Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverin huolestuttavat WhatsApp-viestit!

Vierailija
27.03.2018 |

Lapseni luokalla on oma WhatsApp-ryhmä ja satuin kiinnittämään huomiota erään tytön viestien sävyyn. Viestit ovat tyyliä: mulla ei oo syytä elää, miks oon elossa, kukaan ei tykkää musta, kukaan ei välitä...
Oma lapseni oli kommentoinut ainoana että hän välittää. Muuten viestit olivat jääneet vaille huomiota.
Minusta tytöllä on selkeästi hätä, eivätkä nuo viestit ole normaaleja. Mitä mieltä te olette? Olisiko aihetta ottaa yhteyttä johonkin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiän että alapeukutetaan, mutta tuo kuulostaa aika tavanomaiselta tyttöjen huomionkerjäyksellä ja positiivisten kommenttien kalastelulta. Kannattaa ekana kysyä omalta lapselta että mitä hän itse ajattelee asiasta, koska lapsesi tuntee kaverinsa paremmin kuin sinä. Sen pohjalta teet päätöksesi, ja in the end better safe than sorry.

Vierailija
22/31 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Olen aidosti huolissani tytöstä, mutta enkö leimaudu opettajan silmissä kyyläksi? Saati jos hän kertoo tytön vanhemmille kuka asiasta on ilmoittanut?

Ap

Ensinnäkin opettaja ei kerro mistä olet kuullut. Toiseksi: välittävä vanhempi kyylää lapsen (ainakin alakouluikäisen) whatsappin viestit.

Oikeasti?! :o

Olisin itse ainakin ollut tosi pahoillaan jos vanhempani olisivat lukeneet jotain minun ja kavereiden kirjoitusvihkoja. Kyllä alakouluikäiselläkin on jo "oma elämä".

Koko luokan WhatsApp ryhmä on vähän eri asia kuin parin pikkutytön keskinäiset ystäväkirjat. Noissa luokkien WhatsApp ryhmissä voi esiintyä todella rankkaa kiusaamista, joten niitä on todellakin syytä aikuisten valvoa. WhatsAppissa ikärajakin on sitäpaitsi 16 vuotta, eli sitä nuoremmilla ei siellä ns. yksityisyyttä tarvitse ollakaan. Parhaiden kavereiden kanssa tekstailu sitten erikseen, siinä voi luottaa lapseensa ja olla "kyyläämättä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisit huolen omista asioistasi.

Oikeastiko olet tätä mieltä? Kyse on ala-asteikäisistä lapsista.

Ei se muuta asiaa sinulle kuuluvaksi!

Tottakai asia kuuluu ihan kenelle tahansa aikuiselle jonka tietoon se tulee! Ilman muuta ap:n on ilmoitettava opettajalle asiasta! Sinä varmaan olet niitä jotka ajavat kolaripaikan ohi jos sattuvat ensimmäisenä paikalle koska "ei kuulu mulle" tai "ei pidä puuttua toisten asioihin". Tai ehkä sen verran kuitenkin kuuluu sinulle että hidastat vauhtia että ehdit napata kuvan tilanteesta....

Vierailija
24/31 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Olen aidosti huolissani tytöstä, mutta enkö leimaudu opettajan silmissä kyyläksi? Saati jos hän kertoo tytön vanhemmille kuka asiasta on ilmoittanut?

Ap

Ensinnäkin opettaja ei kerro mistä olet kuullut. Toiseksi: välittävä vanhempi kyylää lapsen (ainakin alakouluikäisen) whatsappin viestit.

Oikeasti?! :o

Olisin itse ainakin ollut tosi pahoillaan jos vanhempani olisivat lukeneet jotain minun ja kavereiden kirjoitusvihkoja. Kyllä alakouluikäiselläkin on jo "oma elämä".

Minun lapset ovat vasta pieniä, mutta itse pidän rajana esimurkkuikää tällaisen kyttäyksen suhteen. Silloin alkaa tulla jo niitä asioita, mitkä eivät vanhemmillekaan aina kuulu. Toki lapsellakin on oikeus omaan ajatuksenvaihtoon kavereiden kanssa, mutta on myös hyvä oppia jakamaan tunteitaan ym. ihan kasvotusten.

On myös eri asia katsoa ryhmän viestittelyt, kuin puuttua kahdenkeskisiin viesteihin.

Ja salassa ei saa katsoa, lapsen pitää tietää että äiti/isä voi välillä katsoa viestit.

Vierailija
25/31 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kitti ja ota yhteyttä luokan opettajaan. Voi toki olla että on huomionhakua, mutta jos jotakin ikävää tapahtuisikin jossain vaiheessa, tiedät varmasti itsekin että kokisit ainakin lievää syyllisyyttä. Näistä kannattaa aina kertoa eteenpäin, siinä että on huolissaan, ei ole mitään väärää. Pahempaa on se ettei välitä

Vierailija
26/31 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme on juuri tuon ikäinen. Ja me vanhemmat luemme luokan Whatsapp-viestit. Ja niin lukevat muutkin vanhemmat, ainakin suurin osa.

Ota yhteys opettajaan, kuraattoriin. Tuo lapsi voi selkeästi huonosti.

Vierailija
27/31 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat 3. luokalla.

Ap

Herran jestas! Ole kiltti ja tee jotain, ap!

Vierailija
28/31 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kertoa, missä päin Suomea tämä tyttö asuu? Minulla saman ikäinen tyttö ja en viitsisi mennä tutkimaan puhelinta ilman lupaa. Tyttö kun ei nyt kotona.

Ap

Vierailija
29/31 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti luokkansa kiusaama lapsi. Kiusattu ulkopuolelle jättämällä ja ignooraamalla. Mikä käy ilmi siitäkin ettei viesteihinsä kukaan luokkalainen reagoi. Hätähuutohan toi on.

Vierailija
30/31 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin yhteyttä ihan ensin sen tytön vanhempiin ja esittäisin heille huoleni.

Vierailija
31/31 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meidän 10-vuotiaan luokkalaisten ryhmässä on juuri tuollaista tyttöjen moukunaa. ”En voi elää” ”haluan kuolla” ”älä pliis” ”jooooo” ”eiku sit mäkään en voi elää” jne. Loputtomiin. Illassa tuli kymmenittäin viestejä, 52 yhden illan aikana. Näytettiin lapselle aamulla ja kysyttiin että onko sun mielestä tämä tarpeellista? Sanoi että no ei ja poistettiin ryhmästä. Tiettävästi kaikki tytöt ovat vielä hengissä.

Kuulostaa kylmältä mutta tällaista tosiaan on pikkutyttöjen kommunikointi nykyään. Kannattaa pitää vähän niitä lapsia silmällä ja on ihan ok tsekkailla ja rajoittaa jos siltä tuntuu. Ja opettaa miten viestitellään fiksusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan