Onko lastenhoitajalla yläikärajaa?
Olen huolissani iäkkäästä sukulaisestani, tai oikeammin sanottuna koko tästä kuviosta:
Sukulaisen naapurustossa asuu yksinhuoltajaäiti, jolla on noin 5-vuotias lapsi. Äiti tekee vuorotyötä ja ilmeisesti omat tukiverkot ovat vähissä, sillä hän pyytää aina välillä naapurilta lastenhoitoapua joko aikaisin aamulla tai hyvinkin myöhään illalla kun omat työvuorot sitä vaativat. Paikkakunnalla on myös vuorohoitopäiväkoti, mutta onhan se nyt helpompaa ottaa naapuri hoitajaksi. Sukulaiseni on kuitenkin iäkäs, ja vaikka ikäisekseen reipas, kohtalaisen terve ja selväpäinen, niin tottakai se rasittaa jos pitää vahtia eläväistä muksua useamman tunnin ajan ja varsinkin jos oma nukkumaanmenoaika on jo ohitettu.
Itse en tajua sitä, eikö lapsen äiti ymmärrä tässä olevan kyse myös hirvittävän isosta vastuusta. Entä sitten jos jotain tapahtuu, siellähän on lastensuojeluihmiset paikalla alta aikayksikön.
Sukulainen ei ilmeisesti itse koe tulevansa hyväksikäytetyksi eikä halua että asiaan puututaan. Palkkaa hänelle ei makseta, vaan hän katsoo jotenkin asian hoituvan sillä että saa sitten vastaavasti naapuriapua. En halua myöskään kertoa hoitajan ihan tarkkaa ikää tunnistamissyistä, mutta miten vanhalle ihmiselle itse jättäisit oman lapsesi hoitoon? 60-vuotiaalle? 70? 80? Tai melkein yheksänkymppiselle?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vanha hoitaja on jo sinänsä lastensuojeluilmoituksen peruste. Sääntöjä ei kannata lähteä rikkomaan vaan hoitaa lapsensa tiptop jos ei halua joutua tekemisiin viranomaisten kanssa ja mahdollisesti menettää lapsensa huoltajuuden.
Missä on määritelty se liian vanhan hoitajan raja? Päteekö se myös sukulaisiin eli saako 75v isoäiti hoitaa lapsenlasta illalla vai onko se lasun paikka?
Mistä löydä nämä tiedot, koska epäilen, että meillä naapurissa on samantapainen kuvio kuin ap kertoo ja tarvitse mustaa valkoisella lastenhoitaja ikärajasta. Epäilen, että se on eläkeikä eli 63 vuotta, sitä vanhemmalle ei saa lastaan jättää, mutta mistä löytyy fakta?
Ja sitten esim. yli 70-vuotias ortopedi Sakari Orava tekee vaativia kirurgisia leikkauksia mutta lasta ei hänelle saisi jättää vahdittavaksi X)
Tuossa edellä sanottiin, että liian vanha hoitaja on lasun peruste. Nyt pitäisi saada tietää, että mikä se liian vanha on, koska edellisellä kirjoittajalla oli tämä fakta tiedossa.
Ei sellaista ole. T: päiväkodin lastenhoitajan sijaisuuksia tekevä 68-vuotias eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyään saa tehdä töitä 68v, jos haluaa? Onhan sairaaloissa eläkeläisiä töissä, tuuraamassa. Minunkin äitini hoiti lapsia lomilla, oli ollut jo kauan eläkkeellä, enkä epäillyt ettei pärjäisi.
t.hoitsu eläkkeelläSaa vanhemmaksikin kuin 68 v. Joissakin julkisissa tehtävissä työsuhde päättyy 68 v, mutta esim sijaisena voi toimia edelleen. Monet lääkärit pitävät vielä vastaanottoa yli 70 vuotiaina.
Yksityisyrittäjänä voi pyöritellä omaa firmaa niin kauan kuin jaksaa, tätini piti kauppaa yli 8-kymppisenä.
Turussa on/oli parturi-kampaaja, joka teki töitä yli 80-vuotiaana. Hänestä oli joskus lehdessä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko asia todella sinulle? Tästä tulee sellainen mielikuva, että sinun mielestäsi on olemassa joku ikäraja sille, että ihminen saa itse päättää omista asioistaan ja että sukulaisesi on nyt ylittänyt sen rajan ja siksi sinä haluaisit päättää siitä, mitä hän saa omalla ajallaan tehdä ja mitä ei.
Sitä kutsutaan myös holhoamiseksi ja se on rumaa.
Sinun "sukulaisesi" saa auttaa naapuriaan niin paljon kuin haluaa ja jos ei halua, hän saa itse käydä keskustelut naapurinsa kanssa. Hän on ai-kui-nen.
Ja kun on aikuinen, on lupa tehdä myös tyhmiä asioita. Tai asioita, joita joku toinen ei ymmärrä. Sillekään sinä et voi mitään.
Sinulla on lupa toimia vasta, kun sukulaisesi on oikeudessa todettu kyvyttömäksi hoitamaan omia asioitaan - ja siinäkin tapauksessa vain jos nimenomaan sinut on määrätty edunvalvojaksi.
Sitä odotellessa suosittelen keskittymään omaan elämääsi.
No tuo on taas sinun käsityksesi asiasta ja toki olet siihen oikeutettu. Kuten sanoin aiemmin, ihan kaikkea ei voi täällä kertoa just mahd tunnistamissyistä. Aiemmin sanoin myös, että olen huolissani *koko kuviosta*, siis myös siitä mahdollisuudesta, että hoitolapselle voi sattua mitä vaan kun hän ei ole sillä tavalla läheinen hoitajan kanssa eikä välttämättä usko puhetta ja tottele samalla tavalla kuin ehkä oma tutumpi sukulaislapsi tottelisi. Ja toisekseen, koska hoitoajat on niin äärimmäisiä, niin vanha hoitaja torkahtelee siellä joka tapauksessa vaikkei pitäisi, ja sinä aikana voi saada vaikka mitä tuhoa aikaan, jos huono tuuri sattuu.
Ja tätä juuri ajan takaa itsekin: en ole halunnut holhota. Jos olisin, olisin tietysti tehnyt jo jotakin. Tähän asti olen ollut sitä mieltä, että asianosainen pystyy itse harkitsemaan tilanteen, mutta nyt kun ikää tulee koko ajan lisää, niin näyttää siltä ,että kognitiiviset kyvyt on jo heikentyneet. Sen vuoksi juuri, että hän ei joko muista omia sovittuja menojaan vaan kun hoitokeikkaa tarjotaan, hän ei ikään kuin osaa sanoa ei vaan ottaa sen vastaan ja sitten harmittelee kun ei pääsekään johonkin omaan sovittuun juttuunsa tai tosiaan on ihan pihalla useamman päivän kun on joutunut valvomaan. Mä nyt vaan sanon omana mielipiteenäni, että vaikka molemmat on aikuisia, niin tää yh-äiti on kuitenkin siinä iässä, että hänen pitäis paremmin olla kokonaistilanteen tasalla eikä sälyttää vastuuta tälle vanhukselle.
Kyse on siis ihmisestä, jonka omat lapsenlapsetkin on jo siinä iässä, että heilläkin voisi olla lapsenlapsia. Eli hän voisi hoitaa samanikäistä lapsenlapsenlapsenlastaan noin teoriassa. Kyse ei ole mitenkään erityisen lapsirakkaasta eikä alalla työskenneelleestä ihmisestä, joten senkin vuoksi juuri tuntuu, että aloite tulee aina just siltä tarvitsijalta ja hän vaan dumppaa lapsen itselleen helpoimpaan paikkaan. Seuraa ei ainakaan siltä suunnalta ole tarjolla, sillä huoltajalla on vuorotyö.
Mutta jos sä nyt saamiesi tietojen perusteella haluat leimata minut kyyläksi, jolla ei ole omaa elämää, niin siitä vaan. Mun mielestä vaan on luonnollisempaa olla huolissaan ensisijaisesti omasta sukulaisestaan ja toisekseen siitä, millainen kokonaisriski tää kuvio oikein on. Omat huolet kyllä kulkee siinä sivussa, kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vanha hoitaja on jo sinänsä lastensuojeluilmoituksen peruste. Sääntöjä ei kannata lähteä rikkomaan vaan hoitaa lapsensa tiptop jos ei halua joutua tekemisiin viranomaisten kanssa ja mahdollisesti menettää lapsensa huoltajuuden.
Missä on määritelty se liian vanhan hoitajan raja? Päteekö se myös sukulaisiin eli saako 75v isoäiti hoitaa lapsenlasta illalla vai onko se lasun paikka?
Mistä löydä nämä tiedot, koska epäilen, että meillä naapurissa on samantapainen kuvio kuin ap kertoo ja tarvitse mustaa valkoisella lastenhoitaja ikärajasta. Epäilen, että se on eläkeikä eli 63 vuotta, sitä vanhemmalle ei saa lastaan jättää, mutta mistä löytyy fakta?
65 vuotta on eläikä ja riippuu myös lapsen iästä.
Eläke kertyy tällä hetkellä 68 ikävuoteen asti, mutta ei silloinkaan ole pakko hakea eläkettä, vaan voi jatkaa töissä. Vanhuuseläkkeellä oleva voi kuitenkin käydä myös halutessaan töissä.
Olen myös sitä mieltä, että tuo vanhuksen kunto ratkaisee, miten jaksaa lapsia hoitaa. Toinen asia on sitten se, että onko tuo kuitenkin jonkinlainen hyväksikäyttösuhde? Kyllä minulla olisi kynnys pyytää lasteni vakituiseksi hoitajaksi ilman korvausta ketään vierasta. Onko tuo vanhus noita kilttejä ihmisiä, jotka suostuvat mihin vain?
Olin itse joskus samankaltaisesta tilanteessa, kun yläkerran naapuri tyrkkäsi (kysymättä) minulle hoitoon 1v ja 4 v lapsensa. Heillä oli joku tyttö lastenhoitajana kotona ja välillä tyttö jätti tulematta. Olin itse kotona äitiyslomalla, 2 kk ja 3 v lasteni kanssa. Tuo 4 v oli ollut meillä monta kertaa leikkimässä, tuota äitiä en tuntenut ollenkaan muuta kuin ulkonäöltä. Kolmannen kerran kun tuo äiti seisoi ovellani, niin sanoin, että sorry, en voi ottaa enää lapsia.
Olen monta kertaa ihmetellyt tuon yläkerran naapurin röyhkeyttä. Muutimme myöhemmin pois ko paikkakunnalta, joten en tiedä heidän kuvioitaan myöhemmin.
Mutta onhan noita röyhkeitä hyväksikäyttäjiä.
Kuuluuko asia todella sinulle? Tästä tulee sellainen mielikuva, että sinun mielestäsi on olemassa joku ikäraja sille, että ihminen saa itse päättää omista asioistaan ja että sukulaisesi on nyt ylittänyt sen rajan ja siksi sinä haluaisit päättää siitä, mitä hän saa omalla ajallaan tehdä ja mitä ei.
Sitä kutsutaan myös holhoamiseksi ja se on rumaa.
Sinun "sukulaisesi" saa auttaa naapuriaan niin paljon kuin haluaa ja jos ei halua, hän saa itse käydä keskustelut naapurinsa kanssa. Hän on ai-kui-nen.
Ja kun on aikuinen, on lupa tehdä myös tyhmiä asioita. Tai asioita, joita joku toinen ei ymmärrä. Sillekään sinä et voi mitään.
Sinulla on lupa toimia vasta, kun sukulaisesi on oikeudessa todettu kyvyttömäksi hoitamaan omia asioitaan - ja siinäkin tapauksessa vain jos nimenomaan sinut on määrätty edunvalvojaksi.
Sitä odotellessa suosittelen keskittymään omaan elämääsi.