Kun juntti saa paljon rahaa, mitä se ostaa ensiksi?
Olen tässä tarkkaillut tuttaviani, jotka ovat saaneet paljon rahaa eri lähteistä. Joku laittaa rahat säästöön, toiset ostaa pari liian kallista autoa ja ökytalon. Minusta on typerää panna rahat isoon taloon ja autoihin kun maailmassa on vaikka kuinka paljon oikeaakin rahantarvetta.
Kommentit (40)
Cheek on tästä hyvä esimerkki. Ostaa tietenkin ylikalliin auton.
Ihmettelen juntteja, jotka eivät mahdu pienempää mutta laadukkaampaa asuntoon, osta vain tarpeellista mutta laadukasta ja käytä vaikka polkupyörää auton sijaan, jos se on hyvä tapa liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Mies32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea paikka laittaa rahaa on pääomasijoitukset riittävän laajalla hajautuksella. Raha laitetaan ansaitsemaan lisää rahaa ja vasta sen jälkeen on varaa hankkia jotain itselle ilman että "lypsävä lehmä kuolee".
Toisaalta tällä tavalla juntti pitää riistojärjestelmää yllä. Kun rahat on saanut vapautettua kvartaalitalouden paskasta, ne pitäisi sijoittaa mieluummin johonkin pitkän aikavälin vastuulliseen toimintaan.
Mikä olisi vastuullista toimintaa? Kait yleensä sijoittaminen on se työkalu, millä kansakunnat on nostettu kuokanvarresta kohti kivempaa elämää?
Ehkä jos sijoittaisi sitten johonkin kehitysmaahan, jossa vielä joku joutuu kuokanvarressa roikkumaan.
Eikö se nyt ole nähty jo näiden vuosikymmenien aikana, että kehitysmaihin työnnetty raha katoaa taivaan tuuliin eikä kehitystä tapahdu.
Kehityksen pitää lähteä valtioista itsestään. Ei se ulkopuolelta avustamalla tule, jos autettavat itse kusevat asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen juntteja, jotka eivät mahdu pienempää mutta laadukkaampaa asuntoon, osta vain tarpeellista mutta laadukasta ja käytä vaikka polkupyörää auton sijaan, jos se on hyvä tapa liikkua.
Vielä kymmenen vuotta sitten puhuttiin siitä, että suomalaiset asuvat ahtaasti ja että sillä on elämänlaadullinen ja mielenterveydellinen merkitys. Minä haluan kotiini valoa ja avaruutta, sori siitä.
Nyt on alettu elää jotain retropula-aikoja ja ihmiset tungettaisiin vielä entistäkin pienempiin koppeihin napsimaan masennus- ja ahdistuslääkkeitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea paikka laittaa rahaa on pääomasijoitukset riittävän laajalla hajautuksella. Raha laitetaan ansaitsemaan lisää rahaa ja vasta sen jälkeen on varaa hankkia jotain itselle ilman että "lypsävä lehmä kuolee".
Toisaalta tällä tavalla juntti pitää riistojärjestelmää yllä. Kun rahat on saanut vapautettua kvartaalitalouden paskasta, ne pitäisi sijoittaa mieluummin johonkin pitkän aikavälin vastuulliseen toimintaan.
Mikä olisi vastuullista toimintaa? Kait yleensä sijoittaminen on se työkalu, millä kansakunnat on nostettu kuokanvarresta kohti kivempaa elämää?
Ehkä jos sijoittaisi sitten johonkin kehitysmaahan, jossa vielä joku joutuu kuokanvarressa roikkumaan.
Eikö se nyt ole nähty jo näiden vuosikymmenien aikana, että kehitysmaihin työnnetty raha katoaa taivaan tuuliin eikä kehitystä tapahdu.
Kehityksen pitää lähteä valtioista itsestään. Ei se ulkopuolelta avustamalla tule, jos autettavat itse kusevat asiansa.
Olen itse samoilla linjoilla. Kuokanvarresta ei kait ole kansakuntia koskaan saatu pois antamalla vastiikketonta apurahaa. Jos haluaa auttaa kehitysmaita, neuvoisin sijoittamaan siellä johonkin yritykseen, jolloin apu olisi kestävämmällä pohjalla.
Minä ostin pullon viskiä ja Macbook Pron.
Lähiaikoina on ollut juttua hienoista kelloista. Viiden tonnin kello-ostoksen sijaan sijoittaisin rahat ja ostaisin tuotolla R-kioskista vaikka joka kuukausi uuden kellon, jos edellinen hajoaisi, eli perusperiaate on , että pääomaan ei kosketa, muuta kuin sijoitusmielessä.
Talo on aina hyvä sijoitus. Jos ei ole hometalo.
Kännykät, uudet autot, elektroniikka jne romauttaa arvonsa saman tien kun on ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kymmenen vuotta sitten puhuttiin siitä, että suomalaiset asuvat ahtaasti ja että sillä on elämänlaadullinen ja mielenterveydellinen merkitys. Minä haluan kotiini valoa ja avaruutta, sori siitä.
Nyt on alettu elää jotain retropula-aikoja ja ihmiset tungettaisiin vielä entistäkin pienempiin koppeihin napsimaan masennus- ja ahdistuslääkkeitään.
Tarkoitin, että ekaksi asunnoksi ei tarvitse saada asumistuella ja toimeentulotuella 2 tai 3 h + k samaan aikaan kuin omistusasunnon ostaja hankkii yksiön. Nämä valittavat, että eivät mahdu tavaroineen pienempään! Jos saavat yllättäin rahaa jostain, niin ostavat varmaan uuden talon, joka myydään 150 000 eurolla, mutta jonka velaton hinta on 1 150 000 euroa ja jonka rahoitusvastike alkaa tulla maksettavaksi vuonna 2020 ja on 5500€/kk, sitä ennen vain hoitovastiketta 300€/kk. ja tonttivuokraa 250€/kk.
Minulle asunnossa on tärkeää sijainnin lisäksi avautuvat maisemat, rauhalliset naapurit, isot ikkunat, runsas luonnon valo, oikein toteutettu luen mahdollisimman pitkälti luonnon valoa vastaava keinovalo ja laadukkaat vähäiset huonekalut, paljon avaraa tilaa ja riittävästi säilytystilaa, että koti on helppoa siivota ja pitää puhtaana. Vaikka asunto olisikin yhdelle hengelle yksiö tai kaksio ei sen tarvitse näyttää täyteen ahdetulta, tunkkaiselta ja kelmeästi valaistulta kopilta!.
Ylikalliin auton ja Thaimaan matkan tietysti. Naispuolinen juntti täydentää lisäksi vaatekaappiaan, miespuolinen sijoittaa viihde-elektroniikkaan.
Aika moni mies porhaltaa samoin tein autokauppaan ja valitsee itselleen hienoimman ja kalleimman city-maasturin, vaikka hänellä ei todellisuudessa ole sellaiselle kulkuvälineelle mitään käyttöä. Se ihan tavallinen riisipussi riittäisi!
Meilläpäin juntit ostaa uuden traktorin!
Mies32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse samoilla linjoilla. Kuokanvarresta ei kait ole kansakuntia koskaan saatu pois antamalla vastiikketonta apurahaa. Jos haluaa auttaa kehitysmaita, neuvoisin sijoittamaan siellä johonkin yritykseen, jolloin apu olisi kestävämmällä pohjalla.
Luuletko todella, että länsimaat antaisivat Afrikan kehittyä ja kilpailla samoilla tuotteilla samoilla markkinoilla? Kuka sitten esim. sinunkin 5e hintaisen henkkamaukka paitasi tekisi? Tai paljon banaanit maksaisi? Paljonkohan näiltä mailta on luonnonvaroja varastettu ihan pilkkahintaan? Rikkaat maat käyttävät näitä köyhiä maita surutta hyväkseen. Kehitysapukin on vastikkeellista. Teette näin mikä hyödyttää meitä niin saatte rahaa.
Varmaan jonkun turhan katumaasturin.
Ei ainakaan aurinkopaneeleihin eikä maalämpöön.
Amispohjainen tuttuni voitti veikkauksessa 120 tonnia ja osti bemarin ja kesämökin. Nyt 10 vuotta sen jälkeen työttömänä vuokralla ja ilman mökkiä ja autoa.
Minä matkustaisin Pohjois-Koreaan.
Raha tuo valtaa päättää paremmasta huomisesta. On tärkeää sijoittaa. Sellainen ihminen vasta joka kantaa vastuuta rahoistaan, on hyvä lähimmäisiäänkin kohtaan. Öky auto, talo, 1000 uutta kelvotttomasti halpatyövoimalla tuotettua saastuttavaa vaatetta nou nou.