Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lähisuku ja raha: miten sanon nätisti miehen sukulaisille

Joriittää
27.03.2018 |

Että voisivat osallistua yhteisien juhlien ruokahankintoihin? Meillä on siis isoin asunto ja miehen sisarukset ja vanhemmat tulevat meille melkein aina viettämään joulua, pääsiäistä jne. Joulupöytä ollaan saatu "jaettua" tulijoiden kesken, mutta muut yhteiskokoontumiset menevät ihan meidän piikkiin. Eniten ärsyttää se, että me miehen kanssa ollaan perusduunareita, mutta sisarukset hyväpalkkaisia akateemikkoja. Viimeksi kun tulivat kyläilemään, niin ilmoittivat tuovansa saunajuomat ( eli halusivat myös saunaan) eipä mitään, käytiin kaupassa ja tehtiin tortillat ruuaksi. Meitä oli kymmenkunta aikuista ja meidän lapset päälle. Saunajuomana oli sixpäckki kaljaa...

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisko kutsuu usein syömään ja selän takana haukkuu että ei saa vastakutsuja. Itse en ole kiinnostunut heitä kestitsemään( pahasti ovat haukkuneet selän takana) ja se jäisi miehelle, toki auttaisin mutta en olisi primus motor. Mies ei saa aikaiseksi. Mielellään istuu äitinsä ja siskonsa pöydässä ( minä vain pakotettuna). Toki muitakin syitä löytyy: meillä pienemmät lapset, vuorotyö, pieni asunto. Kälyn syytökset ärsyttää, miksi sitten laittaa ruokiaan, tarjoaisi vain kahvit jos ärsyttää.

Vierailija
42/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkup kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan että teillä on nyt muuta menoa. Ihan joka kerta. Perut myös joulut yms. Ei kannata kynnysmattoilla, eivät ne sukulaiset tajua kuin ratakiskoa.

Itse henk.koht. Kannatan tätä, mutta mies on jotenki niin kiinni sukulaisissaan

Olis kyllä kiva jos joskus toistekin päin, että itse vois mennä kyläileen

Sitten sun pitää sanoa asiasta miehelle tai  poistua  paikalta kun suku rynnii sinne. Hoitakoon mies kestitykset ja siivoukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkup. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, joilla on rahaa ja ovat tottuneet siihen, että teille saa tulla syömään niin eivät välttämättä käsitä ettei teillä ole varaa. Teillä siis on iso koti saunoineen eli kuvittelevat teidän olevan varoissa.

Sanokaa hyvät ihmiset ettei teillä ole varaa. Ihan tossukoitako olette? Suostutte vapaarhtoisesti maksamaan asioita, joihin ei ole varaa. Asia puheeksi ettei syöminkeihin varaa enää ole.

Kyllä, mieheni on kiltti. Aivan liian kiltti. Oikeasti aijon seuraavalla kerralla laittaa viestiä mitä kukin tuo kun kuulen sukulaistapaamisesta. Mutta joku porukasta saattaa nyt pääsiäisen pyhinä aamusta kysellä oletteko illalla kotona... :D - ja jos ollaan, niin kutsuttelevat keskenään koko sakin paikalle.

No siinähän sitten istutte pöydän ääressä sen vain teidän perheen tarpeeseen ostetun yhden mämmiroveen ja 2dk kermatölkin kanssa ja odotat kaikessa rauhassa kuka keksii vaikkapa tilata pizzaa - jos olet jo opettanut heille, että teiltä sitten jostain yhtäkkiä taikoutuu tarjottavat 10aikuiselle niin nyt on korkea aika jättää jääkaappi tyhjäksi!

Vierailija
44/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisainta on laittaa esim. Whatsapp-viestillä (ettei jää tulkintaepäselvyyksiä) tulijoille ihan ilman mitään selittelyjä listaa siitä, mitä heidän pitää tuoda. Esim. jos Tuula ja Risto ovat tulossa perheineen, laitat molemmille viestit:

Tuula

Moi! Kiva kun tulette meille perjantaina! Olen ajatellut laittaa ruoaksi XX ja YY. Teidän tuotavaksenne jäisi seuraavat jutut:

- 3 pulloa vichyä

- 2 pulloa Pepsiä

- salaattiainekset 10 hengen vihersalaattiin

- 8-pack sandels-olutta ja 6-pack Upcider extra dry -siideriä

Risto

Moi! Kiva kun tulette meille perjantaina! Ruokana on XX ja YY. Tuula tuo kaikki muut juomat mutta sulle jäisi viinin osto. XX:n kanssa käy esim. ZZ-viini, tuo sitä vaikka 3 pulloa. Lisäksi sulle jäisi tuotavaksi seuraavat:

- jäätelöä lapsille (6 kpl)

- aikuisille joku hyvä jälkkäri (ideoikaa itse joku pääruokaan sopiva, meitä on siis 10)

Vastaisin, että "hei, kiva kun muistutit. Leevillä on harkat alkuillasta, joten me syödään jo kotona eikä meitä varten ei tarvitse varata ruokaa."

Ja minä ilmoittaisin, että kiva, kutsun sitten nuo Virtaset tuosta naapurista, heille sopii ehdottamani menyy. Tulkaa te sitten joskus. Soittelen, kun meille saa tulla!

Vastaus: Hieno homma! Soittele ihmeessä siinä vaiheessa, kun teillä on varaa maksaa kutsujenne tarjoilut.

Vierailija
45/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaargh! Akateemikko ei ole sama kuin akateeminen!

Vierailija
46/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on tällainen tapa, että kutsutaan kylään, mutta ei itse varauduta tarjoiluihin? Minulla on ikää yli 40 vuotta enkä ole ikinä törmännyt siihen, että saan kutsun ja kauppalistan samalla kertaa. Ja kokemusta on niin grilli-illasta mökillä kuin kyläilystä siskon perheessä puhumattakaan lukuisista "tulkaa meille istumaan iltaa" -naapurikutsuista. Aina on ollut pöytä koreana eikä kukaan ole laittanut viestiä, että tuokaa jälkiruoka tullessanne. Vastaavasti en ole koskaan laskeskellut, että kun nyt istutte meillä taco-iltaa viettämässä, niin kustannukset on sitten nämä, lasku tulee perässä.

Missä päin Suomea toimitaan tavallanne? Olen asunut Espoossa, Turussa ja Helsingissä, edes opiskeluaikana en Ullanlinnan vappua lukuunottamatta päätynyt nyyttikesteihin.

Kun menen vieraaksi, vien sopivan tuliaisen, mutta en korillista ruokaa. Toisaalta en mene kenenkään mökille edes yökylään, joten nyt on turha sanoa, että tyhjin käsin menen viettämään muiden nurkissa lomaani.

Vierailija
47/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisainta on laittaa esim. Whatsapp-viestillä (ettei jää tulkintaepäselvyyksiä) tulijoille ihan ilman mitään selittelyjä listaa siitä, mitä heidän pitää tuoda. Esim. jos Tuula ja Risto ovat tulossa perheineen, laitat molemmille viestit:

Tuula

Moi! Kiva kun tulette meille perjantaina! Olen ajatellut laittaa ruoaksi XX ja YY. Teidän tuotavaksenne jäisi seuraavat jutut:

- 3 pulloa vichyä

- 2 pulloa Pepsiä

Risto

Moi! Kiva kun tulette meille perjantaina! Ruokana on XX ja YY. Tuula tuo kaikki muut juomat mutta sulle jäisi viinin osto. XX:n kanssa käy esim. ZZ-viini, tuo sitä vaikka 3 pulloa. Lisäksi sulle jäisi tuotavaksi seuraavat:

- aikuisille joku hyvä jälkkäri (ideoikaa itse joku pääruokaan sopiva, meitä on siis 10)

Vastaisin, että "hei, kiva kun muistutit. Leevillä on harkat alkuillasta, joten me syödään jo kotona eikä meitä varten ei tarvitse varata ruokaa."

Ja minä ilmoittaisin, että kiva, kutsun sitten nuo Virtaset tuosta naapurista, heille sopii ehdottamani menyy. Tulkaa te sitten joskus. Soittelen, kun meille saa tulla!

Vastaus: Hieno homma! Soittele ihmeessä siinä vaiheessa, kun teillä on varaa maksaa kutsujenne tarjoilut.

Ja ystävällisesti vastaisin, että mukaville naapureille ja muille mukaville ystäville on aina varaa, teille hyväksikäyttäville sukulaisille ei sitten niinkään!

Siitähän tässä provossa oli kysymys, sukulaisista, jotka tuppaantuvat oikein porukalla odottamaan täyttä palvelua.

Ja tosielämästä on sanottava, että olen onnekas ihminen! Minulla ei laajassa ystävä- ja sukulaisjoukossa ole ketään kaltaistasi moukkaa! Onneksi! Kippis sille!

Vierailija
48/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuula

- 3 pulloa vichyä

- 2 pulloa Pepsiä

Risto

Ja ystävällisesti vastaisin, että mukaville naapureille ja muille mukaville ystäville on aina varaa, teille hyväksikäyttäville sukulaisille ei sitten niinkään!

Siitähän tässä provossa oli kysymys, sukulaisista, jotka tuppaantuvat oikein porukalla odottamaan täyttä palvelua.

Ja tosielämästä on sanottava, että olen onnekas ihminen! Minulla ei laajassa ystävä- ja sukulaisjoukossa ole ketään kaltaistasi moukkaa! Onneksi! Kippis sille!

Tosielämässä minulla on vain sellaisia ystäviä ja sukulaisia, jotka eivät maksata juhlimistaan muilla. On noloa kutsua väkeä kotiinsa, jos ei ole varaa tarjoiluun. Yksikään ei laittaisi muistutusta, että tervetuloa meille päivälliselle, tuokaa ruoka koko porukalle tullessanne.

Toivottavasti esimerkkisi Virtaset osaavat tuoda juuri oikeanlaiset ostokset mukanaan ja toivottavasti he viihtyvät, koska kysehän on kutsujan lokkeilusta.

Vierailija
49/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo on ihan tavallista. Illan päätteeksi jokainen kerää ruuanloput tupperware-purkkeihin ja vie kotiinsa, ettei kotinsa juhlapaikaksi tarjonneelle jää mitään siivottavaa. Meillä on lisäksi jokaisella perheellä oma piknik-kori, joka otetaan mukaan, näin ei tule kutsujalle tiskiä. Vuorotellen on myös sovittu, ketkä ennen ja jälkeen tapaamisen perussiivoavat kutsujan kodin, tuovat tullessaan puhtaat pyyhkeet ja wc-paperia ja lisäksi kerätään kolehti, että saadaan maksettua kutsujan sähköt.

Toimii meidän suvussa, mutta me olemmekin kaikki joko duunareita tai työttömiä. Vähän parempaa väkeä siis. Ei tule tunnetta, että meidät ystävällisesti kotiinsa kutsunut joutuisi maksamaan siitä, että kokoonnumme yhteen.

Vierailija
50/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun olette ehtineet kiireiltänne vastailemaan! Nöyränä täytyy tunnustaa, ettei ole provo. Olisikin. Aijemminnkun sisarukset opiskelivat tahoillaan, oli ihan ok että tulivat meille syömään ja saunomaan, kun olimme ainoat joilla oli säännölliset tulot ja asunto mihin mahtui. Nyt olen odotellut vastavuoiroisuutta. Mutta itse olen näköjään heidät tähän tyyliin opettanut. Aijon todellakin ryhdistäytyä. Hankin harrastuksen ja en enää ole aina keittiössä hoitamassa hommaa. Lähden vaikka lenkille kun tiedän pataljoonan saapuvan. Jes!

Vierailija
51/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hei Pyydän, että siirrätte tilillemme xxxxxxxxxx (esim.) 30 euroa/henkilö, jotta voimme järjestää juhlat."

Olisi mielenkiintoista tavata akateemikko.

Olen tavannut, sekä tieteen että taiteen, ovat olleet ystävällisiä ja kohteliaasti käyttäytyviä henkilöitä ainakin isommassa seurassa, kotioloista en tiedä.

Vierailija
52/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuula

- 3 pulloa vichyä

- 2 pulloa Pepsiä

Risto

Tosielämässä minulla on vain sellaisia ystäviä ja sukulaisia, jotka eivät maksata juhlimistaan muilla. On noloa kutsua väkeä kotiinsa, jos ei ole varaa tarjoiluun. Yksikään ei laittaisi muistutusta, että tervetuloa meille päivälliselle, tuokaa ruoka koko porukalle tullessanne.

Toivottavasti esimerkkisi Virtaset osaavat tuoda juuri oikeanlaiset ostokset mukanaan ja toivottavasti he viihtyvät, koska kysehän on kutsujan lokkeilusta.

Minä tai mieheni emme ole kutsuneet ketään. Yleensä menee niin, että aloite tulee sisaruksilta tyyliin nähtäisiinkö pitkästä aikaa. Meillä on toki ystäviä ja heitä kutsutaan ja kestitsen mieluusti ja tyylikkäästi.

Näistä sukulaisista on hieman hapan maku, koska tulevat kuin kotiinsa, ovat kuin kotonaan ja oletetaan että minä hoidan homman, niin kuin sen olenkin tehnyt. Lue otsikko: miten saotaan nätisti että voisivat osallistua YHTEISTEN juhlien kustannuksiin.

Vierailija
53/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua ap.

Meillä myös miehen suvussa tilanne vuosien myötä ajautui siihen, että aina kokoonnuttiin meillä ja aina meidän piikkiin. Me olemme vanhempia kuin miehen sisarukset, joten siirryimme työelämään aikaisemmin.  Meillä on iso koti kivalla paikalla. Joulut, pääsiäiset, vaput, uudetvuodet jne. - suku oletti, että meille voi tulla ja me järjestämme juhlat ja tarjoilut. Me emme siis kutsuneet viimeisinä vuosina ketään, vaan he vain ilmoittivat "Tullaan X:n kanssa teille pääsiäiseksi, teethän taas sitä hyvää lammaspataa?".

Meille syntyi eka lapsi kun tätä oli jatkunut n. 8 vuotta ja silloin ilmoitin, että nyt me emme enää järjestä muita juhlia kuin lapsen synttärit ja vappubrunssin. Piste. Koska suku kuitenkin halusi kokoontua yhteen, niin vuodessa jokaiselle löytyi se oma isännöitävä juhla. Miehen sisko halusi pääsiäisen, veli uudenvuoden. Joulu on vähän liikkuva, me ollaan oltu pari kertaa omalla perheellä Lapissa ja kerran oltiin koko suku yhdessä kylpylässä.

Nämä sukuperinteet ovat mielestäni sellaisia, että helposti vain ajaudutaan siihen yhteen tapaan ja sitä sitten noudatetaan vaikka elämäntilanteet muuttuvat.

Vierailija
54/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän sua ap.

Meillä myös miehen suvussa tilanne vuosien myötä ajautui siihen, että aina kokoonnuttiin meillä ja aina meidän piikkiin. Me olemme vanhempia kuin miehen sisarukset, joten siirryimme työelämään aikaisemmin.  Meillä on iso koti kivalla paikalla. Joulut, pääsiäiset, vaput, uudetvuodet jne. - suku oletti, että meille voi tulla ja me järjestämme juhlat ja tarjoilut. Me emme siis kutsuneet viimeisinä vuosina ketään, vaan he vain ilmoittivat "Tullaan X:n kanssa teille pääsiäiseksi, teethän taas sitä hyvää lammaspataa?".

Meille syntyi eka lapsi kun tätä oli jatkunut n. 8 vuotta ja silloin ilmoitin, että nyt me emme enää järjestä muita juhlia kuin lapsen synttärit ja vappubrunssin. Piste. Koska suku kuitenkin halusi kokoontua yhteen, niin vuodessa jokaiselle löytyi se oma isännöitävä juhla. Miehen sisko halusi pääsiäisen, veli uudenvuoden. Joulu on vähän liikkuva, me ollaan oltu pari kertaa omalla perheellä Lapissa ja kerran oltiin koko suku yhdessä kylpylässä.

Nämä sukuperinteet ovat mielestäni sellaisia, että helposti vain ajaudutaan siihen yhteen tapaan ja sitä sitten noudatetaan vaikka elämäntilanteet muuttuvat.

Aivan! Enkä minä mitenkään ilkeillä halua tai katkoa välejä, nyt vain pitäisi sanoa nätisti että tehdäänkö toisin. Muilla ei ole yhtä tilavaa asuntoa kuin meillä, niin se on ok, että juhlitaan edelleen meillä. Mutta ihan kustannusten jakaminenkin riittäisi.

Kiitos sympatiasta

Vierailija
55/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tajua ettei se aina ole rahasta kiinni. Meillä sen verran vanhat vanhemmat että kutsun heidät aina kerran kuukaudessa+juhlapyhät syömään. Mutta anoppini tai joku muu pyytää aina mieheni siskon (köyhä yh) ja sen neljä lasta myös meille syömään. En ole ikinä edes käynyt tuon siskon luona kylässä. Rahasta ei tosiaan ole kyse mutta se vaiva ja laittaminen. Tykkään kyllä laittaa mutta olisi joskus kiva käydä itse valmiiseen pöytään. Jos haluan valmiiseen pöytään se ratkaistaan ravintolalla missä mieheni tarjoaa kaikkien ruuat. Jos nyt tämä sisko ajattelisi edes kerran että syö 12kertaa vuodessa meillä ilmaiseksi, tekemättä mitään niin voisi tarjoutua apuun edes kerran? Jouluna pyysin apuun valmistelemaan mutta ei näkyny kuin 15min ennen ruokaa.

Vierailija
56/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt tajua: ainahan av:llä duunarit tienaa paremmin kuin akateemikot..?

Miksei siis ap vois tukea köyhiä sukulaisia?

Vierailija
57/57 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkup. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän sua ap.

Aivan! Enkä minä mitenkään ilkeillä halua tai katkoa välejä, nyt vain pitäisi sanoa nätisti että tehdäänkö toisin. Muilla ei ole yhtä tilavaa asuntoa kuin meillä, niin se on ok, että juhlitaan edelleen meillä. Mutta ihan kustannusten jakaminenkin riittäisi.

Kiitos sympatiasta <3

Mitäs jos ihan vaan ottaisit ja lähettäisit puhelimella viestin asianomaisille ja kertoisit mitä haluat. Kerrot, että odotat ilolla tapaamista ja se on todella mukava asia. Mutta koska tänä vuonna teillä on ollut taloudellisesti vähän huono vuosi (joo vähän voi tässä liioitella), niin olisiko mitenkään mahdollista että hekin osallistuisivat tarjoilujen kuluihin.

Jos ne sukulaisesi ovat yhtä ihania ihmisiä kuin sinäkin, he vastaavat viestiin että joo ja tottakai ja mahdollisesti jopa ehdottavat jotakin tapaa asian ratkaisemiseksi.