Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako epäterveelliset elämäntavat omaava äiti sairaita lapsia?

Vierailija
28.03.2018 |

En halua siis kritisoida ketään, mutta kunhan mietityttää.
Meillä ei ole suvussa mitään kummempaa sairautta. Äitini sai 4 tervettä lasta, minut mukaanlukien.
(ei ole tupakoinut päivääkään elämässään, ei ollut ylipainoinen, söi monipuolisesti eikä juonut alkoholia raskauden aikana)
Tätini on ollut tupakoitsija koko elämänsä, nuoresta asti (ei tietenkään raskauden aikana, ei myöskään juonut raskauden aikana) Söi aina hyvin yksitoikkoista ruokaa (siis oikeasti vain perunaa ja lihaa, ei kasviksia)
Eikä ollut liikunnallinen. Ylipainoakin oli hieman. Hänen lapsensa syntyi hyvin sairaana, ja allergisena erittäin monelle asialle.
Eli kysymykseni on, jos vuosikausia altistaa kehonsa epäterveellisille elämäntavoille, (vaikka eläisi ilman nautintoaineita raskauden aikana) voiko se pistää asiat hieman sekaisin ihan koko kropassa, jolloin sikiön kehitys on myös "vaarassa"?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemuksia? Kertomuksia asiasta. Ja en halua mollata/ tuomita tällä ketään. Olen vain kiinnostunut.

Vierailija
2/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti oli ketjupolttaja ja varmaankin myös joi jotain odotusaikana, vaikkei olisi varsinaisesti ryypännyt. Minulla on runsaasti sairauksia, synnyin ns. terveenä. Sairauksia alkaa tulla ikääntyessä, ensimmäiset jo pari-kolmekymppisenä.

Vierailija
4/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äiti oli ketjupolttaja ja varmaankin myös joi jotain odotusaikana, vaikkei olisi varsinaisesti ryypännyt. Minulla on runsaasti sairauksia, synnyin ns. terveenä. Sairauksia alkaa tulla ikääntyessä, ensimmäiset jo pari-kolmekymppisenä.

:o ahaa, kiitos vastauksesta

Vierailija
5/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tämä on tutkittu tosiasia.

Vierailija
6/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli kysymykseni on, jos vuosikausia altistaa kehonsa epäterveellisille elämäntavoille, (vaikka eläisi ilman nautintoaineita raskauden aikana) voiko se pistää asiat hieman sekaisin ihan koko kropassa, jolloin sikiön kehitys on myös "vaarassa"?"

Korkeintaan voi nostaa joitain riskejä aavistuksen, mutta pääosin nämäkin äidit synnyttää ihan terveitä lapsia, onneksi. Samoin voi käydä toki toisinpäin eli superterveellisesti elänelle syntyy sairaita lapsia. Ei voi minusta tehdä mitään päätelmiä yksilötapauksista, että ahaa, lapsi sairas, se johtuu varmaan elintavoista. Ellei nyt sitten ole raskauden aikana ryypännyt tms selvää sikiövaurioiden aiheuttajaa.

Vierailija
7/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tosi moni ottaa nokkiinsa heti, kun kuulen mitä esimerkiksi ystävät ovat kertoneet raskausajan tupakoinnista, tai muuten vaan tupakoinnista.

Kaverin kaveri villiintyi, kun raskaana ollessaan ei halunnut lähteä mukaan johonkin kevyeen aktiviteettiin, sillä pelkäsi vahingoittavansa vauvaa, johon kaveri totesi että ei varmaan se tupakointikaan ole kovin hyväksi. :I

Vierailija
8/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän vähän epäterveellisesti, kun syön mitä sattuu ja liikunta satunnaista, ja on diabetes ja ylipainoa ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Molemmat lapset saivat ns. puhtaat paperit tutkimuksessa, että onko diabeteksen mahdollisuus, ja ovat normaalipainoisia eivätkä ole sairastelleet paljoa, ei esim. korvatulehduksia tai muita, tavallisia nuhakuumeita vain. Joten voisin sanoa että ei välttämättä saa sairaita lapsia vaikka olisi äiti sairas tai elää epäterveellisesti, jos se ei ole huumeiden käyttöä, tupakointia tms. Voisin lisätä, että toista en imettänyt, pumppasin pulloon kolmisen kuukautta maitoa, mutta nuoremman olen imettänyt yli vuoden ikään asti. Molemmat ihan hyvässä kunnossa kasvun ja kaiken muunkin suhteen, eivät ole ylipainoisia eikä mitään allergioita.

Vierailija
9/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elän vähän epäterveellisesti, kun syön mitä sattuu ja liikunta satunnaista, ja on diabetes ja ylipainoa ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Molemmat lapset saivat ns. puhtaat paperit tutkimuksessa, että onko diabeteksen mahdollisuus, ja ovat normaalipainoisia eivätkä ole sairastelleet paljoa, ei esim. korvatulehduksia tai muita, tavallisia nuhakuumeita vain. Joten voisin sanoa että ei välttämättä saa sairaita lapsia vaikka olisi äiti sairas tai elää epäterveellisesti, jos se ei ole huumeiden käyttöä, tupakointia tms. Voisin lisätä, että toista en imettänyt, pumppasin pulloon kolmisen kuukautta maitoa, mutta nuoremman olen imettänyt yli vuoden ikään asti. Molemmat ihan hyvässä kunnossa kasvun ja kaiken muunkin suhteen, eivät ole ylipainoisia eikä mitään allergioita.

Hyvä tietää, kiitos! :)

Vierailija
10/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lukisi vaikka jotain oikeaa, tutkimukseen pohjautuvaa artikkelia aiheesta? Eihän toisten mutu-arveluista tule hullua hurskaammaksi.

Näin yleisesti voi vain sanoa, että terveet elämäntavat ovat hyvä asia, mutta ei takuu terveydestä tai lasten terveydestä. Sattuma ja ulkoiset olosuhteet vaikuttavat hurjasti sairastumiseen. Ihmisen sisällä elää esimerkiksi valtavat määrät bakteereja, jotka ovat ihan omia organismejaan, suuri osa sinusta ei siis ole edes omia solujasi, vaan nuo organismit elävät siellä omaa elämäänsä, vuorovaikutuksessa, yhteistyössä ja sodassa omien solujesi kanssa.

Vierailija
11/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset yhdeksän kuukautta -dokumenttisarjassa (Yle Prisma) oli juttua siitä, kuinka äidin ruokavalio/elämäntavat hedelmöityksen hetkellä vaikuttavat sikiön kehitykseen ja jopa lapsen elinikään. Mitä parempi ruokavalio, sitä pitempi elämä lapsella. Saattaa olla Areenassa tuo ohjelma!

Vierailija
12/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat äidin huonoista elämäntavoista osansa saaneet sairastuvat vasta myöhemmin. Tupakansavu voi aiheuttaa lapselle aikuisena mm. hedelmättömyyttä ja kaihin. Äidit eivät tosiaan voi hengähtää helpotuksesta, vaikka vauva saisi syntyessään 10 pistettä. Ongelmia voi tulla ja usein tulee, myöhemmin. Valitettavasti.

Vierailija
13/13 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka ja alkoholi tutkitusti vahingoittavat sikiötä. Itse en pystynyt syömään juuri mitään raskausaikana pahoinvoinnin vuoksi ja hemppa 80, lapsi kuitenkin terve.