Mikä on mielestäsi ylinopeutta?
Kuinka suuren nopeudenylituksen lasket ylinopeudeksi? Kaikilla menee se viisari joskus pari pykälää kielletyn puolelle, tämä on ihan inhimillistä ja normaalia. Rangaistavuuden raja taitaa olla 7kmh yli, päiväsakkojen raja 20kmh yli.
Entä ajatko aina mittarin mukaan suurinta sallittua nopeutta, vai huomioitko mittarivirheen, n. 3kmh maantienopeudessa?
Kommentit (22)
Semmoinen ylitys josta ei selviä sakoilla vaan lähtee ajokortti
Mittarin mukaan 10 yli ajelen. Siitä mittarivirhe ja automaattinen virhevähennys pois niin nopeus on jotain 4 yli
Itseasiassa jo 1 km/h ylinopeus (virhe miinustettuna) on rangaistavaa, mutta poliisilla on noin pienillä ylityksillä päätäntävalta siihen että huomauttaako vai antaako sakon.
Useimmat taitavat vain antaa huomautuksen mutta tunnen kyllä (nyt jo eläkkeelle jääneen) konstaapelin joka oli todella tarkka noissa.
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen ylitys josta ei selviä sakoilla vaan lähtee ajokortti
Sille ei taida olla mitään tiettyä rajaa, vaan riippuu päiväsakkojen määrästä ja ajotilanteesta. Itse olen ajanut tutkaan 36 yli eikä kortti lähtenyt.
Tämä on yksi suurimmista ongelmista liikenteessä. Siis se, että jotkut olettavat, että ylinopeus on mielipidekysymys.
Mä katson nopeuden navigaattorista. Ajan esim 80 rajoitusalueella navigaattorin mukaan 80km/h jolloin mun autoni mittari näyttää että ajaisin 90km/h.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa jo 1 km/h ylinopeus (virhe miinustettuna) on rangaistavaa, mutta poliisilla on noin pienillä ylityksillä päätäntävalta siihen että huomauttaako vai antaako sakon.
Useimmat taitavat vain antaa huomautuksen mutta tunnen kyllä (nyt jo eläkkeelle jääneen) konstaapelin joka oli todella tarkka noissa.
https://oikeus.fi/tuomioistuimet/karajaoikeudet/fi/index/rikosasiat/seu…
Tuolla kerrotaan että vasta 15 ylitys olisi rangaistavaa, mutta olen myös kuullut ap:n mainitseman 7 yli.
Lait ei koske minua, olen kova ukko ja jos joku kuolee niin oma vikansa
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa jo 1 km/h ylinopeus (virhe miinustettuna) on rangaistavaa, mutta poliisilla on noin pienillä ylityksillä päätäntävalta siihen että huomauttaako vai antaako sakon.
Useimmat taitavat vain antaa huomautuksen mutta tunnen kyllä (nyt jo eläkkeelle jääneen) konstaapelin joka oli todella tarkka noissa.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/poliisi-kertoo-milloin-ylinopeudesta-t…
7 yli niin tulee sakko.
Hiukan yli 20 rajoituksen päälle mittarin mukaan kun ajelee niin rikesakolla selviää. Ohittaessa sitten ei mittaria vilkuilla.
Jos on kiire niin sitten kovempaa.
Suomen ärsyttävän holhousmentaliteetin mukaan varmuuden vuoksi aivan liian alhaiseksi laitetut keinotekoiset rajoitukset ovat kyllä sellaisia että ei hermo kestäisi ajaa niiden mukaan.
Yli 25v ollut kortti ja ylinopeudella ajettu koko se aika.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi suurimmista ongelmista liikenteessä. Siis se, että jotkut olettavat, että ylinopeus on mielipidekysymys.
Vähän sama asia kuin pyöräilykypärän käyttö. Jos se ei ole rangaistavaa niin se on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan yli 20 rajoituksen päälle mittarin mukaan kun ajelee niin rikesakolla selviää. Ohittaessa sitten ei mittaria vilkuilla.
Jos on kiire niin sitten kovempaa.
Suomen ärsyttävän holhousmentaliteetin mukaan varmuuden vuoksi aivan liian alhaiseksi laitetut keinotekoiset rajoitukset ovat kyllä sellaisia että ei hermo kestäisi ajaa niiden mukaan.
Yli 25v ollut kortti ja ylinopeudella ajettu koko se aika.
Tää. Rikesakot kestää aina.
Nopeusmittarissa 80 ja 100 km/h viivojen väli on 15 mm. Nopeusmittarin neulan paksuus on 3 mm. Luulin että tärkeintä olisi seurata liikennettä, eikä mittarin neulan paksuuden verran tapahtuvaa nopeuden vaihtelua.
Miksi muuten nopeusmittarissani maksimi on 240 km/h, kun
1. Suomessa maksiminopeus on 120 km/h
2. autoni huippunopeus lienee 170 km/h
Tuossa kyselyssä olisi pitänyt huomioida rajoitus. On ihan eri ajaa 40 km/h aluella +10 kuin esiemerkiksi 100 km/h rajoituksella maantiellä. Mielestäni esimerkiksi koulujen lähellä pitäisi ottaa nollatoleranssi käyttöön. Jopa minä, raskaan kaasujana omistava, ajan 40 rajoitoituksessa sen mukaan. Mutta maantiellä ajaettaessa enemmän tilanteen mukaan ja pienet ylitykset eivät ole mikään iso rikkomus.
Riippuu tilanteesta. Taajamassa ja erityisesti jonkin koulun tai päiväkodin kohdalla ajaa ennemmin vaikka alinopeutta, tyhjällä moottoritiellä aamuyöstä se ei ole niin justiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan yli 20 rajoituksen päälle mittarin mukaan kun ajelee niin rikesakolla selviää. Ohittaessa sitten ei mittaria vilkuilla.
Jos on kiire niin sitten kovempaa.
Suomen ärsyttävän holhousmentaliteetin mukaan varmuuden vuoksi aivan liian alhaiseksi laitetut keinotekoiset rajoitukset ovat kyllä sellaisia että ei hermo kestäisi ajaa niiden mukaan.
Yli 25v ollut kortti ja ylinopeudella ajettu koko se aika.
Juuri näin. T:6, kortti ollut 32v
Vierailija kirjoitti:
Nopeusmittarissa 80 ja 100 km/h viivojen väli on 15 mm. Nopeusmittarin neulan paksuus on 3 mm. Luulin että tärkeintä olisi seurata liikennettä, eikä mittarin neulan paksuuden verran tapahtuvaa nopeuden vaihtelua.
Miksi muuten nopeusmittarissani maksimi on 240 km/h, kun
1. Suomessa maksiminopeus on 120 km/h
2. autoni huippunopeus lienee 170 km/h
Mittaristo on otettu jostain merkin tai mallin tehokkaammasta versiosta jolla voi ajaa 240kmh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan yli 20 rajoituksen päälle mittarin mukaan kun ajelee niin rikesakolla selviää. Ohittaessa sitten ei mittaria vilkuilla.
Jos on kiire niin sitten kovempaa.
Suomen ärsyttävän holhousmentaliteetin mukaan varmuuden vuoksi aivan liian alhaiseksi laitetut keinotekoiset rajoitukset ovat kyllä sellaisia että ei hermo kestäisi ajaa niiden mukaan.
Yli 25v ollut kortti ja ylinopeudella ajettu koko se aika.
Tää. Rikesakot kestää aina.
Ja rikesakon kirjoittaa melkoisen nopeasti, ei tarvitse tuloja ja alaikäisten lasten määrää selvittää.
Ylinopeus on ylinopeutta. Eri asia on sitten, millaisen oikeuden kukin itselleen antaa rikkoa rajoituksia.