Onko lastenhoitajalla yläikärajaa?
Olen huolissani iäkkäästä sukulaisestani, tai oikeammin sanottuna koko tästä kuviosta:
Sukulaisen naapurustossa asuu yksinhuoltajaäiti, jolla on noin 5-vuotias lapsi. Äiti tekee vuorotyötä ja ilmeisesti omat tukiverkot ovat vähissä, sillä hän pyytää aina välillä naapurilta lastenhoitoapua joko aikaisin aamulla tai hyvinkin myöhään illalla kun omat työvuorot sitä vaativat. Paikkakunnalla on myös vuorohoitopäiväkoti, mutta onhan se nyt helpompaa ottaa naapuri hoitajaksi. Sukulaiseni on kuitenkin iäkäs, ja vaikka ikäisekseen reipas, kohtalaisen terve ja selväpäinen, niin tottakai se rasittaa jos pitää vahtia eläväistä muksua useamman tunnin ajan ja varsinkin jos oma nukkumaanmenoaika on jo ohitettu.
Itse en tajua sitä, eikö lapsen äiti ymmärrä tässä olevan kyse myös hirvittävän isosta vastuusta. Entä sitten jos jotain tapahtuu, siellähän on lastensuojeluihmiset paikalla alta aikayksikön.
Sukulainen ei ilmeisesti itse koe tulevansa hyväksikäytetyksi eikä halua että asiaan puututaan. Palkkaa hänelle ei makseta, vaan hän katsoo jotenkin asian hoituvan sillä että saa sitten vastaavasti naapuriapua. En halua myöskään kertoa hoitajan ihan tarkkaa ikää tunnistamissyistä, mutta miten vanhalle ihmiselle itse jättäisit oman lapsesi hoitoon? 60-vuotiaalle? 70? 80? Tai melkein yheksänkymppiselle?
Kommentit (46)
Mun lapsi on perhepäivähoitajalla, joka täyttää seuraavaksi 67 v. Ei todellakaan mitään ongelmaa.
Eläkeikä on 65 ja monessa ammatissa saa tehdä töitä vielä 70-vuotiaaksi asti. Tällaisia töitä on tilintarkastaja, kirurgi ym.
Lääkärinähän voi toimia melkein vaikka kuinka kauan...
Tosiaan, jos on huonokuntoinen ihminen niin, ei pärjää nuorempanakaan nopealle vipeltäjälle. Täytyy varmaan katsoa aina tilannekohtaisesti. Lisäksi täytyy katsoa, onko vilkas tie ja ranta lähellä.
Eikös nykyään saa tehdä töitä 68v, jos haluaa? Onhan sairaaloissa eläkeläisiä töissä, tuuraamassa. Minunkin äitini hoiti lapsia lomilla, oli ollut jo kauan eläkkeellä, enkä epäillyt ettei pärjäisi.
t.hoitsu eläkkeellä
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyään saa tehdä töitä 68v, jos haluaa? Onhan sairaaloissa eläkeläisiä töissä, tuuraamassa. Minunkin äitini hoiti lapsia lomilla, oli ollut jo kauan eläkkeellä, enkä epäillyt ettei pärjäisi.
t.hoitsu eläkkeellä
Monessa työssä saa olla eläkeiässäkin. Mun työpaikalla oli opettaja, joka oli 75-vuotias.
Mun lasten koulussa (alakoulu) käy usein 71-vuotias opettaja tuuraamassa.
Nuorikin voi olla huono hoitaja, jos ei kanna vastuuta. Eikä kaikki nuoret ole välttämättä hyvässä kunnossa. Jos ei iäkkäämmän voi tai saa hoitaa lapsia, niitä ei hoida enää kukaan. Nuoremmathan ovat töissä. Aina on vanhemmat katsoneet lapsien perään jo kyläyhteisöissäkin. Tietenkin jokainen oman kuntonsa mukaan, jos on sairas ei pysty nuorempanakaan hoitamaan tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vanha hoitaja on jo sinänsä lastensuojeluilmoituksen peruste. Sääntöjä ei kannata lähteä rikkomaan vaan hoitaa lapsensa tiptop jos ei halua joutua tekemisiin viranomaisten kanssa ja mahdollisesti menettää lapsensa huoltajuuden.
Missä on määritelty se liian vanhan hoitajan raja? Päteekö se myös sukulaisiin eli saako 75v isoäiti hoitaa lapsenlasta illalla vai onko se lasun paikka?
Mistä löydä nämä tiedot, koska epäilen, että meillä naapurissa on samantapainen kuvio kuin ap kertoo ja tarvitse mustaa valkoisella lastenhoitaja ikärajasta. Epäilen, että se on eläkeikä eli 63 vuotta, sitä vanhemmalle ei saa lastaan jättää, mutta mistä löytyy fakta?
Ja sitten esim. yli 70-vuotias ortopedi Sakari Orava tekee vaativia kirurgisia leikkauksia mutta lasta ei hänelle saisi jättää vahdittavaksi X)
Tuossa edellä sanottiin, että liian vanha hoitaja on lasun peruste. Nyt pitäisi saada tietää, että mikä se liian vanha on, koska edellisellä kirjoittajalla oli tämä fakta tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vanha hoitaja on jo sinänsä lastensuojeluilmoituksen peruste. Sääntöjä ei kannata lähteä rikkomaan vaan hoitaa lapsensa tiptop jos ei halua joutua tekemisiin viranomaisten kanssa ja mahdollisesti menettää lapsensa huoltajuuden.
Missä on määritelty se liian vanhan hoitajan raja? Päteekö se myös sukulaisiin eli saako 75v isoäiti hoitaa lapsenlasta illalla vai onko se lasun paikka?
Mistä löydä nämä tiedot, koska epäilen, että meillä naapurissa on samantapainen kuvio kuin ap kertoo ja tarvitse mustaa valkoisella lastenhoitaja ikärajasta. Epäilen, että se on eläkeikä eli 63 vuotta, sitä vanhemmalle ei saa lastaan jättää, mutta mistä löytyy fakta?
Ja sitten esim. yli 70-vuotias ortopedi Sakari Orava tekee vaativia kirurgisia leikkauksia mutta lasta ei hänelle saisi jättää vahdittavaksi X)
Entäs sitten, kun isä on 70-vuotias? Voiko Jenni käydä enää missään, kun ei voi jättää vauvaa isälle. Isä kyllä kelpaa tasavallan johtoon, mutta se on pientä lapsen hoidon rinnalla :D
On eri asia onko oma isovanhempi kysymyksessä tai maksun saava perhepäivähoitaja. Vieras on vieras.
Jos on vieras naapurinmummo joka ei ilkeä kieltäytyä jos on hyvä manipuloimaan ja valittamaan esim. rahanpuutetaan yms tämä yh-naapuri, niin kyllähän siinä pitäisi vähän käydä peräänkatsomassa. Kulujakin saattaa olla jos mummo ruokkii lasta yms.; jotkut ovat kyllä hyviä hyväksikäyttämään jos annetaan. Tee tarkastuskäynti ja ole siellä joskus muutamia tunteja seuraamassa tilannetta ja mitä tänä naapuri puhuu mummolle. Jos tilanne on muutaman kerran kuukaudessa joku tunti mutta että jatkuvasti....
Vierailija kirjoitti:
t.hoitsu eläkkeellä
Saa vanhemmaksikin kuin 68 v. Joissakin julkisissa tehtävissä työsuhde päättyy 68 v, mutta esim sijaisena voi toimia edelleen. Monet lääkärit pitävät vielä vastaanottoa yli 70 vuotiaina.
Yksityisyrittäjänä voi pyöritellä omaa firmaa niin kauan kuin jaksaa, tätini piti kauppaa yli 8-kymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö että sukulainen testamenttaa varansa tuolle yh:lle ja lapselleen..
No höps. Ei ollut mitään tuollaista edes mielessä, mutta sitä pelkään, että jommallekummalle sattuu jotain. Lapsi on kuitenkin niin pieni, ettei osaa hälyttää apua. Ja jos taas lapselle sattuu, niin miten hoitotäti/äiti pääsisi siitä yli, ja mitä tosiaan silloin tapahtuisi vastuiden kannalta?
-ap-
Ja Niinistö teki itse vauvan 69-vuotiaana!
😂 no ehkä se on jaksamisesta eikä iästä kiinni...
Kyllä yli 90-vuotiaskin voi olla lasten kanssa jos pitää siitä ja voimat kestää. Enemmän olisin huolissani vanhemmista jotka jättävät lapsensa 16 vuotiaan teinitytön hoivaan. Ei sillä että teinin hoiva välttämättä huonoa olisi mutta sillä iäkkäällä hyväkuntoisella mummolla tai papalla on kokemusta omista lapsista ja lapsenlapsista ja varsinkin jos niistä on kysymys niin silloin ehdoton valinta on isovanhempi.
Mun 84 v anopin hoiviin voisin hyvin viisivuotiaan jättää.
Mummo käy pari kertaa viikossa vesijumpassa, tavallisessa jumpassa sekä lenkkeilee päivässä enemmän kuin minä. Ja pää pelaa.
Mutta hän ehkä poikkeaa keskivertoikäisestään.
Moni on vuodepotilaana terveyskeskuksen vuodeosastolla. Tai hoivakodin dementiaosastolla.
Ap, kysy sukulaiseltasi, miten hän tilanteen kokee. Kyllä tuon ikäinen osaa kertoa, virkistääkö vai väsyttääkö lapsen vierailut. Älä tee päätöksiä sukulaisesi puolesta, jos hän on itse niihin kykenevä.
Kiitos tähänastisista mielipiteistä.
Itselleni oli näitä lukiessa yllätys, miten moni suhtautuu niinkin positiivisesti hyvin vanhaan hoitajaan. Mutta toisaalta, ettehän te tiedä enkä tiedä itsekään kaikkia yksityiskohtia.
Sitä juuri olen yrittänyt välttää, etten puuttuisi ulkopuolisena liikaa asiaan. Kun en ole lähiomainen eikä vanhus ole holhouksen alla, niin puuttumiskeinoja ei oikein edes ole.
Muutaman yksityiskohdan haluan kuitenkin vielä lisätä:
- ei ole sentää kyse kokopäivähoidosta, vaan pikemminkin siitä että hoitoajat on kovin hankalia. Eli vuorotyöstä johtuen ilmeisesti just ne ikävimmät ajat kun ei viitsisi roudata lasta vuorohoitopäiväkotiin. Lapsi saattaa olla ensin muutama tunnin päiväsaikaan jossain tuttavaperheessä leikkimässä ja sitten ilta/yövuoro napsahtaa tälle eläkeläiselle.
- Sitten kun pitäisi pysytellä hereillä puolilleöin tai myöhempäänkin, niin ymmärrettävästi seuraava(t) päivä(t) menee sitten ihan harakoille kun vanhus yrittää saada paikattua univelkaansa. Peruu omia menojaan ja harrastuksiaan, ja ainakin kerran on missannut lääkärikäynnin ihan vain siksi, että nukkui päikkäreitä kotona.
- Varmasti hän haluaakin itse hoitaa, periaatteessa siis, mutta itselläni on sellainen kuva, ettei myöskään kehtaisi kieltäytyä pyynnöstä. Tai sitten myös yliarvioi omaa jaksamistaan, jolloin käy just niin kuin yllä mainitsin. Sinnittelee kyllä "vuoron" loppuun, mutta toipumiseen kuluu sitten suhteettomasti aikaa.
- Jotenkin tuntuu ehkä että hän yrittää tällä tasoittaa jotain karman lakia. Itse oli vuosikymmeniä sitten samassa tilanteessa eli yksinhuoltajana kun töissä piti kuitenkin käydä.
- Ei saa mitään rahapalkkaa hoitokeikoista.
Itselleni on ehkä suurin ihmetyksen paikka just se, että eikö tää aikuinen äiti itse tajua omaa pöljyyttään ilman että jonkun pitäis hänelle puhua asiasta.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Itselleni oli näitä lukiessa yllätys, miten moni suhtautuu niinkin positiivisesti hyvin vanhaan hoitajaan. Mutta toisaalta, ettehän te tiedä enkä tiedä itsekään kaikkia yksityiskohtia.
Sitä juuri olen yrittänyt välttää, etten puuttuisi ulkopuolisena liikaa asiaan. Kun en ole lähiomainen eikä vanhus ole holhouksen alla, niin puuttumiskeinoja ei oikein edes ole.
- ei ole sentää kyse kokopäivähoidosta, vaan pikemminkin siitä että hoitoajat on kovin hankalia. Eli vuorotyöstä johtuen ilmeisesti just ne ikävimmät ajat kun ei viitsisi roudata lasta vuorohoitopäiväkotiin. Lapsi saattaa olla ensin muutama tunnin päiväsaikaan jossain tuttavaperheessä leikkimässä ja sitten ilta/yövuoro napsahtaa tälle eläkeläiselle.
- Sitten kun pitäisi pysytellä hereillä puolilleöin tai myöhempäänkin, niin ymmärrettävästi seuraava(t) päivä(t) menee sitten ihan harakoille kun vanhus yrittää saada paikattua univelkaansa. Peruu omia menojaan ja harrastuksiaan, ja ainakin kerran on missannut lääkärikäynnin ihan vain siksi, että nukkui päikkäreitä kotona.- Varmasti hän haluaakin itse hoitaa, periaatteessa siis, mutta itselläni on sellainen kuva, ettei myöskään kehtaisi kieltäytyä pyynnöstä. Tai sitten myös yliarvioi omaa jaksamistaan, jolloin käy just niin kuin yllä mainitsin. Sinnittelee kyllä "vuoron" loppuun, mutta toipumiseen kuluu sitten suhteettomasti aikaa.
- Jotenkin tuntuu ehkä että hän yrittää tällä tasoittaa jotain karman lakia. Itse oli vuosikymmeniä sitten samassa tilanteessa eli yksinhuoltajana kun töissä piti kuitenkin käydä.- Ei saa mitään rahapalkkaa hoitokeikoista.
Itselleni on ehkä suurin ihmetyksen paikka just se, että eikö tää aikuinen äiti itse tajua omaa pöljyyttään ilman että jonkun pitäis hänelle puhua asiasta.
-ap-
Jos tämä äiti saa jotain vastapalveluksia. Ehkä auttaa jossain, mitä tämä vanhempi ei pysty tekemään. On seurana, juttelee. Moni on kuitenkin kovin yksinäinen. Jos he tukevat toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sitten kun pitäisi pysytellä hereillä puolilleöin tai myöhempäänkin, niin ymmärrettävästi seuraava(t) päivä(t) menee sitten ihan harakoille kun vanhus yrittää saada paikattua univelkaansa. Peruu omia menojaan ja harrastuksiaan, ja ainakin kerran on missannut lääkärikäynnin ihan vain siksi, että nukkui päikkäreitä kotona.- Varmasti hän haluaakin itse hoitaa, periaatteessa siis, mutta itselläni on sellainen kuva, ettei myöskään kehtaisi kieltäytyä pyynnöstä. Tai sitten myös yliarvioi omaa jaksamistaan, jolloin käy just niin kuin yllä mainitsin. Sinnittelee kyllä "vuoron" loppuun, mutta toipumiseen kuluu sitten suhteettomasti aikaa.
- Jotenkin tuntuu ehkä että hän yrittää tällä tasoittaa jotain karman lakia. Itse oli vuosikymmeniä sitten samassa tilanteessa eli yksinhuoltajana kun töissä piti kuitenkin käydä.- Ei saa mitään rahapalkkaa hoitokeikoista.
-ap-
Jos tämä äiti saa jotain vastapalveluksia. Ehkä auttaa jossain, mitä tämä vanhempi ei pysty tekemään. On seurana, juttelee. Moni on kuitenkin kovin yksinäinen. Jos he tukevat toisiaan.
Siis äiti auttaa tätä vanhusta omalla tavallaan.
Ikä on vain numero pätee tässäkin asiassa. Asia erikseen jos ikä tuo mukanaan ongelmia kuten muistivaivoja. Sitäpaitsi jos sukulaisesi ei koe sitä rasitteeksi tai hyväksikäytöksi niin mitä asia sinulle kuuluu?
Hänellä oli varmaan joku fyysinen vamma jos ei 3-vuotiasta saa kiinni. Tuonikäisiä on ihan työelämässäkin lasten parissa.