen rasvan takia enemmän, jos kaverisi on urheilullinen. Ja asiaan voi hyvinkin vaikuttaa sekin, että sinä olet todennäköisesti jo useammalla kitukuurilla voinut saada aineenvaihduntasi jonkin verran hidastumaan, kun taas aina hoikka kaverisi ei ole kehon toimintaa sotkenut ja kulutus on normaalilla tasolla. Ja pienessä määrin tietysti perimäkin tuo eroja, mutta suurimmaksi osaksi kulutuksen erot ovat ihan itse aiheutettuja.

Kaikki nämä totta. Kaveri on eläväinen ja "puhuu käsillään", kuten italialaiset. Liikuttiin kyllä samoissa kohteissa, eli en jäänyt rannalle makoilemaan, kun kaveri lähti lenkille tai muuta sellaista.

Kaveri on kyllä lihaksikas, minä löysä. Äh, ehkä sitten pitää hankkia ne lihakset kaloreita kuluttamaan!

ap

Vierailija
6/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin tuon teininä, kun olin kaverin kanssa kuukauden kielikurssilla. Syötiin ja liikuttiin tismalleen yhtä paljon. Kaveri laihtui kuukauden aikana kaksi kiloa, minä lihoin saman verran. Oltiin melkein päivälleen saman ikäisiä ja pituisia.

Vierailija
7/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama juttu. Nyt myöhemmin tiedän, että ruuansulatukseni ei ole yhtä tehokas eikä lymfakiertokaan ja nauttimani liiat ravintoaineet (eivät kalorit vaan ne ravintoaineet, joita elimistö ei ehdi käsitellä) eivät suinkaan tule kakkana ulos vaan ovat imeytyneet suolistosta kehoon ja ne on varastoitu sinne odottamaan myöhempää prosessointia (jota ei tule koskaan, jos joka päivä syön sen verran, mitä keho ehtii käsitellä). 

Vierailija
8/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle kertyy kilot helpommin kuin hänelle. 

Vierailija
9/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestettä.

Ei parissa viikossa tule kolmea kiloa ainakaan rasvaa tai sitten saa syödä aika reilusti roskaa.

Vierailija
10/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme viikon all inc. lomalla ja teini 17v veti ruokaa ja herkkuja kaksin käsin. Siis järjettömät määrät. Limsaa meni litra kaupalla joka päivä. Suurin osa ajasta maattiin auringossa uima-altaalla kuin ellun kanat ja sielläkin teini veti pizzaa, ranskalaisia ja jätskiä ym. allasbaarista.

Teini on omasta mielestään liian laiha ja oli innoissaan että nyt tulee pari kiloa lisää. Juu ei tullut grammaakaan. Paino tasan sama kotiin tullessa kun matkaan lähtiessä.

Minulle ja miehelle tuli +2kg molemmille vaikka söimme paljon vähemmän. Ja minä sentään kävin joka päivä vesijumpassakin ;) Tosin me vanhemmat joimme myös alkoholia niin ehkä ne kilot tuli siitä.

Vierailija
11/11 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin lihomaan vasta 2.lapsen jälkeen +35v. ja sitä ennen söin enemmän kuin mieheni joka on kuitenkin minua 25cm pitempi ja 30kg painavampi.

Nuorena kaikki kaverit ihmetteli miten voikin syödä noin paljon ja painaa niin vähän. En tiedä koska en edes harrastanut liikuntaa. Aineenvaihdunta on ihme asia. Tosin en ollut mikään läpipasko.

Nykyään syön paljon vähemmän kuin ennen ja terveellisemmin mutta olen painavampi kuin koskaan elämäni aikana. Elämä 5kymppisenä!