Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasta kiusataan ja mukiloidaan koulussa. Miten puuttuisit?

Vierailija
28.03.2018 |

Tilanne siis se, että ekaluokkalainen kummipoikani on koulukiusattu. Kiusaajia on sekä omalta luokalta että rinnakkaisluokalta. Pahin kiusaaja on samalla luokalla, mutta luokan vaihto tuskin tässä tapauksessa auttaisi.

Poika on ihana, fiksu, kaikin puolin kiva ja tavallinen lapsi. On epäselvää mistä kiusaaminen varsinaisesti on alkanut. Poika itse arvelee, että jokin selkkaus syksyllä liikuntatunnilla laukaisi asian ja sen jälkeen on aina vain lisääntyvästi nälvitty ulkonäöstä, harrastuksista, vastauksista tunneilla, kantelusta opettajalle, vaatteista jne. Mukaan on tullut koulumatkalla seuraaminen ja tuuppiminen, ilkeät haukkumalaput tungettu taskuun ja reppuun, syljeskelyä päin, kenkien piilotusta yms. Nyt tilanne on sellainen ettei poika millään haluaisi edes kouluun enää mennä. On apea ja arka, vaikka ennen oli iloinen ja puhelias.

Opettaja on puuttunut useasti asiaan ja puhutellut, samoin rehtori. Hankalaa tässä on se, että kiusaaja/t onnistuvat aina puuhastelemaan tihutöitään niin ettei aikuinen nää. Pahimman kiusaajan vanhemmille on myös henk.koht. kummilapseni vanhemmat soittaneet. Ei mitään tehoa, kiistävät kaiken ja syyttävät kummipoikaani. Mitä tässä enää voi tehdä?

Alkaa todella sappi jo kiuhua. Mitä tekisitte? Näin tämä ei voi missään nimessä jatkua, joten jotain täytyisi keksiä.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko asiasta tehdä rikos ilmoituksen? Eihän nyt ekaluokkalaisen kanssa voida olla jo kädettömiä? Kiusaajan vanhemmat eivät ota asiaa riittävän vakavasti.

Vierailija
2/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi nyt ekaluokkalaisten kiusaamiseen pystyvän puuttua! Rehtoria pitää painostaa, tai ottaa yhteys johonkin ylemmälle taholle, jos ei hoida hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkintapyymtö poliisille pahoinpitelystä ja toisaalta opettajien osalta virkavelvollisuuden laiminlyönnistä.

Vierailija
4/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää, sydämeen sattuu lukea näitä juttuja!

Kun lapseni oli vielä päiväkodissa, oli siellä kaksi poikaa, jotka kiusasivat kaikkia. Huutelivat, nimittelivät ja haukkuivat vaatteita jne. Sanoin tästä henkilökunnalle ja pojille pidettiin puhuttelu ja mulle sanottiin, että kerro jos jatkuu. Toisen kerran sama homma, taas puhuttelu. Kolmannella kerralla kun kuulin poikien haukkuvan yhden tytön vaatteita (lällättelivät vaatteista jotain), menin sanomaan taas asiasta. Pihalla oli vakkari-sijainen, joka katsoi mua kuin vähä-älyistä ja sanoi ”niinhän ne kiusaa kaikkia, mutta minkäs teet?”. Tuossa kohtaa mulla napsahti, ei voi olla, ettei 4-5v penskoja edes yritetä enää saada kuriin! Kävelin noiden poikien luo, kyykistyin, katsoin heitä silmiin ja sanoin, että tuo päänaukominen loppuu nyt, tajuatteko, se loppuu tasan nyt ja jos vielä uskallatte jatkaa, niin sen jälkeen tiedätte jatkaneenne. Pojat tuijotti mua hiljaa suut auki eivätkä sanoneet mitään. En ehkä toiminut oikein tän nykyajan päänsilittelykulttuurin mukaan, mutta ei nuo pojat enää ainakaan mun lasta nälvineet enkä nähnyt heidän enää tekevän sitä muillekkaan.

Voi olla, että toimisin tuolla samalla tavalla toistekkin jos muu ei auta.

Vierailija
5/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi tehdä rikosilmoituksen. Varsinkin, kun muut keinot on jo käytetty, niin poikaa pitää auttaa. Jos ei mikään auta, niin muuttaa muualle, jolloin koulupiiri vaihtuu. Asiaan täytyy puuttua, kumma että koulussa ei tehdä mitään. Ei ole niin vaikeata seurata lapsia, koska tilanne  jo tiedetään.

Vierailija
6/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mikään muu auta, niin menisin kotiovelle ja vanhempia nekkuun.

Vierailija
7/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin juuri ehdottaa, että kummitäti tai kummipojan vanhemmat menee kytikselle koulun nurkalle ja sanoo koulumatkalla kiusaajille pari hyvin valittua uhkail... ei kun sanaa.

Vierailija
8/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapseni oli vielä päiväkodissa, oli siellä kaksi poikaa, jotka kiusasivat kaikkia. Huutelivat, nimittelivät ja haukkuivat vaatteita jne. Sanoin tästä henkilökunnalle ja pojille pidettiin puhuttelu ja mulle sanottiin, että kerro jos jatkuu. Toisen kerran sama homma, taas puhuttelu. Kolmannella kerralla kun kuulin poikien haukkuvan yhden tytön vaatteita (lällättelivät vaatteista jotain), menin sanomaan taas asiasta. Pihalla oli vakkari-sijainen, joka katsoi mua kuin vähä-älyistä ja sanoi ”niinhän ne kiusaa kaikkia, mutta minkäs teet?”. Tuossa kohtaa mulla napsahti, ei voi olla, ettei 4-5v penskoja edes yritetä enää saada kuriin! Kävelin noiden poikien luo, kyykistyin, katsoin heitä silmiin ja sanoin, että tuo päänaukominen loppuu nyt, tajuatteko, se loppuu tasan nyt ja jos vielä uskallatte jatkaa, niin sen jälkeen tiedätte jatkaneenne. Pojat tuijotti mua hiljaa suut auki eivätkä sanoneet mitään. En ehkä toiminut oikein tän nykyajan päänsilittelykulttuurin mukaan, mutta ei nuo pojat enää ainakaan mun lasta nälvineet enkä nähnyt heidän enää tekevän sitä muillekkaan.

Oikein teit. Hyvä että pidit lapsesi puolia ja olit rohkea.

Vierailija
9/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mit tekisimme. Pitääkö tätä kysyä todella?

Tässä askeleet, seuraavaan mennään jos edellinen ei toimi:

- Puhutte opettajalle, rehtorille yms...

- Otatte kiusaajat puhutteluun vaikka koulun jälkeen. Olette asiallisia mutta jämäkkiä.

- Toistatte puhuttelun ja sanotte että tämä on viimeinen varoitus.

- Teette kiusaajat naurun alaiseksi vaikka välitunnilla

- Toistatte edellisen

- Annatte kiusaajille selkään

Vierailija
10/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama kokemus kuin vastaajalla #4. Päässäni napsahti kun satuin sattumalta kosketusetäisyydelle alakouluikäisestä kiusaajasta. Otin käsivarresta kiinni sen verran kovaa, että karkuun ei kannattanut yrittää mutta sen verran kevyesti, että jälkiä ei jäänyt. Luin silmiin katsoen tyypille madon luvut. Sanoilla tuskin oli merkitystä, enemmänkin vaikutti se, että silmistäni ei valoa juuri pilkottanut. Se napsahdus oli juuri niin kuin nelonenkin sanoo, ihan kun olisi pääkatkaisijasta käännetty. Kiusaaminen loppui oman lapseni kohdalla tähän.

Olen myös savustanut päiväkotiryhmään sopeutumattoman yksilön ulos päiväkodista. Päiväkotiryhmän vetäjä, päiväkodin johtaja ja ostopalvelun päiväkodeista vastaava johtaja olivat voimattomia koska eivät olleet nähneet eivätkä kuulleet mitään. Kantelin kaupungille. Ei mitään. Soitin uudestaan kaupungille. Sitten lapsi kertoi, että kiusaaja oli siirretty pois päiväkodista. Aamen.

Molemissa tapauksissa minulta kysyttiin, mitä päiväkodin/koulun henkilökunnan pitäisi mielestäni tehdä. Tälläiseen keskusteluun ei pidä lähteä mukaan. Sanoin, että minulla ei ole itselläni mitään koulutusta eikä kokemusta isojen lapsiryhmien kanssa toimimisesta joten en osaa auttaa. Sen sijaan olen työelämässä oppinut, että jos on työhön liittyviä ongelmia niin niiden kanssa käännytään esimiehen puoleen. Tätä pitää tehdä kunnes löytyy ratkaisu. Kaikenlaista johtajatitteliä voi tulla eteen mutta niistä ei pidä välittää. Keskity vain siihen, että kiusaaminen loppuu.

Tsemppiä. Hali.

Vierailija
11/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein teit. Hyvä että pidit lapsesi puolia ja olit rohkea.

Kiitos, vaikka kyllä mä pari päivää tuon jälkeen panikoin, että tuleeko vihaista puhelua jos pojat kertovat tapahtuneesta. Mutta mä en antaisi oman lapseni kiusata, en anna kenenkään kiusata häntä, enkä katso vierestä kenenkään kiusaamista puuttumatta! Jos näkisin isompia lapsia kiusaamassa, niin sanoisin varmaan vielä kovemminkin suutuspäissäni.

Ap voisi myös ottaa yhteyttä lastensuojeluun, jos kiusaajien vanhemmat eivät saa lapsiaan kuriin. Myös koululta tehdään lasu jos muut keinot eivät auta.

Vierailija
12/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoituksen ja lasun,vaikka poliisi saattaa tehdä myös lasun

Vierailija
13/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskisin kaverin käydä pyöräyttämässä kiusaajia tukasta.

Vierailija
14/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkintapyymtö poliisille pahoinpitelystä ja toisaalta opettajien osalta virkavelvollisuuden laiminlyönnistä.

Mistä helvetin virkavelvollisuuden laiminlyönnistä? Opettajahan on ap:n kertoman mukaan puuttunut tilanteeseen. Jos ei oppilas tottele, ei se opettajan virkavirhe ole :D Voi elämä näitä ääliöitä. Mitä meinasit, että opettajan virkaan kuuluu? Seurata oppilaita koulumatkalla vai ihan saattaako pitäisi kotiovelle? Hankalaksi menee kun luokkakootkin kasvavat. Pitäisikö myös hallinnoida kaikkien kännyköitä ettei sitä kautta kiusata? Mätkiä kiusaava oppilas kostoksi siihen kuntoon ettei enää hakkaa ketään?

Jos on kiusaamiseen puututtu, puhuteltu, kotiin ilmoitettu, jälki-istuntoa annettu niin nykylainsäädännöllä ei paljon muuta voi. Tiesitkö, että nykykoulussa ei hakata karttakepillä sormille, edes kiusaajia. Ei se huonokäytöksinen häirikkö opettajan virhe ole, vaan niiden tampioiden, jotka ovat hänet tähän maailmaan väsänneet. Kyllä se opettajakin mieluusti lähettäisi häirikön kuuseen, ei se kiusaaja ja jatkuva asioiden selvittely mikään ilo ole opettajallekaan.

Virhe on yksinomaan vanhempien ja siksi lasu kuvioihin mahdollisimman nopeasti. Kenties poliisikin jos on väkivaltaa ollut. Sen jälkeen ottaisin ohjat omiin käsiin ja aiheuttaisin kiusaajalle sen päiväisen säikäytyksen, ettei inahtaisikaan lapseni suuntaan. Perhe myös hankaluuksiin, jotta tajuavat ettei tästä pääse luikertelemaan vain kiistämällä kaiken. Lasujen tehtailu on siihen erinomainen väline.

Vierailija
15/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihon väristä

Vierailija
16/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä helvetin virkavelvollisuuden laiminlyönnistä? Opettajahan on ap:n kertoman mukaan puuttunut tilanteeseen. Jos ei oppilas tottele, ei se opettajan virkavirhe ole :D Voi elämä näitä ääliöitä. Mitä meinasit, että opettajan virkaan kuuluu? Seurata oppilaita koulumatkalla vai ihan saattaako pitäisi kotiovelle? Hankalaksi menee kun luokkakootkin kasvavat. Pitäisikö myös hallinnoida kaikkien kännyköitä ettei sitä kautta kiusata? Mätkiä kiusaava oppilas kostoksi siihen kuntoon ettei enää hakkaa ketään?

Jos on kiusaamiseen puututtu, puhuteltu, kotiin ilmoitettu, jälki-istuntoa annettu niin nykylainsäädännöllä ei paljon muuta voi. Tiesitkö, että nykykoulussa ei hakata karttakepillä sormille, edes kiusaajia. Ei se huonokäytöksinen häirikkö opettajan virhe ole, vaan niiden tampioiden, jotka ovat hänet tähän maailmaan väsänneet. Kyllä se opettajakin mieluusti lähettäisi häirikön kuuseen, ei se kiusaaja ja jatkuva asioiden selvittely mikään ilo ole opettajallekaan.

Virhe on yksinomaan vanhempien ja siksi lasu kuvioihin mahdollisimman nopeasti. Kenties poliisikin jos on väkivaltaa ollut. Sen jälkeen ottaisin ohjat omiin käsiin ja aiheuttaisin kiusaajalle sen päiväisen säikäytyksen, ettei inahtaisikaan lapseni suuntaan. Perhe myös hankaluuksiin, jotta tajuavat ettei tästä pääse luikertelemaan vain kiistämällä kaiken. Lasujen tehtailu on siihen erinomainen väline.

Nyt nousi näköjään kiusaajapenskan vanhemmalla oikein perinteinen kokoomusraivo, kun eihän meidä hellanduudelia saa moittia.

Vierailija
17/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa sille nysverölle kuinka lyödään niin että sattuu.

Vierailija
18/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rehtorille kertominen ainakaan mitään auta kun nykyiset rehtorit on niin munattomia että jo ekaluokkalaiset vain nauraa niille. Ennenmuinoin rehtorin kansliaan joutumista sentään pelättiin.

Vierailija
19/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin lapsen potkunyrkkeilykurssille.

Vierailija
20/38 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaamiselle stoppi vaikka väkisin kirjoitti:

Polttaisin kiusaajien vanhempien autot tai löisin pataan. Tietysti ensin keskustelu asiasta mutta tämä jos mikään ei muuttuisi. 

Mahtaa sinulla olla iso pata jos sinne mahtuisit auton lyömään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme