Perinnönjako ja irtaimiston arvo muille kuin irtaimiston perijälle?
Eli koti-irtaimisto on testamentilla määrätty henkilölle X.
Koti-irtaimistolle lasketaan arvoksi 2000e.
Annetaanko kahdelle muulle perijälle siis rahaa pesästä molemmille a 1000e ?
Kommentit (13)
Annetaan mitä testamentissa lukee.
Jos irtaimisto on 2000 ja menee henkilölle x, henkilö X ottaa sen mukaansa. Jos sitten on päälle se tiilitalo, niin sen periminenhän on ihan eri asia.
Henkilölle X menee testamentin mukaan 50% SEKÄ koti-irtaimisto. (jolle nyt heitetään arvoksi 2000e)
Eli koti-irtaimiston arvoa ei vähennetä siitä 50% maksettavasta rahasummasta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos irtaimisto on 2000 ja menee henkilölle x, henkilö X ottaa sen mukaansa. Jos sitten on päälle se tiilitalo, niin sen periminenhän on ihan eri asia.
Eli kahdelle muulle perijälle ei kompensoida koti-irtaimoston arvoa ylimääräisellä rahalla.
Jos testamentissa ei ole muuta sanottu ja kaikki kolme perijää ovat muuten samanarvoisia (esim. vainajan lapsia), niin muu perintö kuin irtaimisto haetaan tasan näiden kolmen kesken. Yhden saamaa irtaimistoa ei siis vähennetä hänen muusta perintöosastaan, ellei testamentissa ole nimenomaan määrätty näin.
On suositeltavaa, että ihan kaikki laitetaan kolmeen osaan kun perittävästä aika jättää. Näin jää kaikille kolmelle lapselle hyvä maku suuhun loppuiäksi.
Ihan hirveen hieno tilanne alkaa riitelemään niinkin isosta perinnöstä kuin 2000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Jos irtaimisto on 2000 ja menee henkilölle x, henkilö X ottaa sen mukaansa.
Rintaperillisillä on kuitenkin oikeus vaatia lakiosaansa, vaikka testamentti olisi olemassa. Mikäli pesään ei kuulu muuta jaettavaa kuin tuo irtaimisto, se lakiosa on siitä hoidettava, jos rintaperilliset niin vaativat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveen hieno tilanne alkaa riitelemään niinkin isosta perinnöstä kuin 2000 euroa.
Kyseessä kaikenkaikkiaan n. 200 000e, tuo 2000e oli vain koti-irtaimiston arvo.
Sitä vain ihmettelen, että miksi nuo muut perijät renkuavat että en missän tapauksessa saa hävittää koti-irtaimistosta mitään ennen perunkirjoitusta, kun heillä ei ole osaa eikä arpaa kuitenkaan siihen irtaimistoon. Että ovatko tosiaan noin rahanahneita, että jotenkin vaativat tuon minulle määrätyn irtaimiston arvon verran itselleen lisää rahaa...
Itse en sillä pirun irtaimistolla edes tee mitään, vaan lahjoitan kierrätykseen:D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos irtaimisto on 2000 ja menee henkilölle x, henkilö X ottaa sen mukaansa.
Rintaperillisillä on kuitenkin oikeus vaatia lakiosaansa, vaikka testamentti olisi olemassa. Mikäli pesään ei kuulu muuta jaettavaa kuin tuo irtaimisto, se lakiosa on siitä hoidettava, jos rintaperilliset niin vaativat.
Pesässä ei ole rintaperillisiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä kaikenkaikkiaan n. 200 000e, tuo 2000e oli vain koti-irtaimiston arvo.
Sitä vain ihmettelen, että miksi nuo muut perijät renkuavat että en missän tapauksessa saa hävittää koti-irtaimistosta mitään ennen perunkirjoitusta, kun heillä ei ole osaa eikä arpaa kuitenkaan siihen irtaimistoon. Että ovatko tosiaan noin rahanahneita, että jotenkin vaativat tuon minulle määrätyn irtaimiston arvon verran itselleen lisää rahaa...
Itse en sillä pirun irtaimistolla edes tee mitään, vaan lahjoitan kierrätykseen:D
ap
Jostain syystä muut haluavat, että asiat hoidetaan lain mukaan. Kieltämättä aika outoa.
Mutta jos et kerran itse tee irtaimistolla mitään, niin miksi et anna muiden perillisten ottaa siitä haluamiaan esineitä?
Ei anneta.