Miten saisin lapsen syömään ripeämmin?
Lapsi on aina ollut hidas ja nirsokin syömään. Jos ruoka ei ole hyvää, niin hän ei syö,vaikka olisi nälkä. Sitten, kun ruoka maistuu, hän syö todella hitaasti. Yhtä omenanpalaa voi natustaa poskessa vaikka kuinka monta minuuttia. Iltapalan hitaaseen mussutteluun voi mennä tunti.
Jos ruokailutilanteessa on vähänkin häiriöitä, lapsi ei pysty keskittymään syömiseen. Toisaalta hän syö monipuolisesti, mausteisia ruokia, mielellään kasviksia, jne. Mauton ruoka ei maistu.
Asiasta on tullut ongelma lapsen aloitettua päiväkodissa. Ruokailuun on toisaalta varattu liian lyhyt aika. Toisaalta lapsi ei keskity syömään, kun ensin ruoan saaneet popsii lautasen tyhjäksi 10 minuutissa ja sitten lähtevät leikkimään. Ongelma on myös se, että päiväkodissa ruoka lienee usein varsin mausteetonta eikä lapsi sikälikään syö sitä.
Miten saada lapsi syömään ateriansa reippaasti?
Kommentit (49)
Rajoitatte syömiseen käytettyä. Aikaa esim. vartti ja sitten pois pöydästä.
Oothan varma,että lapsella ei ole mitään rakenteellista vikaa nenä-, nielu- tai kurkku alueella. Tai jotain nielemisen-ongelmia?
Ei lapsi tyhmä ole. Jos ruokailuun käytettävää aikaa ei rajaa mitenkään, menee helposti koko päivä niitä limasia leivänkannikoita ja omenanpaloja imeskellessä, eikä sellainen oo edes terveellistä. Ala rajoittamaan ruoka-aikaa. Kerää ruat pois pöydästä kun aika on kulunut loppuun, ja selitä lapselle miksi sille jäi mahdollisesti vielä nälkä. Älä silti varsinaisen ruokailuhetken aikana hoputa, se on vaan stressaavaa ja lapsi jää tuijottelemaan ja miettimään. Kyllä se aikaa myöden oppii imuroimaan sapuskat maaruunsa ihmismäisessä ajassa.
Lapsen pakottaminen istumaan pöydässä ei toimi. Ketään kun ei voi pakottaa syömään, jos toinen ei avaa suuta, minkäs teet.
Olen miettinyt ruokailuajan rajoittamista. Vartissa lapsi ei kyllä saa kolmea suullista enempää.syötyä ja hän on kovin hoikka. Mitäs sitten teen, kun.verensokeri laskee, kun ei ole syönyt ja alkaa siksi kiukuttelu?
Vierailija kirjoitti:
Oothan varma,että lapsella ei ole mitään rakenteellista vikaa nenä-, nielu- tai kurkku alueella. Tai jotain nielemisen-ongelmia?
Ei ole. Olen.lääkärissä tätä kysynyt.
Mihin sinulla on kiire?
T. Äiti joka tekee kuolemaa
Vierailija kirjoitti:
Perheen ainokainen, otaksun?
Näin. Mutta niin olin minäkin elämäni ekat 8 vuotta eikä minulla ollut syömisen kanssa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pakottaminen istumaan pöydässä ei toimi. Ketään kun ei voi pakottaa syömään, jos toinen ei avaa suuta, minkäs teet.
Olen miettinyt ruokailuajan rajoittamista. Vartissa lapsi ei kyllä saa kolmea suullista enempää.syötyä ja hän on kovin hoikka. Mitäs sitten teen, kun.verensokeri laskee, kun ei ole syönyt ja alkaa siksi kiukuttelu?
Siinähän kiukuttelee. En kyllä ymmärrä tuota verensokerihässäkkää nykymuksuilla. Koko ajan pitää olla lappamassa jotain hemmetin mehuja ja keksejä naamaan että ne pysyis hiljaa ja kiltisti... Sellaisella touhullahan vaan palkitaan siitä raivoamisesta. Kiukuttelu kun ei nyt normiterveellä mukulalla läheskään aina johdu siitä maagisesta verensokerista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen ainokainen, otaksun?
Näin. Mutta niin olin minäkin elämäni ekat 8 vuotta eikä minulla ollut syömisen kanssa ongelmaa.
Niin tarkoitin sitä, että nyt sinulla äitinä on aikaa tehdä asiasta ongelma.
T 3 lapsen äiti
Hitaat syöjät ovat hoikempia, lisäksi se on terveellistä vatsalle. Aivoilla kestää hetki tajuta että vatsa on täynnä ja nopeasti syömällä tulee helposti syötyä liikaa. Varmaan löytyisi linkkejä mutta en viitsi kaivaa. Varaa ruokailuun tarpeeksi aikaa kotona ja kysy päiväkodilta voisiko lapsesi olla ensimmäisten joukossa saamassa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli mukavuuden haluisena et ole valmis muuttamaan tilannetta? Elätte tietenkin ne kiukut läpi jos todellisia muutoksia haluat.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on säännöllinen ateriarytmi ja ruoka on kuitupitoista, kasviksia, jne ei tule niitä verensokereiden vaihteluja. Vartissa ehtii syömään sen minkä ehtiin.
Ei ruokailun pidä olla pienellä lapsella kiireinen hetki. Olen pienten ryhmän lastentarhanopettaja ja meillä nimenomaan pyritään siihen, että kaikki päivän ateriahetket ovat rauhallisia ja kiireettömiä. Ketään ei hoputeta kesken ruuan, koska eihän meillä ole mihinkään kiire, ja hoputtaminen on ahdistavaa. Osa lapsista on verkkaisempia syöjiä ja jotkut nakertavat jotain näkkileipää ties miten pitkään, mutta meillä siirrytään porrastetusti nukkariin ja hitaammat nakertavat saavat syödä rauhassa omaan tahtiin. Kyllä sen sitten huomaa kun lapsi ei enää syö, ja ruuat voi kerätä pois.
Kaikille tekisi oikeasti hyvää syödä hitaasti, mutta yhteiskunta on tietysti sellainen, että kaikkien pitäisi lappaa ruoka mahdollisimman nopeasti kitusiinsa, koska kiire kiire kiire....
Vierailija kirjoitti:
Kaikille tekisi oikeasti hyvää syödä hitaasti, mutta yhteiskunta on tietysti sellainen, että kaikkien pitäisi lappaa ruoka mahdollisimman nopeasti kitusiinsa, koska kiire kiire kiire....
Tunti jo vähän liiottelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on säännöllinen ateriarytmi ja ruoka on kuitupitoista, kasviksia, jne ei tule niitä verensokereiden vaihteluja. Vartissa ehtii syömään sen minkä ehtiin.
Vartti on kyllä todella lyhyt aika lapsen ruokailulle. Harva aikuinenkaan syö noin nopeasti.
Jesarilla kiinni tuoliin, suu auki ja kauhaa sisään